Nvidia producerar 65 nm-grafikkretsar?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia producerar 65 nm-grafikkretsar?

Taiwan Semiconductor Manufacturing Company eller TSMC släppte nyligen ett pressmeddelande där de talar om att TSMC har tillverkat och skeppat fem hundra miljoner Nvidia-grafikprocessorer sedan 1998. Men i pressmeddelandet står det också att TSMC i skrivande stund skeppar 65-nanometers grafikprocessorer som är designade av Nvidia.

Läs nyheten: Nvidia producerar 65 nm-grafikkretsar?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Oj. 9800GTX?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Oj. 9800GTX?

Neeeee, 9800XT!!!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Discokungen

Re: Hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Neeeee, 9800XT!!!

Undrar vad deras grafikkortsserie kommer heta sen? De kan ju knappast heta X1800GTX etc.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nu fick jag bara en hemsk tillbakablick till början på fysiktimmarna under Gymnasiet. Det är skillnad på 0,35mikro och 350 nano. 0,350mikro ska det stå för att noggrannheten ska vara korrekt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om det är exakt 0,35 mikrom så är det lika med exakt 350 nm.
Och vad är det som säger dig att 350 nm är exakt? Det har ju också bara två värdesiffror.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nu fick jag bara en hemsk tillbakablick till början på fysiktimmarna under Gymnasiet. Det är skillnad på 0,35mikro och 350 nano. 0,350mikro ska det stå för att noggrannheten ska vara korrekt

Så noll är inte noll utan ett mer exakt värde?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Så noll är inte noll utan ett mer exakt värde?

Ja, högre precision.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Undrar vad deras grafikkortsserie kommer heta sen? De kan ju knappast heta X1800GTX etc.

Med största sannolikhet så kommer den göra det med tanke på att X betyder 10. Men först tror jag nog att dom kommer släppa X800GTX

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

65nm? Är det bara inte ett skrivfel? Vad hände med 80nm?

Permalänk
Discokungen

Re: Re: Re: Hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Med största sannolikhet så kommer den göra det med tanke på att X betyder 10. Men först tror jag nog att dom kommer släppa X800GTX

Visstfan, glömde X800-serien

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Ja, högre precision.

Så 0.060 är inte samma sak som 0.06? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att g80:an skulle vara 90nm...

http://www.anmartech.com/news/2006/july/26/Nvidia+G80+to+be+b...
http://www.vr-zone.com/?i=2492

Det skulle iaf förklara den påstådda enorma energikonsumptionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X|Rolando

Det skulle iaf förklara den påstådda enorma energikonsumptionen.

Enorm är den inte. 8800GTS kommer dra mindre än 150W och 8800GTX kommer dra runt 140-170W.

OT:
Det här ska nog få ATI svettas ordentligt och börja jobba med 65nm mer intensivt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Enorm är den inte. 8800GTS kommer dra mindre än 150W och 8800GTX kommer dra runt 140-170W.

OT:
Det här ska nog få ATI svettas ordentligt och börja jobba med 65nm mer intensivt.

Inte enorm skämtar du eller, den drar altså mycket mer än en Quadro core cpu som folk klagar något otroligt på att den drar för mycket.

Nej allt över 100W per grafikkort är åt skogen för mycket och alla dessa borde bojkottas.

Jag hoppas för guds skull att de inte kommer dra så mycket el.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Inte enorm skämtar du eller, den drar altså mycket mer än en Quadro core cpu som folk klagar något otroligt på att den drar för mycket.

Inte enormt om man gemför med prestandan, att den är 90nm och att den är helt ny serie.

Men jag håller med om att det är ändå tokigt mycket.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

ati har ju fördelen att dom kan utnytja amds resurser i sin tillverkning

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Om det är exakt 0,35 mikrom så är det lika med exakt 350 nm.
Och vad är det som säger dig att 350 nm är exakt? Det har ju också bara två värdesiffror.

Nej 350nm = 3värdesiffror, det kan bara diffa 349,5nm till 350,5nm.
0,35mikrom = 2 väresiffror, det kan diffa mellan 345nm till 355nm.

Ser du skillnaden? (Det finns inget som är exakt förutom i teorin eller vad man specificerar som enhet.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Så noll är inte noll utan ett mer exakt värde?

Noll är alltid 0 och kan inte bli annat. Pratar vi fysikaliska enheter har vi en osäkerhet. Exempelvis, säger du att du mätte upp plankan till 1m, så säger du enligt fysiken att den kan vara allt från en halvmeter till 1,5m. Säger du att du mätte den till 1,00m så är osäkerheten en halv centimeter. +-5 efter sista decimalen.

1m behöver inte vara 100cm
1,0m behöver inte vara 100cm
1,00m ÄR 100cm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Ja, högre precision.

Högre noggrannhet, precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Så 0.060 är inte samma sak som 0.06? =/

Det kan vara, men behöver inte. Se ovan.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Högre noggrannhet, precis.

Tack, ordet jag letade efter. Tänkte från ett exempel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej 350nm = 3värdesiffror, det kan bara diffa 349,5nm till 350,5nm.
0,35mikrom = 2 väresiffror, det kan diffa mellan 345nm till 355nm.

Ser du skillnaden? (Det finns inget som är exakt förutom i teorin eller vad man specificerar som enhet.)

Öh...

350 kan lika gärna vara avrundat till två värdesiffror, och ligger då i intervallet [345, 355)
Eller hur hade du tänkt avrunda t.ex 352?

9999 kan alltså inte avrundas till 10000, eftersom 10000 bara kan betyda intervallet [9999,5; 10000,5)?

Lär dig lite mer om värdesiffror.

Är du även en sån som tror att 0,001 har tre värdesiffror istället för en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Öh...

350 kan lika gärna vara avrundat till två värdesiffror, och ligger då i intervallet [345, 355)
Eller hur hade du tänkt avrunda t.ex 352?

9999 kan alltså inte avrundas till 10000, eftersom 10000 bara kan betyda intervallet [9999,5; 10000,5)?

Lär dig lite mer om värdesiffror.

Är du även en sån som tror att 0,001 har tre värdesiffror istället för en?

Tror tyvärr det är du som får läsa på lite.

Jag pratar noggrannhet inte avrundningar. 0,001 har 1st värdesiffra. 0,0010 har TVÅ värdesiffror, så är det.

Skriver du 350 fysikaliskt (ett mätetal) så är det 350 +-0,5 = 349,5 till 350,5.
350 ÄR tre värdesiffror. 3,5x10^2 kan du skriva för att ha TVÅ värdesiffror.

Står det 3,5x10^2 så kan du inte säga att det är 350, det riktiga värdet ligger i intervallet 345 till 355.

Återigen, jag pratar noggrannhet inte avrundning. Det är helt skilda saker.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Återigen, jag pratar noggrannhet inte avrundning. Det är helt skilda saker.

Men är det inte lite onödigt att hänga upp sig på sånt? Och är du så irriterad får du väl skicka epost till Inte, nVidia, AMD, ATi etc. och be dem ändra speccsen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men är det inte lite onödigt att hänga upp sig på sånt? Och är du så irriterad får du väl skicka epost till Inte, nVidia, AMD, ATi etc. och be dem ändra speccsen

Instämmer. Dra upp något så irrelevant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men är det inte lite onödigt att hänga upp sig på sånt? Och är du så irriterad får du väl skicka epost till Inte, nVidia, AMD, ATi etc. och be dem ändra speccsen

Hehe, är inte irriterad. Skrev det bara som ett litet "onödig vetskaps"-inlägg :D.
Sen att folk insisterade på att jag hade fel är ju en annan femma

Jag tror du lärde dig något nytt nu iallafall, och helt onödig kunskap är det faktiskt inte

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

230.897.52.0398+50-29.387.5^.09823.7(5.0.928)=7509.8270.459.8237
Nu räcker det!
Inläggs-fyllekörning borde va straffbart de oxo. Hoppas ni bättrar er.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hehe, är inte irriterad. Skrev det bara som ett litet "onödig vetskaps"-inlägg :D.
Sen att folk insisterade på att jag hade fel är ju en annan femma

Jag tror du lärde dig något nytt nu iallafall, och helt onödig kunskap är det faktiskt inte

Visst lärde jag mig någonting det förnekar jag inte, men det känns ju ändå som att det är rätt onödigt att älta småsaker

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Visst lärde jag mig någonting det förnekar jag inte, men det känns ju ändå som att det är rätt onödigt att älta småsaker

Jo du har rätt. Tanken var inte att älta det utan att var bara en liten "onödig" notis Svarade på era frågor sen bara, men kunde tagit resten med anton via PM istället, sant. Pardon me. Puss

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux