ATI Radeon X1950 även för AGP

Permalänk

Jag känner att det klart är värt att köpa då de säger att det kommer bli billigare än 2700:- på många ställen...

Anledning till att inte köpa allt nytt nu...Detta kommer
PCI-E 2.0
DDR3
DX10 korten kommer inte gå ner i pris på ett bra tag
DX10 komer inte börja med att släppa så bra kort i början som man vill ha.
Nya Socklar/prollar är på G (kan de aldrig bestämma sig!!!)
Vista kommer kräva mycket!!

Finns säkert många fler men det räcker för mig. min dator får leva 1 år till på X1950 Pro! Det måste kännas som att datorn är bra mycket snabbare innan jag byter!! Std. får gärna finnas också så man inte känner att de slutar producera prollar till mobot efter 1 år.

JAg har ett 9800 pro , Barton 3200+ och 1,5Gb ska bli 2Gb. Var påväg att köpa X850Pro AGP för 2.5 veckor sedan!!!! Glad att jag itne gjorde det!

Det lär även komma tester där de kör korttet på med 478 och A så att man vet vad det kommer ge i prestanda. Dvs om det är värt uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Ngn som vet ungefär när man kan köpa korten då???

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciquid
AGP varianterna blir alltid dyrare än PCi.eX varianterna.

Titta på 7800GS

Det är bra att du klarlägger det jag säger. AGP kommer alltid vara dyrare nu. Man kan få dubbelt så mkt prestanda från ett PCI-express kort för samma peng som man lägger ut för ett agp kort.

Permalänk

Visst, det är ju lite "ute" med AGP. Men samtidigt bra för folk som inte vill uppgradera.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

bara för man har en jagga(pci-e) betyder det inte att du kommer fram snabbare i trafikstockningen än den gamla volvon(AGP).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helgonet76
Jag känner att det klart är värt att köpa då de säger att det kommer bli billigare än 2700:- på många ställen...

Anledning till att inte köpa allt nytt nu...Detta kommer
PCI-E 2.0
DDR3
DX10 korten kommer inte gå ner i pris på ett bra tag
DX10 komer inte börja med att släppa så bra kort i början som man vill ha.
Nya Socklar/prollar är på G (kan de aldrig bestämma sig!!!)
Vista kommer kräva mycket!!

Finns säkert många fler men det räcker för mig. min dator får leva 1 år till på X1950 Pro! Det måste kännas som att datorn är bra mycket snabbare innan jag byter!! Std. får gärna finnas också så man inte känner att de slutar producera prollar till mobot efter 1 år.

JAg har ett 9800 pro , Barton 3200+ och 1,5Gb ska bli 2Gb. Var påväg att köpa X850Pro AGP för 2.5 veckor sedan!!!! Glad att jag itne gjorde det!

Det lär även komma tester där de kör korttet på med 478 och A så att man vet vad det kommer ge i prestanda. Dvs om det är värt uppgraderingen.

Samma här (eller iaf ngt åt det hållet). Sitter med lite bättre saker och funderar på om jag ska byta upp graffet. (Även funderat på en X2a när de gått ned i pris, men det verkar bara vara AM2, ser inte X2 s939 (ex 4600+) som prisvärda i dagsläget).

Just nu i min burk: MSI nForce 3, AMD 64 3500+, GeForce 6800GT (@Ultra), 4x512Mb DDR. Spelar mest CSS och till det är denna rigg fulgod. Spelar även en del Prey, F.E.A.R. etc, och det hade vart kul med mer ögongodis.
Byter jag inte rigg nästa år kan x1950Pro vara ett väl så gott alternativ.

@ )ExecutoR(; en del vettiga åsikter där, me like. Vissa (andra) människor borde tänka efter innan de uttrycker sig...

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Tycker det är dock najjsare om man växlar över allt till PCI-E, inte direkt för grafikkortens skull utan mer för de andra vanliga PCI korten som är seriöst begränsade av PCI bussen. T ex gigabitkort, SCSI kort, SATA kort... etc. Tycker dock att det är när prollen är för slö eller moderkortet inte räcker till som man bör växla över till PCI-E, inte pga grafikkorten. Och tack vare det här X1950 så klarar man sig ett bra tag till om man inte gigabittar eller raidar..

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett 7900GTO och ett pci-e moderkort till min 3200+ amd64 socket 754 och det kostar ungefär 3000kr totalt, 2700kr för ett x1950pro känns dyrt om man jämför prestandan.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag har precis köpt ett 7900GTO och ett pci-e moderkort till min 3200+ amd64 socket 754 och det kostar ungefär 3000kr totalt, 2700kr för ett x1950pro känns dyrt om man jämför prestandan.

Om man nu jagar prestanda så ser det jäkligt lustigt ut när man handlar ett 754-system idag.
Rent spontant satsar jag nog några kronor på att ett shysst 939 med 3200+ och X1950 Pro AGP skulle knäcka din config på alla tänkbara sätt.
Gissningsvis så har du skrivit fel och menar 939, för ingen bygger väl en "spelmaskin" baserad på 754 idag?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Om man nu jagar prestanda så ser det jäkligt lustigt ut när man handlar ett 754-system idag.
Rent spontant satsar jag nog några kronor på att ett shysst 939 med 3200+ och X1950 Pro AGP skulle knäcka din config på alla tänkbara sätt.
Gissningsvis så har du skrivit fel och menar 939, för ingen bygger väl en "spelmaskin" baserad på 754 idag?

Jag handlar inte ett nytt 754 system, det är mitt gamla som jag uppgraderar grafikkortet på.

Skulle jag byta till 939 som också är utdöende så kostar det klart mer för moderkortet, minst 1500kr för en snabbare cpu(som ger någon reell skillnad) och då har jag fortfarande bara 1GB minne.

Dessutom, en 939 3200+ knäcker inte min kommande konfig ett dugg eftersom en 939 3200+ ligger på 2GHz och fördelen jämfört med min 2,2GHz:are är minimal.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag handlar inte ett nytt 754 system, det är mitt gamla som jag uppgraderar grafikkortet på.

Skulle jag byta till 939 som också är utdöende så kostar det klart mer för moderkortet, minst 1500kr för en snabbare cpu(som ger någon reell skillnad) och då har jag fortfarande bara 1GB minne.

Dessutom, en 939 3200+ knäcker inte min kommande konfig ett dugg eftersom en 939 3200+ ligger på 2GHz och fördelen jämfört med min 2,2GHz:are är minimal.

Jag tolkade iaf "Jag har precis köpt ett 7900GTO och ett pci-e moderkort till min 3200+ amd64 socket 754 och det kostar ungefär 3000kr totalt" som att du handlat ett moderkort också.. Hade faktiskt inte ens noterat att det finns 754-kort med PCI-e..
Sorry om jag missuppfattade det hela.

BTW, Venice 3200+ knäcker Newcastle 3200+ även fast Newcastle ligger på 200 MHz mer.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag tolkade iaf "Jag har precis köpt ett 7900GTO och ett pci-e moderkort till min 3200+ amd64 socket 754 och det kostar ungefär 3000kr totalt" som att du handlat ett moderkort också.. Hade faktiskt inte ens noterat att det finns 754-kort med PCI-e..
Sorry om jag missuppfattade det hela.

BTW, Venice 3200+ knäcker Newcastle 3200+ även fast Newcastle ligger på 200 MHz mer.

Faktiskt inte, titta på tomshardware cpu charts om du inte tror mig

Men iallafall detta kort är nog bra men det kommer lite sent, det är ju nu som folk faktiskt börjar byta ut sina datorer som de köpte lite innan pci-e kom.
Allt beror på priset, blir det mer rimligt som kanske någon hundralapp över 2000kr så kommer det nog sälja ganska mycket men för 2700kr kan man fortfarande köpa ett nytt moderkort för mellanskillnaden till pci-e x1950pro korten.

Offtopic: Ja jag köpte ett moderkort också men det var ett budget kort för 500kr.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
bara för man har en jagga(pci-e) betyder det inte att du kommer fram snabbare i trafikstockningen än den gamla volvon(AGP).

Du jämför lite fel. Grafikkort är bil och PCI-express/AGP är vägen bilen kör på.
Om PCI-Express är autobahn så är AGP motorvägen in till stockholm vid rusningstiden.

Permalänk
Medlem

Kan förstår dom som väntar, jag själv bytte nu i veckorna till PCI-E är och är grymt nöjd, Dock så hade jag redan CPU,Minne, så det var bara mobo och GFX och det kostade mig drygt 2,8K. Kommer inte få nytta av dom nyare saker som kommer direkt, väntar så fall 1år eller så och ser hur det gått för allt.

Dock så uppgraderade jag även för att klocka högre Väldigt nöjd med ATi chipset, en TDP på 8watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Du jämför lite fel. Grafikkort är bil och PCI-express/AGP är vägen bilen kör på.
Om PCI-Express är autobahn så är AGP motorvägen in till stockholm vid rusningstiden.

Snarare motorvägen in till stockholm kl 2 på natten när trängselskatten är gällande =P...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Faktiskt inte, titta på tomshardware cpu charts om du inte tror mig

Men iallafall detta kort är nog bra men det kommer lite sent, det är ju nu som folk faktiskt börjar byta ut sina datorer som de köpte lite innan pci-e kom.
Allt beror på priset, blir det mer rimligt som kanske någon hundralapp över 2000kr så kommer det nog sälja ganska mycket men för 2700kr kan man fortfarande köpa ett nytt moderkort för mellanskillnaden till pci-e x1950pro korten.

Offtopic: Ja jag köpte ett moderkort också men det var ett budget kort för 500kr.

Vet inte hur du utläser diagrammen där, men i min webbläsare ligger Venicen högre i alla tester jag kollade.

Sitter man t.ex med en 4200+ X2 på 939 med ett dyrt DFI-kort med AGP och kanske 2048MB DDR, så känns det nog inte speciellt intressant att byta plattform redan nu. Iaf inte om man vill ha lite flås i den, liknande den man redan har.
Vad göra då? Jo, inhandla det värsta AGP-kortet..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Dem får minsann stoppa in mycket gott i x1950pro om jag ska betala i närheten av 2700 kr (likvärdig prestanda som x1900xt).

AGP borde vara billigare än PCI-e. I min mening borde ett x1950pro kosta max 1300-1500 kr!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Dem får minsann stoppa in mycket gott i x1950pro om jag ska betala i närheten av 2700 kr (likvärdig prestanda som x1900xt).

AGP borde vara billigare än PCI-e. I min mening borde ett x1950pro kosta max 1300-1500 kr!

Är du helt väck, dessa grafikkort är pci-e kort och kräver konverterar kretsar för att fungera på agp vilket kostar pengar.

Och varför skulle dom sälja det för 700kr mindre än pci-e när tillverkningskostnaden är högre?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Konverteringskretsarna är nog en försvinnande liten kostnad (gissar jag).

Det handlar nog främst om efterfrågan/utbud.
Efterfrågan är mindre och särskilt udbudet är minimalt. Ska man ha ett bra AGP kort finns det inget val utom det här (i samma klass). Det om något är motivation nog att höjja priset många hundralappar (från företagens perspektiv).

Dessutom står det i nyheten att det bara rör sig om en grafikkortstillverkare vilket gör att det inte ens är inbördes konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Är du helt väck, dessa grafikkort är pci-e kort och kräver konverterar kretsar för att fungera på agp vilket kostar pengar.

Och varför skulle dom sälja det för 700kr mindre än pci-e när tillverkningskostnaden är högre?

Jag menar inte 1300-1500 för ett AGP-kort som presterar som x1900xt. Utan att x1950PRO borde kosta så mycket. BORDE!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Citat
-----------------------------
Dessutom står det i nyheten att det bara rör sig om en grafikkortstillverkare vilket gör att det inte ens är inbördes konkurrens.

Svar: Sapphire, Diamond, Powercolor och den i artikeln har jag läst uttalanden om. Så om de kommer så kommer fler märken sluta upp. 2400-2700:- är inte så farligt.

Permalänk

Jo det är farligt när man får ett kort som presterar som ett 7600GT i PCI-e form.
Ett 7600GT kostar ~1500 kr.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jo det är farligt när man får ett kort som presterar som ett 7600GT i PCI-e form.
Ett 7600GT kostar ~1500 kr.

Shysst, en med lite inside information.. Eller kanske bara spekulationer från ännu en figur i mängden.?

Mej veterligt har inga tester av X1950 Pro AGP kommit ut..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jo det är farligt när man får ett kort som presterar som ett 7600GT i PCI-e form.
Ett 7600GT kostar ~1500 kr.

Eftersom agp varianten skulle ha samma specs som pci-e varianten borde skillnaden vara minimal mellan dessa.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Shysst, en med lite inside information.. Eller kanske bara spekulationer från ännu en figur i mängden.?

Mej veterligt har inga tester av X1950 Pro AGP kommit ut..

Det senare alternativet, men det är ju högst troligt att det blir jämförbart med ett 7600GT i PCI-e form.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Det senare alternativet, men det är ju högst troligt att det blir jämförbart med ett 7600GT i PCI-e form.

Varför om jag får fråga när det som jag skrev tidigare ska gå i samma frekvenser som pci-e varianten som är MYCKET bättre än ett 7600GT.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Varför om jag får fråga när det som jag skrev tidigare ska gå i samma frekvenser som pci-e varianten som är MYCKET bättre än ett 7600GT.

Jag fattar inte din fråga :S

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag fattar inte din fråga :S

Ska jag göra det enkelt.

7600GT, nästan exakt samma prestanda oavsett om det är agp eller pci-e.

x1950Pro AGP ska ha samma spec. som pci-e varianten -> att prestanda borde vara väldigt lika.
Och eftersom x1950 Pro pci-e är ganska mycket bättre än 7600GT pci-e borde också x1950pro AGP vara klart bättre än 7600GT agp eller hur?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Man lär sig nåt nytt varje dag, men frågan är bara hur mycket vassare man kan göra ett agp-kort

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Har verkligen något grafikkort maxxat agp 8X bandbredd?

Jag tror inte det är själva agp porten som begränsar graffets prestandard.
tror mer på resten av riggen.

typ socket 478 och ddr1

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |