Led-bakgrundsbelysning standard från Samsung 2008

Permalänk
Melding Plague

Led-bakgrundsbelysning standard från Samsung 2008

Enligt en rapport kommer samtliga lcd-skärmar som tillverkas av Samsung Electronics att ha en led-bakgrundsbelysning istället för de ccfl-rör som används idag.

Läs nyheten: Led-bakgrundsbelysning standard från Samsung 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint! Kanske man slipper "ljusbågarna" som finns på dagens TFT-skärmar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

ljusbågarna?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
ljusbågarna?

ojämn belysning. (men det existerar knappt på bra skärmar)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

haha, tänk om ett litet LED lampa går sönder i skärmen.. Hur kommer det se ut då haha

Permalänk
Medlem

Jag som har ett 2407FPW på väg :),, aja det får hålla ett tag, det lär ta ett tag innan dom blir bra !

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ojämn belysning. (men det existerar knappt på bra skärmar)

De syns inte på min Eizo men det blir aldrig svart. Det kanske blir bättre nu när pixlarna verkligen kan släckas?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
haha, tänk om ett litet LED lampa går sönder i skärmen.. Hur kommer det se ut då haha

Troligen som en död pixel idag......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
De syns inte på min Eizo men det blir aldrig svart. Det kanske blir bättre nu när pixlarna verkligen kan släckas?

jo, en fördel till.

vore tufft om belysningen kunde användas som indikator med. så det står ett stort off-tecken över hela skärmen när den är i standby..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Multisynd

Ny menar multisync ? multisynd skulle inte sälja så bra i sverige tror jag hehe...

Permalänk

Som om enda fördelen skulle vara bättre färgåtergivning? De kommer dra mindre ström och få en kraftigt ökad livslängd, det är de främsta fördelarna. Om en diod mot sannolikheten går sönder blir det nog mer än en pixel som blir mörk, snarare 9, 16 eller kanske 25 eller kanske till och med 10x10 alltså 100 pixlar. De blir förmodligen inte helt svarta dock utan bara mörkare och får gå på spilljus från bredvidliggande dioder.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

bör nog dock kunna lagas på nån elektronic service.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Eftersom lysdoder brukar ha en minsta livslängd på 10år är nog problemet med att dom ska gå sönder inget riktigt problem egentligen...

Det som kan hända är att lödningar spricker eller nått liknande.

Men antar att det hela görs ganska stabilt ihopbakat så det ska nog inte va någon fara.

Är nog större risk att en driver krets till dagens lysrörsupplysta skrämar ska gå sönder.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

Då får vi en skärm som är överlägsen både plasma och lcd?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Då får vi en skärm som är överlägsen både plasma och lcd?

Njaa.. Kontrasten kommer inte vara 100%ig som på plasman utan det är en LED för X antal pixlar. Inte en LED för varje pixel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Hmm.. okej..

Är just det som gör det så svårt att köpa tv då man vill ha både det plasma och LCD ger

Permalänk
Medlem

LED FTW!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Dell 2407 får räcka så länge, undrar bara när jag får den? Beställde den redan 11 oktober :/

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Dell 2407 får räcka så länge, undrar bara när jag får den? Beställde den redan 11 oktober :/

Du har en telefon, använd den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Ny menar multisync ? multisynd skulle inte sälja så bra i sverige tror jag hehe...

Jag skulle köpa det, om det var lagligt ^.^

Edit, fan va trött man bli på alla som skriver LED FTW, SSD FTW, SLI FTW, C2D FTW osv. Lika meningslöst som att skriva First!!1

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

8ms responstid, jag är ingen übergamer men är inte det lite dåligt? Jag har sex milisekunder på min skärm men jag har inte testat någon skärm med högre responstid. Men jag antar att det kommer förbättrade versioner lite senare. Eller olika modeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghwomb
8ms responstid, jag är ingen übergamer men är inte det lite dåligt? Jag har sex milisekunder på min skärm men jag har inte testat någon skärm med högre responstid. Men jag antar att det kommer förbättrade versioner lite senare. Eller olika modeller.

Är väl mest billiga paneler som har t.ex 2,4,6 ms. Under 12-16 duger mer än väl. Man kanske behöver 8 om man bara sitter och spelar dagarna i ända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghwomb
8ms responstid, jag är ingen übergamer men är inte det lite dåligt? Jag har sex milisekunder på min skärm men jag har inte testat någon skärm med högre responstid. Men jag antar att det kommer förbättrade versioner lite senare. Eller olika modeller.

beror på vad man mäter millisekunderna ifrån. (alla mäter inte på samma vis eller ens samma saker..) men om du tar och delar tusendelarn och räknar om dom till frames enligt angivelsen så kommer du finna att 8ms räcker till vilket spel som helst. (om det är realistiska angivelser)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Troligen som en död pixel idag......

Eller inte alls. Om en diod dör kommer området den lyser upp bli lite mörkare. Beroende på hur tätt dioderna sitter kanske det inte ses alls.
Men jämför det om ett ljusrör dör idag. Då få du en stor, fet och bred mörk rand över hela jäkla skärmen. Mot en liten mörkare parti stort som en fingerspets.
Dioder har väl längre livstid med. Så jag skulle vilja påstå att dom är överlägsna på nästan alla vis.

Permalänk
Avstängd

Låter kul att det kommer nya grejer

Offtopic: Har sweclockers sålt sig och har små annonser överallt? Typ att vissa ord stryks under 2ggr och det är en liten annons, är det ngt nytt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

LED FTW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Låter kul att det kommer nya grejer

Offtopic: Har sweclockers sålt sig och har små annonser överallt? Typ att vissa ord stryks under 2ggr och det är en liten annons, är det ngt nytt?

Satt och funderade på samma sak, började misstänka nått läskigt ad-aware ^^, men eftersom fler verkar ha det så känns det genast tryggare.

Ont: Alltid trevligt när det kommer nya saker

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Satt och funderade på samma sak, började misstänka nått läskigt ad-aware ^^, men eftersom fler verkar ha det så känns det genast tryggare.

Ont: Alltid trevligt när det kommer nya saker

Eller så behöver ni båda scanna efter det, för jag ser då inga understrukna ord någonstans här på Swec.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Permalänk

hur fan ser det ut? :/