Klargörande om Windows Vistas licensregler

Permalänk
Medlem

En skola använder inte direkt 100 stycken individuella licensnycklar...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Det är alltid lika roande att läsa trådar som denna. En massa fjortisar skriver att Windows är skit, men ändå ska man köra det. Själv tycker jag att det är jävligt enkelt. Om Windows är skit, kör man något annat OS. Linux, MacOS och diverse andra operativsystem finns att ladda ner, alternativt att köpa.

Varför blir så mycket folk helt illröda i ansiktet och sprider dynga pga. nya licensregler? Det är en fri marknad ffs.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Varför blir så mycket folk helt illröda i ansiktet och sprider dynga pga. nya licensregler? Det är en fri marknad ffs.

Det är en fri marknad med ett företag som har monopol, men visst har du rätt. Tyvärr är det inte lika lätt att emigrera till Linux som att säga att Windows är skit.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det är en fri marknad med ett företag som har monopol, men visst har du rätt. Tyvärr är det inte lika lätt att emigrera till Linux som att säga att Windows är skit.

Det är inget monopol. Kör Linux, MacOS, whatever om du inte gillar Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Det är inget monopol. Kör Linux, MacOS, whatever om du inte gillar Windows.

ok, peka mig i riktningen mot den stormarknad där jag kan köpa en dator fri från skadlig mjukvara då..

så jo, det är ett monopol i princip.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar inte - men nu skriver jag fast jag bara läst första sidan i tråden.

Fortfarande oklart tycker jag.
Windows XP beräknar ju vilken dator det är på med lite olika hashsummor på de olika komponenterna som jag minns.
Windows Vista lär väl göra något liknande, och om man aktiverar via internet så kanske det sparas hos microsoft?
Om man då installerar om windows på SAMMA hårdvara så borde väl microsoft se att det är samma dator och inte räkna det på en av de 10 omaktiveringarna?

Edit: Kunde inte dra mig ifrån att läsa tidigare inlägg.
Andretti hade var i samma tankebanor som mig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ok, peka mig i riktningen mot den stormarknad där jag kan köpa en dator fri från skadlig mjukvara då..

så jo, det är ett monopol i princip.

Sedan när köper nördarna på Sweclockers sin dator på en stormarknad?

Om det bara finns en efterfrågan på andra OS, så kommer det att levereras förinstallerat med t.ex. Linux och redan i dag kan du köpa dig en burk med MacOS förinstallerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Så är det nog, men massan vill ha spel, även jag vill ha det och jag har inte äns tid att spela???

Om du har kunskapen så kan du få igång vilket spel som helst i Linux.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ok, peka mig i riktningen mot den stormarknad där jag kan köpa en dator fri från skadlig mjukvara då..

så jo, det är ett monopol i princip.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089482 Dator som kommer med Linux förinstallerat!

Intresser tycks finnas i frankrike också, se följande artikel http://hardware.silicon.com/desktops/0,39024645,39122827,00.h...

Även WalMart tycks ha visat intresse vid ett tillfälle http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3588921.stm så inte verkar det helt kört att finna datorer utan Windows (vilket jag utgår ifrån att du menar).

Sen finns det ju ett intresse för fria OS i fattiga länder, kolla på www.schoolnet.na för att få ett riktigt bra exempel

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag brukar inte - men nu skriver jag fast jag bara läst första sidan i tråden.

Fortfarande oklart tycker jag.
Windows XP beräknar ju vilken dator det är på med lite olika hashsummor på de olika komponenterna som jag minns.
Windows Vista lär väl göra något liknande, och om man aktiverar via internet så kanske det sparas hos microsoft?
Om man då installerar om windows på SAMMA hårdvara så borde väl microsoft se att det är samma dator och inte räkna det på en av de 10 omaktiveringarna?

Edit: Kunde inte dra mig ifrån att läsa tidigare inlägg.
Andretti hade var i samma tankebanor som mig.

tror inte det, då hade ju XP kunnat fungera på samma vis.

alltså, det borde fungera som du säger men det gör det inte. Vista kollas väll med TCP-chipen dessutom, så där borde det ju fungera ännu bättre..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Sedan när köper nördarna på Sweclockers sin dator på en stormarknad?

Om det bara finns en efterfrågan på andra OS, så kommer det att levereras förinstallerat med t.ex. Linux och redan i dag kan du köpa dig en burk med MacOS förinstallerat.

sen när köper en riktig nörd en färdig burk öht? men nu var det inte mig personligen jag menade. har en Mac redan, den är inte rolig. (funkar alltid bra dock)

nej, det hjälper inte att efterfråga eftersom inte tillräckligt många gör det för att Elelefanten ska bry sig, och ingen kommer efterfråga nått de inte säljer alls nästan och därmed inte ens vet finns. (och en usel celeron som inte ens finns i butikerna räknas inte då)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089482 Dator som kommer med Linux förinstallerat!

Intresser tycks finnas i frankrike också, se följande artikel http://hardware.silicon.com/desktops/0,39024645,39122827,00.h...

Även WalMart tycks ha visat intresse vid ett tillfälle http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3588921.stm så inte verkar det helt kört att finna datorer utan Windows (vilket jag utgår ifrån att du menar).

Sen finns det ju ett intresse för fria OS i fattiga länder, kolla på www.schoolnet.na för att få ett riktigt bra exempel

mjamja, en usel celeron till. samma som hos Elelefanten. Dustin är ju ingen stormarknad heller på tal om det..

ja många länder börjar ju gå över till öppen mjukvara på myndighetsnivå, Spanien är ett annat. klart det sprider sig.

japp, mycket bra även för framtida utveckling.

Wallmart är lite långt bort för att vara ett alternativ, och hoppas de inte etablerar sig här. Lidl är fan illa nog..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
När man kan lira vanliga spel på linux utan performance loss, så kan jag lova att det kommer bli tusentals nya linux användare inklusive mig. Linux är bättre än windows på allt förutom spel.

Instämmer. I mitt nya mediecenter kör jag dual-boot, SUSE10 och WinXP Pro. Använder windows enbart för att lira spel. Annars är det SUSE som gäller.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Blir bara lite sur då det har snackats om Linux och hur bra det är under många år men det är lika dåligt som det alltid varit och spel! Vad är det?

En lyxigare DOS variant bara!

Nä skall Linux bli något måste nördarna göra spel i mängder som är värda att kallas spel!!!

Jag hoppas att du förstår hur efterbliven du är?

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk

I Nero finns ju funktionen backa up hd... kan man inte göra som så att man bara gör en backup dvd på windows hd'n efter att man lagt in windows och om man behöver lägga om windows så formaterar man bara hd'n och kopierar man bara över skivan till hd,n och vips ominstall utan att lägga om det me windows skivan...?? den borde ju se det som samma installation som man la in första gången eller

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
10 ominstallationer räcker minst 3år och sen är det bara att lyfta på luren så går det ändå.

Vart fick du det ifrån? Du ska ju kunna ominstallera (på samma hårdvara) i princip hur många gånger som helst. Däremot säger någon MS represent att man ska få omaktivera 10 gånger utan MS säger nej. Därefter måste du ringa till supporten och tigga nya aktiveringar. Säger dom nej så är det bara att kasta bort din gamla vista licens och köpa en ny. Någon annan MS representant sa förut att man bara skulle få föra över sin licens en gång, men då menades kanske när man säljer/skänker till någon annan.

Däremot tycker jag att det är lite blåögt att som bit-tech.net tro man bara ska kunna ha en ghost-kopia som man kan använda hur många gånger som helst oavsett hur mycket hårdvara som man bytt. Vista lär väl säkert kontrollera med jämna mellanrum om man använder samma hårdvara som när man aktiverade senast. Det vore ju lite väl enkelt att kringå "skyddet" annars.

Själv tycker jag att programvaru-industrin driver det här med hårda licensregler lite väl långt. Vi har ju regler och lagar för köp-kontrakt, marknadsföring och sådant men det verkar ju inte finnas någon hejd på vad som man kan skriva in i ett licensavtal.
Mera Sverker behövs.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

Hade alla speltitlar funkat på linux lika bra som på windows så skulle jag definitivt bara kört linux i dagsläget..
Tur att det inte va Sony som utvecklade Windows.... Då skulle la det inte funnits nån frihet kvar alls....

Permalänk
Medlem

Det man ser här och som är en vanlig missumfattning är att linux är inte skrivet för att fugnera med spel eller bra med dom.

Men problemet är inte att linux skulle vara sämmre på spel utan AVsaknaden av spel i så fall.
När jag fotfarandel irade någorlunda, ut2003/ut2004, doom3 osv så hade jag lätt lika bra FPS på motsvarane system i lnux VS windows gämfört med kompisarna å det blir itne sämre heller med tiden. nvidia släpper snabbare å sanbbare samma uppdaterigar till linux för senaste spelen sak fugnera där så som wuake 4 etc med mins lika bra prsanda som i windows.

Sedan kan man ju inte gnäla på Linxu eller Nix system att microsoft skapade DirextX. personligen tycker jag inte direcktX är överlägset OpenGL på nåt vis. Föredrar helt klart opengl baserade spel å program för jag upplever dom oftast som mer stabila plus att openGl är en standard fler platformer kör än tex Dirext X som är windows only.
OpenGL utväcklas också precis som Direckt X kommer i nya versioner hela tiden. OpenGL 2.0 är senaste versionen vill jag minnas och tror dom flesta grafikkort sedan 6800U och fram stödjer det.

Sedan vad det gäller användarvänlighet av linux så har no itne många testat Ubuntu ellre Kubuntu med flera. numera helt grafisk installation från början till slut. Tom polaren som vill ha hjälp av mig å köra in windows. Tror han installerat windows XP max en gång om ens någong gång vart så iriterad på windows och eftersom ajg lagt in Kubuntu på has desktop å hand skaffat en laptop och inte orkade vänta p åatt jag ahde tid å knalla över tog skivan jag bränt till hans desktop å körde in Kubuntu 6.0.6 själv. Å han har ungifär lika mö erfarenhet eller brist av erfarenhet på at instalera windows. Så det tycker jag bevisar precis hur bra linux distarna börjar bli ur en svenssons synpungt.

Sedna är Linux iget DOS som någon skrev. Dos är ine enss ett OS det är ett disk operating system. Så iget OS ens det.

Folk tror att det är nåt dos liknande för terminalerna. Ska ni bara veta hur mycket av all high end hårdvara och alla intergrerade lösningar mm som ger er tjänster dagligen å sköter massa saker som ni inte tänker på som anvender just terminaler för det är enkelt å smidigt å krväver lite resucher.

Terminaler lär alltid fnnas så länge datorer fins i den form dom gör i dag och lär alldrig försvinna för det fyller funktioner ett klipp å klisstra GUI inte kan genomföra på felxibla vis nog.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och man köper inte Vista, utan man köper en licens för att få använda den.
Licenser brukar ha begränsningar och det är inget unikt att en licens just gäller x antal gånger.

Jag tycker artikeln var en lättnad mot det ryktet som var innan. Som andra har skrivet och som står i huvudartikeln, så går det att ghosta.

Om jag går in i en affär, tar en kartong märkt "Windows Vista", går till kassan och betalar och får ett kassakvitto på detta, anser du att jag inte förvärvat äganderätten till CD och/eller DVD-skivor med Windows Vista som ligger i kartongen? Låt mig säga så här, jag tror att en domare skulle anse det fullständigt kristallklart vem som äger denna kopia av Windows Vista. Det bör också vara fullständigt kristallklart att jag kan sälja denna kopia vidare, i kraft av min äganderätt av denna kopia. (Huruvida jag bryter mot andra lagar beror naturligtvis vad jag gör med denna kopia, men det förändrar inte äganderätten till kopian.)

Om Microsoft även skickar med ett licens för mitt godkännande så, javisst, om jag accepterar den så har jag även en licens. I så fall äger jag en kopia av Windows Vista, samt har ingått ett licensavtal (som kan modifiera vad jag får göra med kopian).

Men den springande punkten är, om jag inte accepterar licensen, vad får jag göra då? Jo, det som regleras av upphovsrättslagstiftningen. Ur denna:

Citat:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

26 h § Återgivning av ett datorprograms kod eller översättning av kodens form är tillåten om åtgärderna krävs för att få den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmåga mellan programmet och ett annat program. Detta gäller dock endast under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:
1. åtgärderna utförs av en person som har rätt att använda programmet eller för hans räkning av en person som har fått rätt att utföra åtgärderna,
2. den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmåga har inte tidigare varit lätt åtkomlig för de i 1 angivna personerna och
3. åtgärderna är begränsade till de delar av originalprogrammet som är nödvändiga för att uppnå den avsedda samverkansförmågan.
Första stycket innebär inte att informationen får
1. användas för andra ändamål än att uppnå den avsedda samverkansförmågan,
2. överlämnas till andra personer, utom när detta är nödvändigt för att uppnå den avsedda samverkansförmågan,
3. användas för utveckling, tillverkning eller marknadsföring av ett datorprogram som i förhållande till det skyddade programmet har en väsentligen likartad uttrycksform eller
4. användas för andra åtgärder som utgör intrång i upphovsrätten.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt denna paragraf är ogiltiga. Lag (1993:1007).

Så vitt jag kan förstå enligt 26 g § stycke 4 bör jag kunna svara precis hur som helst på frågan om jag godkänner något licensavtal utan att jag därför ingår ett avtal, så länge det är till en kopia jag äger och följaktligen har rätt att använda. (För att föregripa invändningar om möjliga begränsningar i rätten att använda programmet baserat på EULA, fundera först på den ohyggligt uppenbara frågan om jag har rätt att starta programmet innan jag kommer till EULA-frågan. Rätt att använda programmet enligt är dock mer vid än så, men detta påvisar den grundliga tankevurpa som ligger bakom EULA-fråge-idéen.)

(Det är t.o.m. så att 26 g § stycke 1 kan ge en laglig rätt att använda en crack för att installera utan att fråga Microsoft om aktiveringskoder, men detta kommer säkert aldrig att provas rättsligt.)

Om jag sedan kör Windows Update, och där svarar att jag accepterar licensavtalet så blir frågan betydligt dimmigare, eftersom jag inte köpt en kopia av det programmet. Formellt är det ett avtal, men en domstol kommer att pröva skäligheten i avtalet (om avtalet ger sådana extra rättigheter att det motiverar inskränkningar i rätten att använda programmet; utgången av en sådan prövning är inte alls given, och är troligen beroende på nyttan och/eller huruvida det anses som en del av avhjälpande av fel på produkten).

Eller, annorlunda uttryckt, det finns en anledning till att licensvillkoren aldrig provats rättsligt för köpekopior. Det skulle sannolikt skapa ett, ur mjukvaruföretagens synpunkt, oönskat prejudikat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

men enligt MS har du inte den rätten om du inte accepterar deras TOU, alltså bör Inte EULA gälla ändå. ..eller? och om den gör det bryter istället MS mot en lag med sin "lag" då istället? <--:confused:--=

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint