Permalänk
Medlem

Skillnad mellan Laptop och server?

Vad är egentligen skillnaden mellan laptop processor och en server processor?

Permalänk
Medlem

Det beror mer specifikt på vilka cpu'er du vill jämföra. Tex gamla Pentium-M och Xeon cpu'er är överhuvudtaget inte alls besläktade, medans skillnaden på Pentium4M och Xeon i stort sett bara var att det gick att köra flera Xeon's i samma moderkort.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det beror mer specifikt på vilka cpu'er du vill jämföra. Tex gamla Pentium-M och Xeon cpu'er är överhuvudtaget inte alls besläktade, medans skillnaden på Pentium4M och Xeon i stort sett bara var att det gick att köra flera Xeon's i samma moderkort.

B!

Som du precis skrev, det beror på vilka cpu'er man vill jämföra. Några nyare Xeon (Sossaman och Woodcrest) är en variant på Core (1/2) Duo, som har rötter i Pentium M
edit: Läste igen, det kan ju tolkas som du menar gamla Xeon, då är det ju helt rätt att de inte var något släkt med Pentium M.

Generellt gäller att cpu'er för bärbara ska de dra mindre ström (och därmed också producera mindre värme) samt ha någon throttling av CPU-hastigheten.
Serverprocessorer ska ha stöd för att arbeta flera stycken på samma moderkort, och ja givetvis ha mycket prestanda.

Nu har ju dessa attribut varit mixade lite. T.ex. klarar Pentium 2 och 3 (iaf tualatin) att köras i dual cpu fast de är vanliga konsumentdesktopprocessorer.
Även vissa athlon XP går (om man ritar lite på dem (kopplar ihop bryggor)) så de fungerar som Athlon MP.
Vet inte hur det är med Cool'n'Quiet, om det finns på Opteron också kanske.
Finns vissa EE varianter av Opteron som ska vara strömsnålare än de andra (lägre spänning som standard). Och Opteron 1xx för s940 och s939 går ju inte att köra i dual cpu heller.
Som sagt attributen blandas lite.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad mellan Laptop och server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
Vad är egentligen skillnaden mellan laptop processor och en server processor?

En av störrsta skillnaderna mellan laptops och servers är att laptops har såååååååååå mycket sugigare diskar

På CPU sidan så är det _väl_ så att bussarna är mycket långsammare än i en "vanligdator".
Så är det iallafall om man tittar på hastigheterna som syns när man kör memtest på min HP nx9010 laptop som har någon P4 på 2.8Ghz

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian