Direct X 10 förhandstitt

Permalänk
Melding Plague

Direct X 10 förhandstitt

Direct X 10 kommer släppas med Microsofts kommande operativsystem Windows Vista. Det erbjuder en hel del nya funktioner men ännu fler förbättringar när det gäller att optimera prestandan i bland annat Direct3d.

Läs nyheten: Direct X 10 förhandstitt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Synd att det inte kommer till Windows XP.
Borde bara vara att ta bort det gamla och in med det nya. Men det finns säkert några duktiga som lyckas knäcka det där också.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Jag tror att dom måste släppa Dx10 till XP förr eller senare, dom kan ju inte bara skita i det operativsystemet sådär. Alla lär ju inte gå över till Vista på ett LÅNGT tag!

Du har inte en aning om hur Microsoft fungerar ser jag. Det finns inte en chans att de tänker missa chansen till flera miljoner sålda Vista-licenser.

Det är ingen tillfällighet att dx10 kräver det senaste operativsystemet.

Permalänk
Medlem

http://uk.theinquirer.net/?article=35110

Tydligen ska det komma nåt som heter Direct X 9L till XP som ska motsvara det nya.

Permalänk
Medlem

hrm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobosum
http://uk.theinquirer.net/?article=35110

Tydligen ska det komma nåt som heter Direct X 9L till XP som ska motsvara det nya.

En gång för alla: NEJ! FEL!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

"På grund av att Direct X 10 innehåller så många grundläggande förändringar går det helt enkelt inte att installera på en Windows XP-dator." Haha vilket skitsnack...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
"På grund av att Direct X 10 innehåller så många grundläggande förändringar går det helt enkelt inte att installera på en Windows XP-dator." Haha vilket skitsnack...

Verkligen, allt är ju fortfarande mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobosum
http://uk.theinquirer.net/?article=35110

Tydligen ska det komma nåt som heter Direct X 9L till XP som ska motsvara det nya.

Det spreds ett rykte för ett tag sedan att Direct X 9L skulle vara till XP men så är inte fallet. Utan 9L är den modifierade versionen av 10 som det pratas om i nyhets artikeln.

Citat:

Microsoft kommer att släppa en något modifierad Direct X 9-version för Windows Vista vilket lägger till stöd för Aero-gränssnittet bland annat för grafikkort som ej har stöd för Shadermodell 4.0

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Utan 9L är den modifierade versionen av 10 som det pratas om i nyhets artikeln.

Du menar väl version 9?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

hmm hur funkar ett dx 10 kort egentligen, är det bara helt enkelt kraftfullare? för det har ju florerat rykten om att 8800 serien egentligen bara är tvvå 7900 kärnor som sitter ihop. och den där bilden från crysis är ju gjort på två stycken 1900 kort som "emulerar" dx 10. är det bara så att dx 10 kort är kraftfullare och att tilverkare om dom ville skulle kunna skriva dx10 drivrutiner till dagens grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birdman
Du menar väl version 9?

ja klart jag gör det, skulle bara kolla om ni var med ^^

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Verkligen, allt är ju fortfarande mjukvara.

Kan du installera Linux-mjukvaror på en Win-dator? Fastän det är "bara" mjukvara? Likaväl så med DX10 antar jag. But hey! What do I know?

Permalänk
Medlem

Har nån av er läst igenom artikeln? Där förklarar de hur det fungerar så läs och återkom sedan istället för att snacka dynga. Vista kommer ha stöd för både DX9 och DX10. XP kommer inte stödja DX10 då de har byggd om alla API från grunden. Skillnaden mellan DX9 och DX10 kommer inte vara bildsmässigt i första hand utan man kommer sattsa på högre fps istället. Man kan alltså få spelen att se exakt likadant ut i båda DX-versioner men med DX9 kommer man ha lägre FPS. Hur mycket lägre får vi veta först när DX10 grafikkort når marknaden.

Permalänk
Medlem

DX10 kan kyssa mig i seglet...

Permalänk
Medlem

G80 Crysis FlythroughFungerar inte :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Givetvis är det möjligt att implementera DirectX10 för XP. Problemet är väl det att då måste MS lägga massa tid på få det fungerade med XP vilket de garanterat inte ser någon större anledning för.

DirectX 10 är omskrivit helt från grunden och bygger på Vista. Det är inte bara att implemterna i XP utan vidare. DirectX10 är heller inte bakåtkompatibelt (alla tidigare DirectX versioner har varit det, ett spel skrivit för DirextX 5 fungerar med DirectX9). Det är därför Vista kommer med både DX9 och DX10.

För er som hoppas på en crackad version av DX10 för XP så skulle inte jag hoppas för mycket. Troligtvis kommer det vara så buggigt att man lika gärna kan utnyttja DX9 istället om det nu dyker upp.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag är en mycket erfaren programmerare och har läst in mig rejält på Vistas nya sätt och hantera grafik, och måste säga att det är på tiden att den här omskrivningen gjordes, det kommer dock ta ett tag innan alla SDK:s är uppdaterade och optimerade för den nya modellen.

Tyvärr måste jag också säga att det enda sättet att kunna köra DX10 på XP kommer att vara genom en wrapper, dvs ett program eller bibliotek som mappar om DX10 calls till DX9 calls, det funkar men hastigheten kommer att vara lidande.

För första gången i mitt liv måste jag försvara Microsoft, pga hur DX10 och Vista är uppbyggt så är det omöjligt att direkt implementera DX10 på XP utan att skriva om större delen av XP och det är ju rätt meningslöst eftersom Vista redan finns.

De första testerna visar dock att till en början så kommer du att få klart bättre fps i XP än Vista med samma hårdvara, drivrutinerna för Vista har en bra bit kvar, skall bli kul att se hur de nya gfkorten gör sig vid samma jämförelser.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk

apropå graffe tycker synd om dom som köpt ett par geforce 7950gx2
för närmare 10k och så funkar inte dx10 på dom...surt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

OpenGL (grafikdelen) finns ju alltid oberoende av OS, men sedan om utvecklarna vill utnyttja det eller ej är en annan sak. Hur det är med prestandan vad gäller bildfrekvenser för OpenGL vet jag dock inte, någon annan kanske har koll?

Ps. FPS är en enhet, bildfrekvens är storheten. Jfr m/s med hastighet. Du säger inte att din bil kan komma upp i högre m/s.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Läste lite högre upp i tråden att DX10 inte e bakåtkompatibelt med DX9...men det måste väl ändå gå att släppa uppdateringar till spel som är konstruerade för DX9, för att sitta å "programmera" om ett helt spel bara för att det ska funka i DX10 verkar vara ett riktigt hästjobb!:P

Sen har jag en till fråga som kommer ifrån ingenstans: Är det någon som vet om alla spel som tillverkas ifrån och med denna dag kommer bygga på DX10??

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Du har inte en aning om hur Microsoft fungerar ser jag. Det finns inte en chans att de tänker missa chansen till flera miljoner sålda Vista-licenser.

Det är ingen tillfällighet att dx10 kräver det senaste operativsystemet.

Dom slösade i alla fall bort pengar att utveckla Windows ME. Det blir INGET Vista på min maskin i första taget. Jag tror att det kan öka piratkopieringen av program då man inte vet om det funkar på XP eller inte. I och för sig brukar det stå på asken, men BattleField2 skulle ju inte funka på Windows 2000 men gjorde det, i alla fall demot

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64