Första Direct X 10-filmer släppta

Permalänk
Medlem

Men vilken efterbliven diskussion det här blev. OpenGL är omodernt och gammalt. Det saknar stöd för effekter som finns i D3D. Och sitta o säga att OpenGL är guld för att Half-Life 1 flöt bättre i OpenGL än i D3D är enbart för att det va byggt på Quake2 motorn som i sin tur var utvecklad för att köras i OpenGL och inget annat. Sen den här Unix vs. MS diskussionen, ge upp den. Alla har sin egen smak. Har man tiden och intresset att mecka o klydda (som kan vara en del av charmen med PC) så väljer vissa att köra UNIX. Men det är ju dags för somliga unix fantaster att inse att XP är för de flesta ett bättre alternativ (som dessutom är ett enastående bra gjort OS).

"Kommer UT 2007 vara OpenGL så att det går att lira på Linux/Other eller kommer det gå över till bajsM$ DirectX?"

Seriöst... get real
Töntigare än så blir det fan inte. Tanken slått dig att de går över av en ANLEDNING ?!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Tråden kan härmed låsas!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Seriöst... get real
Töntigare än så blir det fan inte. Tanken slått dig att de går över av en ANLEDNING ?!

Onödig attityd, men skitsamma. Töntigt är det när folk häver ur sig saker de sen inte kan stå för.

Har tanken slagit dig att en av de stora skillnaderna kan vara att det är ett stort företag som står bakom (äger, samt har $) DX medans OGL är en öppen standard. Vad skulle du tycka kändes mest stabilt att chansa på om du vore spelutvecklare, även om båda vore likvärdiga funktions-/prestandamässigt?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Kommer säkert ut nån specialversion som är anpassat till just linux

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men vilken efterbliven diskussion det här blev. OpenGL är omodernt och gammalt. Det saknar stöd för effekter som finns i D3D. Och sitta o säga att OpenGL är guld för att Half-Life 1 flöt bättre i OpenGL än i D3D är enbart för att det va byggt på Quake2 motorn som i sin tur var utvecklad för att köras i OpenGL och inget annat. Sen den här Unix vs. MS diskussionen, ge upp den. Alla har sin egen smak. Har man tiden och intresset att mecka o klydda (som kan vara en del av charmen med PC) så väljer vissa att köra UNIX. Men det är ju dags för somliga unix fantaster att inse att XP är för de flesta ett bättre alternativ (som dessutom är ett enastående bra gjort OS).

"Kommer UT 2007 vara OpenGL så att det går att lira på Linux/Other eller kommer det gå över till bajsM$ DirectX?"

Seriöst... get real
Töntigare än så blir det fan inte. Tanken slått dig att de går över av en ANLEDNING ?!

Jaha?! OpenGL är bättre. OpenGL KAN visa precis likadana effekter som DirectX då du själv kan lägga till saker om du nu känner för det.
Varför väljer spelföretag att göra saker för DX istället för OpenGL?
För det första. De får säkerligen sponsring av MS, skulle inte förvåna mig då MS gör i princip vad som helst för att behålla sina kunder.
För det andra. Spelutvecklare är FRUKTANSVÄRT lata. Det ÄR lättare att koda saker i MS Visual Studio.

Fett mycket respekt åt alla som vågar stödja ALLT. Jag tänker aldrig någonsin aldrig koda något som INTE går att köra på alla (De som har hyffsat brett stöd.) plattformer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Rekommenderas inte!!! Kvaliteten är mycket sämre, går ju knappt att se vad det är.

Ladda här istället:
http://crysis.no-ip.org/downloads/G80%20Crysis%20Flythrough.z...
http://crysis.no-ip.org/downloads/G80%20Crysis%20Gameplay.zip

Men jag kan bara se de första 30 sekunderna ungefär Vet inte om det är fel på mirron eller på mig

Tack funkar skitbra!

Men filmerna va väl inte mkt att hurra över? Typ fetilla filmat och skakigt sen va väl speltestaren inte den bästa typ stressar och visar inte så bra..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Varför väljer spelföretag att göra saker för DX istället för OpenGL?
För det första. De får säkerligen sponsring av MS, skulle inte förvåna mig då MS gör i princip vad som helst för att behålla sina kunder.
För det andra. Spelutvecklare är FRUKTANSVÄRT lata. Det ÄR lättare att koda saker i MS Visual Studio.

För det första så håll dig till fakta och inte massa spekulationer om att MS sponsrar för det är BS så länge du inte kan bevisa motsatsen.

För det andra så stämmer det säkert ypperligt vilket bevisar att SDKn för DirectX är mycket bättre än SDKn för OpenGL. Bara för att det går att göra samma saker och till samma prestanda gör det inte ett API bra. Det ska också vara lätt att jobba mot ett API som utvecklare.

Det ska vara enkelt och om du är en programmerare själv så inser du ganska snabbt varför. Hela idéen med objektorienterad programering är att återvinna kod för enkelhetens skull. Du orkar inte skriva om allting från början hela tiden. Är det då mycket lättare att jobba mot DirectX API än mot OpenGL så väljer man antagligen det även om mindre än 1% av konsumenterna av spelet får köra det genom en emulator i Linux.

Det är alltid samma dilemma. Folk väljer det som är enkelt före det som är bäst så länge de inte förlorar mycket på det. Varför tror du folk sitter med Windows framför Linux?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
För det första så håll dig till fakta och inte massa spekulationer om att MS sponsrar för det är BS så länge du inte kan bevisa motsatsen.

För det andra så stämmer det säkert ypperligt vilket bevisar att SDKn för DirectX är mycket bättre än SDKn för OpenGL. Bara för att det går att göra samma saker och till samma prestanda gör det inte ett API bra. Det ska också vara lätt att jobba mot ett API som utvecklare.

Det ska vara enkelt och om du är en programmerare själv så inser du ganska snabbt varför. Hela idéen med objektorienterad programering är att återvinna kod för enkelhetens skull. Du orkar inte skriva om allting från början hela tiden. Är det då mycket lättare att jobba mot DirectX API än mot OpenGL så väljer man antagligen det även om mindre än 1% av konsumenterna av spelet får köra det genom en emulator i Linux.

Det är alltid samma dilemma. Folk väljer det som är enkelt före det som är bäst så länge de inte förlorar mycket på det. Varför tror du folk sitter med Windows framför Linux?

Det var det vettigaste inlägget änsålänge i denna diskussionen.
I slutändan är det ändå vi konsumenter som påverkar vad det är som erbjuds och säljs.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

http://www.firingsquad.com/hardware/directx_10_graphics_previ...

Börja läs här och sluta på sida 9, sen kan ni komma tillbaka och tjöta.

OGL kan nog göra exakt samma saker som dx, men dx10 är helt nytt, har faktiskt inte rtmat än, och jag tror visst bestämt att ogl måste offra ett extra klockslag eller två för att rendera samma bild där dx nöjer sig med ett. Unified shaders är inget krav för dx10 men det är implempenterat stöd i dx apin vilket gör det lättare, även offload av cpu för högre prestanda. OGL kommer säkert med uppdateringar snart.

Till admin/moderator: Skulle vara kul att se hur OGL 2.0 och DX 10 skiljer sig åt, pipelinekonfigurationer, shading, texturhantering/storlekar, api osv.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Det som var mest imponerande var vågorna i vattnet och botten i havet tycker jag...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Som vanligt så är bilderna/filmerna "enhanced"....

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Det som var mest imponerande var vågorna i vattnet och botten i havet tycker jag...

Jepp grafiken är helt klart imponerande. Skulle vara kul om en HD-upplöst video kom ut också så detaljerna framhävs lite mer Men vågorna såg nästan realistiska ut och jag blev mycket sugen på att resa utomlands. Blir det inte fysiskt så hoppas jag på en fin semesterupplevelse när Crysis kommer i vinter

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som störde mig på den massiva popupen när han simmade under vattnet?

Permalänk
Medlem

Funkade inte att öppna i 7zip, antar att nedladdningen avbrutits. De finns inte på http://www.gameupdates.org/ ännu, underligt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

För att klargöra. Half-Life 1 gå bättre i OpenGL än i Direct 3D och Glide fungerade bättre än både OpenGL och Direct3D men det är historia nu.

Anledningen till att direct 3D har ett övertag över OpenGL, tror jag är en kombination av olika saker. ATI har nog en del med i det skulle jag tro, då ATI kort går oftast sämmre i OpenGL än i Direct 3D och de flesta som spelar spel sitter med just windows. Nu vet jag inga spesifikationer på OpenGl 2.0 så det är svårt att jämföra dem, men vad är det egentligen i directx 10 så är så väldigt bra?

Direct X9 hade ju PixelShader 2.0 stöd vilket kunde göra mer realistiska vatten som speglade sig osv (och mycket annat givetvis). Direct X 8 hade ju pixelshader 1.1 och Direct X 7 hade bumpmapping. Men vad är det för nya funktioner som finns i direct x 10 som gör det så bra? Kan någon förklara det så vore jag tacksam.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Känns som sidan är något överbelasat... Går man in på sidan nu så kommer följande upp.

Account Suspended
Account owner has been informed. Please contact Servage Hosting via the support system.

Best regards,
Your Servage.net team

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Men vad är det för nya funktioner som finns i direct x 10 som gör det så bra? Kan någon förklara det så vore jag tacksam.

DX10 har SM 4 fast det är inget revolutionernade. DX10 kan möjligtvis ge en lite bättre bildkvalite än vad vad DX9 kan men det är inte mycket. Det som är bra med DX10 är att man gjort om mycket som varit dåligt gjort redan från början. Headers tar 20% av trafiken istället för 40% som innan. Det ger plats till 80% data istället för 60% innan. Detta ger en prestandaökning på mer än 20% i jämförelse med DX9. Det finns så mycket mer som är omskrivit, förbättrat men där finns inte direkt några nya revolutionerande tekniker jämfört med innan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Bara rent jävla bullshit att linux skulle vara sämmre. Snarare SBT. Välj rätt HW, Välj rätt drivers och confa skiten rätt så spöare vilken linux dator en windows dator i spel villken dag som helst! Avsaknaden av spel är inte linuxs fel å det är ända problemet iget annat. Linux är lika bra spel platform som windows om inte bättre. Fins massa bra titlr till linux.

Var finns de här masssorna av bra titlar? Var kan jag köpa dem? Kan jag köpa spelet på releasdagen, komma hem, installera spelet, och sedan vara säker på att det fungerar, eller skall de första dagarna, när jag är mest spelsugen, gå åt till att klura ut varför inte ljudet funkar?

Du har rätt i att det inte är Linux fel. Det är bristen på standardiseringstänkande . Samtidigt som den öppna koden är Linux styrka, så är bristen på standardisering dess klart lysande svaghet. Utan användarvänligheten hos Linux har nått nivåer som ligger i närheten av Windows, så kommer det användarandelen aldrig att nå de nivåer som Windows har.
Att sedan nästan alla Linuxanvändare envist stångar huvudet i väggen, och påstår att Linux är lika användarvänligt som Windows börjar bli lite patetiskt.
För 95% av PC-användarna är Windows ett klart överlägset OS. Varför skall då speltillverkarna anpassa titlarna för en tjugondel av marknaden? För att Linux inte har svagheten att vara en Microsoft-produkt? Knappast ett hållbart argument.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Användarvänligt Linux? Ubuntu.

När vi ändå talar om användarvänlighet så kan jag nämna något som är både användarvänligt och värt att porta spel till. Varför ska man göra spel portabla? Användarvänliga plattformar som Xbox 360, Xbox, Wii, Playstation 3 och Macintosh.

Jag tvivlar på att för 95% av PC-användarna så är Windows det optimala operativsystemet. Speciellt för de som inte spelar. Ditt påstående är möjligtvis närmare sanningen när det gäller folk som använder sina datorer för att spela men om det ska vara lätt att spela vilket du verkar förespråka så är nästa steg tvspel.

Oavsett om spel är snittanvändarens första prioritet, så är knappast problem med att få dem, eller andra program att fungera något som hjälper upp användandet av Linux.
Linux är, och riskerar att förbli ett OS för entusiaster. Folk vill inte ta risken att något inte fungerar som de vill. Och visst, det är ju jätteenkelt att säga att det "bara" är att konfa det rätt, och om personen inte klarar det, så är det SBT. Skaffa den eller den andra disten, så är det inga som helst problem att köra Linux. Förutom om detta, detta eller detta händer, eller om du råkar ha denna, denna eller den här hårdvaran. Den där och den där mjukvaran gillas inte riktigt av något annat. Tycker du sen att de sakerna är anledning att köra Windows, då är du bara puckad.....
Hela den inställningen är huvudanledningen att Linux inte redan har gått om Windows.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi försöka diskutera nyheten istället?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
De flesta spel vill jag minnas flöt bra mkt bättre i OpenGL, däribland Half-life1 (Counter-Strike). Kunde exempelvis spela relativt smärtfritt med ett STG Velocity 8MB kort i OpenGL men omöjligt i D3D. Samma sak gällande TNT2 Ultra, så det uttalandet får du nog ta tillbaka.

Alltid förr när man spelade så var det OpenGL som funkade bäst, det flöt bäst och kändes mest responsivt.

Sen kan det visst vara så att spel flyter bättre i Linux än Windows. Googla lite på det får du se.

(Sen för övrigt så spelar drivrutiner en ganska stor roll.)

//fog

Det kan vara för att HL1 motorn (quake2 motorn) i grunden var en OpenGL motor. Unreal Tournament är ett gammalt spel men det är inte alls lika bra i OpenGL som det är i Direct3D.

Permalänk
Medlem

spelen kommer nog komma till linux nu när sony och nintendo använder det

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Det kan vara för att HL1 motorn (quake2 motorn) i grunden var en OpenGL motor. Unreal Tournament är ett gammalt spel men det är inte alls lika bra i OpenGL som det är i Direct3D.

Half-Life 1 bygger på Quake1 motorn.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Half-Life 1 bygger på Quake1 motorn.

Och HL1 blev sedan uppskjutet till 1998 för att de bytte motor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
jag laddar i 1MB/s via downloadthemall pluginet i FF

jag laddar hem i 9mb/s PVP.SE

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Och HL1 blev sedan uppskjutet till 1998 för att de bytte motor

Det bygger på en kraftigt modifierad version av Quake1-motorn.

Taget från engelska wikipedian.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alltid bra att utvecklingen går frammåt.. Läste lite i de tidigare inläggen om att det är 20% gain från dx9 till dx10, det alltid bra. Man vill alltid optimera och förbättra sina produkter. Samt så är nog även Vista bra. Det kommer nog accepteras efter tillräckligt många användare har det och dess publik har mognat. Precis som det var för XP, iaf som det kändes för min del och min syn på en begränsad omvärlds synpunkter kring det.

Vågorna är riktigt snygga. Det kommer kräva en dator som man kan köpa om ett år troligen

Visa signatur

strippklubb dåligt, vapenaffär bra!

Permalänk
Avstängd

M$ brukar ofta slå på stora trumman och säga att den här funktionen är så bra och bla bla, när det i själva verket är gammal skåpmat och M$ döpt om det och ändrat lite grand. Det har hänt många ggr förrut. Kan det inte vara så även här? Att DX10 inte är så revolutionerande, att allt är gammal skåpmat (när man frågar ett grafikproffs?).

OT: Jag kommer ihåg när M$ visade sin studie gjord av "oberoende forskningsinstitut" att Linux är mycket dyrare i drift än Windows, och M$ "glömde" skriva i studien att Linux körde på en stordator för många milj i inköp - medan XP körde på en vanlig Dell server. Typisk M$ - stil.

Permalänk

Väldigt snygg grafik, det spelet kommer säkert våldta min dator. Angående Opengl så har jag aldrig haft problem med det. Exempel på Opengl spel är: Doom3, Quake 4 och Prey som alla hade gudomlig grafik och var inte ens nära att lagga på min dator. Eftersom Opengl är opensource kommer den alltid vara stabilare än Directx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Väldigt snygg grafik, det spelet kommer säkert våldta min dator. Angående Opengl så har jag aldrig haft problem med det. Exempel på Opengl spel är: Doom3, Quake 4 och Prey som alla hade gudomlig grafik och var inte ens nära att lagga på min dator. Eftersom Opengl är opensource kommer den alltid vara stabilare än Directx.

Jag har fått samma känsla som dig. Doom3 var riktigt snyggt men ändå inte så extremt krävande om man jämförde med något lika snyggt DX-spel. Sen om det beror på att det är OpenGL eller att spelmotorn (som används i alla 3 nämnda spel) är väldigt bra gjord, det låter jag vara osagt

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux