OCZ släpper nätaggregat på 850 Watt

Permalänk
Melding Plague

OCZ släpper nätaggregat på 850 Watt

Tillverkaren OCZ släppte igår en ny modell i sin Gamexstream-serie nätaggregat. Det har en effekt på 850 Watt och riktar sig främst till entusiaster och kompletterar de tidigare modellerna på 600 och 700 Watt.

Läs nyheten: OCZ släpper nätaggregat på 850 Watt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart sitter folk med en mindre kärnreaktor som nätagg i sina datorer.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Mmmm, jag själv är nöjd med min strömförsörjning till min PC...
Det är ju bara att veva upp den så går den igång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Snart sitter folk med en mindre kärnreaktor som nätagg i sina datorer.

Mmmm...eller har direktel ifrån något av våra känkraftverk..

Fast det är bra på ett sätt att dessa "monsteragg" som mycket få av oss egentligen behöver börjar säljas..vi kanske blir av med den klassen av agg som ingen av oss behöver..dvs lågkvalite agg som är för dåliga, och att ribban för agg höjs ett snäpp.

Är det bara jag som tycker att nätagg är bland det dyraste prissatta inom datorer ?
Finns det något som i hårdvaran som motiverar en prislapp på 1500 och uppåt i ett nätagg ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kan man inte se till att komponenterna drar mindre ström så vi slipper ha såna här nätagg? Inom säkert 10 år kommer vi ha nätagg på 10000W

Permalänk
Medlem

Det är ju egentligen ett steg i fel riktning, att bara fortsätta öka Watten hela tiden. Hur högt ska det gå innan de inser att det är ohållbart. Hemma hos mig så är det datorn som drar mest ström av allt. Förvisso har jag ingen tvätt- eller diskmaskin i lägenheten men ändå. Dyrt blir det, speciellt i takt med att elen blir dyrare.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Det är ju egentligen ett steg i fel riktning, att bara fortsätta öka Watten hela tiden. Hur högt ska det gå innan de inser att det är ohållbart. Hemma hos mig så är det datorn som drar mest ström av allt. Förvisso har jag ingen tvätt- eller diskmaskin i lägenheten men ändå. Dyrt blir det, speciellt i takt med att elen blir dyrare.

Det är ju grafikkorten som börjar dra mest ström. Förr drog processorerna en del, nu drar nog grafikkortet mest i hela datorn. Ati har inte kommit med sin R600 än och det kan bero på att de kanske använder 80nm tillverkningprocess än 90 som de brukar använda. Så då kommer de dra mindre ström och vara kallare. Nästa generation grafikkort tycker jag MÅSTE ha högst 80nm tillverkningprocess samt ha GDDR4 minne. Det är nog mer troligt att Nvidia stannar kvar på 90nm, eftersom de inte lanserat något kort med 80nm till skillnad från ATI som lanserat X1650.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Det är ju egentligen ett steg i fel riktning, att bara fortsätta öka Watten hela tiden. Hur högt ska det gå innan de inser att det är ohållbart. Hemma hos mig så är det datorn som drar mest ström av allt. Förvisso har jag ingen tvätt- eller diskmaskin i lägenheten men ändå. Dyrt blir det, speciellt i takt med att elen blir dyrare.

Det går ju faktiskt att välja komponenter som drar "lite" el.
Det kan skilja markant i elförbrukningen på två i prestanda likvärdiga system.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Som sagt grafikkorten är värst..titta på nvidias 8800GTX som snart lanseras..90nm tillverkningsprocess, GDDR3 minne osv..det kortet kommer va väldigt strömslukande..R600 kommer förvisso säkerligen inte dra mindre ström..men man hoppas juh

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

Jag önskar mig av tester att dom anger förbrukningen av grafikkort och att dom ger minusbetyg eller poängavdrag om dom drar för mycket. för som tidigare sagt annars har vi inom 10 år nätagg på 10000 watt. och en elräkning jag inte ens vill ser i en horrorfilm.
jag tror att de e möjligt och tillverka strömsnålare kort med samma prestanda som nu om dom bara vill. hur man gör det har ju först AMD och sen intel visat.
men dommhar kanske ett hemligt avtal med elleverantören och tjänar på oss dubbelt hehe

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Min dator i sign drar över 400 W vid load. :/

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Min dator i sign drar över 400 W vid load. :/

tur att jag bestälde ett nytt på 850 watt:P
min elräkning blir nog inte glad men det blir el-bolaget

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Min dator i sign drar över 400 W vid load. :/

Men du har ju ganska mycket i din dator också ^^

Permalänk
Avstängd

Grafikkortstillverkarna borde titta lite på CPU tillverkarna för att få ner strömförbrukningen. Som en sa, det börjar gå åt fel håll. Man ska inte behöva mer än 400W tycker jag för att driva en dator oavsett om man har 3-4 hårdiskar, DVD-brännare o.s.v.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Du får ju inte dyrare elräkning för att du har 500W PSU eller 800W psu. Tyvärr så kräver morgondagens graffen dessa monster av psu. Vi kan bara hoppas på att speltillverkarna kan koda spelen så att de kan ta en del kraft av cpu i stället. De flesta spel jag spelar utnyttjar knappt cpu alls. Värre blir det..Vista ska visst dra mer av graffe än av cpu har jag läst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

En sak som många förbiser är vad all denna energi åtgår till. Värme. Bara värme.

Så problemet med en dator som drar 600W är inte bara dyr elräkning, det är också 600W värme (+ förluster i nätagget dessutom!) som på något sätt måste transporteras ut.

Det blir inte praktiskt, billigt, smidigt eller tyst på något sätt. Men så länge det inte bekymrar hardcore-gamers, så kör de ju på sitt race. Bara att fortsätta klocka uppåt. Dagens grafikkort drar redan lika mycket som prescott. Vi alla vet ju vilken mängd kritik den kärnan fick.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Min dator i sign drar över 400 W vid load. :/

Hur sjutton kan det dra så mycket? Enda strömslukande komponenten jag ser är väl möjligen grafikkortet :/ Mitt ligger mellan 100-150W vid "3d-användning" (alltså det snabbare läget på grafikkortet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Hur sjutton kan det dra så mycket? Enda strömslukande komponenten jag ser är väl möjligen grafikkortet :/ Mitt ligger mellan 100-150W vid "3d-användning" (alltså det snabbare läget på grafikkortet).

Han har ganska mycket hårddisk utrymme, har en överklockad CPU och sedan har ett ganska så strömslukande grafikkort. Summa summarum en strömslukande dator

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro