Att göra spel flertrådade

Permalänk
Melding Plague

Att göra spel flertrådade

Intel som bekant sin fyrkärniga processor Core 2 Extreme QX6700 igår. Samtidigt stödjer de flesta spelen på marknaden bara en kärna. Vad finns det för utmaningar med att göra en spelmotor flertrådad?

Läs nyheten: Att göra spel flertrådade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt intressant, om än ett tidigt och subjektivt test, men jag tror vi alla kan enas om att potentialen är enorm. Min förhoppning är att Quad-core kommer bli mer eller mindre standard till mitten av 2007 men det är förmodligen att hoppas på alldeles för mycket.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd

2007 är året då dual/quad core slår igenom i spel då DX10 samt Vista kan sätta den nya standarden i ögongodis.

jag kan tänka mig att vem ska uppgradera sin dator med GPU samt CPU om inte skälen är tillräckligt stora dvs film, spel dvs underhållning är drivande faktorer i sådana uppköp.

DX10 samt Vista kan och blir en succe om spelen håller en riktigt hög nivå.

quadcore kan då bli en bra köp med alan wake samt crysis och valve.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa mera på 64bit eller varför inte 128bit cpu istället för fler än 2 kärnor till spel...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

en fråga som jag hör lite om då och då...

Om spel och program görs för två kärnor sk. flertrådiga, betyder det att de kan dra nytta av fler än två kärnor.

Allstå: Skriver man flertrådiga spel och program för ett specifikt antal kärnor? Eller är de bara flertrådiga eller icke flertrådiga...?

Permalänk

äntligen tar utvecklingen på mjukvarufronten fart nu är det bara en fråga om tid innan de flesta spel är multi trådade.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobosum
en fråga som jag hör lite om då och då...

Om spel och program görs för två kärnor sk. flertrådiga, betyder det att de kan dra nytta av fler än två kärnor.

Allstå: Skriver man flertrådiga spel och program för ett specifikt antal kärnor? Eller är de bara flertrådiga eller icke flertrådiga...?

Det är antingen single eller multicore som gäller..

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobosum
en fråga som jag hör lite om då och då...

Om spel och program görs för två kärnor sk. flertrådiga, betyder det att de kan dra nytta av fler än två kärnor.

Allstå: Skriver man flertrådiga spel och program för ett specifikt antal kärnor? Eller är de bara flertrådiga eller icke flertrådiga...?

Man skriver spelet så det har ett specifikt antal trådar. Att göra det dynamiskt så det delas upp i vad som anses vara bäst lämpade antalet trådar kanske går, men är nog rätt avancerat och inget som vi kommer se på ett tag.

Eftersom man skriver spelet med ett specifikt antal trådar så lämpar det sig ju även för att spelas på en maskin med just det antalet kärnor. Alan Wake är till exempel skrivet med fem trådar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts
Det är antingen single eller multicore som gäller..

Nja, du kan ju programmera för endast två kärnor också, men det är ju ganska korkat att inte satsa på full skalbarhet när man ändå håller på, även om det kan innebära merarbete i vissa fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWhy
Man skriver spelet så det har ett specifikt antal trådar. Att göra det dynamiskt så det delas upp i vad som anses vara bäst lämpade antalet trådar kanske går, men är nog rätt avancerat och inget som vi kommer se på ett tag.

Det är ju just det som Valve har gjort med kommande source-motorn. Alltså intelligent dynamisk uppdelning på de befintliga kärnorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, du kan ju programmera för endast två kärnor också, men det är ju ganska korkat att inte satsa på full skalbarhet när man ändå håller på, även om det kan innebära merarbete i vissa fall.

Att programmera för två kärnor istället för "flera kärnor" är vanligare än man tror. Väldigt många har gjort så för att det är en enkel och snabb anpassning, t.ex. genom att slänga över beräkningar för t.ex. fysik eller liknande på en kärna. Det ger inte en helt jämn belastning på kärnorna, men det har varit bättre än inget hittils.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Satt och snackade lite med snubben som programmerar motorn i Supreme Commander, snackade lite dualcore/multicore. Han sa att det var rätt mkt jobb att göra så spelet skulle stödja tex quadcore (det stödjer dualcore för tillfället).

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Det är ju just det som Valve har gjort med kommande source-motorn. Alltså intelligent dynamisk uppdelning på de befintliga kärnorna.

Det är ju bara för tufft. Väldigt väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Satt och snackade lite med snubben som programmerar motorn i Supreme Commander, snackade lite dualcore/multicore. Han sa att det var rätt mkt jobb att göra så spelet skulle stödja tex quadcore (det stödjer dualcore för tillfället).

Ja för de har som ovan nämnts använd den enkla metoden att flyta fysiken/explosioner och liknande till den andra kärnan medan renderingen sker med hjälp av gpun samt allt annat med första kärnan på cpun.

För er som inte läst artikeln så har Valve valt en hybrid av olika tekniker och kommer implantera detta i source i början av nästa år innan andra exp. av hl2 kommer så den kommer alltså kunna utnyttja 2+ kärnor.

Mycket spännande artikel annars. Man kan tyda att det snart blir lönt att byta till dualcore ju fler som fixar stöd för det. Det dröjer dock ett bra tag innan man kommer kunna maxa 4 kärnor tex så har man tänk köpa sån cpu då är det bättre att vänta ett eller ett par år till och köra stenhårt på dualcores just nu. När det gäller spel då och inget annat.

Får se hur grafikkort kommer förändras iom fler kärnor på processorerna. Lär bli intressant vad ATI (AMD) får ihop.

Permalänk

Intel har ju sagt att cpu:s med 80 kärnor kommer 2010. Med en så snabb utveckling, skulle det ju bli hopplöst att programera för ett specifikt antal kärnor. Ska man gissa på att Intel börjar tillverka cpu:s med 16 kärnor 2008?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Intel har ju sagt att cpu:s med 80 kärnor kommer 2010. Med en så snabb utveckling, skulle det ju bli hopplöst att programera för ett specifikt antal kärnor. Ska man gissa på att Intel börjar tillverka cpu:s med 16 kärnor 2008?

man kan väl gissa attde har prototyper iaf ... men 2008 2009 borde vi så se 8 kärnor

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Hm... varför pratar dem om "Half-Life 3" i artikeln, självaste Gabe använder namnet också... http://www.bit-tech.net/gaming/2006/11/02/Multi_core_in_the_S...

trodde det var klart att Episod 1-3 var HL3. Låter som att det ska komma ett eget HL3-spel.

Kanske bara olika sätt att tolka det på..

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Satt och snackade lite med snubben som programmerar motorn i Supreme Commander, snackade lite dualcore/multicore. Han sa att det var rätt mkt jobb att göra så spelet skulle stödja tex quadcore (det stödjer dualcore för tillfället).

OT: wow, har du snackat med nån som håller på med supreme commander?? nu blev jag avundsjuk

blir intressant att se hur HL2 ep2s nextgen renderer presterar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
man kan väl gissa attde har prototyper iaf ... men 2008 2009 borde vi så se 8 kärnor

För två år sen hade vi bara en kärna på processorerna. Idag 4 kärnor. Dvs en fyrdubbling på två år. Då tänkte jag att ytterligare en fyrdubbling de nästkommande två åren borde vara rimlig. Alltså 16 kärnor 2008. Men vi får väl helt enkelt vänta och se. Men jag tror åtminstone att vi har kommit betydligt längre än till 8 kärnor år 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
För två år sen hade vi bara en kärna på processorerna. Idag 4 kärnor. Dvs en fyrdubbling på två år. Då tänkte jag att ytterligare en fyrdubbling de nästkommande två åren borde vara rimlig. Alltså 16 kärnor 2008. Men vi får väl helt enkelt vänta och se. Men jag tror åtminstone att vi har kommit betydligt längre än till 8 kärnor år 2009.

för två år sedan visste vi dualcore var på g

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det är ingen tvekan om att det finns prestanda att hämta ur de nya multicore processorerna, här körs POV-ray på ett 4xTigerton (quad) system. 16 kärnor på ett moderkort:
http://www.techreport.com/onearticle.x/11099
Om nu alla program och spel vore like väl optimerade...

I alla fall, när det kommer till partikelsystem finns det mycket som kan göras i spelvärden om man har tillräckligt med CPU-kraft och klarar av att använda den.

Permalänk
Medlem

Prestandatesterna visade ju nästan 100% vinst. Ofta säger jag, kanske på en maskin som har för snabba grafikkort i förhållande till processorn (eller kör väldigt lågupplöst) och gör något som inte är beroende av minnesbandbredd. Men att de där siffrorna skulle stämma när man spelar på riktigt? aldrig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Varför inte satsa mera på 64bit eller varför inte 128bit cpu istället för fler än 2 kärnor till spel...

För att det knappt finns ett behov av 128-bitars precision. Ta och studera på vad man vinner när man går över till 64-bitar, se vilka fördelar det har och sen jämför mot 128bitar.
I de flesta fall är 128bitar inte användbart för "vanliga" uträkningar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
För två år sen hade vi bara en kärna på processorerna. Idag 4 kärnor. Dvs en fyrdubbling på två år. Då tänkte jag att ytterligare en fyrdubbling de nästkommande två åren borde vara rimlig. Alltså 16 kärnor 2008. Men vi får väl helt enkelt vänta och se. Men jag tror åtminstone att vi har kommit betydligt längre än till 8 kärnor år 2009.

Intel räknar med 80 kärnor till 2011... så 16 kärnor 2008 låter inte orimligt.
http://techfreep.com/intel-80-cores-by-2011.htm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tssen
Intel räknar med 80 kärnor till 2011.
http://techfreep.com/intel-80-cores-by-2011.htm

Jag vet. Det var ju det jag skrev innan. Fast jag hade fått för mig att de sagt 2010. Tack för länken föresten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
för två år sedan visste vi dualcore var på g

Visst, men sen ska man också minnas att utveckling på datorområdet inte är linjär utan exponesiell. Sen vore det ju konstigt om de bara skulle kommit upp till 8 kärnor 2008, 2009, när de sagt 80 kärnor 2011.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag vet. Det var ju det jag skrev innan. Fast jag hade fått för mig att de sagt 2010. Tack för länken föresten.

Visst, men sen ska man också minnas att utveckling på datorområdet inte är linjär utan exponesiell. Sen vore det ju konstigt om de bara skulle kommit upp till 8 kärnor 2008, 2009, när de sagt 80 kärnor 2011.

dessa 80 kärnor är inte sam dagens! stora och komplexa! det är stor skillnad!

med dagens linjebredd skulle man redan få plats med över 100 486 kärnor så ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Med den här utvecklingen så känns det tusan meningslöst att uppgradera sin dator. :-/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det känns som att hårdvaran är före mjukvaran. De som fixar mjukvaran får ta och skynda sig om de ska komma ikapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Det känns som att hårdvaran är före mjukvaran. De som fixar mjukvaran får ta och skynda sig om de ska komma ikapp

De som lyckas dra nytta av de nya processorerna kommer att ha ett övertag över sina konkurenter i och med att de har mer resurser till sitt förfogande. Det kanske tar tid, men det är ändå ganska oundvikligt.

Kan något vara "ganska oundvikligt"? Tja, kvart i tolv på natten kan det nog det. God natt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Varför inte satsa mera på 64bit eller varför inte 128bit cpu istället för fler än 2 kärnor till spel...

Fler bitar är främst bra för 2 saker, dels kan man ha mer minne "aktivt" samtidigt, med 32 bitar ligger gränsen vid 4GB (och med 64 bitar rejält mycket högre). Idag finns det knappt behov på mer än 4GB så med 64bit är det inget att oroa sig över än på många år. Den andra delen är att man får större tal "gratis". I en 32bits cpu kan man räkna med tal som är 32 bit stora, men tal som är större än så tar lång tid att räkna med eftersom CPUn behöver simulera dom med flera små tal. Dock är inte 128 bit stora tal så användbara, redan ett 32 bit stort heltal kan vara 2^32 stort och det är inte så ofta man behöver större än 64 bitars tal. Dessutom kan enskilda delar av en cpu använda annan bit-bredd, tex använder SSE 128 bit (så då kan den göra en matteoperation på två olika par av 64bits tal samtidigt, eller 4 olika par av 32bits tal).

En del av anledningen till att amds och intels 64bits-cpuer ändå är snabbare beror på att dom har fler och större register, men det har egentligen inte med bit-antalet att göra utan att dom passade på att lägga in lite annat när det ändå är så att man måste göra om mjukvaran för att stödja 64 bitar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Prestandatesterna visade ju nästan 100% vinst. Ofta säger jag, kanske på en maskin som har för snabba grafikkort i förhållande till processorn (eller kör väldigt lågupplöst) och gör något som inte är beroende av minnesbandbredd. Men att de där siffrorna skulle stämma när man spelar på riktigt? aldrig.

Precis vad jag tänkte.

Det är en omöjlighet.

Däremot stämmer det nog att om man kör ett spel optimerat för dualcore på en singlecore så blir det kraftigt sämre prestanda. Och det är väl det de gjort...

De första spelen är förhoppningsvis anpassade för att flyta hyffsat på singlecore.