Microsoft begränsar prestandatester i Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hur många läste hela nyheten innan ni började gapa och härja?

Det gäller prestandatester av .Net Framework 3.0-programvaran i Windows Vista.

Vore smart om ni skrev det i ingressen. Sweclockers har blivit som IDG, folk läser ingressen och går sedan till kommentarerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Kompatibilitet är inte fel men att EAX slutar fungera på gamla ljudkort ser jag inte direkt som någon direkt förlust.

[snip]

Visst, det ena utesluter inte det andra och visst är det trisst att gamla spel förlorar ljudeffekter och jag förstår att folk kanske inte håller med mig här.
Sett framåt ser jag inga nackdelar alls och hårdvarumässigt ser jag inga problem heller.

Well det verkar som vi har olika åsikter baserade på personliga värderingar så vi får nog vara överens om att inte vara överens helt enkelt.

Jag är dock, som tidigare sagts, förhoppningsfull att Microsoft kommer notera debatterna i detta ämne och komma med en lösning som gör alla nöjda.
Är man mera cyniskt lagd kanske man istället köper aktier i Creative Labs innan Vista släpps...

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Avstängd

Microsoft får väl skylla sig själva om Vista säljer dåligt. Jag tänker i alla fall behålla XP ett bra tag till trots att DX10 inte släpps till XP.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag gillar all begränsningar de inför Jag gillar WGA och alla liknande system som gör det jobbigt för legitima och icke legitima användare av Windows... Varje sådan åtgärd är en vinst för GNU/Linux och free software rörelsen

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra Vista.
Efter att dom har crackat det och kommigt på hur man tweakar bort det mesta skräpet som följer med.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Varför inte skita i Vista helt? typ allt man gör på en dator förutom spela går på linux också. jävla tur att man själv lyckats få igång spelen på Linux.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Geeks
SweClockers

Någon borde dra MS EULA till domstol och pröva om det verkligen är möjligt att skriva in vilken skit som helst i licensavtalet. Microsoft är dessutom inte ensamma, de flesta större mjukvaruproducenterna har liknande idiotvillkor inskrivna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Någon borde dra MS EULA till domstol och pröva om det verkligen är möjligt att skriva in vilken skit som helst i licensavtalet. Microsoft är dessutom inte ensamma, de flesta större mjukvaruproducenterna har liknande idiotvillkor inskrivna.

Jag är nästan färdig Programvaruingenjör och när vi började läsa så hade jag en föreläsning i "Juridik och IT" och föreläsaren i den kursen sa att licensavtal får inte innehålla "oskälliga villkor" eller villkor som strider mot grundlagar/rättigheter. Ifall något licensavtal innehåller sådan villkor så kan man skippa de villkor det är bara i USA som ett avtal kan säga vad som helst, i Sverige har vi grundlagar som skyddar oss konsumenter!

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det kan du glömma.

Kan jag få en vidareutveckling av ditt resonemang?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Jag kommer köra Vista.
Efter att dom har crackat det och kommigt på hur man tweakar bort det mesta skräpet som följer med.

wOrd ^^
oavsett vad så behåller jag xp ett rejält bra tag framått

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
Jag är nästan färdig Programvaruingenjör och när vi började läsa så hade jag en föreläsning i "Juridik och IT" och föreläsaren i den kursen sa att licensavtal får inte innehålla "oskälliga villkor" eller villkor som strider mot grundlagar/rättigheter. Ifall något licensavtal innehåller sådan villkor så kan man skippa de villkor det är bara i USA som ett avtal kan säga vad som helst, i Sverige har vi grundlagar som skyddar oss konsumenter!

Då kan man ju nästan kunna tänka sig att det inebär att ett förbud mot att prestandatesta .net strider mot yttrandefriheten?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Då kan man ju nästan kunna tänka sig att det inebär att ett förbud mot att prestandatesta .net strider mot yttrandefriheten?

Jag vill tolka det så iallafall.

EDIT: Som sagt åtminstone i Sverige men i USA så kan man säkert avtala bort grundrättigheter. Jag gissar på att dess licenser tas fram efter amerikanska lagar och sedan bara översätts språkmässigt utan hänsyn till gällande lagar i målländer

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Tycker det är extremt elakt att inte erbjuda DX10 till XP. Enda anledningen till det är just att "tvinga" folk till att uppgradera, om inte nu så iaf i en nära framtid. Det är också produkten av ett samarbete mellan hårdvarutillverkarna och M$ då Vista kräver ny hårdvara.

Skulle inte förvåna mig om M$ upphör med all support till XP inom ett och ett halvt år. Det kommer garanterat tvinga folk till att uppgradera. Hur fort det sker beror dock på Vistas framgång.

Visa signatur

mesme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
att de bara tilllåts att gå så långt? lika bra att ge varända snubba böter isf .. alla kommer ju äöndå bryta emot regleran så

Det skyhöga priset är som dom ska ha för Vista måste ju vara bötern då?

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

Historiskt så har inte MS något behov av att tvinga folk att uppgradera windows för att få med gamers.

Gamers är ändå de som normalt uppdaterar först och efter det första året är det skrämmande få som inte kör det senaste.

Men visst tjänar de på det också (om man inte räknar med all bad-will det skapar).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
Jag vill tolka det så iallafall.

EDIT: Som sagt åtminstone i Sverige men i USA så kan man säkert avtala bort grundrättigheter. Jag gissar på att dess licenser tas fram efter amerikanska lagar och sedan bara översätts språkmässigt utan hänsyn till gällande lagar i målländer

Det kan man i sverige också. Advokater kan åläggas med yppandeförbud, präster/läkare etc. har tystnadsplikt. Avslöjar man företagshemligheter kan man dömas för trolöshet mot huvudman etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Avslöjar man företagshemligheter kan man dömas för trolöshet mot huvudman etc.

Citat:

Wikipedia: Trolöshet mot huvudman
"Brottet innebär att man missbrukar sin förtroendeställning gentemot någon annan då man fått i uppgift att sköta ekonomiska angelägenheter, kvalificerad teknisk uppgift eller ska övervaka skötseln av sådan uppgift och detta missbruk innebär skada för huvudmannen. I så fall döms till böter eller fängelse i högst två år."

Jag vill inte påstått att man blir tilldelad en förtroendeställning för att man använder Wintendo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det kan man i sverige också. Advokater kan åläggas med yppandeförbud, präster/läkare etc. har tystnadsplikt.

Vi hade exakt denna frågan uppe på "juridik och IT"-föreläsningen. Dvs vad som händer ifall ett licensavtal har oskäliga villkor som eventuellt byter mot våra grundlagar/rättigheter. Dessa "oskäliga villkor" ogiltiggörs i en domstol.

På samma sätt som "om du är polis eller liknande så får du inte vara här och bevis härifrån är inte giltiga"-texter som man kan hitta "warezkretsar" inte har någon makt så har inte oskäliga licensvillkor heller det.

Tystnadsplikt har med en människa/person att göra inte en produkt.

Microsoft kan aldrig vinna ett fall i domstolen där ditt brott är att du publicerat testdata(använt Yttrandefrihet eller och Tryckfrihet), däremot så kan de avaktivera din nyckel

Citat:

Wikipedia: Tryckfrihet
Tryckfrihet innebär rätt att trycka och sprida information och uppfattningar fritt. Tryckfrihet är en av demokratins grundläggande egenskaper. Varje medborgare i en stat där tryckfrihet råder har rätt att i tryck sprida sina uppfattningar så länge de inte bryter mot någon annan lag vars innehåll begränsar tryckfriheten.

Som tur är så anses nog Microsoft EULA eller vad den heter någon lag även om den försöker begränsa tryckfriheten. Jag vill ännu en gång passa på att tillägga att i USA så kan de dock förmodligen genomdriva detta och det är anledningen till att det hela har fått så stor spridning... I USA har man ju sin fina "stämningsfrihet" som innebär att man kan prova stämma någon i domstol för vad som helst sen får domstolen avgöra ifall man har rätt

Fast säkrast för alla är nog om de går över till GNU/Linux redan idag
Ladda ner debian och gör en benchmark redan idag om du vill!

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk

Incitamenten för att använda MS produkter blir mindre och mindre för varje dag som går. Jag bytte till linux för ca 4 år sedan, nu har jag även köpt en Mac. Tror att MS målar in sig i ett hörn nu när konkurenterna börjar få ut riktigt bra produkter på marknaden.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer .NET 3 ha så rutten prestanda så dom vågar inte visa det någonstans. Det är bättre att det förblir hemligt.