Permalänk
Melding Plague

AMD processorplaner

Det har dykt upp en inoffiicell roadmap över AMD:s planer på processormarknaden. Inom kort kommer AMD 4x4-plattformen lanseras som en konkurrent till Intels . Samtidigt ser vi en hel del nya Athlon64 X2-modeller i slutet av året.

Läs nyheten: AMD processorplaner

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skönt att höra

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

K8L hallå?

Permalänk
Medlem

Vad menar dom med:

"AMD 4x4-plattformen introducerar visserligen system som har fyra kärnor, men då den består av två stycken dubbelkärniga processorer är den inte en motsvarighet till Intels Core 2 Extreme QX6700."

Intels Core 2 Extreme QX6700 har väl också två stycken dubbelkärniga processorer? Om inte, vad har den då?

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5091

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad menar dom med:

"AMD 4x4-plattformen introducerar visserligen system som har fyra kärnor, men då den består av två stycken dubbelkärniga processorer är den inte en motsvarighet till Intels Core 2 Extreme QX6700."

Intels Core 2 Extreme QX6700 har väl också två stycken dubbelkärniga processorer? Om inte, vad har den då?

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5091

på intels lösning sitter alla kärnor i en processor som sitter i en sockel. hos amd kommer man använda ett moderkort med två socklar där man kan stoppa in två processorer med 2 kärnor vardera.

Permalänk

bara athlon prollar på road mappen har dom glömt sempron och opteron?
hyper transport 3.0 är det bara att flasha bios för att få 3.0 eller sitter förendringarna på en hårdvaru nivå?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

250 W :D:D där kan vi snacka om braskamin som kan vara bra att ha på vintern

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
250 W :D:D där kan vi snacka om braskamin som kan vara bra att ha på vintern

båda prollarna tillsammans men som sag mycket ström går det åt. funderar på att modda in en kaffebryggara över prollarna:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

klart man är lite intel anboy men ja hoppas ändå att AMD kommer igen snart!
skulle va kul om amd blev ett "ALTERNATIV" istllet för ett budgetalternativ

Permalänk
Medlem

Coolt. En fyrkärnig FX på 45 nm blir garanterat för mig när jag uppgraderar. DDR3 minnen också. Borde komma runt 2008. Håller på att sparar pengar till detta system.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Coolt. En fyrkärnig FX på 45 nm blir garanterat för mig när jag uppgraderar. DDR3 minnen också. Borde komma runt 2008. Håller på att sparar pengar till detta system.

blir ett snabbt steg från 65 nm då, för 65 nm ska väll inte komma förän i slutet av 2007?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

"Det har dykt upp en inoffiicell roadmap över AMD:s planer..."

Litet stavfel bara.

Permalänk
Avstängd

Men oj, underhållningen fortsätter. Swec struntar i petitesser som skillnadern mellan TDP och faktisk strömförbrukning, det kan ju bara skilja 300%.
Skriv att det är en sammanlagd TDP på 250W. Det är inte samma sak som faktiskt strömkrav.

Och vad fan har det med saken att göra om cachen är en så kallad exclusive cache eller inte. Skulle rekommenderas att ni valde ord bättre då det förvisso är exclusive cache det handlar om, men fortfarande använder ni begreppet helt fel.
Gör skillnad på om cachesystemet är exlusive, och på delad L3 cache. Det är jävligt olika saker. Cachen har alltid varit exclusive på Athlon sedan thunderbird.

Permalänk
Medlem

Bra Boris. Det är viktigt att man skriver rätt och fullständigt för annars kan det tolkas på många sätt och då blir det bara fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
blir ett snabbt steg från 65 nm då, för 65 nm ska väll inte komma förän i slutet av 2007?

För någon månad sedan sa de att 65 nm ska komma i slutet på det här året om jag inte minns fel. I mitten på nästa år ska de ha gått över helt till 65 nm och 45 nm ska komma i slutet på 2008.

Permalänk
Medlem

4x4 platformen är totalt överlägsen på minnesbanbredden då den är det dubbla mot en inte quad core processor. varge dual core kommer ha egna minen i daulchannel nmligen. Lite opteron teknik

4x4 kommer rent tekniskt bli rätt mö fetare än intels quad core processor som lider brist på minnesbanbred.