Permalänk
Melding Plague

VIA styrkretsroadmap

Sent i förra veckan dök det upp en roadmap över VIA:s förenade styrkretsar som skall lanseras i fjärde kvartalet nästa år till AMD-plattformen. Vi ser styrkretsarna KT960 och KM960 som är kombinerade nord- och sydbryggor vilket sänker tillverkningskostnaderna. VIA KM960 har dessutom ett integrerat grafikkort.

Läs nyheten: VIA styrkretsroadmap

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hur överlever VIA egentligen. Jag ser aldrig deras chipset i några maskiner vi säljer och skönt är det. De brände sina broar när de vägrade fixa en fullt fungerande pci-buss. Det är möjligt att de skärpt till sig på senare tid, men ingen verkar vilja testa

Permalänk
Medlem

Undrar jag också!?

KM960 verkar vara åt rätt håll i alla fall

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Vista support: Premium / Basic <-- ??

njäså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur överlever VIA egentligen.

Chipsets till sAM2 & s775, Mini-ITX moderkort & CPU:er, embeddedlösningar och diverse krimskams. Det går nog ingen nöd på VIA i första taget.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur överlever VIA egentligen. Jag ser aldrig deras chipset i några maskiner vi säljer och skönt är det. De brände sina broar när de vägrade fixa en fullt fungerande pci-buss. Det är möjligt att de skärpt till sig på senare tid, men ingen verkar vilja testa

Ja jag har ett system med deras buggiga sydbrygga 686 B. Buggen var kvar i nästa version så de hade inte så bråttom med att fixa den. AGP bryggan klarar bara 2x utan sidebanding, kör jag mer så kraschar CIV 4. På socket 7 tiden var det ännu värre kompabilitetsmässigt. Jag undrar om inte just VIA är den ultimata orsaken till att AMD köpte ATI, på K7 tiden så nöjde sig AMD med att leverera cpun och litade till Via/ALi/SIS osv för att fixa chipset. AMD hade ett eget (750) som de med flit lade ner utvecklingen av för att göra plats åt tredjepartsleverantörer. Men men... nu har de gjort en 180 graders sväng och satsar på att leverera en hel plattform med chipset och allt. Det första Via chipsetet för K7 (Kx133) klarade inte att att köra slot-a cpuer som var snabbare än 700 mhz.... med sådana kompanjoner kommer man inte långt. Via kör på i gammal stil, läste för något år sedan att deras sata kontrollerchip manglade diskar om de var för snabba.. hohoho.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Ja jag har ett system med deras buggiga sydbrygga 686 B. Buggen var kvar i nästa version så de hade inte så bråttom med att fixa den. AGP bryggan klarar bara 2x utan sidebanding, kör jag mer så kraschar CIV 4. På socket 7 tiden var det ännu värre kompabilitetsmässigt. Jag undrar om inte just VIA är den ultimata orsaken till att AMD köpte ATI, på K7 tiden så nöjde sig AMD med att leverera cpun och litade till Via/ALi/SIS osv för att fixa chipset. AMD hade ett eget (750) som de med flit lade ner utvecklingen av för att göra plats åt tredjepartsleverantörer. Men men... nu har de gjort en 180 graders sväng och satsar på att leverera en hel plattform med chipset och allt. Det första Via chipsetet för K7 (Kx133) klarade inte att att köra slot-a cpuer som var snabbare än 700 mhz.... med sådana kompanjoner kommer man inte långt. Via kör på i gammal stil, läste för något år sedan att deras sata kontrollerchip manglade diskar om de var för snabba.. hohoho.

Hur lång tid tar det att utveckla ett chipset? När kan vi förvänta oss ett nytt chipset där Amd själva varit med under utvecklingsfasen tror vi? Nu är det visserligen inte lika intressant längre eftersom Intel skärpt till sig, men nästa gång pendeln svänger tillbaka så kanske Amd är ett vettigt alternativ.