Permalänk

ATI eller nFORCE chipset?

Undrar vad jag bör satsa på om jag vill byta ut moderkortet.
Kommer fixa ett Sapphire Radeon x1950PRO 256MB-grafikkort om någon vecka eller så. (Ska sälja mitt ASUS Radeon x1600PRO 256MB, fråga inte varför).
Har utöver det en AMD Athlon 64 3200+, ett ECS nFORCE4 A939-moderkort och 2 GB RAM (DDR).
Ska jag köpa ett moderkort med chipset från ATI eller kvittar det prestandamässigt? Det spelar kanske ingen roll vad jag väljer om jag inte ska köra 2 grafikkort?
Tips på bra moderkortsfabrikat skulle vara bra också.

(Yes, jag är lite nybörjare).

Hoho?! Kan ingen svara?

Visa signatur

| Asus Rampage III Extreme | Intel Core i7 930 2.8 Ghz @ 4.2 Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair Dominator GT DDR3 PC12800/1600 Mhz CL7| Asus Radeon Matrix 5870 | Corsair HX 750 | Silverstone Fortress 2 | Corsair Force Series 120GB | WD Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

om du får en prestandaökning av att byta nforce-chipset till ati, vet jag inte, däremot så är det nog mer värt att byta upp sig processormässigt.
att ha ett x1950pro med en amd 64 3200+, är som att sätta en gammal gubbe i en formel 1-bil

Permalänk

Den gamla gubben med erfarenhet slår den senaste nykomlingen på F1.

Permalänk

mjo, processorn är väl inte det bästa man kan ha.
men om jag köper ny processor är det väl lika bra att satsa på en mammabräda med ATIs chipset istället för som nu nVidias. Om jag nu skulle få fnatt å köpa ett till x1950-kort.

Visa signatur

| Asus Rampage III Extreme | Intel Core i7 930 2.8 Ghz @ 4.2 Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair Dominator GT DDR3 PC12800/1600 Mhz CL7| Asus Radeon Matrix 5870 | Corsair HX 750 | Silverstone Fortress 2 | Corsair Force Series 120GB | WD Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett 7900GTO på ett socket 754 Amd 64 3200+, inga problem här och skillnaden i 3dmark poäng är inte så stor.
Självklart får man bättre prestanda med bättre cpu men kör man med hög FSAA och anisotropisk filtrering så går all den kraften ändå åt hos grafikkortet

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!