Permalänk
Medlem

Segare dator med C2D?

Skaffade nyss en E6600 och har hunnit testa den rätt bra nu.
Jag måste säga att den känns segare än min gamla P4:a 2,8 GHz med Hyper Threading. Då handlade det om två virtuella kärnor, men nu är det verkligen två två kärnor med nästan hela klockhastigheten från den gamla vardera (så som jag förstått det). Prollen rusar lätt upp i 100% belastning, och även om jag "säger" åt ett program att det bara får köras på en av de två kärnorna för at avlasta den andra så hjälper det inte nån av de två.

Jag kan bara komma på två möjliga orsaker som skulle kunna gälla för min dator:
XP 32-bit (kanske nåt i stil med "utnyttjar inte processorns fulla kapacitet" eller något teknikscheisse)
Min 500 GB-hårddisk (typ 20 gig till systemet och resten till....hrm....underhållning)

Inser , då hårddisken är i princip full (systempartitionen har 9 gig ledigt och den andra har 13 gig), att det belastar systemet rätt bra, men det känns ändå som att processorn är lite för lätt att totalkrossa.
Kan heller inte släppa det där med OS:et. Processorn är ju en 64-bitare, men körs i ett operativ system som inte är uppbyggt på det viset, och man tycker ju att det låter som att den kan behandla hälften så mycket data pga detta. Ungefär som att de 2,4 GHz:en endast kommer till sin rätt i ett 64-bitars OS. Det bara känns så helt enkelt.

Nu kommer väl flera här att gnälla för att det redan finns 20000 trådar om det, men det skiter jag i. Finns det andra anledningar till att datorn är seg så kör på, bara skriv.

Har nån annan upplevt att datorn är seg, eller är det bara jag som borde tömma min hd? >_<

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men installerade du om xp när du byte cpu/moderkort?
Har du installerat alla driverutiner (chipset osv)?
Datorn kanske är full av spyware/virus.

C2D presterar nästan exakt lika i 32bits xp som 64bit.
9gig är fullt tillräkligt ledigt, min system disk har 2.**Gb ledigt och allt funkar perfekt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Köpte allt nytt, så XP-installerades för första gången.
Har antivirus och Ad-aware, och alla drivrutiner är installerade.

Just hårddisken tänkte jag mer på att det kanske blir tyngre för OS:et att ta hand om en 500 GB hårddisk (cilken, som sagt, systempartitionen ligger på) till vilken både OS:et skriver och läser data, samtidigt som andra program också kan behöva göra det...
Disken är en SATA2-disk med 16 MB cache.

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music