AMD behåller namnet Ati på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD behåller namnet Ati på grafikkort

Trots att Ati inte längre är ett eget företag utan en underdivision av AMD, kommer Atis logotyp att fortsätta finnas på grafikkort som baseras på grafikkretsar från Ati.

Läs nyheten: AMD behåller namnet Ati på grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jahapp

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Inte speciellt förvånande. Det skulle ju vara mer eller mindre idiotiskt att köpa upp ett känt varumärke och sedan slänga bort det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zircular
Inte speciellt förvånande. Det skulle ju vara mer eller mindre idiotiskt att köpa upp ett känt varumärke och sedan slänga bort det.

Tycker samma, vore idiotiskt.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

bra

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Jag hadde bara tyckt att det var ballt om dem bytte till AMD som namn. Fräckt som fan med ett kort med stor fet AMD logga på osv Jag vet inte men det känns som allt blir mer i "symbios" när man har flera saker av samma märke i sin dator!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

slim du har en poeng där:D bara gröna grejer i burken vore nice.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hoppas nu AMD kan fixa till ATi's buggiga drivrutiner

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Vad buggar och varför skulle AMD blanda sig i det?

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

om någon ska fixa ngt så är det nvidia.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Hoppas nu AMD kan fixa till ATi's buggiga drivrutiner

Iallafall linux drivrutinerna, ATi ligger efter NVIDIA där....

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Nu känns det inte längre som RÖTT ju, med AMDs färger som gröna. Synd. Den röda färgen på ATIs grafikkort är imho väldigt snyggt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vad buggar och varför skulle AMD blanda sig i det?

Hela CCC är ett stort bug. Resurs krävande, inte flexibelt eller använda vändligt. Man ska helt skippa CCC och använda ATI Tool eller ATI Tray Tools. Och de senaste CCC/driver funkar inte ordentligt med visa spel så man får gå tillbaka till Cat. 6.7/6.8 för att få sitt kort funka ordentligt. I visa spel blir skuggor fyrkantiga.

ATI är en del av AMD nu. Så självklart ska AMD lägga i sig vad och hur ATI's produkter ser ut.

OT: Namnet säljer, så självklart ska AMD behålla ATI's logo. Men hoppas verkligen AMD läxar upp ATI, och tvingar de att göra nåt åt de vissa mjuk- o hårdvare saker. Så att jag kan börja åtminstånde överväga med att köpa ett ATI kort till spel datorn.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Jag måster erkänna att jag inte är nått större fan av CCC och kör med en moddad version med den gamla CP men utöver det har jag aldrig någonsin haft problem med ATI´s drivrutiner (9800pro-->X850XT-->X1800XT) det blir ju oftast lite problem när en ny kortmodell eller spel med ny grafikmotor kommer ut men sådant löses nästan undantagslöst i nästkommande drivrutin som traditionenligt kommer ut varje månad , så jag förstår inte riktigt varför folk klankar ner på dom så mycket , man blir ju lite misstänksam när kritiken oftast kommer från folk med Nvidia kort så vad är så mycket bättre med deras drivrutiner förrutom Linux stödet.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vad buggar och varför skulle AMD blanda sig i det?

De har ju tydligen redan lagt sig i :).. äntligen har de bytt layout på deras nerladdningsida!!:
http://ati.amd.com/support/driver.html

En direkt ripoff på nVidias dock, men inte blir den sämre för det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
man blir ju lite misstänksam när kritiken oftast kommer från folk med Nvidia kort så vad är så mycket bättre med deras drivrutiner förrutom Linux stödet.

Det beror på att de har nVidia kort pågrund av att de är inte nöjda med ATI's produkt, med mjukvaran eller/och hårdvaran.

Själv vill jag köpa kort från ATI. Men jag vill inte betala för nåt som kommer ge mig mjukvaran (driver, etc) problem och ökad värmeutvekling/strömförbrukning, speciellt då jag ska klocka och vmodda. Från erfarenhet så har jag haft mer problem med ATI kort än med nVidias. Både hemma och på jobbet. Och nästan alla berode på mjukvara strul.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Jag måster erkänna att jag inte är nått större fan av CCC och kör med en moddad version med den gamla CP men utöver det har jag aldrig någonsin haft problem med ATI´s drivrutiner (9800pro-->X850XT-->X1800XT) det blir ju oftast lite problem när en ny kortmodell eller spel med ny grafikmotor kommer ut men sådant löses nästan undantagslöst i nästkommande drivrutin som traditionenligt kommer ut varje månad , så jag förstår inte riktigt varför folk klankar ner på dom så mycket , man blir ju lite misstänksam när kritiken oftast kommer från folk med Nvidia kort så vad är så mycket bättre med deras drivrutiner förrutom Linux stödet.

Helt rätt. Man förstår inte skillnaden förren man har bytt till nvidia. För mig blir det ingen ATi kort den närmaste tiden iaf tack vere de dåliga drivsarna och jag hatar CCC. Fattar inte varför de inte kan göra två versioner som tiddigare...

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett Nvidia kort och sitter med ett Ati kort just nu och tycker att båda korten är bra, men (Catalyst 6.10) CCC är rent mög, tar ju 100 år att ladda upp och kvaliteten på AA är inte i närheten lika hög som om när jag använde mig utav Omega eller Nvidia drivrutiner. Det är fult och suddigt när jag t.ex jämförde med Nvidias nyaste drivutiner ForceWare 93.71 (x86) WHQL (använde mig utav ett 7900GTX) som är skarpt och snyggt..
Byttade snabbt till Omega drivrutiner baserade på 6.9 och vips så var det suddiga väck och man såg ingen skillnad på mitt X1800XT och 7900GTX kvalitets mässigt...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag hade geforce 4200Ti och jag vill aldrig mera ha ett ATi kort.
har X800GTO och kortet i sig självt är väl inte dåligt.
Men mjukvaran suger och är stökig som tusan och man har inget utseende och den är seg.
Och jag har haft kortet i ett år och fortfarande inte vant mig vid utseéndet.
nej Nvidia piskar Ati när det gäller layout osv. helt klart. och alla dessa buggar med ATI kort. ojoj.!