Highpoint esata-kontrollerkort

Permalänk
Melding Plague

Highpoint esata-kontrollerkort

För ett år sedan var det USB 2.0 eller Firewire som gällde om man skulle ha en extern hårddisk. Esata, eller External Sata, har alltmer börjat lanseras på entusiastmoderkort och fler hårddiskar har börjat stödja gränssnittet. Idag har det publicerats en recension på ett esata-kontrollerkort från tillverkaren Highpoint.

Läs nyheten: Highpoint esata-kontrollerkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med eSata tillgängligt kan man fundera på att börja köra med externa hårddiskar:)
att använda USB gränssnittet för hårddiskar verkar alldeles för långsamt, osäkert och cpu krävande, har dock ingen erfarenhet av att köra med externa hårddiskar över usb eller firewire....

Permalänk
Medlem

Att det helt ersätter USB och FW är nog inte så troligt så kabellängden är lite mer begränsad...?

Kan man förresten skaffa externa hårddisklådor där man trycker in interna SATA-diskar och köra eSATA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kan man förresten skaffa externa hårddisklådor där man trycker in interna SATA-diskar och köra eSATA?

Jadå. Icybox har några varianter.

Permalänk
Medlem

Hitta ett par på Komplett.se

eSATA

En till

Blev lite sugen att skaffa mig en någon av dom.

Hitta en som stödjer Sata II

Ganska dyr dock.

Visa signatur

KaBoom

Permalänk

Trevligt. Dock ser jag själv bara ett problem, ivf. är det så i min värld att det är främst till bärbara det är mest användbart med extärna diskar, oh där har jag inte sett några e-sata ännu ivf. Skulle jag köpa en extärn hårddisk idag så skulle jag helt klart välja USB, det är kanske inte snabbast men med den kompabilitet det ger för flera datorer så ser jag fortfarande USB som vinnaren. Hoppas såklarta tt det fortsätter med esata så det får ett stort stöd, då även på de bärbara datorerna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Tror ni det är möjligt att man kan göra en enkel adapter estata - usb så att man kan använda HDDn på datorer som inte har esata?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Tror ni det är möjligt att man kan göra en enkel adapter estata - usb så att man kan använda HDDn på datorer som inte har esata?

Sata och USB2
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IB350ST...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Tror ni det är möjligt att man kan göra en enkel adapter estata - usb så att man kan använda HDDn på datorer som inte har esata?

man skulle ju kunna ha en som stödjer båda teknikerna, eller?

Permalänk
Medlem

4x PCI-E är ju en ganska sällsynt kontakt. De flesta verkar ju ha en eller flera 16x och en eller flera 1x.

Permalänk
Medlem

Om man är entusiast borde man väl ha kunskap nog att kunna sätta hårddisken i datorn?

Ser inte vad fördelen är när det gäller en stationär dator.

Permalänk
Medlem

lättare att flytta stora mängder data *host*pirat

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka