Permalänk
Melding Plague

Tavi mediaspelare

Tavi är en gedigen hårddiskbaserad mediaspelare som kan lagra 30 GB musik och film. På papperet ser spelaren ut att vara utrustad med det mesta man kan tänkas behöva, vilket inkluderar bland annat radio, inbyggd mikrofon och högtalare. Tavi marknadsförs som ett portabelt multimediacenter men nu är det dags att se om den når ända fram.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

varför ska alla dessa spelare ha något minus?

har letat länge och väl efter något som tilltalar mig..
denna hade ju det mesta fast hängningar och seg start känns inte allt för roligt.

största nackdelen som bör tas upp är ju hörklurskontakten som näms vara dåligt placerad. sitter man i en bil elelr på bussen och håller den i handen så kan den vara i vägen, dock så tror jag de satte den på vänster sidan bara för att mer folk är högerhänta

själv tycker jag att med nyteknik o form så kunde man valt att ha knappar istället för en volymratt, detta medför ju iofs mer hopp till nästa läge..
priset 5k är lite saftigt men om "felen" kan fixas till så är den klart köpvärd

men det ser ut som jag får leta vidare då.
förövrigt ett bra test. uppskattar gärna om ni ta upp några mer sådan här.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

imponerad om den klarar av att visa hd-material! men gör den verkligen detta utan att skala ner bilden till ngn standard-upplösning?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

5000 bagis!!!
Bättre att köpa en laptop

Permalänk

Håller med Kvicksilver. Klarar den verkligen HD?

En sak som jag saknade i recensionen vore en tändsticksask. Något så man kunde få grepp om hur stor den egentligen är. Varför inte ha en bild på spelaren när någon håller i den? Eller stående på ett CD-fodral kanske?

Visa signatur
Permalänk

Låter riktigt najs! Letar ju efter en stilren och bra spelare med riktigt shyst ljud. Gillar designen också! Hade gärna vilja sätt hur bilden blir på tv via komposit, är den duglig ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
varför ska alla dessa spelare ha något minus?

har letat länge och väl efter något som tilltalar mig..
denna hade ju det mesta fast hängningar och seg start känns inte allt för roligt.

största nackdelen som bör tas upp är ju hörklurskontakten som näms vara dåligt placerad. sitter man i en bil elelr på bussen och håller den i handen så kan den vara i vägen, dock så tror jag de satte den på vänster sidan bara för att mer folk är högerhänta

själv tycker jag att med nyteknik o form så kunde man valt att ha knappar istället för en volymratt, detta medför ju iofs mer hopp till nästa läge..
priset 5k är lite saftigt men om "felen" kan fixas till så är den klart köpvärd

men det ser ut som jag får leta vidare då.
förövrigt ett bra test. uppskattar gärna om ni ta upp några mer sådan här.

Tack för uppskattningen -=FULLMOON=- Skaförsöka göra fler sådana här i framtiden.

Jo, jag anser att om buggarna fixas (som de säkert kommer göras) med denna spelare så är den prisvärd.

Kjell Brel: Bra idé om tändsticks asken. Det kommer säkert användas i kommande tester.

^QuikSilver^: Den klarar HD material. Det blir riktigt fin bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

ampa,
Ursäkta om jag tjatar, men varför krävs det en CPU motsv. 2400+ för att PC:n skall kunna visa HD-material, när den här lille fan klarar det? Eller var det för 1080p-material?

Visa signatur
Permalänk

den kan ju inte spela upp i hd upplösning, det klarar ju inte skärmen

Videoupplösning Max 720 × 576 pixlar
det är ju inte hd, eller kan den spela högre ändå på tv out eller?

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

Jag läste fram till prislappen. Sen var det lika bra att sluta.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Haha humm 5k blir en ps3 med spel, en bil (Fungerande) , dator, nästan en dell 24" widescreen skärm, dyr jacka, 10000 st bugg med colasmak, eller 228,3 st kalaspuffspaket... eller x antal Tom och Jerry kex.. aja den är för dyr iaf:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

den klarar inte alls HD-upplösning. den klarar DVD-upplösning. (vilket iof inte är illa det heller av den)

Citat:

Den är även väldigt långsam att starta, det tar drygt 20 sekunder.

men hur ofta behövs det är då en given fråga. (effektiv standbytid?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"Component Video/HD Component (480p, 720p, 1080i)/ S-video with cradle "

Saxat från tavi's hemsida.

Sedan om det stämmer att det blir HD är ju svårt att avgöra, men bilden blev synbart bättre med ett HD klipp som spelades upp på tvn än ett klipp som inte var hd.

Ang. effektiv standbytid så lär den ju med skärmen avslagen vara över ett dygn i alla fall, eller ännu längre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Vila i frid

Men det går ju inte att skicka ut 720p eller 1080i över s-video. Man måste ha minst komponent.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

ampariii: Kika på denna textsnutt.

Citat:

Efter ett tag fick man en känsla av pixlighet, och det kan man förstå i och med att bildstorleken endast är på 320 × 240 pixlar. Det är lika mycket som många nyare mobiltelefoner har, men de har mindre skärm vilket leder till högre upplösning.

Upplösningen är ju densamma (eftersom vi pratar skärmar). Det som menas är väl att DPI-värdet blir högre?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
ampariii: Kika på denna textsnutt.

Upplösningen är ju densamma (eftersom vi pratar skärmar). Det som menas är väl att DPI-värdet blir högre?

DPI-värdet blir högre, men DPI (dot per inch) är just ett mått för upplösning så det är helt korrekt att upplösningen blir högre, men vi har ändrat till att den blir "bättre upplösning" så att man förstår. Det korrekta för bildskärmar är dock att titta på antalet PPI (pixles per inch).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Men det går ju inte att skicka ut 720p eller 1080i över s-video. Man måste ha minst komponent.

Spelaren har följande utgångar för video:

Komponent Video / HD-Komponent (480p/720p/1080i). HD-komponent är även den XBOX använder för HD-upplösningar. Så ja, du kan titta på HD-video på en HDTV! Du kan titta i 480p, men är det större än så skalas bilden upp.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
DPI-värdet blir högre, men DPI (dot per inch) är just ett mått för upplösning så det är helt korrekt att upplösningen blir högre, men vi har ändrat till att den blir "bättre upplösning" så att man förstår. Det korrekta för bildskärmar är dock att titta på antalet PPI (pixles per inch).

DPI liksom PPI (vilket är mer lämpligt att använda, precis som du skriver) är ett mått på upplösning.

Tanken var bara att inte förvirra vad det är för upplösning ni menar, pixlar h*v eller PPI.

/fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bra och intressant recension, saknar dock som redan påpekats en storleksreferens, femkrona eller liknande. Det vill man alltid se i dessa tester.

Tyvärr var priset på tok för högt för att vara intressant, annars såg den ut att vara rätt tjusig. Är visserligen inte i behov av någon mediaspelare, med är man prylbög så är man.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag har en bild på den liggande bredvid en linjal, kanske något som är intressant? Spelaren såg då dock ut som ett mordvapen som polisen fotograferar eller något liknande.

EDIT: Kolla bild med linjal här

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro