Radeon X1950 Pro med 512 megabyte grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1950 Pro med 512 megabyte grafikminne

Grafikkortstillverkaren Powercolor har lanserat en version av Atis Radeon X1950 Pro med 512 megabyte grafikminne, jämfört med de 256 megabyte som Atis referensdesign använder.

Läs nyheten: Radeon X1950 Pro med 512 megabyte grafikminne

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hur mkt i prestanda kan man tänkas tjäna på detta då?
Låter mest som ett marknadsföringstrick i mina öron..

Permalänk
Medlem

Yeah, överklockat 25mhz på processorn och 10MHz på minnet

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus_clause
hur mkt i prestanda kan man tänkas tjäna på detta då?
Låter mest som ett marknadsföringstrick i mina öron..

Med full detalj i Oblivion och FEAR så borde det synas en viss skillnad, då de spelen använder mer än 256MB i vissa fall. Speciellt Oblivion om man har vandrat omkring i skogen ett tag (vilket inga gör när de tar benchmarks).

Permalänk
Medlem

Kommer göra stor skillnad om man kör på högre upplösning. Ångrar mer och mer mitt köp av X1800XT för några månader sen... köpte för 3000kr, en VECKA senare kostade korten strax över 2000kr... hmmmmmm?

Permalänk
Medlem

skillnaden är bara 5-10 FPS och med en annan kylare!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
skillnaden är bara 5-10 FPS och med en annan kylare!

5-10 fps kan vara extremt avgörande om man spelar oblivion...

Permalänk

hade jag haft det kortet på mitt premium mb så hade fan de brunnit upp fatt att de kommer HET luft från dom nya graffisarna, mitt 8800gts ligger på 55 idle

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Ganska gammal nyhet iom att komplett haft de listade sedan dagen X1950 Pro introducerades.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
hade jag haft det kortet på mitt premium mb så hade fan de brunnit upp fatt att de kommer HET luft från dom nya graffisarna, mitt 8800gts ligger på 55 idle

?

Vad säger du egentligen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ganska gammal nyhet iom att komplett haft de listade sedan dagen X1950 Pro introducerades.

Ja jag blev lite fundersam då dom funnits från start???

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Med full detalj i Oblivion och FEAR så borde det synas en viss skillnad, då de spelen använder mer än 256MB i vissa fall. Speciellt Oblivion om man har vandrat omkring i skogen ett tag (vilket inga gör när de tar benchmarks).

Har søkt som gal etter noen benchmark som kan bekrefte foskjellen mellom Powercolor X1950 Pro i 256 MB og 512 MB utgave. Er det noen som kan bekrefte at Oblivion vil kjøre bedre med mer videominne på dette kortet? Det finnes jo ganske mange kort som viser tegn på at de ikke kan bruke minnet effektivt og andre som kan det helt avhengig på typen av GPU.

Er det noen forskjell på Sapphires X1950 Pro som selges for rundt 1800 kr og Powercolor X1950 Pro (256 MB) når det gjelder lydnivået fra kjøleren? Det virker som begge varianter vil være stillegående og Sapphires har fordelen at gi mer rom for sirkulasjon av luften i et lukket kabinett. (Gjennomtrekk av luft med en stor vifter bak og en like stor fram i kabinett. Baksiden med AC kjøleren er at den retter varmen ned mot moderkortet noe ikke Sapphire gjør slik jeg forstår det.)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara