Lördagstråd: När ska hårddisken utvecklas?

Permalänk

"haha...hårddisk innehållande atomer...den var bra vad har du i fysik? "

Personligen tror jag att nästa generations hårddiskar kommer att vara kolbaserade

Funderar på att sätta in en sådan här
Raptor 1YB "C" Based disc (sug på den ni) skulle tippa på en 25-30 år till

YB=yottabyte - 1,000,000,000,000,000,000,000,000 bytes (one septillion)

fan det är många bytes

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
En annan relativt relaterad sak, kommer lagringsinformationen för all framtid bestå av endast 1:or och 0:or?

Kvantdator har 1or, 0or och båda... så det är 3 stadier.
Dessutom fungerar kvantdatorn mer stabil och snabbare när den är avstängd...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Atomer kan förändras vid fission eller fusion så dom inte alltid är fasta <.< menar att typ atomer studsar runt i en bly låda eller nåt sånt, typ som atomrör och på nåt sätt skapar minne.

Edit: Vet att alla atomer är fast massa/materia

Du kan mycket riktigt förändra en atom genom fusion eller fission. Då byter den bara sort, från ett grundämne till ett annat. Plus att du kan få ett knippe strålning på kuppen.
Men har du hört talas om aggregationstillstånd? Vanligtvis så kan atomer finnas i tre aggregationstillstånd, fast, gas eller flytande form.
Det du beskriver med atomer som susar omkring påmminer väl om gasform. Och lådan är också byggd av atomer för övrigt. Och ska du spara information rekommenderar jag inte att atomerna byter plats godtyckligt som i en gas. Då har du svårt att organisera dom till ett mönster, ett mönster som sedan återspeglar informationen. Och det finns ingen direkt teknik för att spara information genom att ändra enstaka atomer i sig. Du kan inte manioulera en enstaka atom till att innehålla information. Förvisso skulle du kunna ändra atomer mellan de olika grundämnena för att representera t.ex. ettor och nollor. Men om dom susar runt i en gas så kan du fortfarande inte hålla koll på i vilken ordning du ska läsa ettorna och nollorna. Dessutom är enstaka atomer antagligen lite för smått för att man ska kunna manipulera, dessutom aldeles för energikrävande. Det är inga småkrafter som behövs för att ändra grundämne. Kolla på kärnvapen så ser du vad som skulle hända om du ändrade alla ettor till nollor i en hårddisk på några kilo, om det innebär att du ändrar grundämne. Det gör ont.

Så, man kommer nog aldrig försöka spara informationer i gas, eller i atomer som susar omkring. Detsamma gäller nog flytande form med.
Ska du spara något så är det fast form som gäller. Då har du kretsar och och diskar och andra fasta föremål som kommer på tal.

Tror inte vi kan tämja kvantmekaniken till informationslagring dom närmaste åren heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Protonerna i känan neutraliseras av elektroner? VAAAA!! ? Neutronerna binder till sig elektroner, det är inget som neutraliseras.

Hurfan skulle en hårddisk gjord av enbart neutroner kunna rotera ens? Hur ska neutronerna hållas samman ? Och om de hålls samman hur ska du magnetisera neutroner?

har du nya rön här?

varför skulle den inte kunna rotera begriper jag inte heller. (?) däremot kan man fråga sig om det är nödvändigt, man kan även mäta kvantspin på neutroner och därmed utnyttja större del av datarymden.

det enda problemet som jag ser det är tyngden på själva enheten, gjorde ett litet överslag och kom fram till att vikten på en 3.5" neutronhårddisk bör hamna nånstans runt 1.6 miljarder ton, förutom risken att själva datorchassit skulle kunna vika sig in i själva hårddisken och implodera hela kontoret om man inte skruvar fast den bra så är frågan om gravitationsfältet även tillåter avläsning elektroniskt, det kan bli nödvändigt med en optisk kommunikation med resten av datorn, med större diskar tillkommer givetvis problemet även för fotoner att lämna diskkontrollen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad sjutton yrar folk om egentligen, atom-hårddiskar, dna-lagring, neutraliserade protner och att internet sätter begränsningen. o.O
Låter som väldigt mycket "min kompis sa att hans brorsas kompis kusins gammelfarmors hund hade läst i illustrerad vetenskap att...."

Btw, är det inte dumt att ha två trådar att diskutera i?

Permalänk
Medlem

Jag längtar faktiskt inte till bättre diskar med nya tekniker, utan till ett effektivare system för desom finns. Som nån sa, varför finns det bara 1 och 0 (eller i vissa fall 1, 0 och båda för totalt 3 lägen). Tänk istället om man skulle öka på detta. Mycket mer informatin skulle få plats på samma utrymme och det skulle ju både minska kraven på lagring, och minska behovet av extremaöverföringshastigheter.

Om en disk idag tar 300MB/s så är ju inte det så illa, om dessa 300MB innehåller 3,4,5 gånger mer information, eller kanske mer. Då räcker de helt plötsligt till igen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag längtar faktiskt inte till bättre diskar med nya tekniker, utan till ett effektivare system för desom finns. Som nån sa, varför finns det bara 1 och 0 (eller i vissa fall 1, 0 och båda för totalt 3 lägen). Tänk istället om man skulle öka på detta. Mycket mer informatin skulle få plats på samma utrymme och det skulle ju både minska kraven på lagring, och minska behovet av extremaöverföringshastigheter.

Om en disk idag tar 300MB/s så är ju inte det så illa, om dessa 300MB innehåller 3,4,5 gånger mer information, eller kanske mer. Då räcker de helt plötsligt till igen.

exakt. med ett trelägessystem skulle man faktiskt kunna lagra hexdata istället för binär. (ok, datorn har inte så mycket nytta av det men vafanken..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skulle det inte funka att ha skivorna i hårddiskarna i vaccum? Då försvinner friktionen?

Permalänk
Medlem

Ursäkta arrogant svar men har alla på swec IG i fysik?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ursäkta arrogant svar men har alla på swec IG i fysik?

Såna här kommentarer är otroligt onödiga och tillför ingenting till tråden. Skärpning och läs §1 i reglerna -> http://www.sweclockers.com/forum/regler.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Såna här kommentarer är otroligt onödiga och tillför ingenting till tråden. Skärpning och läs §1 i reglerna -> http://www.sweclockers.com/forum/regler.php

Jag läser en sån här tråd för att ta åt mig information och lägga in information i min hjärna om vad tråden handlar om, informationen i hjärnan hamnar där permanent.
Är det då flertalet folk med så lite självrespekt att dom slänger ur sig massa "nyskapande" idéer om framtida lagringsalernativ som totalt saknar substans och logik så stör det min informationsintagningsprocess.
Jag har aldrig förstått mig på folk som känner sig tvingade att skriva något dom läst om på en tvivelaktig sida utan att själv sätta sig in i vad texten handlar om och hur ämnen skulle fungera i praktiken.
En sån här tråd bör handla om fakta eller rimliga hypoteser, inte massa inlägg som trotsar fysikens lagar eller använding av fysik med modifikation som gör att den inte längre stämmer.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Jag läser en sån här tråd för att ta åt mig information och lägga in information i min hjärna om vad tråden handlar om, informationen i hjärnan hamnar där permanent.
Är det då flertalet folk med så lite självrespekt att dom slänger ur sig massa "nyskapande" idéer om framtida lagringsalernativ som totalt saknar substans och logik så stör det min informationsintagningsprocess.

En sån här tråd bör handla om fakta eller rimliga hypoteser, inte massa inlägg som trotsar fysikens lagar eller använding av fysik med modifikation som gör att den inte längre stämmer.

alltså har du redan den perfekta hårddisken då, satsa på logikprocessorn härnäst så du kan sålla spamet?

prövningsbara utfall av teoretisk fysik är inte nödvändiga, isf skulle termen inte existera.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En sak som jag verkligeninte fattar är varför de bara har en läsar-arm på hårddisken... den borde ju bli dubbelt så snabb med två, tregånger så snabb med tre osv...
Även responstiden borde bli bättre då det oftare är en arm som har nära till det området som ska läsas.

Någon som har ett bra svar på detta?

Sen undar jag vad det är som gör en hårddisk så varm? Är det (nästan) enbart armen som har en så "bestämd" spänning så att den blir varm? Verkar lite lustigt om det är lagerna till diskarna, eftersom det borde slitas nåt enormt isf..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
En sak som jag verkligeninte fattar är varför de bara har en läsar-arm på hårddisken... den borde ju bli dubbelt så snabb med två, tregånger så snabb med tre osv...
Även responstiden borde bli bättre då det oftare är en arm som har nära till det området som ska läsas.

Någon som har ett bra svar på detta?

Sen undar jag vad det är som gör en hårddisk så varm? Är det (nästan) enbart armen som har en så "bestämd" spänning så att den blir varm? Verkar lite lustigt om det är lagerna till diskarna, eftersom det borde slitas nåt enormt isf..

ska du öka hastigheten på det sättet måste varje skiva också ha en egen motor så att de kan läsas individuellt av varje arm... med andra ord flera hårddiskar i samma skal.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ska du öka hastigheten på det sättet måste varje skiva också ha en egen motor så att de kan läsas individuellt av varje arm... med andra ord flera hårddiskar i samma skal.

nej, de skulle ju funka ändå. behövs ju en helt ny standard för hur data indexeras iof.

det enda jag ser som ett hinder är att mer mekanik = mer krångel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, de skulle ju funka ändå. behövs ju en helt ny standard för hur data indexeras iof.

det enda jag ser som ett hinder är att mer mekanik = mer krångel.

Ja det är ju sant. Indexerar man informationen på ett annat sätt så skulle det ju funka, men med de system man använder idag funkar det ju inte. Sen var det ju det där med mekaniken. Jag tror inte en disk med multipla huvuden skulle vara särskilt glad över att flyttas faktiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, de skulle ju funka ändå. behövs ju en helt ny standard för hur data indexeras iof.

det enda jag ser som ett hinder är att mer mekanik = mer krångel.

Jag skulle inte se det som ett större problem om de tillverkade en sådan hårddisk i ett 5.25" skal, och då har man ju plats till mer mekanik. Mer plats till mekanik = mindre krångel.
En del entusiaster skulle nog vara interesserade, och det räcker ju med en sån.
Att lagra övigt saker såsom musik och film kräver inte så hög hastighet.
Tycker det är konsigt att man inte ens har hört något om att detta har experimenterats...

Men dock, hårddisken känns något föråldrad. att ha en massa mekanik i en dator känns lite väl tidigt 1900-tal. :/
I närmaste framtiden tror jag på PRAM... http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4820
Flash-moduler kan som sagt inte skrivas om så många gånger... Blir ju lätt en flash-hårddisks död om man har en del av den som swap-utrymme.
Sen är ju PRAM mycket snabbare också.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belga
Ja det är ju sant. Indexerar man informationen på ett annat sätt så skulle det ju funka, men med de system man använder idag funkar det ju inte. Sen var det ju det där med mekaniken. Jag tror inte en disk med multipla huvuden skulle vara särskilt glad över att flyttas faktiskt.

men de flesta diskar idag har ju det..

(vet vad du menar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Jag skulle inte se det som ett större problem om de tillverkade en sådan hårddisk i ett 5.25" skal, och då har man ju plats till mer mekanik. Mer plats till mekanik = mindre krångel.
En del entusiaster skulle nog vara interesserade, och det räcker ju med en sån.
Att lagra övigt saker såsom musik och film kräver inte så hög hastighet.
Tycker det är konsigt att man inte ens har hört något om att detta har experimenterats...

Men dock, hårddisken känns något föråldrad. att ha en massa mekanik i en dator känns lite väl tidigt 1900-tal. :/
I närmaste framtiden tror jag på PRAM... http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4820
Flash-moduler kan som sagt inte skrivas om så många gånger... Blir ju lätt en flash-hårddisks död om man har en del av den som swap-utrymme.
Sen är ju PRAM mycket snabbare också.

en 5.25"-enhet har ju förutsättningar att vara mycket snabbare även utan extra armar, men visst. sen skulle även en 3.5 kunna få in en extra arm om den gjordes lite längre, förstör iof en standard. men det drabbar nästan bara chassin som monterar diskarna på sidan. (som mitt LL gör iof..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja, att förstöra en standard känns inte helt bra... Men en 5.25-hårddisk som det satsas lite mer på ("ganska så lätt" pga storleken) hade varit intressant.

En disk med inbyggd RAID? Är inte så insatt i vad de olika raiderna heter, men om man kan göra en 750Gb hårddisk så borde man kunna få 3x250Gb=500Gb i RAID. Man kan ju då ha tre armar på samma axel, så (bör) det inte bli någon hastighetsskillnat från en vanlig RAID. Nackdelen blir ju då att man inte kan byta en eventuell trasig del.
Men... Vem skulle egentligen vilja köpa en sånhär hårddisk? Hmm... egenföretagare kanske?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Ja, att förstöra en standard känns inte helt bra... Men en 5.25-hårddisk som det satsas lite mer på ("ganska så lätt" pga storleken) hade varit intressant.

En disk med inbyggd RAID? Är inte så insatt i vad de olika raiderna heter, men om man kan göra en 750Gb hårddisk så borde man kunna få 3x250Gb=500Gb i RAID. Man kan ju då ha tre armar på samma axel, så (bör) det inte bli någon hastighetsskillnat från en vanlig RAID. Nackdelen blir ju då att man inte kan byta en eventuell trasig del.
Men... Vem skulle egentligen vilja köpa en sånhär hårddisk? Hmm... egenföretagare kanske?

den vanligaste användningen för raid är la för säkerheten och att just sprida risken på fler diskar, så den marknaden har nog inget intresse av ökad risk för mekaniska haverier av 2 i 1-diskar precis som du antar.

armar som rör sig individuellt tror jag skulle vara mer problematiskt än 2 armset faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mmm, kom på det sen.. Mycket svårare att återställa än en vanlig RAID. Rentav omöjligt.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu ett lovande(?) steg mot en minnestyp som kan ersätta hårddiskar och flashminnen -> http://www.infoworld.com/article/06/12/11/HNnewmemorychip_1.h...

Denna teknik ligger tyvärr väldigt långt fram i tiden, enligt artikelns innehåll.