Vilken typ av entusiaster är vi?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Sen kan man alltid göra det enklare för sig och effektivisera komsumptionen och produceringen. Hade man bara odlat grödor och skitit i kött så hade man inte slösat 90% av energin till att föda upp kor, grisar etc. Sen kan man alltid göra återvinning bättre osv.

Flamso din lilla vegan

Men dock sant.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Flamso din lilla vegan

Men dock sant.

Hah! Jag älskar kött men det är fruktansvärt onödigt att göra av med så mycket energi på något i egentligen inte behöver.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Flamso din lilla vegan

Men dock sant.

Jag skulle precis säga samma sak
Dessutom insåg jag precis en otroligt humoristisk sak. Vi har gått från entusiasm inom datorvärlden till veganer, och det hela följer ett iallafall vagt relaterat spår... det är ju inte utan att man tänker på det där med en fjäril som flaxar på andra sidan jorden

Sen vet inte jag hur andra känner, men jag skulle aldrig klara mig utan kött, inte en chans, och även om det är möjligt att överleva utan det, så är vi ju ändå allätare, och har en omsättning och en näringsåtgång som faktiskt är menad för att vi ska äta kött. Det känns dock som ett ämne som är lite väl offtopic för att gå int på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Glömsk

Sverige upptar ungefär 0.3% av jordens landmassa och 0.14% av jordens befolkning. Vad vi gör, eller inte gör på vår mark, har ingen som helst påverkan på miljön ur ett globalt perspektiv.

Perspektiv: Kina bygger just nu 5 kärnkraftverk. 13 till kommer att byggas, och ytterliggare 50 är planerade. I Indien byggs just nu 7 kärnkraftverk. 4 till kommer påbörjas, och ytterliggare 20 är planerade. De 4% av våra 0.14% som röstade på miljöpartiet har absolut noll makt att göra ett skit åt det.

Det enda som händer i Sverige genom att inte använda kärnkraft är att elen blir mycket dyrare och att industrin försvinner ut ur landet.

Se http://www.uic.com.au/reactors.htm

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det enda som händer i Sverige genom att inte använda kärnkraft är att elen blir mycket dyrare och att industrin försvinner ut ur landet.

[/url]

samt att ta kål på laxen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sverige upptar ungefär 0.3% av jordens landmassa och 0.14% av jordens befolkning. Vad vi gör, eller inte gör på vår mark, har ingen som helst påverkan på miljön ur ett globalt perspektiv.

Perspektiv: Kina bygger just nu 5 kärnkraftverk. 13 till kommer att byggas, och ytterliggare 50 är planerade. I Indien byggs just nu 7 kärnkraftverk. 4 till kommer påbörjas, och ytterliggare 20 är planerade. De 4% av våra 0.14% som röstade på miljöpartiet har absolut noll makt att göra ett skit åt det.

Det enda som händer i Sverige genom att inte använda kärnkraft är att elen blir mycket dyrare och att industrin försvinner ut ur landet.

Se http://www.uic.com.au/reactors.htm

Jag kanske misstolkar dig, men du ställer dig alltså också till de som tycker att vi inte behöver bry oss så mycket om miljön här i sverige för att vi har en sådan liten befolkning? Kanske är det lite mer OK att tex mörda folk också? Vi är ju så få så det påverkar inte den totala populationen speciellt mycket..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag kanske misstolkar dig, men du ställer dig alltså också till de som tycker att vi inte behöver bry oss så mycket om miljön här i sverige för att vi har en sådan liten befolkning? Kanske är det lite mer OK att tex mörda folk också? Vi är ju så få så det påverkar inte den totala populationen speciellt mycket..

Tror nog mer det var tänkt som så att även om vi bryr oss (vilket vi borde) så gör det ingen märkbar skillnad globalt sett, och att då strutta runt och tro att välden kommer gå under om inte alla svenska omedelbart källsorterar rätt (*host host*, miljöpartiet) är rätt onödigt.

Dock inte sagt att vi inte behöver bry oss alls heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

"Tänk om alla tänker så..."

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

lite farligt att resonera så också iof, alla kan skylla på nått elelr motivera sig.

1 alla länder i Europa: vi är så små så vi påverkar inget ändå inget med lite småsvineri.

2 olika sorters Asiater: vi tillverkar ju mest er skit, därför är det egentligen ni som svinar ner miljön.

3 Kineser: ni har svinat innan, nu måste vi också svina för utvecklingen.

4 Amerikaner: det är vår planet att svina ner om vi vill, käft annars invaderar vi! (och det är viktigt för ekonomin att svina)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Ehh, va?

Sverige ansvarar självklart för sina geografiska gränser men även områden utanför. Ditt tankesätt var det som gällde för sisådär 30 år sen i många länder.

En liten historia:

I Finland hade man tex. en massafabrik som släppte ut en del skit. En professor jag hade berättade att när han var där för många år sen så frågade han om det fanns någon rening på avfallet. Svaret blev att det inte behövdes för att det rann ut i en å som strax rann över den ryska gränsen...

Det där förstår vem som helst (eller inte) att det inte är ett hållbart tankesätt.

Du menar också att det var Sveriges fel att bl. a. Gävleområdet drabbades av radioaktivt avfall från Tjernobyl. Ryssland ansvarar ju inte för Sverige - right?

Väldigt konstigt resonemang du har i övrigt...

Sverige ansvarar för sina utsläpp. Om andra länder drabbas har de rätt att klaga och sverige bör ta sitt ansvar.
Men det är absolut inte något som utesluter eller motsäger det jag skrev tidigare. Något som borde framgå tydligt om folk inte anstränger sig för att missförstå.

I en demokrati representerar regeringen och staten folkets vilja och önskemål. Det är knappast praktiskt att låta var och en bedriva sin egen miljöpolitik. Vi måste oftast samarbeta om något ska bli gjort. Och ännu viktigare är naturligtvis internationellt samarbete. Men samtidigt är det också viktigt att decentralisera. Att skräddarsy lösningar för olika länder och områden inom länder. Lösningar baserade på faktiska behov och inriktade på att uppnå resultat. Någon överstatlig miljömyndighet som detaljstyr allt som sker i varje land är inte någon klok lösning. Det kan bl.a innebära att lösningar som passar ett 100 milj land inte är vettiga eller nödvändiga för ett 10 milj land med helt andra förutsättningar.

Jag kan skriva mycket om de här frågorna....Men det får räcka.

Jag struntar inte i miljön. Men jag tycker att vänsterns miljöpolitik är kontraproduktiv och ineffektiv. Framstegs, teknik och utvecklingsfientlig mm mm
Jag tror på helt andra lösningar även om jag också hoppas på renare miljö i framtiden.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lite farligt att resonera så också iof, alla kan skylla på nått elelr motivera sig.

1 alla länder i Europa: vi är så små så vi påverkar inget ändå inget med lite småsvineri.

2 olika sorters Asiater: vi tillverkar ju mest er skit, därför är det egentligen ni som svinar ner miljön.

3 Kineser: ni har svinat innan, nu måste vi också svina för utvecklingen.

4 Amerikaner: det är vår planet att svina ner om vi vill, käft annars invaderar vi! (och det är viktigt för ekonomin att svina)

haha så sant så sant, specielt när det gäller amerikanarna tycker man.
Dock funkar ju inte resonemanget med "vi är för små". Bara för att skillnaden det skulle göra är så absurt liten så är vi ju inte fråntagna vårt ansvar att göra vår del. Så att vi inte gör nån skillnad är inte en fungerande ursäkt för att svina ner. Däremot så belyser det ju det faktum att vi inte behöver känna oss så skyldiga varje gång aftonbladet eller miljöpartiet eller nån annan börjar vifta med gröna flaggan. för även om vi simsalaim skulle bli de miljövänligaste människorna på jorden så skulle det inte påverka så mycket. Så istället för att få panik varje gång nån yttrar sig om hur "ofantligt" mycket vi skitar ner här i landet så kan man lugnt konstatera att så länge vi drar vårt strå till stacken så är det lugnt, vi behöver inte skaffa magsår över att vi inte byggt hela stacken själva.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sverige upptar ungefär 0.3% av jordens landmassa och 0.14% av jordens befolkning. Vad vi gör, eller inte gör på vår mark, har ingen som helst påverkan på miljön ur ett globalt perspektiv.

Perspektiv: Kina bygger just nu 5 kärnkraftverk. 13 till kommer att byggas, och ytterliggare 50 är planerade. I Indien byggs just nu 7 kärnkraftverk. 4 till kommer påbörjas, och ytterliggare 20 är planerade. De 4% av våra 0.14% som röstade på miljöpartiet har absolut noll makt att göra ett skit åt det.

Det enda som händer i Sverige genom att inte använda kärnkraft är att elen blir mycket dyrare och att industrin försvinner ut ur landet.

Se http://www.uic.com.au/reactors.htm

Med ditt tänkande så skulle vi kunna skippa källsortering, partikelfilter, katalysatorer, kollektivtrafik och elbilar i Sverige. Eftersom det vi gör ändå inte spelar någon roll om inte Kina eller Indien gör något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Sverige ansvarar för sina utsläpp. Om andra länder drabbas har de rätt att klaga och sverige bör ta sitt ansvar.
Men det är absolut inte något som utesluter eller motsäger det jag skrev tidigare. Något som borde framgå tydligt om folk inte anstränger sig för att missförstå.

I en demokrati representerar regeringen och staten folkets vilja och önskemål. Det är knappast praktiskt att låta var och en bedriva sin egen miljöpolitik. Vi måste oftast samarbeta om något ska bli gjort. Och ännu viktigare är naturligtvis internationellt samarbete. Men samtidigt är det också viktigt att decentralisera. Att skräddarsy lösningar för olika länder och områden inom länder. Lösningar baserade på faktiska behov och inriktade på att uppnå resultat. Någon överstatlig miljömyndighet som detaljstyr allt som sker i varje land är inte någon klok lösning. Det kan bl.a innebära att lösningar som passar ett 100 milj land inte är vettiga eller nödvändiga för ett 10 milj land med helt andra förutsättningar.

Jag kan skriva mycket om de här frågorna....Men det får räcka.

Jag struntar inte i miljön. Men jag tycker att vänsterns miljöpolitik är kontraproduktiv och ineffektiv. Framstegs, teknik och utvecklingsfientlig mm mm
Jag tror på helt andra lösningar även om jag också hoppas på renare miljö i framtiden.

Ja när inget annat hjälper kan man ju alltid skylla på vänstern. Dessutom verkar du ju vilja frånta individen allt miljöansvar. Man röstar på ett parti som står för en viss miljöpolitik, och sen har man gjort sitt? Det kanske kommer som en nyhet men det är faktiskt vi människor som pajar miljön och inte politiska partier. Extra underligt att du har denna överstatliga syn på det hela när du verkar sympatisera mer med borgerligheten. Smått schitzofrent om jag uttryckter mig väldigt försiktigt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Med ditt tänkande så skulle vi kunna skippa källsortering, partikelfilter, katalysatorer, kollektivtrafik och elbilar i Sverige. Eftersom det vi gör ändå inte spelar någon roll om inte Kina eller Indien gör något.

Sakta i backarna. Det är skillnad på att värna om den lokala miljön, som du pratar om nu, och den globala miljön, som står för klimatförändringar och liknande. Det är mycket konstruktivt att värna om den lokala miljön om man vill ha frisk luft i sina städer eller att man ska kunna fiska från mälaren. Det kan göra Sverige trevligare att leva i och det är väl bra. Bra lokal miljö (som man får från det du listat) är bra för välbefinnandet, men absolut inte något som räddar världen från "undergång" Inget partikelfilter skyddar mot klimatförändringar om man inte får med jordens största länder, sånna där länder där surt regn är vardag och riskavfall dumpas i skogen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ja när inget annat hjälper kan man ju alltid skylla på vänstern. Dessutom verkar du ju vilja frånta individen allt miljöansvar. Man röstar på ett parti som står för en viss miljöpolitik, och sen har man gjort sitt? Det kanske kommer som en nyhet men det är faktiskt vi människor som pajar miljön och inte politiska partier. Extra underligt att du har denna överstatliga syn på det hela när du verkar sympatisera mer med borgerligheten. Smått schitzofrent om jag uttryckter mig väldigt försiktigt.

I första hand är jag pragmatiker. Även om jag är anti-vänster. Det innebär att jag anser att politiken måste ge resultat som kan rättfärdiga åtgärderna.

Valfrihet innebär att Du själv kan bestämma vilka produkter du köper och om du vill leva ditt liv på ett sätt som går längre än lagen kräver när det gäller miljömedvetenhet. Men valfrihet innebär också att Jag kan nöja mig med att ta det minimum av miljöansvar som lagen kräver.

För att återknyta till datorer. Om jag väljer att bygga en ny dator med 2st 8800GTX i SLi är det mit val och min rätt. Om någon påtalar hur mycket ström min nya dator drar och att jag förstör miljön genom att bygga den kan jag skratta åt den personen. För jag är inte villig att ställa upp på den sortens miljötänkande. Och jag anser att människor som tänker så och moraliserar över och kritiserar andra är fanatiker... Det är dessutom ett exempel på intolerans.

För övrigt...Politiska partier består av människor. Samma sak med staten. Jag tror knappast att anarki leder till en bättre miljö. Därför behövs en miljöpolitik som både är nationell och internationell. Och lagar som kan rättfärdigas pragmatiskt och antas ge resultat. Fast ingen extrem lagstiftning. Och sverige skall varken ha världens tuffaste miljölagar eller världens högsta miljöskatter. Åtminstone inte om människor som tänker som jag får bestämma.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sakta i backarna. Det är skillnad på att värna om den lokala miljön, som du pratar om nu, och den globala miljön, som står för klimatförändringar och liknande. Det är mycket konstruktivt att värna om den lokala miljön om man vill ha frisk luft i sina städer eller att man ska kunna fiska från mälaren. Det kan göra Sverige trevligare att leva i och det är väl bra. Bra lokal miljö (som man får från det du listat) är bra för välbefinnandet, men absolut inte något som räddar världen från "undergång" Inget partikelfilter skyddar mot klimatförändringar om man inte får med jordens största länder, sånna där länder där surt regn är vardag och riskavfall dumpas i skogen.

Indirekt så har det en påverkan. Om vi i Sverige inte godtar att de produkter vi köper är tillverkade på så sätt att miljön tar skada så kommer till slut fler att följa efter. Allt styrs med tillgång och efterfrågan.

Vi kan börja med att inte importera skitigt el från Polen eller från Danmark, utan kräva renare el. Även om vi i Sverige sköter oss, men sedan köper in saker billigt utifrån gör inte att den lokala miljön blir bättre. Luften bryr sig inte om landsgränser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vi kan inte hindra att planeten inte vill ha oss längre vi är riktiga as och vår kära jord kommer försöka döda oss, och med all rätt den försvarar sig bara.
den dumpar avfallet och dess bakterier DVS oss!

tror inte det är så mkt vi kan göra, finns inte tillräckligt med folk som vill ändra sina levnadssätt tillräckligt?

vi kommer nog inte lida alltför mkt under vår levnads tid men om 100-500 år så är det nog ganska kört för oss skulle jag tro!

Precis vad jag är rädd för om vi inte gör nåt snart. Vi har fortfarande tid, men den kommer att rinna ut nån gång och då blir det en rejäl katastrof globalt. Tänk på alla glaciärer som smälter bort som förser många floder med vatten. Om floderna torkar ut så blir det svårt att odla grödorna nedströms. Värst blir det för kina och indien som måste ha vatten från himalayas glaciärer som har smält lite grann. I värsta fall dör vi alla ut i krig, svält och sådant men om vi gör nåt nu så kan vi nog vända trenden.

Vår levnadsstandard i väst är ohållbar i längden och måste på nåt sätt sänkas eller ändras. Även om USA är värre än oss och säkert alla andra europeiska länder så måste alla bidra ändå. Dessutom bor det väl dubbelt så mycket folk i Europa som i USA. Synd bara att Indien och Kina försöker få västerlänsk levnadsstandard och går samma (felaktiga) väg som vi gick.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

vad i!

Till alla dem som skriver att efter som sverige är ett litet land spelar det vi gör ingen roll.

Resonemanget är ju helt absurt för mig.

För det första så är svenska invånarna 8 bäst i världen på att förstöra miljön. - Ganska startkt jobbat. Vilket innebär att vi MÅSTE bli bättre på miljötänkade!

Det handlar om solidaritet och rättvisa. Två ord som inte kan kan han negativ klang i någons öron.

Om resten av jordens befolkning skulla leva med samma standard som medel Svensson lever i nu skulle det ju utan tvekan gå åt helvete snabbt.

Anser vi oss då bättre än andra människor? Är vi mer värda än dom för att vi lever i Sverige? Förhoppningsvis svara de flesta nej på dessa två frågor.

Förtänar alltså inte all människor att leva i våran standard? Kan vi då klandra länder som exploderar i utveckling för att komma till den?

Jag hoppas att majoriteten av människorna tar sitt förnuft till fånga och inser att miljöproblemen kräver radikala åtegärder!

Och att det inte är en bra metod att skatta bort miljöförsöring håller jag med om. Men jag tycker vi ska ha kvar den för i dag finns det ingen bättre och det fungerar!

Om alla svenskar levde i den standarden många av oss svenska studentr lever i skull vi nog klara oss ganska bra när jag tänker efter.

Jag har det mellan 16 - 18 grader i min lägenhet. Åker kollektivt, cyklar och går. Jag köper inga grönsaker som är hitflugna och den största anledingen är att jag inte har råd!

Alla vill till himmelen men få vill ju dö
Man vill kamma in vinningen, men sår inga frön
Man vill ha sin bit av kakan, man vill äta den med
Folk vill ta tillbaka, men vägrar att ge.

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Discokungen

Underbart att du dragit upp en så gammal tråd. Man ser ju hur seriös jag är.

Och angående om vi ska bry oss eller inte så kvittar det, om man ser till det vi påverkar direkt av våra utsläpp, om vi bryr oss eller inte. Men eftersom sverige ligger (låg? jefla sossar ^^) i framkanten av miljöforskningen så är det viktigt att vi bryr oss. Vi kan tjäna multum på det, som land, och dessutom göra skillnad. Även om vi bara har 0,3% av landytan och 0,14% av befolkningen i världen. Tänk på det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld