Första bilderna på One Laptop Per Child

Permalänk
Medlem

Skriver igen eftersom folk har missat poängen..

Det är ingen spel dator!
Den är tillverkad i utbildningens syfte!

Utbildning? Importera flera ton böcker eller en dator som innehåller flera ton böcker?

Det är ett känt problem att barnen där har inte tillgång till skol material. Eller åtminståne dålig tillgång till böcker, pennor, papper, updaterad information. Ja skolmaterial.
En dator täcker alla dessa.

Så om folket är utbildad för en gång skull, så behöver vi inte skicka dit en massa mat för de kan tjäna sitt eget. Vi kan inte bidra med massa mat och pengar och vänta på ett mirakel. Vi kan inte behandla dom som sos-fall.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Det är ju välkänt att alla Afrikanska barn svälter ihjäl i flyktingläger. Om vi skickar ner några köttbullar så stoppar vi HIV!

Verkar som att ganska många här har en skruvad bild av hur det står till med världen.

Utbildning är kan underlätta rejält på alla områden och är mer långsiktigt än att skicka ner lite mat. Hjälp till självhjälp kan man väl kalla det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Det är ju välkänt att alla Afrikanska barn svälter ihjäl i flyktingläger. Om vi skickar ner några köttbullar så stoppar vi HIV!

Verkar som att ganska många här har en skruvad bild av hur det står till med världen.

Utbildning är kan underlätta rejält på alla områden och är mer långsiktigt än att skicka ner lite mat. Hjälp till självhjälp kan man väl kalla det här.

Jo utbildning är ganska långsiktigt eftersom det ska fungera i praktiken senare, som i sin tur tar tid. Men vi kommer ingenstans vart med att bara skicka mat. Bara att ta sig till våran nivå på egenhand med deras ekonomiska möjligheter är ett mirakel.

Vi är inte skyldiga att ta hand om dom för livet. Om vi nu är, så vill jag leva under samma standard.

Jag röstar för
Dator och mat!

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

@AndreaX, vette fanken.. Min brorsa donerar 150 spänn i månaden för att hjälpa späckhuggarna. Jag tycker kanske att det finns viktigare saker att hjälpa först, men inte F*n kritiserar jag honom för det, det är till en god sak och han tycker det är viktigt. Alla som gör Något för att förbättra saker och ting förtjänar respekt tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight

Att inte ge dom den moderna världens senaste verktyg är väl inte att hjälpa dom? Tänk dig att man skulle säga " nä detta med papper o penna är bara för väst världen"

I disagree, att ge dom nånting är bättre än att inte ge dom något. Desutom är datorn helt ny, tankarna bakom den lika så. Vi har ännu inte sett vad den färdiga produkten är kapabel till, men jag tror att det kommer kunna göra det den är till för, dvs underlätta undervisning, söka efter information samt inspirera.

Citat:

Jag ser maskinen faktiskt som ett mellanting mellan en E-bok och en PDA fast större och bättre. Dvs det är ett helt nytt kreatur in dator djungeln.

I agree Den e ganska unik, hade varit kul att vara med och utveckla den. Hitintills har jag inte hittat nått jag skulle vilja ändra på den, är det nån annan här som gjort det?

EDIT: @Kanzaki, håller med

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
[B]@AndreaX, vette fanken.. Min brorsa donerar 150 spänn i månaden för att hjälpa späckhuggarna. Jag tycker kanske att det finns viktigare saker att hjälpa först, men inte F*n kritiserar jag honom för det, det är till en god sak och han tycker det är viktigt. Alla som gör Något för att förbättra saker och ting förtjänar respekt tycker jag.

Det bästa någon sagt i den här tråden!

(Följande är inte riktat mot murak, utan mot den pessimism som vissa har uttryckt här i tråden)
- Om det nu finns människor som är superbra på att ta fram små och billiga datorer, varför ska de då inte bidra med sin kompetens till tredje världen? Och ingen av dessa människor har väl påstått att man ska sluta hjälpa till med andra nödvändigheter, som sjukvård, mat och teknisk kompetens (för utbyggnad av moderna samhällen)? Förhoppningsvis, och troligtvis, leder denna hjälp - sammantagen - till att dessa länder ganska snart kan stå på egna ben.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
@AndreaX, vette fanken.. Min brorsa donerar 150 spänn i månaden för att hjälpa späckhuggarna. Jag tycker kanske att det finns viktigare saker att hjälpa först, men inte F*n kritiserar jag honom för det, det är till en god sak och han tycker det är viktigt. Alla som gör Något för att förbättra saker och ting förtjänar respekt tycker jag.

nu fattar jag inte riktigt vad du argumenterar mot. är din bror nyliberal och/eller korkad? jag kom bara att tänka på är att väldigt många som kallar sig det ofta är först att gnälla på sånt här. men det var en parantes.

men bra av honom att hjälpa späckhuggarna, jag har inga invändningar även om det finns mer akut hotade valar. däremot anser jag inte att dom bör få tillgång till datorer. (man vet ju inte vad dom tar sig till..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX, Mig veteligen så är min käre bror är varken eller. Jag spann bara vidare på mina åsikter om detta här projektets godhet och att man bör stödja det, det var ett svar till dej men inte riktat Mot dej, om du förstår mig rätt ; )

On T: Satt och läste alderles för länge på wiki'n igår kväll, hittade bla detta som jag tyckte var intressant: "Special "DCON" chip, that enables deswizzling and anti-aliasing in color mode, while enabling the display to remain live with the processor suspended." http://wiki.laptop.org/go/Hardware_Specification Verkar som skärmen minskar upplösningen när den körs i "color-mode" och slänger på en anti -aliasing effekt. Har detta använts innan?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vore det inte bättre att man sponsrade med mat, utbildning och sjukvård istället för en satans dator?

MEN VAD I HELVETE! VARFÖR KAN ALDRIG FOLK FÖRSTÅ!

JAG ÄR TVUNGEN ATT SKRIVA I VERSALER, TYVÄRR.

BARNEN HAR REDAN MAT FÖR DAGEN, DE HAR DÄREMOT INTE RÅD MED EXEMPELVIS SKOLBÖCKER, DÄRFÖR ÄR EN SÅDAN HÄR DATOR OERHÖRT BRA, DÅ DET BARA BEHÖVS NÅGRA FÅ DATORER FÖR ATT ERSÄTTA BÖCKER VÄRDA TUSENTALS KRONOR.

JAG REPETERAR: DEN HÄR DATORN GÅR INTE TILL NÅGRA I HUNGERSNÖD, DE SOM INTE ENS KOMMIT SÅ LÅNGT I SAMHÄLLET ATT DE KAN FÖRSÖRJA SIG SJÄLVA KOMMER ALDRIG ENS ATT SE DEN HÄR DATORN.

Måste man dra det här i VARENDA JÄVLA TRÅD om OLPC?
Blir så jävla förbannad på ignoranta människor som vägrar inse att om man lever i u-länder så behöver det inte alls betyda att man inte har mat för dagen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Random-person, du försöker övertala folk på ett forum där medelåldern är under 20 år. Folk som får sin information från Aftonbladet och tror att människor som spelar spel är en majoritet bland folk som äger datorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Random-person, du försöker övertala folk på ett forum där medelåldern är under 20 år. Folk som får sin information från Aftonbladet och tror att människor som spelar spel är en majoritet bland folk som äger datorer

Ja, tyvärr är det så. Men även om ekvationen MÄNNISKOR = IDIOTER finns djupt inne i våra gener, så måste man alltid försöka förändra något.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Är man så klurig så man tror att för att man skriver allt i versaler så lyssnar (Läser?) folk bättre så visst. Ungefär lika smart som att ställa sig upp och skriker varje gång man tycker att man har rätt och alla andra har fel, du får folk uppmärksamhet men inte en jävel lär lyssna speciellt nog på vad du säger..

Permalänk
Medlem

Vart sjutton hittar man w-lan där? >_<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Vart sjutton hittar man w-lan där? >_<

Man behöver inte ha en Wifi-AP för att dela med sig av information mellan dessa datorer i ett klassrum. O andra sidan så lär skolan ha råd med en AP om dom har råd med dessa laptops.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar ha svårt för att förstå hur vår värld fungerar. För det första betyder det inte att ett U-land lider av svält och HIV.

För det andra, att pumpa ner massor av mat och mediciner till länder som lider av svårt svält är delvis rätt och fel. Klart att man ska se till att alla får mat och vatten om dagen men långsiktigt sett så blir det bara värre eftersom den svältande populationen bara växer och växer eftersom fler överlever med hjälp av mediciner och mat. Men svält problemen är fortfarande kvar för att större delen av befolkningen inte har utbildning, vilket denna lilla dator ska hjälpa till med. Att använda en dator som informations medium ger en snabb och kostnadseffektiv utbildning.

Utbildning är nyckeln till välstånd helt enkelt. Hade vi haft det så bra i Sverige som vi har nu om alla var outbildade? Kort svar NEJ.

Permalänk
Medlem

Hoppas

Själv hoppas jag att detta kan vara ett bra steg för U-länderna att stå på egna ben. Behövs lite nytänkade (dvs "think outside the box") för att det verkligen skall få fart.

Hoppas barnen lär sig att anteckna på datorn, antar att de kommer att ha den uppe på lektionerna. Allt för att de inte skall hamna i samma sits som här i våra klassrum när folk spelar WoW på matematiklektioner osv. Fasiken, högskolan är ju lika illa som när man fick se IV-programmet på rundturen i nian.

Sedan är det ju bra att de inte kan bli beroende av t.ex. WoW, utan snarare får smak för MUD

Permalänk

Vad trött man blir på en del jävla pessimister.

Den här datorn är utmärkt. Ett perfekt verktyg för att höja utbildningsnivån för u-länder. Istället för en massa böcker som är opraktiskta på alla sätt.

Många u-länder lider utav en svältande befolkning, men den svältande befolkningen måste ha en utbildning för att kunna minska svältandet.

Titta bara på Sverige, utan utbildning hade vårat jordbruk varit desto mer ineffektivt, då hade vi lidit utav svält likaså. Så att pumpa ner mat funkar inte heller. De går inte att bara hålla dem vid liv, de måste få en högre livsstandard, hur ska du Semjonov kunna ge dem en högre livsstandard med ett paket ris och en och annan mjölpåse?

Ge dem medel för utbildning och för att kunna tillåta dem att klara sig på egna ben. Med utbildning så kommer de både kunna minska svältandet, men även kunna bota en del av de sjukdomar som tar många liv men som faktiskt inte är mer svårbehandla än med antibiotika.

Det spelar ingen roll hur mycket mediciner vi skickar ner, sålänge de inte har någon utbildning/kunskap om om tex könsjukdomar eller aids kan vi heller aldrig bli kvitt dem.
Se bara på det faktum att man tror att man blir botad från sin aids om man har sex med en oskuld, vad beror detta på? Jo, Okunskap! Ge dem datorn, ge dem kunskap.

Så se den här datorn som ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Är det bara jag som undrar vad fanken det står på skärmen på bilden på förstasidan?

http://lwn.net/Articles/209496/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ser detta projektet som något väldigt stort. Något som på lång sikt kommer att kunna hjälpa utvecklingsländer något enormt. Men något jag ser som ett stort problem är med dessa $100 datorer är stöld. Ifall unga lärande elever inte får behålla sina datorer kommer de inte ha någon nytta.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb