Samsung skrotar planer på kombinerad hd dvd/blu-ray

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Självklart har du rätt, 1080p är bättre än 720p. Det råder det ingen tvekan om! Men jag anser inte att man som svensson behöver lägga ut mer pengar för att få 1080p stöd i sin tv på 32-42", skillnaden är såpas liten på en så liten skärm. Ska du däremot blåsa upp bilden med tex en projektor på 100+" så förstår jag mer än väl att man vill ha 1080p istället.
Dock håller jag inte med dig om att man ska få ut "onödig" kvalité till folket, varför ska man ha något som man inte behöver? att det gör formaten mer långlivade är ju inte sant, då en 720p skärm fortfarande stödjer 1080p! Formaten finns redan, och kommer att leva sålänge dom anses tillräckligt bra. oavsett om folk har tv apparater med en upplösning på 1280x720 eller 1920x1080.

Så du anser att 1080p inte behövs överhuvud taget om man inte äger en projektor? Håller inte med dig där.
Visst stödjer en 720p skärm 1080p. Men du kan ju aldrig få tv:n att visa 1080p för det. Alltså det jag menar är att det e ju lika bra att ta i lite i överkant (så gott som går för försäljning) så att det blir mer långlivat. Och nej, hade inte 1080p funnits för konsumenterna så hade heller inte 720p TV apparaterna stött det i dag. Kanske e jag som missuppfattar dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Ni har båda rätt?
Nu står inte DVD för nåt, men först betydde det "Digital Versatile/Video Disc".

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD

Senast jag kollade så var människan inget fyrdimensionellt djur...
NU betyder det ingenting. Vad det betydde förut är helt ointressant.

Killafew och StarChild42: Ni får ju tänka på att allt inte bara handlar om NU, utan även i framtiden. Om fem år så kommer BD eller HDDVD att vara de största formaten, och >50% av alla människor i åldrarna 10-50 lär ha en TV med stöd för 1080P. Hur roligt blir det då om alla filmer de köper är "lågupplösta" och måste skalas upp?

Jag tycker att 1080p är riktigt bra. Just nu har de flesta inte råd med en 1080p-TV, så man köper en 720p-kompatibel. När man sedan om 4-5 år köper en ny TV (Ja, om man nu gör det) så kan man sedan se om filmerna i 1080p, utan att behöva köpa om dem i ett nytt format. Att skicka med filmerna i 1080-format kostar ju dessutom knappast något extra för tillverkarna. Det enda som är om något störande är då piratkopierarna troligtvis inte vill lägga ut den extra bandbredden som 1080p tar, om de bara har stöd för 720p i sitt videosystem.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag är seriöst VÄLDIGT tveksam till att >50% i åldern 10-50 kommer att ha en tv som klarar 1080p inom 5 år. Ändra det till 720p eller bättre så lär det ha bättre odds att stämma. För du tror väl inte på allvar att mer än 50% i åldern 10-50 kommer att ha bytt ut sin tv på fem år? 1080p apparaterna kom just här i Sverige så vi måste gå från kanske någon 1% MAX som har nu till mer än 50% om fem år. Sen nästa grej är att skillnaden mellan en 720p och en 1080p film är inte alls så jättestor så att de flesta kommer att "Wow, den ser så mycket bättre ut i 1080p än i 720p så jag måste byta ut min tv".

Sen så kommer jag personligen att vänta med något inköp av en ny dvd-spelare tills de går att få tag i under 2000kr, dock har jag börjat snegla mot en ny tv eftersom jag har en 75kg widescreen crt i vardagsrummet, det som är så jobbigt är att det är en high-end variant med väldigt bra bild. Tror att inom två år sitter jag säkert med en 40"+ skärm med 1080p dock. Nästa gång jag flyttar ska jag definitivt ha gjort mig av med klumpen..*S*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Blue ray, är det också en ROM man MÅSTE köpa till datorer senare? Kan man installera en vanlig Blu-ray på en dator utan att ha speciella kontroller moderkort osv ?

Dakzy. Det du behöver för att få Blue-Ray Rom att fungera är ett HDCP-kompatibelt grafikkort från Nvidia eller ATI. Ex. på HDCP-grafikkort: Antingen Geforce 8800-serien eller ATI X1950-serien. mjukvaru uppspelningsprogram typ Nero eller Cyberlink, plus en HD-Ready skärm. Klappat och klart.

Ska själv bygga ihop ett mediacenter med BD-läsare.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Killafew och StarChild42: Ni får ju tänka på att allt inte bara handlar om NU, utan även i framtiden. Om fem år så kommer BD eller HDDVD att vara de största formaten, och >50% av alla människor i åldrarna 10-50 lär ha en TV med stöd för 1080P. Hur roligt blir det då om alla filmer de köper är "lågupplösta" och måste skalas upp?

Det är ju just det jag säger! Att 1080p är att föredra.. även om inte många har/använder det i dag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Dakzy. Det du behöver för att få Blue-Ray Rom att fungera är ett HDCP-kompatibelt grafikkort från Nvidia eller ATI. Ex. på HDCP-grafikkort: Antingen Geforce 8800-serien eller ATI X1950-serien. mjukvaru uppspelningsprogram typ Nero eller Cyberlink, plus en HD-Ready skärm. Klappat och klart.

Ska vel bara tillägga att detta bara gäller film, och då film som kräver HDCP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Så du anser att 1080p inte behövs överhuvud taget om man inte äger en projektor? Håller inte med dig där.
Visst stödjer en 720p skärm 1080p. Men du kan ju aldrig få tv:n att visa 1080p för det. Alltså det jag menar är att det e ju lika bra att ta i lite i överkant (så gott som går för försäljning) så att det blir mer långlivat. Och nej, hade inte 1080p funnits för konsumenterna så hade heller inte 720p TV apparaterna stött det i dag. Kanske e jag som missuppfattar dig?

Ja jag tror du har missuppfattat mig. Jag tycker inte att 1080p är meningslöst på skärmar under 42"... tror det bevisats av att jag själv äger en... ... MEN vad jag säger är att skillnaden är inte värd dom extra pengarna för en vanlig svensson. Jag arbetar med film och måste ha 1080p utrustning! då 1080p är en klar fördel när man ska blåsa upp material på stora ytor.

Jag tror inte att det finns någon risk för att 1080p försvinner bara för att dom flesta skärmarna inte stödjer det i native läge. Det kommer alltid att finnas en liten klick som vill ha det bästa och är beredda att betala för det, Och det är inget fel med det! tvärtom, det driver utvecklingen framåt vilket är bra!

Men trots våra meningsskiljaktigheter?, så tror jag att vi är överens om att 1080p är bra, jag tycker bara att det ska användas i sitt rätta element och att det är ganska onödigt på små skärmar. Vilket du då inte håller med om?

Har jag förstått dig rätt då?, isåfall finns inte mycket mer att säga än att vi har olika åsikter i ämnet... inget fel med det, ganska kul faktiskt :). åsikter är till för att delas ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den viktigaste fördelen för Blu-ray är i mitt tycke inte den större kapaciteten utan anledningen till att kapaciteten behövs, Blu-ray har nämligen en mycket högre bandbredd max 54 Mbit/s (40 för video) mot HD-DVD's 36.55 Mbit/s för både video och audio.
Blu-ray kan alltså, trots att bägge formaten stödjer samma codecs, leverera en mycket bättre kvalitet (datan behöver inte komprimeras lika mycket. Det enda negativa med Blu-ray gentemot HD-DVD är möjligtvis att drm:et känns lite bökigare och högre bandbredd för ac3 men lägre för DD+, den initiala högre kostnaden för produktion (Nya pressar istället för uppgradering av DVD-pressar), blir uppäten innan något av formaten hinner bli standard.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Den viktigaste fördelen för Blu-ray är i mitt tycke inte den större kapaciteten utan anledningen till att kapaciteten behövs, Blu-ray har nämligen en mycket högre bandbredd max 54 Mbit/s (40 för video) mot HD-DVD's 36.55 Mbit/s för både video och audio.
Blu-ray kan alltså, trots att bägge formaten stödjer samma codecs, leverera en mycket bättre kvalitet (datan behöver inte komprimeras lika mycket. Det enda negativa med Blu-ray gentemot HD-DVD är möjligtvis att drm:et känns lite bökigare och högre bandbredd för ac3 men lägre för DD+, den initiala högre kostnaden för produktion (Nya pressar istället för uppgradering av DVD-pressar), blir uppäten innan något av formaten hinner bli standard.

Frågan är om denna bandbredd kommer att utnyttjas. Rent teoretiskt så går det ju ja men med tanke på hur många DVDs snålar och kör single-layer så är man ju skeptisk.

Kan ju likväl bli så att man nöjjer sig med single-layer BD men dual-layer HD-DVD och i samma veva kör samma version för båda skivorna.

Inte för att detta på något sätt försvarar HD-DVD men bara lite funderingar.

Jag skulle i alla fall inte bli förvånad om man sällan såg peakar över 30 mbps och att det msta höll sig runt 25 mbps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

Förresten nu när PS3 släppts, är det nån som hittat test av uppspelning av Blu-ray filmer på PS3 jämfört med uppspelning på de vanliga blu-ray spelarna som finns?

hittade nått äntligen. film på PS3 är av hög klass tydligen: http://reviews.cnet.com/Sony_PlayStation_3_60GB/4505-6464_7-3...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hittade nått äntligen. film på PS3 är av hög klass tydligen: http://reviews.cnet.com/Sony_PlayStation_3_60GB/4505-6464_7-3...

Herrejävlar. En sån ska jag ha! Kan man bara ha MSN på den också så kan man fan ha den som speldator! Älska filmthumbnailsen och bildvisningen. Det är såna detaljer som gör ett bra interface.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Om du tittar på den olagliga sidan av filmutbudet så ser du att det finns många 1080p-filmer som är över två timmar långa samt ligger på 9GB eller lite mindre. Visst är de komprimerade men det är knappast någon större kvalitetsförlust vi snackar om. Men visst krävs det lite mer än en DL DVD även om det faktiskt räcker till det mesta idag. Och FYI, analog film kan lätt dras upp i vilket upplösning man vill förutsatt att man har grejorna till det och att det inte är för dålig kamera de filmat med.

Filmer är ju dock redigerade i 2K/4K (scannad film 2K är 2048x och 4K 4096x), sen printade på 35mm igen.

Films analoga upplösning beror på filmformat och typ av film såklart, alltså kornstorlek etc.

Det finns ju filmer som fotats med upp till 70mm film, även om 65mm är lite vanligare.

Digitala biografer har väl oftast 2K upplösning native, men det finns säkert 4K native utrustning också. Digital video/film kamror har ju sämre färger och upplösning oftast och andra egenskaper, de flesta filmar fortfarande med film, men det börjar komma grejer som klarar 4:4:4 1080p (HDCAM Sr) som t ex Episode III filmades med och det finns tom 4K kamror nu, dock vet jag inga filmer som använt så högupplösta digitala filmkamror än. Film har sin plats och bra 35mm film och 4K Digital Intermedia så får man mer än man behöver, effekter görs inte i 4K än ändå så. Nya digitaliseringar av gamla 35mm filmer görs oftare i 4K nu.

När det gäller relativt okomprimerad digital video så har HDCAM Sr 440Mbit/s bitrate, men det är ju fortfarande komprimerat. När det gäller 2K digital biograf så är det 250Mbit/s Jpeg2000 12bitar per komponent (HDCAM Sr har 10bitar per komponent).

Nog om det, jag hade velat se enheter som klarar både HD-DVD och BD-rom. Det kan gott finnas två format så länge man kan spela de i samma enhet. BD-R är ju att föredra för lagring när det blir tillräckligt billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hittade nått äntligen. film på PS3 är av hög klass tydligen: http://reviews.cnet.com/Sony_PlayStation_3_60GB/4505-6464_7-3...

Tack för den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo

HDDVD är redan ute med stor tillgänglighet av filmer bra support av mjukvara från t.ex. microsoft och bland annat världens #2 största it företag efter ms, intel supportar också HDDVD om jag ska va helt ärlig så ser jag inte riktigt hur blueray kan komma och vinna detta när HDDVD har en större bas av klienter större företag bakom sig lägre pris och har visat bättre prestanda.

Trodde IMB och Samsung var storre an Microsoft men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag köper inget av dom så länge det inte finns spelare som stödjer båda eller att en standard vinner.

Hear Hear.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Tidigare tester har visat att HD-DVD filmerna och spelarna ger bättre bild än blu-ray varianten. Har det ändrat sig nyligen?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=128852

Så länge de inte finns bildbevis så tror jag inte på ett jävla skit på vad som skrivs. Jag kommer satsa på Blu-Ray då jag ändå ska skaffa en PS3, vilket med största sannolikhet kommer vinna också då porrbranchen står på deras sida.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Tror detsamma. De flesta idag vet vad HD står för med tanke på HDTV som varit i fokus det senaste året och plattisarna som kommit in i våra hem. Frågar du medelsvensson om bluray tror jag du får ett frågetecken i ansikte då det är mest folk som vi datorintresserade här på forumet som vet vad det är.

Jo, att namnet klingar bekant känner man ju igen gällande VCD och DVD.
Vilket vann? Det gamla som lät som en utveckling av CD-skivan eller det nya annorlunda namnet?

vAYabo: Det är inskrivet i HDDVD standarden att man ska kunna ta ett visst antal kopior. Problemet är bara att du måste ha ett OS som stödjer det. Detta gör att kopiorna blir rätt värdelösa. Visst man kan ha filmerna liggandes på sitt multimediacenter lagrat på en hårddisk men när filmen tar så stor plats så har man inte nån vidare nytta av det.

Lite som med Xbox360 och dess mediafunktionalitet. Att man måste köpa ett helt nytt OS är inget MS skryter om.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Att Sony står bakom Blu Ray borde ju vara ett rätt säkert kort på att HD-DVD "vinner" kriget om man ser historiskt sett

Bästa vore ju förstås att båda formaten lever kvara á DVD +/- R.
Då kunde man köpa billiga HDDVD skivor till film och lagring och BD-R när man ska bränna spel till sin chippade PS3:a (:)) eller till en och annan 1080p rulle.

Tråkigt nog känns det som om HDDVD kommer vinna, dels därför det är det billiga alternativet, och dels därför att folk är korkade och kommer kalla båda formaten för HDDVD, se bara på användandet av ordet I-Pod för samtliga mp3 och multimedia-spelare..

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42

Sedan var det någon som sa att kvaliten på en Blu-ray skiva kommer att vara bättre än en på en HD-DVD skiva av den anledningen att de rymmer mer. Nej, så enkelt e det inte. De har samma bildkvaliten eftersom de använder samma komprimeringsmetod i dag. Dock så får man ju plats med en hel del mer på samma skiva. T.ex. fler ljudspår, mer extramaterial osv. Så man slipper ha flera skivor.

Nej, samma komprimeringsmetod betyder verkligen inte samma kvalité.
Samma komprimeringsmetod betyder samma förutsättningar vid samma bitrate och kodare.
Jämför en mp3 i 32kbit och en i 320kbit, det är samma format fast det kräver olika mycket utrymme.

Men med samma formatstöd finns det stor risk att bolag gör endast en omkodning till mpeg4 och släpper samma version på både bluray och dvd, hur många svenssons springer omkring och gnäller om vilken dvd-som håller högst bitrate egentligen?

Sen förstår jag inte varför ni är rädda för mpeg2-releaser, fyller man ut hela utrymmet på en 720p-bluray med mpeg2 med hög bitrate tror jag knappast det kommer vara någon dålig kvalité att prata om.
Mpeg2 har ju större krav på utrymme men i gengäld har det andra defekter i bildkvalitén än mpeg4. Att slippa se motion compensation defekter i bilden är ju en fördel.

Någon annan i tråden skrev att man inte hör skillnad på okomprimerad wav och 192kbps mp3, vad är det för trams? Skriv istället att du inte hör någon skillnad.
Ett känsligt öra och bra utrustning hör skillnad, ingen tvekan. Annars hade det inte funnits några dvd-audio eller sacd-spelare på marknaden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Så länge de inte finns bildbevis så tror jag inte på ett jävla skit på vad som skrivs. Jag kommer satsa på Blu-Ray då jag ändå ska skaffa en PS3, vilket med största sannolikhet kommer vinna också då porrbranchen står på deras sida.

Jag betvivlar inte alls att det de skriver är sant i det testet, men jag tror det kan komma att ändras med tiden.
Jo många(jag också) kommer skaffa en PS3, men jag är ändå inte alls så säker på att det är BD formatet som blir störst. Men mig gör det inget om det blir så. I datorn vill man ju ha en BD brännare.
Undrar hur lång tid det tar innan hyrvideobutikerna kan börja med HD filmer så smått.
Annars får man hoppas att initiativ typ microsofts nedladdningstjänst av filmer i HD format till xbox360 blir vanligare och även kommer till PS3, för det hade varit najs.

Permalänk
Medlem

var ju samma sak under Video kriget 1980, det var Sonys Betamax och JVCs VHS. Betamax var ju bäst tekniskt sett men Sony vägrade licensiera formatet till andra tillverkares vilket var en av orsakerna att Betamax förlorade mot VHS:en. En annan faktor var att Betamax var dyrare.

några år senare släppte Philips och Grundic video2000 vilket var absolut häftigast men eftersom VHS var redan så etablerat kunde de inte konkurrerar ut det.

Historiskt sett kan man dra paralleller med HD kriget. Det som är billigast och kan etablera sig snabbast vinner. Sen om Blue-Ray kommer med 200gb skivor spelare liksom ingen roll om HDDVD redan har vunnit.

HDDDVD kommer antagligen att vinna om man ser det från ett historiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon annan i tråden skrev att man inte hör skillnad på okomprimerad wav och 192kbps mp3, vad är det för trams? Skriv istället att du inte hör någon skillnad.
Ett känsligt öra och bra utrustning hör skillnad, ingen tvekan. Annars hade det inte funnits några dvd-audio eller sacd-spelare på marknaden.

Går lite Off Topic nu men de har faktiskt gjort tester med diverse audiofiler där de jämförde okomprimerad FLAC med 192 kbps MP3, och det går inte att höra skillnad (tack vare MP3:s fiffiga komprimeringsteknik, jag säger verkligen inte att detta gäller för video-bitrate)

Däremot kan vilken idiot som helst höra skillnad på 128kbps och tex en 320kbps MP3..

Visa signatur

nej

Permalänk
Avstängd

Samsung blev la mutade/hotade av Sony att fimpa HDdvd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Går lite Off Topic nu men de har faktiskt gjort tester med diverse audiofiler där de jämförde okomprimerad FLAC med 192 kbps MP3, och det går inte att höra skillnad (tack vare MP3:s fiffiga komprimeringsteknik, jag säger verkligen inte att detta gäller för video-bitrate)

Däremot kan vilken idiot som helst höra skillnad på 128kbps och tex en 320kbps MP3..

Dom måste hittat sina audiofiler på ett hem för hörselskadade då.
Om man inte hör skillnad på FLAC och 192kbps MP3 har man något allvarligt fel på öronen.

Permalänk
Medlem

LG tackar och tar emot. Samsung kommer säkerligen ångra sig, om två år har de en kombospelare. Någon som sätter emot?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
var ju samma sak under Video kriget 1980, det var Sonys Betamax och JVCs VHS. Betamax var ju bäst tekniskt sett men Sony vägrade licensiera formatet till andra tillverkares vilket var en av orsakerna att Betamax förlorade mot VHS:en. En annan faktor var att Betamax var dyrare.

några år senare släppte Philips och Grundic video2000 vilket var absolut häftigast men eftersom VHS var redan så etablerat kunde de inte konkurrerar ut det.

Historiskt sett kan man dra paralleller med HD kriget. Det som är billigast och kan etablera sig snabbast vinner. Sen om Blue-Ray kommer med 200gb skivor spelare liksom ingen roll om HDDVD redan har vunnit.

HDDDVD kommer antagligen att vinna om man ser det från ett historiskt perspektiv.

Som du skrev själv så höll ju Sony fast vid att vara dom enda tillverkarna av Betamax, men nu är de ju så att flera företag står bakom Blu-ray, både tillverkare och filmbolag. Betamax hade just ingen bakom sig förutom Sony själva då.

Här är företagen som stöder HD-DVD:
NEC, Toshiba, Sanyo, Intel och Microsoft

Här är dom som står bakom Blu-Ray:
Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TDK och Thomson

Som ni ser så är listan 3ggr så stor, och förra krigets vinnare JVC backar även upp Blu-Ray

Som jag kan se de så är chansen ganska liten att HD-DVD kommer vinna.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Discokungen

NEC, Toshiba, Sanyo, Intel och Microsoft är iofs förbannat stora företag. Men Blu-Ray har porrindustrin och fler företag som sysslar med mediaprodukter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Så länge de inte finns bildbevis så tror jag inte på ett jävla skit på vad som skrivs. Jag kommer satsa på Blu-Ray då jag ändå ska skaffa en PS3, vilket med största sannolikhet kommer vinna också då porrbranchen står på deras sida.

Jag har en kompis som var på porrmässan i Las Vegas förra December och där var BlueRay icke existerande som media för den film som såldes där. Men HDDVD fanns det gått om, av de 13 gratisrullar han fick där var 7 av dem HDDVD. Så är du säker på att porrindustrin valt än?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag har en kompis som var på porrmässan i Las Vegas förra December och där var BlueRay icke existerande som media för den film som såldes där. Men HDDVD fanns det gått om, av de 13 gratisrullar han fick där var 7 av dem HDDVD. Så är du säker på att porrindustrin valt än?

Med risk för att låta som om jag vet alldeles för mycket om porr industrion så tror jag att det i så fall var WMV-HD filmer på DVD9. Den första HDDVD spelaren lanserades nämligen 31 mars 06 i japan och 18 april i USA. Detta enligt det digitala oraklet, Wikipedia

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Att Sony står bakom Blu Ray borde ju vara ett rätt säkert kort på att HD-DVD "vinner" kriget om man ser historiskt sett

Seriös nu?
http://dubiousquality.blogspot.com/2006/07/sony.html

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Dom måste hittat sina audiofiler på ett hem för hörselskadade då.
Om man inte hör skillnad på FLAC och 192kbps MP3 har man något allvarligt fel på öronen.

Du får ursäkta mig, det var 256kbps det gällde

http://www.geocities.com/altbinariessoundsmusicclassical/mp3t...

Testet utfördes med ett par B&W Nautilus 803 högtalare en Marantz CD14 CD-spelare, Marantz PM14 stärkare med Straightwire-Pro kablar och tillbehör..

Kanske inte state of the art men en välrespekterad anläggning hursomhelst..

Själv kör jag nästan uteslutande på FLAC, dock mest för att det känns som en betydligt mindre chans att man får lida pga. en dålig rip..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Seriös nu?
http://dubiousquality.blogspot.com/2006/07/sony.html

Precis det jag menade
Med blinkningen menade jag bara att det var ett skämt, att det inte alls är säkert att HDDVD vinner bara därför, men det är klart att det låg lite allvar bakom..

"Here's the thing: when you're in a format war, and your hardware is, without exception, more expensive, then the odds are very high that you are going to lose. That doesn't mean that the other format won't lose as well (just look at SACD and DVD-A for an example), but that is small satisfaction."

Visa signatur

nej