Nätfiskare blåser Internetanvändare på 20 miljarder

Permalänk
Melding Plague

Nätfiskare blåser Internetanvändare på 20 miljarder

Trots att anti-phising-filter (nätfiske på svenska) är standard i de senaste webbläsarna från Microsoft och Mozilla fortsätter kriminella att lura av Internetanvändare på känsliga uppgifter, enligt en rapport från Gartner.

Läs nyheten: Nätfiskare blåser Internetanvändare på 20 miljarder

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nåt måste man ju försörja sig på

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Ja oväntat..trodde de skulle va mer:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

de e ingen som har orken o förklara hur man gör?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Mitt nya yrke!

Permalänk
Medlem

Finns det någon undersökning här på swec om hur många användare som har blivit lurade? Jag sätter ett poäng för dom scamade, blev blåst för nått år sen på blocket.

//Aoe

EDIT: Det råkade visst bli så att Aoestein posta det här inlägget
men jag kan tillägga att jag också har blivit blåst på blocket.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

^ råkade visst posta som dig 2000+

Visa signatur

01: 111100100110 3DMarks

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nordea-phising någon?? Tror de mesta fallen beror på personer som tror att alla på nätet är ärliga snubbar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Dom kan göra hur säkra läsare som helst.
Men så länge folk tror att der verkligen existerar afrikanska presidenter/kungar som är villiga att strö pengar till just DIG och att Nordea via dåligt babelfishade mejl erbjuder dig att testa deras nya säkra webbtjänst, känns det bortkastat.

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zleaze
Dom kan göra hur säkra läsare som helst.
Men så länge folk tror att der verkligen existerar afrikanska presidenter/kungar som är villiga att strö pengar till just DIG och att Nordea via dåligt babelfishade mejl erbjuder dig att testa deras nya säkra webbtjänst, känns det bortkastat.

Precis. Nigeriabrev har funnits sen 70-talet, och det kommer finnas så länge det finns folk som är så urbota korkade att går på det.

Ang. Blocket-bedragare har jag själv råkat ut för det, och då det "bara" handlade om 600 spänn orkade jag aldrig engagera mig, utan tänkte att han snart skulle åka fast ändå. Jag tycker dock det är riktigt dåligt att man inte har betyg på användare på Blocket á Ebay och Tradera m.m. Då skulle man slippa massor av tråkigheter

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Detta faller kanske inte riktigt under ämnet... Min flickvän blev blåst på 2 papp på Tradera, de pengarna lär hon aldrig se igen. I min mening var det om inte uppenbart så iallafall klart misstänkt när en person säljer 8 likadana nya mobiler ca 1000 kr billigare än vad man kan hitta dom någon annan stans. Själv hade jag inte gått på det men hon ville verkligen ha mobilen och tänkte väl att Tradera var säkert nog...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Blir man ett offer för dessa nätfiskare så får man skylla sig själv. Nordeas kunder fortsätter att blir lurade via mail fast Nordea har sagt miljoner gånger att dom aldrig skickar ut mail, köpare/säljare blir ständigt lurade fasten de finns en säker betalningsmetod genom Blocket.

Ni som faller offer förtjänar nästan att bli lurade och får skylla er själv helt enkelt.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Finns den möjlighet att hjälpa folk i Afrika tycker jag faktiskt man ska ställa upp. Att det har funnits brev med önskan om hjälp därifrån sedan 70 talet är inget konstigt.

De har ju haft de fattigt sedan historiens början, däremot är det anmärkningsvärt att de har börjat skicka brev om hjälp först på 70-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Finns den möjlighet att hjälpa folk i Afrika tycker jag faktiskt man ska ställa upp. Att det har funnits brev med önskan om hjälp därifrån sedan 70 talet är inget konstigt.

De har ju haft de fattigt sedan historiens början, däremot är det anmärkningsvärt att de har börjat skicka brev om hjälp först på 70-talet.

Om det nu är fattiga personer från afrika som skickar breven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Butte
Om det nu är fattiga personer från afrika som skickar breven.

Neeeej det är ju rika kungar, eller diamantfältsägare. Men tji fick jag när jag hjälpte en att flytta över lite pengar. Han länsade även mitt konto.

De rika vill bli rikare, vet inte vad de 20k SEK gjorde för nytta på hans redan befintliga förmögenhet på 20miljarder dollar
Sedan att tog jag ut segern i förskott och lånade lite till bil och hus då jag var garanterad 20%.... Vad skall man säga.

Min nästa plan är att låna lite mer..... och börja spela nätpoker.
Alla jag pratat med tjänar storkovan och "vet" minst en som blivit ekonomisktoberoende, verkar idiotsäkert.

Edit: För att vara lite seriös, senast det var på tapeten spårade de väll ligan till Holland. Antar att de opererade tillfälligt därifrån och sedan rörde på sig. Tror inte så många fattiga Afrikaner har möjlighet att fixa större bedrägeriaffärer.

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem

Varför använder inte folk den här tjänsten mer?

http://www.internetgirot.se/betala

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Ni som faller offer förtjänar nästan att bli lurade och får skylla er själv helt enkelt.

Problemet är ju iofs att du också får betala (indirekt).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

vad fan är nätfiske ??

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv