Produkttest: Cooler Master Mystique 632

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Cooler Master Mystique 632

Ännu en datorlåda från Cooler Master står på testbänken. Denna gång är det Mystique 632 som skall hårdgranskas. Chassiet sticker onekligen ut med sitt udda utseende, men hur mycket är yta och vad är innehållet? Läs recensionen så får du reda på detta och mer därtill.

Läs produkttestet: Cooler Master Mystique 632

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen fronten är ball på denna... Och dom lyckades väll ganska hyfsat med att inte spöka sönder utseendet för mycket.
Stilrent med andra ord!

Permalänk
Medlem

Härlig recension på ett intressant chassi. Bra jobbat! Blev nästan lite sugen på ett sånt här nu, istället för min gamla Antec-trotjänare.

Permalänk
Medlem

varför förse ett chassi med frontdörrar när dom inte "sluter tätt", Jag skaffade ett lian li med dörr för att slippa höra dvd-brännaren och den har faktiskt blivit jäkligt tyst.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut. Kanske är värt att tänka på i framtiden.

edit:
Skaffar jag mig någonsin ett sånt chassi så är det ju givet att jag kommer modda hdd-leden till frontlyset.

Permalänk
Medlem

Varför tog ni inte med någon bild på lyset i fronten?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Varför tog ni inte med någon bild på lyset i fronten?

Det undrade jag med efter att ha läst

Permalänk
Medlem

Varför lägga ner en massa jobb på att sätta damfilter i fronten när det det är fritt fram för dammet at komma in genom dörren? Eller sitter det damfilter där också?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en Cooler Master Mystique 631 (http://www.sweclockers.com/test/?id=581), och det tycks inte vara några större skillnader invändigt mellan dessa modeller. Är rätt nöjd med mitt, även om jag har gjort någon mindre modifikation... Det lätta aluminium-chassit vibrerar som det skrevs i recensionen, så jag har klistrat bitumen-matta på alla ytor som jag kom åt. Gick nog åt ca 100x60cm matta till detta. Efter det så försvann vibrationerna och lite av det ljudet som detta skapade. Hade även ljudproblem med min raptor, som "tickade och knastrade" högt, så som hårdiskar gör när de läser och skriver. Testade att skära ut nya skenor ur en stabil skumgummi-bit jag hade liggandes och skruvade fast dessa på hårddisken. Efter det så hör jag inte längre min raptor, så skenorna av hårdplast är inget vidare ihop med högljuda diskar. Däremot har jag ytterligare två hårddiskar som sitter med orginalskenorna, men dessa hör jag inget av.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

Jag kan då säga att jag utan några problem kunde sätta in externa enheter utan att lossa hela fronten och utan att he sönder några av "täckplattorna".. Har den svarta versionen av chassiet

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Varför tog ni inte med någon bild på lyset i fronten?

Faktum är att belysningen är på: http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa3/vhk3D0.jpg

I verkligheten ser det inte alls ut sådär. Tyvärr lyckades jag aldrig få till ett rättvist foto.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kanske släcka i taket och dra för gardinerna hade hjälpt visa det blåa ljuset

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Kanske släcka i taket och dra för gardinerna hade hjälpt visa det blåa ljuset

Jag försökte, men bilderna blev såpass missvisande att jag bedömde det som vettigast att låta bli att publicera dom. Får gå en fotokurs eller något.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

grymt Produkttest iaf

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Hur är det med plats för 8800GTX då. Det verkar inte vara så gott om plats för det eftersom hårddiskplatserna sitter som de sitter. Jag menar, ett 8800 är långt. Även om 8800GTS är kortare än 8800GTX. Vore en skaplig miss om ett nytt grafikkort inte får plats.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Blir riktigt sugen på ett nytt chassie när man ser det här
kanske ska kosta på nytt mobo + chassie istället för ny tv?
hjälp mig bestämma mig

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Brevid powerknappen moddas det till ytterliggare en knapp. Om man trycker på denna knapp låter det mhjuuuooh (som ett centrallås på en bil) och "frontportarna" glider isär. Ytterligare ett tryck, mhjuuuooh (samma ljud) portarna stängs. Kanske fixa knapp på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

går det att köra diskarna åt andra hållet, alltås med kontaktdon innåt chassit eller är det för tight.

Brukar ju ha en tendes att bli lite snyggare i kabeldragningsammanhang

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Vila i frid

Riktigt bra recension

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hur är det med plats för 8800GTX då. Det verkar inte vara så gott om plats för det eftersom hårddiskplatserna sitter som de sitter. Jag menar, ett 8800 är långt. Även om 8800GTS är kortare än 8800GTX. Vore en skaplig miss om ett nytt grafikkort inte får plats.

Sprang o mätte med linjal och fick det till cirka 27 cm mellan plåten i bak och hårddiskburen.

Edit: 28 cm med måttband.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
går det att köra diskarna åt andra hållet, alltås med kontaktdon innåt chassit eller är det för tight.

Brukar ju ha en tendes att bli lite snyggare i kabeldragningsammanhang

Jag tror inte det går. Skulle bli extremt tight i så fall.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimboSwe
Jag sitter själv med en Cooler Master Mystique 631 (http://www.sweclockers.com/test/?id=581), och det tycks inte vara några större skillnader invändigt mellan dessa modeller. Är rätt nöjd med mitt, även om jag har gjort någon mindre modifikation... Det lätta aluminium-chassit vibrerar som det skrevs i recensionen, så jag har klistrat bitumen-matta på alla ytor som jag kom åt. Gick nog åt ca 100x60cm matta till detta. Efter det så försvann vibrationerna och lite av det ljudet som detta skapade. Hade även ljudproblem med min raptor, som "tickade och knastrade" högt, så som hårdiskar gör när de läser och skriver. Testade att skära ut nya skenor ur en stabil skumgummi-bit jag hade liggandes och skruvade fast dessa på hårddisken. Efter det så hör jag inte längre min raptor, så skenorna av hårdplast är inget vidare ihop med högljuda diskar. Däremot har jag ytterligare två hårddiskar som sitter med orginalskenorna, men dessa hör jag inget av.

Får ett 8800GTX plats i den lådan? Jag undrar alltså egentligen hur långt kort som får plats i lådan utan moddning. Det såg nämligen tajt ut med graffet de redan hade i lådan och det kortet är betydligt kortare.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Får ett 8800GTX plats i den lådan? Jag undrar alltså egentligen hur långt kort som får plats i lådan utan moddning. Det såg nämligen tajt ut med graffet de redan hade i lådan och det kortet är betydligt kortare.

Det bör inte vara några problem. Tror 8800GTX är ungefär lika långt som ett 7950GX2, som är 23cm enligt GoTaLL.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det bör inte vara några problem. Tror 8800GTX är ungefär lika långt som ett 7950GX2, som är 23cm enligt GoTaLL.

Men va? Hmmmmm....mitt X1800gto är ju 23cm och 8800 är väl längre. Trodde det var mist 26cm i alla fall. Men då så, 23cm passar ju i min låda så då är det ju bara att beställa. Jag har runt 24cm i min låda så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men va? Hmmmmm....mitt X1800gto är ju 23cm och 8800 är väl längre. Trodde det var mist 26cm i alla fall. Men då så, 23cm passar ju i min låda så då är det ju bara att beställa. Jag har runt 24cm i min låda så.

Jokern i leken är strömkontakterna/kablarna som sticker ut en bit, vågar inte gissa på hur mycket.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

8800GTX är strax över 27cm långt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jokern i leken är strömkontakterna/kablarna som sticker ut en bit, vågar inte gissa på hur mycket.

Jo men på 8800 sitter ju dom på sidan, inte där bak. Så det är inget problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpelle
8800GTX är strax över 27cm långt.

Tack för svaret! Det blev flera bud där men 27cm kan jag köpa, det låter rimligt.

[Offtoppic]
En sak till. Vart letar man om man vill veta storlekar på olika PCBs. Jag har letat på grafikkorttillverkarnas hemsida utan lycka, samma sak i reviews. Finns det någon samling av olika PCBs?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpelle
8800GTX är strax över 27cm långt.

Ouch, visste inte det var så illa. Är nog på millimetern om det går in i detta chassiet då.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag klippte till en liten tråd och provade att mäta utrymmet i mitt Cooler Master Mystique 631 några gånger. Det verkar finnas 27,5 cm, så det kanske går dit ett 8800GTX, men det är på gränsen.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

"Skenorna som fäster hårddisken fixerar inte tillräckligt hårt, vilket får till följd att ljudalstrande vibrationer uppstår."

Borde de inte vara tvärtom? Om skenorna förbinder hårddisken stadigt med chassit så fortplantar sig diskens vibrationer till chassit. Om skenorna var mjuka skulle de absorbera vibrationerna och därmed se till att mindre ljud alstras...

Visa signatur
Permalänk

Bra recension, men var finns tillverkarnas kreativitet ?
Skulle det vara för dyrt att tillverka en hårddiskkorg där HD sitter i silikonkuddar?
Är det någon som tänkt till när de placerat USB kontakterna så långt bak på toppen av lådan ? Bara för att man gör en snygg frontdörr behöver man väl inte ignorera åratals av erfarenheter och önskningar från användarna ?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.