Permalänk

Måste byta moderkort?

Tror jag postade på fel ställe förut, så här kommer det igen:

En dag så slutade min cdläsare fungera, så jag tänkte att jag kunde ju lika gärna köpa en dvdläsare, måste ju ändå ha en.

Sen när dvdläsaren är inkopplad och installerad så startar jag datorn.
Jag kollar i BIOS om datorn har hittat dvdläsaren, det har den.
Men när jag sätter in en skiva efter den har startat står det att "D:/ kan inte hittas". Detta hände också med CDläsaren.

Möjlig anledning:
När jag installerade ett ljudkort så var jag så dum att jag hade strömmen på, och jag råkade nog kortsluta något (på ljudkortet) med skruvmejseln.
Datorn bara slocknade. Inga problem att starta upp den igen, dock.
Konstigt nog har datorn inte tagit skada på nåt annat sätt, det är bara att den förutom i BIOS inte känner av någon form av cd/dvdläsare.

Måste jag köpa nytt moderkort nu eller finns det hopp kvar?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

En dag så slutade min cdläsare fungera.
Var det efter du gjorde kortis på mammakortet?

Permalänk

Efter :/

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

använd usb cd, sätt den i en låda.

Permalänk

Visst fan, Varför kom jag inte på det?

Vet du var man kan få tag på en sån? Vad ska man söka på?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Permalänk

Vet du om man får kabeln med med lådan?
Och tror du man kan ha bara kabeln och ha spelaren lös intill? alltså utan låda? =P

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

Man brukar få med en extern usb kabel till lådan, det brukar stå i specifikationen till varje externt chassi.
Ja, det kan man väl ha, eller i chassit med en invändig usb på ett pci kort som det här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302363

Permalänk

Shit, det har du alldeles rätt i

Du ska ha ett stort tack! ^^

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd