Microsoft vinner konsolkriget tror analytiker

Permalänk
Avstängd

Wii är en förlorare och jag tror den kommer bli katastrofal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Wii är en förlorare och jag tror den kommer bli katastrofal

det grundar du på vad? Jag tror att Wii kommer ta nya marknader, som inte varit intereserade av spel tidigare.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Wii är en förlorare och jag tror den kommer bli katastrofal

Kanske inte hör till ämnet men GC säljer bättre än XboX360 i japan just nu så och då vet vi ju alla här att GC är 4-5 år gammalt så

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Det är väl endå lite bakåtsträvande att tänka på det sättet? Med modernare processorarketekturer och flera kärnor kommer det ju ta mycket längre tid innan tekniken blir föråldrad och passe. Det är bara att inse att multitrådade program och flera kärnor är framtiden. Att bygga en ny konsoll med gammal teknik bara för att dagens programmerare skall känna sig lite mer hemma är otroligt kortsiktigt. Dessutom är multitrådad programmering inte alls så svårt som man kan tro. Det kan tom bli enklare och mer naturligt att dela upp ett program i trådar (som ev. körs på olika cpu:er), istället för att fejka någon slags samtidig exekvering mha diverse fulhack.

Grejen är väl just det att det till största del INTE är en modernare processorarkitektur, tvärtom. Enligt artikeln som länkades tidigare så är cells och xbox360 PPU'n i nivå med pentium I när det gäller teknik bortsett ifrån att cpu'ern i övrigt är multikärnade. En athlon x2 3800+ är ju en betydligt "modernare" CPU än den xboxen har.
Cell processorn får man ju säga är ett längre steg framåt, men det finns ändå områden typ avancerade digitalboxar, förstärkare, Blu-ray spelare där det känns som cell passar bättre än i en konsoll/dator.
En variant på cell fast med helt modern teknik för PC kommer ju att komma från Intel och AMD när de går att göra med modern teknik i alla delar av CPUn. Intel har väl planlagt det runt 2015.

Mulikärnade CPUer är absolut här för att stanna, men det kommer ändå bli svårt att utnyttja det bra i vissa sammanhang framöver.
Multitrådning kan vara mycket lätt. Jag använder det själv då och då, speciellt när man vill att gränssnittet i applikationer skall forsätta att "svara" bra trots intensivt arbete i bakgrunden. Men i ett spel så har du en massa olika saker som skall beräknas och förberedas och många av de delarna är beroende av varandras resultat. Har du en tråd så kör du sakerna i den ordning som passar bäst, en i taget. När du skall göra det samtidigt på olika kärnor så blir det lite mer problem.
Finns en bra artikel(intervju) med programmerare hos Valve där de förklarar och ger tydliga exempel på problemet på ett bra sätt och de mer eller mindre bra sätten det finns att lösa problemet på. Skall se om jag hittar artikeln igen. I så fall klipper jag in den här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vet inget om de där spelen. Men ärligt talat så måste jag säga att Wii... och ja Nintendo generellt sett känns mer som, "för barn". Det är väl för att t.ex. de populära Super Mario och Donkey Kong-spelen är de första man (iallafall jag) tänker på i samband med Nintendo. Men visst finns det många bra spel där som inte är lämpliga till de små barnen.

Kom tillbaka om 5 år när din pubertetskris har klingat av. Vi som är vuxna vet att ett roligt spel är roligt oavsett om det sprutar blod eller ej.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kom tillbaka om 5 år när din pubertetskris har klingat av. Vi som är vuxna vet att ett roligt spel är roligt oavsett om det sprutar blod eller ej.

Vem sa att spelen är tråkiga/dåliga bara för det då? Nej just det... jag sa bara att man förknippar det med barn. Och vem kan förneka att de spel jag nämnde är just barnspel? Men det betyder ju absolut inte att vuxna inte tycker om dem, tvärtom.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vem sa att spelen är tråkiga/dåliga bara för det då? Nej just det... jag sa bara att man förknippar det med barn. Och vem kan förneka att de spel jag nämnde är just barnspel? Men det betyder ju absolut inte att vuxna inte tycker om dem, tvärtom.

Jag skulle snarare säga att Donkey Kong och Super Mario riktar sig till alla.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Nja nejdå... jag har själv haft PS och PS2. Tyckte båda var riktigt bra, med en hög bra spel... ångrar att jag sålde min PS2 för jag saknar GT4 sååå mycket.

Hm...
PS: CD
PS2: DVD
PS3: Blueray
PS4: ?

Hehe...

Blueray i den med får man hoppas, (och det gör nog SONY också) för det får allt dröja lite mer än 5 år till nästa formatskifte..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Grejen är väl just det att det till största del INTE är en modernare processorarkitektur, tvärtom. Enligt artikeln som länkades tidigare så är cells och xbox360 PPU'n i nivå med pentium I när det gäller teknik bortsett ifrån att cpu'ern i övrigt är multikärnade. En athlon x2 3800+ är ju en betydligt "modernare" CPU än den xboxen har.
Cell processorn får man ju säga är ett längre steg framåt, men det finns ändå områden typ avancerade digitalboxar, förstärkare, Blu-ray spelare där det känns som cell passar bättre än i en konsoll/dator.
En variant på cell fast med helt modern teknik för PC kommer ju att komma från Intel och AMD när de går att göra med modern teknik i alla delar av CPUn. Intel har väl planlagt det runt 2015.

Mulikärnade CPUer är absolut här för att stanna, men det kommer ändå bli svårt att utnyttja det bra i vissa sammanhang framöver.
Multitrådning kan vara mycket lätt. Jag använder det själv då och då, speciellt när man vill att gränssnittet i applikationer skall forsätta att "svara" bra trots intensivt arbete i bakgrunden. Men i ett spel så har du en massa olika saker som skall beräknas och förberedas och många av de delarna är beroende av varandras resultat. Har du en tråd så kör du sakerna i den ordning som passar bäst, en i taget. När du skall göra det samtidigt på olika kärnor så blir det lite mer problem.
Finns en bra artikel(intervju) med programmerare hos Valve där de förklarar och ger tydliga exempel på problemet på ett bra sätt och de mer eller mindre bra sätten det finns att lösa problemet på. Skall se om jag hittar artikeln igen. I så fall klipper jag in den här.

saken är ju just att köade operationer blir ett alltmer begränsande ju mer avancerade spelen blir, det funkar inte längre helt enkelt att bara stapla på. dessutom har multipla processorer redan använts väldigt länge i TV-spel så det är bara PC-utvecklare som låst sig i de problemen egentligen, vilka då blir ganska irrelevanta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

År 2011 är det inte då alla kommer att ha jetpacks och folk har börjat bosätta sig på Mars?..eller håller jag på att bli gammal..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

saken är ju just att köade operationer blir ett alltmer begränsande ju mer avancerade spelen blir, det funkar inte längre helt enkelt att bara stapla på. dessutom har multipla processorer redan använts väldigt länge i TV-spel så det är bara PC-utvecklare som låst sig i de problemen egentligen, vilka då blir ganska irrelevanta.

Ja du har rätt i att spelutvecklare till konsoller är vana vid komplicerade system, PS2 är ju inget undantag från den regeln.
Spelen och hårdvaran har dock utvecklats mycket snabbare på PC.
Utvecklingsverktyg, kompilatorer och även indirekt processorarkitektur har ju jobbat intensivt mot att förkorta utvecklingstiderna från flera år till något år.
Så har man samma krav på konsollerna som man har på PC vad gäller hur avancerade spel och grafik är så får man ju hoppas att konsolltillverkarna tar till sig eller förbättrar den typ av utveckling som skett på PC. Microsoft har ju förstått det och lagt stora resurser för att underlätta för utvecklarna jämfört med tidigare. Jag har inte hört något om det vad gäller PS3 men jag antar att sony också anstränger sig extra på det området.
De jag känner som utvecklat till både xbox och PS2 gjorde ju ingen hemlighet av att det tog mycket mer resurser att få till det på PS2 än på xbox bara pga arkitekturen. Vad gäller multipla processorer på tidigare konsoller så vill jag minnas att det mest handlade om starkt begränsade områden för de olika processorerna, dvs en huvudprocessor, och några mindre hjälpprocessorer med ett specifikt användningsområde, som ljud, grafik osv... De hade inte flera symetriska huvudprocessorer som tex xbox360 har, eller flera symetriska "hjälp"-processorer som cell har.
vilket borde ge andra problem.

Men men, det blir nog bra... skall bli kul som bara den att testa lite riktiga nextgen spel till xbox360 och ps3.

Permalänk

För mig så handlar det om vilken som kommer att vara billigast att spela online samt om man kan koppla in mus och tgb till alla spel. Ska man köra "live" till xbox 360 så går det väl lös på 600kr i månaden vilket jag tycker är lite väl magstarkt... hur ser det ut för ps3 och Wii?

Såg nu att det var 600kr för ett år.... 69kr mån... 199kr kvartalet.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem

Både PS3 och wii har avgiftsfri onlinetjänst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Grejen är väl just det att det till största del INTE är en modernare processorarkitektur, tvärtom. Enligt artikeln som länkades tidigare så är cells och xbox360 PPU'n i nivå med pentium I när det gäller teknik bortsett ifrån att cpu'ern i övrigt är multikärnade. En athlon x2 3800+ är ju en betydligt "modernare" CPU än den xboxen har.
Cell processorn får man ju säga är ett längre steg framåt, men det finns ändå områden typ avancerade digitalboxar, förstärkare, Blu-ray spelare där det känns som cell passar bättre än i en konsoll/dator.
En variant på cell fast med helt modern teknik för PC kommer ju att komma från Intel och AMD när de går att göra med modern teknik i alla delar av CPUn. Intel har väl planlagt det runt 2015.

Mulikärnade CPUer är absolut här för att stanna, men det kommer ändå bli svårt att utnyttja det bra i vissa sammanhang framöver.
Multitrådning kan vara mycket lätt. Jag använder det själv då och då, speciellt när man vill att gränssnittet i applikationer skall forsätta att "svara" bra trots intensivt arbete i bakgrunden. Men i ett spel så har du en massa olika saker som skall beräknas och förberedas och många av de delarna är beroende av varandras resultat. Har du en tråd så kör du sakerna i den ordning som passar bäst, en i taget. När du skall göra det samtidigt på olika kärnor så blir det lite mer problem.
Finns en bra artikel(intervju) med programmerare hos Valve där de förklarar och ger tydliga exempel på problemet på ett bra sätt och de mer eller mindre bra sätten det finns att lösa problemet på. Skall se om jag hittar artikeln igen. I så fall klipper jag in den här.

Problemet är väl egentligen inte att det är svårt att synkronisera alla (oftast tusentals) processer, utan fruktansvärt dyrt. Det svåra ligger därför i de optimeringar som krävs, och gör programmen svårkonstruerade och komplexa. I kursen Concurrent programming hade vi en väldigt intressant föreläsning framåt slutet. En kille från forskningsgruppen på chalmers berättade om synkroniseringsttekniker utan lås och blockerande av processer. Han tog också upp någon slide från en presentation av Tim Sweeney (på Epic) som handlade om hur de hade löst (eller snarare inte löst) det hela i nya Unrealmotorn. Måste erkänna att jag inte fattade mycket från den föreläsningen, men en sak var säker. Overhead ökar näst intill exponentiell med konventionella synkroniseringstekniker sett till antal processer(/processorer), men med lock-free, wait-free synkronisering förblev den näst intill konstant!

Men som sagt, ta mig inte direkt på orden här. Det finns dem som kan detta mycket bättre än jag. Dock är det ett förbannat intressant område!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Problemet är väl egentligen inte att det är svårt att synkronisera alla (oftast tusentals) processer, utan fruktansvärt dyrt. Det svåra ligger därför i de optimeringar som krävs, och gör programmen svårkonstruerade och komplexa. I kursen Concurrent programming hade vi en väldigt intressant föreläsning framåt slutet. En kille från forskningsgruppen på chalmers berättade om synkroniseringsttekniker utan lås och blockerande av processer. Han tog också upp någon slide från en presentation av Tim Sweeney (på Epic) som handlade om hur de hade löst (eller snarare inte löst) det hela i nya Unrealmotorn. Måste erkänna att jag inte fattade mycket från den föreläsningen, men en sak var säker. Overhead ökar näst intill exponentiell med konventionella synkroniseringstekniker sett till antal processer(/processorer), men med lock-free, wait-free synkronisering förblev den näst intill konstant!

Men som sagt, ta mig inte direkt på orden här. Det finns dem som kan detta mycket bättre än jag. Dock är det ett förbannat intressant område!

Den föreläsningen hade jag velat vara på! Skall se om jag hittar den informationen från Epic. Och ja det är grymmt intressant!

Permalänk
Medlem

Kommer nog välja PS3 framför de andra då den verkar vara den som kommer fungera bäst som media-maskin för film, musik m.m.

Trådlöst nätverk, webbläsare o.sv gör att man slipper köpa en dator för 10' för det ändamålet. Om tv-kort kommer, så att man kan spela in direkt på PS3an är ju valet lätt trots de extra 1000'-lapparna jag får punga ut gentemot Xboxen.

Slutsats: Tror att PS3an kommer vara kompetent, inte bara som en spelmaskin.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
XBOX har fortfarande inte släppt mer än 2 spel jag velat spela under den tid den har funnits, PS2 absolut 0 (Avskyr alla japanska RPG, att ens kalla dem RPG är en förolämpning. OCH MG4 är mer film än spel precis som tidigare). Och idag har 360 redan över 15-20 titlar jag är sugen på och massor på väg. Så nån repeat av XBOX1 har MS redan kommit förbi i mina ögon. Och nu vet de ju att 360 säljer bara det bundlas med spel Japanerna gillar (Blue Dragon), så de kan om de har rätt spelutvecklare på sin sida med rätt Japinpirerat spel.

Den dag de knäcker 360 kommer jag inhandla en, och vad hindrar en då dem från att köpa en extern HD och koppla den genom USB2 uttaget om man vill ha mer utrymme. Om MS fick upp ögonen så hade de sett till att det gick redan nu.

15-20 spel du är sugen på? Ska vi gissa att du gillar amerikanska sportspel där man trycker mycket och tänker lite?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Tycker priset är det enda som slår emot att Wii blir en jättesuccé direkt. Den är ju inte långt ifrån priset av en Xbox 360 core med minneskort och 1 spel. Dock verkar det ju vara ännu mer överpris i Sverige.

Känns inte som Nintendo riktigt litar på Wii och vill se till att inte chansa och subventionera något ifall det går åt fanders.

Men varför core? En Premium med ett spel går att hitta för 3400:-, jämför det med Wiin som går på runt 3000:- med ett "demospel". (Man behöver fortfarande köpa till en RGB-kabel om man vill få någon fin bild med Wii, tänk på det!).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Xbox360 har inte sålt så bra. Microsoft sa först att dom skulle ha sålt 10 miljoner enheter vid releasen av dom andra konsolerna.
Microsoft har sålt ungefär 7 miljoner system vid det här laget och har satt upp ett mål istället som är 10 miljoner enheter innan 07.

Wii kommer gå att köpa för 2700kr. Vem har sagt att man behöver en RGB kabel för att få bra bild? Sitter du på en HDTV är RGB och komponent kabel en klar förbättring, annars kan det i stort sett kvitta.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det var smart av SONY att gå över till BLUE-RAY, kommer bli en riktigt PAIN IN THE ASS för alla piratkopierare att dela ut deras spel illegallt.
Ingen lär ju ladda ner ett PS3 spel på 60GB oavsett hur mkt man hatar att köpa spelen i affären....
Microsoft och Nintendo kör ju fortfarande med DVD så de är i en mkt högre riskzon för att få deras produkter piratkopierade medans SONY's medarbetare säkert uppskattar att det blir svårt att kopiera deras spel för en PS3......

Permalänk
Medlem

NFL Madden 2007 i BD-version (kanske inte finns nån annan version iofs) till PS3 finns ute på nätet, den ligger bara på 6.2 GB.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tråkiga med Wii är avsaknaden av HDTV stöd.

Permalänk
Avstängd

Wii kommer och är redan idag den mest intressantaste konsollen, den är redan slutsåld vid första leveransen, och alla som tyckte gamecube funkade köper wii, i stort sett...

Xbox360 kanske blir en vinnare, men endast genom att den kom ut så tidigt, så alla otåliga nördar inte orkade vänta in wii...
PS3 kommer mestadels snobbar köpa, å prylgalningar, finns igentligen inga starka själ att punga ut me så mycke när man kan få nåt mer nice än för halva slanten...
Jag har försökt vara totalt opartisk till de olika konsollerna.....

Permalänk
Medlem

Det många missar med PS3 är ju att utvecklingsverktygen till den är buggiga, och låter inte spelutvecklarna ha full direkt åtkomst till Cell, utan de måste förlita sig på SONY's API.

Detta medans 360 har (vad jag fått veta) mycket potenta och välfungerande utvecklingsverktyg, som dessutom använder Direct3D, vilket många pc-programmerare är välbekanta med.

Jag har dock inte lyckats hitta så mycket info om Wii-verktygen....

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
Jag har för mig att PS3 spelen ska max vara mellan 5-25GB över 25GB per spel så blir det en annan typ av Blue-Ray skiva som är dyrare.

Jag vet att man kan beställa 250GB stora blue-ray skivor nu men de kostar 600kr styck.
(Såg det via en länk på teamxbox.com forum)

Undra om de skall göra något vettigt med utrymmet. Det enda jag kan komma på är stora HD filmer i filmsekvenserna, det är ju så mycket utrymme att de får plats med en film och ett spel. Spelen kan ju inte använda mycket högre upplösta texturer och ljud än de redan gör till PC och inget PC-spel är väl större än en DVD skiva?