Forceware för Windows Vista saknar temp-övervakning?

Permalänk
Medlem

Men ATI:s Vista-drivrutiner fungerar bra?
ATI:s drivrutiner fungerar inte bra med linux ur prestandasynpunkt...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

"This week has been a horrid week for us. We’ve had so much hardware die or fail – first of all, our RAID 0 array failed, then our water cooling pump decided to fail, then one of our Vista installs corrupted itself and finally managed to avoid a fire hazard but killed an nVidia GeForce 7900GS graphics card in the process. They say bad things happen in groups of three – we’re at number four and hope for no more problems."

Detta antyder att det kanske inte är fel på sakerna utan snarare att det rör sig om handhavandefel.

Permalänk

Jag blir lite irriterad när jag läser artikeln.

Tydligen så går ett grafikkort SÖNDER om man låter det stå på UTAN någon som HELST kylning - NO SHIT!

Istället för att skylla på att nvidia har dåliga drivrutiner kanske han skulle kunna ägna sig åt lite självkritik, typ som att tänka sig för INNAN vad som kan hända om pumpen skulle lägga av, vilket knappast lär vara ett helt ovanligt problem. Jag är ingen expert på vattenkylning men det borde väl finnas program/hårdvara så att man kan övervaka vattenflödet i windows, eller helt enkelt ställa in en shutdown temperature på processorn i bios...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Jag älskar trådar där några få utvalda briljerar med sin wikipedia cut and paste, eller nörden som precis (i det här fallet) läst kemi och verkar grymt smart, sen har vi även någon yrkesmänniska och den personen som kan slänga upp så många fina stora ord som möjligt i en och samma mening

Allra lustigast är uppblåsta träpluggar som glider in med ett självbelåtet flin och sätter stämplar på folk utan att veta vad man pratar om, eller tillföra diskussionen något alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
Jag blir lite irriterad när jag läser artikeln.

Tydligen så går ett grafikkort SÖNDER om man låter det stå på UTAN någon som HELST kylning - NO SHIT!

Istället för att skylla på att nvidia har dåliga drivrutiner kanske han skulle kunna ägna sig åt lite självkritik, typ som att tänka sig för INNAN vad som kan hända om pumpen skulle lägga av, vilket knappast lär vara ett helt ovanligt problem. Jag är ingen expert på vattenkylning men det borde väl finnas program/hårdvara så att man kan övervaka vattenflödet i windows, eller helt enkelt ställa in en shutdown temperature på processorn i bios...

Det är ju det som är hela grejen, att grafikkortet stänger av om det blir för varmt är ju en säkerhetsåtgärd just utifall kylningen går sönder. Visst kanske det borde funnits bättre övervakning av pumpen och annat, men det har ju ingenting att göra med det faktum att grafikkortet borde stängt av sig själv när all kylning falerade. Det är knappast någon ny funktion att ha denna säkerhetsåtgärd till grafikkort, och att då anta att det även finns med i vista är ju ingenting som man egentligen kan klandras för som användare, speciellt när informationen om att detta inte finns med verkar ha varit minst sagt vag.

Ska man som du säger på detta sätt ägna sig åt självkritik i sådana här fall så kan man ju likagärna börja skylla blixnedslag på husägare, bilolyckor på försäljarna och annat. Han borde haft en bättre pump, ja, men nvidia borde ha haft temp-övervakningen i drivrutinerna för det. Så att han gjorde ett dåligt val i pump lättar ju inte nvidias ansvar i att de släppt dåliga drivrutiner.

Sen spelar det ju ingen som helst roll om det går att stänga av processorn via bios vid vissa temperaturer, eftersom processorn fungerat som den skulle och throttlat ner och behållt en fungerande temperatur. Så datorn skulle i så fall inte slagit ifrån iallafall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic.

Nvidias controllpanel till Vista är väldigt begränsad. Finns ytterst få valmöjligheter. Klockning går heller inte att utföra med hjälp an Nvidia controllpanel, inte heller temp går att avläsa.

Hoppas Nvidia fixxar en bättre version nästa gång för det känns väldigt dumt att sitta i rivatuner för att konfigurera graikkortet.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

haha nivida som bara brinner upp va ska man göra i framtiden när man lirar spel med windows vista o med ett nvidia grafikkort i burken??..de måste förbättre sina instatser i vissa programvara och tester

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Fungerade inte temperatursensorn i RC2-versionen av Vista på grund av Nvidias drivrutiner? Som fortfarande är i beta-läge och inte har fått alla funktioner aktiverade?

Ho noes!

Tweaktown är klåpare och borde sluta tjura över att deras icke-standard-kylda grafikkort inte fungerade som det skulle i en icke-färdig systemmiljö.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju det som är hela grejen, att grafikkortet stänger av om det blir för varmt är ju en säkerhetsåtgärd just utifall kylningen går sönder. Visst kanske det borde funnits bättre övervakning av pumpen och annat, men det har ju ingenting att göra med det faktum att grafikkortet borde stängt av sig själv när all kylning falerade. Det är knappast någon ny funktion att ha denna säkerhetsåtgärd till grafikkort, och att då anta att det även finns med i vista är ju ingenting som man egentligen kan klandras för som användare, speciellt när informationen om att detta inte finns med verkar ha varit minst sagt vag.

Ska man som du säger på detta sätt ägna sig åt självkritik i sådana här fall så kan man ju likagärna börja skylla blixnedslag på husägare, bilolyckor på försäljarna och annat. Han borde haft en bättre pump, ja, men nvidia borde ha haft temp-övervakningen i drivrutinerna för det. Så att han gjorde ett dåligt val i pump lättar ju inte nvidias ansvar i att de släppt dåliga drivrutiner.

Sen spelar det ju ingen som helst roll om det går att stänga av processorn via bios vid vissa temperaturer, eftersom processorn fungerat som den skulle och throttlat ner och behållt en fungerande temperatur. Så datorn skulle i så fall inte slagit ifrån iallafall.

använder man icke-standard kylning och drivrutiner till ett helt nytt operativsystem som inte ännu är släppt tycker jag inte att nvidia bär något som helst ansvar.

Permalänk
Medlem

Ok. Killen använde en BETA version, han får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Han kan glömma att få ut på garantin iaf, gjort allt som tillverkare avråder ifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Borde inte grafikkortets BIOS kunna stänga av grafikkortet vid en vis temperatur? Låter lite väl löjligt att låta en drivrutin stå för något sådant.

Håller med, borde det inte vara hårdvarans uppgift att säga ifrån när det blir för varmt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Jag älskar trådar där några få utvalda briljerar med sin wikipedia cut and paste, eller nörden som precis (i det här fallet) läst kemi och verkar grymt smart, sen har vi även någon yrkesmänniska och den personen som kan slänga upp så många fina stora ord som möjligt i en och samma mening

Ja det är väl tur at de bidrar med sin kunskap? Det är väl ändå vad dessa forum är till för? Att dela med sig av kunskap och lära sig mer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Håller med, borde det inte vara hårdvarans uppgift att säga ifrån när det blir för varmt?

WORD det är därför jag inte gillar geforcekort överhuvudtaget:-((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Jag älskar trådar där några få utvalda briljerar med sin wikipedia cut and paste, eller nörden som precis (i det här fallet) läst kemi och verkar grymt smart, sen har vi även någon yrkesmänniska och den personen som kan slänga upp så många fina stora ord som möjligt i en och samma mening

..Och sedan kommer ett flame-troll som älskar få reaktioner på sina provocerande inlägg.. jovisst, där hamnade du ett litet fack du också...HÄPP!

Jag menar som många andra att koppar som spricker av värme verkar lite som sagostunden.

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på hur varmt det egentligen var?
Innan man vet det, och vi kommer förmodligen aldrig veta eftersom man inte kan vrida tillbaka klockan och mäta temperaturen precis när kortet nådde sin högsta temp, då handlar det bara om spekulationer. Vi vet ju inte ens vilken sorts koppar de har i sina ledbanor ffs! Hmm.. kanske nått för mythbusters.
Men annars tycker jag
A) Detta skydd borde vara inbyggt i hårdvaran!!
B) Han kan skylla sig själv! Hade han ingen egen hårdvarusensor som kollade upp sånt och samtidigt körde på beta-mjukvara så kan varken M$ eller nvidia hållas skyldiga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Jag älskar trådar där några få utvalda briljerar med sin wikipedia cut and paste, eller nörden som precis (i det här fallet) läst kemi och verkar grymt smart, sen har vi även någon yrkesmänniska och den personen som kan slänga upp så många fina stora ord som möjligt i en och samma mening

Vem är den där nörden på sweclockers som du syftar på? Vad är det du vill komma fram till?

Annars creds till ditt extremt patetiska inlägg.

Permalänk
Medlem

Författarens misstag har varit bra för oss andra, författaren har några poänger i hur dåligt överhettningsskyddet är i det här fallet. Artikeln påminner lite av de problem med AMD processorer som inte hade överhettningsskydd. Då det uppdagades i Tomshardware påverkade det AMD och moderkortstillverkarna.

Funderade på vattenblocket. Kanske är det så att blocket ser ut som att vara gjord av koppar men egentligen är en legering med något annat i. Eller är det så att det är en dålig kopparlegering eller att de i tillverkningsprocessen lyckats få spänningar i matrialet. Är ingen expert på koppar, men vet hur lätt hänt det är med stål.

De flesta vet nog att GPU:er går varmt. Men jag blev överraskad att 127 grader är slowdown i mina temperature settings. Om man skulle få för hög temperatur hade jag föredragit att det blir en internavstängning på grafikkortet följt av en mjukvaruavstängning. För risken att temperaturen runt moderkortet har även höjts vilket kan få låsningar i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Nog alltid blir kortet varmt. Jag hade råkat tagit ur fläktsladden till vf900cu-kylarn på ett oklockat 6800LE. Satt och spela NFS: U2 tills det blev artefakter. Efter 2 reboot's var kortet uppe i 118 grader :D. Dock fungerar det fortfarande primus

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Författarens misstag har varit bra för oss andra, författaren har några poänger i hur dåligt överhettningsskyddet är i det här fallet. Artikeln påminner lite av de problem med AMD processorer som inte hade överhettningsskydd. Då det uppdagades i Tomshardware påverkade det AMD och moderkortstillverkarna.

Överhettningsskyddet plockades bort av författaren och ersattes av någon taffligt monterad alternativ kylning. Om originalflänsen fått sitta kvar och fläkten stannat så hade nog själva kylflänsen kunnat kyla tillräckligt så att inte kortet rasat innan ägaren märkt av att något stod fel till.

Permalänk
Medlem

Jag håller med alla som tycker att detta bör sitta i hårdvaran.

Vad händer om datorn krashar?
Då kommer ju inte ens fläktarna att spinna upp om den inte känner av att temeraturen höjjs.

Permalänk
Avstängd

Killen körde med vattenkylning. Som sagt blev kortet så pass varmt att plasten började smälta, skulle inte förvåna mig om vatenslagen sprack och kylde ner kopparn så pass fort att den sprack.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Överhettningsskyddet plockades bort av författaren och ersattes av någon taffligt monterad alternativ kylning. Om originalflänsen fått sitta kvar och fläkten stannat så hade nog själva kylflänsen kunnat kyla tillräckligt så att inte kortet rasat innan ägaren märkt av att något stod fel till.

Ja så går det att se på det också. Men kylningen varierar lite med tillverkare/modell också, en del kan ha maffiga flänsar medan andra knappt motsvarar referenskylare. Jag skulle inte bli förvånad om att samma sak skulle hända om man pressar grafikkortet i något spel, fläkten plötsligt skär ihop och flänsen orkar inte kyla tillräckligt för att hålla gpun levande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Överhettningsskyddet plockades bort av författaren och ersattes av någon taffligt monterad alternativ kylning. Om originalflänsen fått sitta kvar och fläkten stannat så hade nog själva kylflänsen kunnat kyla tillräckligt så att inte kortet rasat innan ägaren märkt av att något stod fel till.

Att kalla en orginalfläns med trasig fläkt för överhettningsskydd är väl lite i lägsta laget, speciellt eftersom drivrutinerna ändå inte skulle stoppat kortet, som då ändå skulle nått samma temperaturer som det gjorde med vattenblocket, och då tror jag inte ens den minimala kylning som en fläns hade gjort, hade gjort någon som helst skillnad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

kopparn spricker inte av värme utan av TRYCK .. vatten över kokpunkten skapar ett övertryck. I det här fallet har du ingen snabb upphettning/avkylning och kommer aldrig nära smältpunkten.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400