Snabb övergång till Vista

Permalänk
Melding Plague

Snabb övergång till Vista

Windows Vista blev nyligen färdigställt och kommer inom ett par dagar att börja levereras till företag. Enligt en analytiker kommer övergången till Vista att ske betydligt snabbare än tidigare övergångar.

Läs nyheten: Snabb övergång till Vista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skönt, jag längtar till hem verisonen.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på hur man räknar eller vad man räknar.

Minns att jag blev chockad över hur många som bytte så snabbt till XP. Bara efter något år hade XP runt 80% av alla windowsversioner om man kollade på internet-statistik.
(ta inte siffran på blodigt allvar)

Permalänk
Medlem

Verkar som branschen förberett sig i smyg, alla nya burkar på jobbet har 2GB RAM som standard fast det är små miniburkar. Och XP utnyttjar inte 2GB särskilt effektivt, det tuggar disk ändå, medans Vista är betydligt duktigare på att lägga upp allt i RAM-minnet. Vista flyter väldigt bra med tillräcklig hårdvara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills man kan ha Vista Ultimate på datorn, utan att ha pejjat 4000:-.

Permalänk
Medlem

Såg nånstans där de sålde OEM-versioner av Ultimate för 2kkr, kommer inte ihåg vilken, men det var en svensk sida. Vill ju ha Business eller Ultimate när/om man uppgraderar. Ska låta andra råka ut för barnsjukdomar, allvarliga säkerhetshål och liknande skoj ett par år innan jag köper in mig iaf.

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...

Antingen är det jag som är efterbliven, eller så har MS missat den här sidan i översättningsarbetet. Datorsnack gör sig bäst på engelska i vilket fall.

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

Håller på att ladda ner den från MSDN ^^

Förhoppningsvis klart imorrn eller nåt, 2.5gb landar det på, trodde faktiskt det skulle vara mer...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Håller på att ladda ner den från MSDN ^^

Förhoppningsvis klart imorrn eller nåt, 2.5gb landar det på, trodde faktiskt det skulle vara mer...

Gör du det från ett studentkonto?

Om inte, någon som vet något om vad som blir med dem?

Permalänk

Det har redan börjat komma ut på företagen. Vet att på ett företag vars en polare jobbar, så har de redan lagt in Vista (lagliga versionen så klart).

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Gör du det från ett studentkonto?

Om inte, någon som vet något om vad som blir med dem?

Vadå studentkonto ? Vad är det ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Håller på att ladda ner den från MSDN ^^

Förhoppningsvis klart imorrn eller nåt, 2.5gb landar det på, trodde faktiskt det skulle vara mer...

Är det från MSDNAA (MSDN Academic Alliance) du tankar det? för min institution är med där, men jag kan inte skymta någon vista-version som går att ladda ner :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

"Windows Vista blev nyligen färdigställt..". Kan satsa allt jag har på att det inte är klart. Det släps innan det är klart och så får man se service pack 1-4 på ett halvår.

Och föresten att kalla en buggfix för service pack är ett jävla skämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Är det från MSDNAA (MSDN Academic Alliance) du tankar det? för min institution är med där, men jag kan inte skymta någon vista-version som går att ladda ner :/

Bah, jag sökte runt själv. Vi som har MSDN Academic Alliance kan tydligen ta oss i rumpan, det är dom med MSDN Operating Systems, MSDN Universal osv osv som får tanka. Vi har lamer-light-crap-MSDN-konton.
Pluggar du på KTH som jag lr? Snål-KTH...

Permalänk
Medlem

Tycker Ati får skynda sig med en riktig version av deras drivrutiner, Tv-Out, Crossfire mm. är grejer som inte funkar som de ska just nu. OCh vart är alla patches till spel som inte ens vill installeras/startas =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

För tidigt att skaffa i alla fall. Kommer vänta tålmodigt på servicepack 1. Då har jag troligen en duglig dator för det med.

Då finns garanterat alla program osv i fungerande skick. http://www.idg.se/2.1085/1.83268

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Bah, jag sökte runt själv. Vi som har MSDN Academic Alliance kan tydligen ta oss i rumpan, det är dom med MSDN Operating Systems, MSDN Universal osv osv som får tanka. Vi har lamer-light-crap-MSDN-konton.
Pluggar du på KTH som jag lr? Snål-KTH...

I microsoft avdelningen på forumet finns en tråd som heter windows vista rtm och där har vi diskuterat en hel del om msdnaa och vista.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hehe, nu när det handlar om releasen så börjar folk längta till nya Vista va?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd

om det nu inte finns med en massa otrevliga överraskningar för mig som ständigt formaterar om datorn, uppgraderar och spelar mycke på.. Så kommer jag mycke troligt gå och köpa vista..

Permalänk

15% låter inte som så mycket . Det är väl ungefär vad nyförsäljningen av datorer borde vara. Och eftersom det i princip inte går att köpa en märkesdator utan ett förinstallerat Windows idag, så är det inget konstigt att Vista kommer spridas "snabbt". Jag undra hur många som verkligen kommer uppgradera, dvs gå till butiken och köpa Vista trots att dom redan har ett fullt fungerande XP? Det finns inte så många anledningar till det som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
För tidigt att skaffa i alla fall. Kommer vänta tålmodigt på servicepack 1. Då har jag troligen en duglig dator för det med.

Då finns garanterat alla program osv i fungerande skick. http://www.idg.se/2.1085/1.83268

NOD32 2.7 fungerar i Vista och det är det bästa antiviruset enligt mig. Mjukvarufirewalls är det sämre med men man kan köra med Vista egna så länge + kanske Vista Firewall extender.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Finns det något spikat svenskt pris på Vista Home Basic?

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Home premium OEM (gissar att det räcker) kostar iallafall 1190kr på webhallen.
Kommer bygga en burk i februari med mitt första lagliga windows.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Är det från MSDNAA (MSDN Academic Alliance) du tankar det? för min institution är med där, men jag kan inte skymta någon vista-version som går att ladda ner :/

Har typ en Enterprise Subscription eller nåt sånt... Jag vet inte exakt, det är farsans, men mest jag som använder

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Home premium OEM (gissar att det räcker) kostar iallafall 1190kr på webhallen.
Kommer bygga en burk i februari med mitt första lagliga windows.

Haha...blir mitt första lagliga Windows också.

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Kommer vänta ut alla ev. barnsjukdomar.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Det är klokt, det är fortfarande rätt många program som ställer till olösliga konflikter. Kör man bara rätt program flyter det fint, men har man oturen att installera fel program kan det ta ett tag och flera ombootningar innan Vista vill vara med och spela igen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegamanX64
15% låter inte som så mycket . Det är väl ungefär vad nyförsäljningen av datorer borde vara. Och eftersom det i princip inte går att köpa en märkesdator utan ett förinstallerat Windows idag, så är det inget konstigt att Vista kommer spridas "snabbt". Jag undra hur många som verkligen kommer uppgradera, dvs gå till butiken och köpa Vista trots att dom redan har ett fullt fungerande XP? Det finns inte så många anledningar till det som jag ser det.

Jag tänkte också på detta. Tidigare under detta andra halvår har man rapporterat om att datorförsäljningen går trögt just pga. att många väntar tills Vista släpps. Med andra ord är det många, inklusive företag, som egentligen skulle ha uppgraderat hårdvaran om det inte vore för att de hamnat i skarven mellan ett sakta utgående och ett snart lanserat MS operativ system; och precis som du uppfattar jag det som om just dessa kommer att fylla upp en stor del av dessa 15 %.

Visst kan du välja att inte ha Windows förinstallerat, men ekonomiskt är det väsentligt fördelaktigare att köpa ett datorpaket inklusive operativ system. Jag tror att det främst är rent ekonomiska skäl som ligger bakom dessa 15 %, inte att alla står på tårna av otålighet.

Men, men, oavsett om marknaden är entusiastisk eller inte inför Vista så fungerar ju detta som bra marknadsföring.

Jag själv då? Eh, jag kan egentligen inte ens förklara varför jag överhuvudtaget har XP installerat, när jag klarar mig, eller rättare har det bättre, utan.

Permalänk

Kommer alla Vista-versioner ha DirectX 10?

Visa signatur

Asus P5B | C2D E6600 2.4GHz | Crucial DDR2 PC5300 2048MB | Gainward 8800GTS 640MB | X-Fi Xtremegamer | Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 | Vista Home Premium 32-bit

Permalänk
Medlem

Sorgligt på min ära. Ända anledningen till att jag nångång om ca 6 månader kommer uppgradera till Vista må vara för spelens skull. Tänk om speltillverkarna kunde börja bry sig om Linux oxå, då skulle jag spotta MS i ansiktet för all framtid!

Permalänk
Medlem

Eh, med tanke på hårdvarukraven och hur drivrutiner inte funkar alls osv så tror jag tvärtom.
Visst, nya datorer kommer levereras med Vista, men väldigt få lär köpa vista för att installera på sin dator.

Det är min teori iaf...