Permalänk
Medlem

Processor med minst värmeutveckling

Vilken processor i handeln utvecklar minst värme?

Vill bygga ett tyst HTPC system och söker en svalprocessor så jag ej behöver ha så mycket kylning.

Datorn kommer att stå på 24/7 och för det mesta kommer den ej ha någon belastning bortsett från en webbserver. Det behöver ej vara det värsta på marknaden, den kommer under maxlast att encoda en till två mpeg strömmar och decoda en. Gissar att jag kan avlasta processorn med encodningen om jag skaffar ett Geforce 6000 eller liknande med hw stöd för mpeg.

Finns det någon processor som går ner i något powersave läge likt bärbara när belastningen är låg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kan ju köra en laptop processor på ett stationärt moderkort oxå... har själv inte testat detta men det ska funka bra... typ en pentium M eldyl...

Permalänk
Medlem

Alla cpu'er i dag går ner i diverse olika powersaving modes. En AMD Geode baserad burk, skulle vara ungefär lika effektiv som en VIA, fast använder "vanliga" socket A moderkort. Både moderkort och cpu kan vara småtjurigt att få tag på i dag.
Lättare är väll Pentium M och ett socket 479, eller socket 478 + 479 adaptor. Fast helt ärligt är jag inte säker på hur meningsfult det skulle vara. En billig C2D burk, klarar definitivt alla arbetsuppgifter du funderar på, och kostar antagligen inte mer än alternativen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kanske är vettigt att investera i ett Intel Core eller Core2 system? Problemet jag har är egentligen inte värmen utan ljudnivån, min nuvarande P4 är på tok för högljud för att jag ska orka med och sova med den igång.

Kanske det finns bra kylare som är tysta så jag kan köpa en billigare lösning? Såg att det fanns Reserator på vattenkylningssidan som var passivt kyld, verkar ju ha ganska ok priser begagnat. Kollade också lite på Semperon, priset var rätt, men undrar hur mycket Quiet & Cool funktionen bidrar med under låglast, någon som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

klocka ner din P4 och sänk spänningen så utvecklar den mindre värme.

Permalänk

Byggde en HTPC i våras med just de preferenserna att den skulle vara så tyst som möjligt.

Jag byggde med ett Aopen sockel 479 moderkort och en Pentium M.

Som CPU-kylare har jag nån Zalman (den näst största, tror jag).
I BIOS fanns en funktion så att CPU-fläkten bara hoppar igång när processorn når en viss temp (ställer man själv, har min står på 55 grader).

I mitt system hoppar den väldigt sällan igång, ska inte säga aldrig för det har hänt, men sen jag satte ihop systemet i april så kan man ju iaf räkna gångerna den har hoppat igång på två händer. När den hoppar igång så é det oftast bara för att tystna igen efter några sekunder.
Den har aldrig hittills varit igång mer än 10 sekunder.

Jag tog bort alla chassifläktar som satt i det chassit som jag köpte, för att få lite luftgenomströmning i chassit så köpte jag inte ett passivt nätagg utan satsade på ett riktigt tyst istället (Seasonic S12).

För att få den riktigt tyst så hängde jag upp hårddisken i gummisnoddar.

Pentium M är helt klart att föredra om man skall bygga ett riktigt tyst system, då de flesta x:en av den processorn tål att undervoltas en del + att den har upplåst multipel neråt.

Permalänk

Men billigast kan väl tänkas vara en opteron 939. Min 146:a går utan några som helst problem i 1,1v@2,0GHz och utvecklar näst intill ingen värme ens på full fräs.
Hur som betydligt billigare än skt 479...

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Men billigast kan väl tänkas vara en opteron 939. Min 146:a går utan några som helst problem i 1,1v@2,0GHz och utvecklar näst intill ingen värme ens på full fräs.
Hur som betydligt billigare än skt 479...

Tål att jämföras med min Pentium M på 0.976V i 2GHz eller 0.7V (finns inget lägre alternativ...) i 800MHz.

Det är inte ofta den hoppar upp över 800MHz kan jag ju nämna oxå.