Femina United på Dreamhack

Permalänk
Melding Plague

Femina United på Dreamhack

Allt fler tjejer börjar spela datorspel vilket avspeglar sig i antalet sajter och datortillbehör som är riktat till tjejer. Femina United säger själva att de är en community för tjejer som spelar datorspel. De har nybörjarguider till diverse spel, "ladders" med klan-information och mycket mer. Vi bestämde oss för att besöka dem och ta reda på mer.

Läs nyheten: Femina United på Dreamhack

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Mathias Wennberg och Andreas Wallberg från Femina United.

HAHA! Är det bara jag som fick ett ofrivilligt skrattanfall när jag läste det? Inget illa menat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
HAHA! Är det bara jag som fick ett ofrivilligt skrattanfall när jag läste det? Inget illa menat.

Mjo... tjej site som prepresenteras av två killar. LYCKAT!

Permalänk
Hedersmedlem

Icke relevanta kommentarer undanbedes!

Tack.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jo visst är det kul om fler tjejer börjar lira, men om det är så illa att 2 killar måste ta iniativet att starta gruppen, ja då är det illa.

Och dessutom, är man spelintresserad så är man, tror knappast en site med lite nybörjarguider "hur du använder hagelbössan i CS" kommer locka fler spelartjejer. Men andra delar av denna grupp kanske är bra.. va vet ja..

Visa signatur

AM2 ATHLON 3800+, 2x512mb Corsair PC5300 DDR2, MSI K9N NEO-f, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250GB WD Caviar, Hiper 530w M-series... :)

Permalänk
Avstängd

bra att tjejer börjar spela,ja funderar själv på börja spela lite till vintern nu när jag börjar få tid....

kollar man på bilden o tänker på namnet....hmm ne orka bry sig om vilket håll dom är lagda åt men det borde va tjejer som representerar sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Mjo... tjejsite som prepresenteras av två killar. LYCKAT!

håller med fullt ut

Permalänk
Medlem

"For Female Gamers, By Female Gamers"
Så var det ja... De får väl lycka till med sitt raggningsförsök, förlåt, jag menar community. Dock förstår jag inte varför det krävs nybörjarguider speciellt för tjejer. Pratar de ett annat språk? Finns det nybörjarguider för killar?

Är man intresserad av någonting så lär man sig det hela lätt oavsett vilket kön personen har. Är man inte intresserad så lägger man inte ner någon energi i det hela och då spelar det liksom ingen roll. Att väcka intresse är bra, dock känns artikeln mest som en ursäkt för Femina att få tala om vilka deras sponsorer är... Tycker jag.

Nu väntar jag bara på ett inlägg som pekar på det patriarkala i att man säger att man gör si och så...

Permalänk
Medlem

Tur ni inte ställde frågan varför gjorde ni det?
-To get ........

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

öhm det var lyckat

Permalänk

Mycket löjligt med nybörjarguider specifikt skrivna för kvinnor... ^^

Vi får väl se om kvinnorna har någon chans. Men det kan nog ta tid. Ta bara hur lång tid kvinnor har haft "lika villkor" (nåja) inom musik, och ännu är majoriteten av alla "bra" band manliga sådana. Förhoppningsvis går det snabbare när det gäller sån här förhållandevis anonym teknik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tycker nog att kvinnor borde ha ett övertag, de har juh trotts allt god mus-vana.

Sry, lågt ja vet...

Men ärligt så hade det inte skadat med mer östrogen i spelvärlden.
Så, GL till Femina United.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Tycker nog att kvinnor borde ha ett övertag, de har juh trotts allt god mus-vana.

Sry, lågt ja vet...

Men ärligt så hade det inte skadat med mer östrogen i spelvärlden.
Så, GL till Femina United.

Enda sättet det skadar på är väl att tjejen vill sitta vid datorn jämt, eller blir bättre än dig på CS

*Typisk lördagskommentar*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Mm just det. Så Mathias och en polare driver ett community för tjejer som lirar dator spel. Just det!

Men jag förstår inte varför.. spelar det egentligen någon roll om det är tjejer eller killar som spelar? Visst alla ska ju få spela självklart, men är tjejer verkligen så lost gaming världen att dom behöver ett eget community?
Det finns ju mängder med sådana redan med guider och info och jag vet inte vad där ALLA kan hänga! Spelar tjejer och killar olika eller vad... i CS, springer tjejer baklänges och måste därför ha en specialskriven manual??

Att "tjej scenen" eller vad han kallade det kommer gå om "kill scenen" tvivlar jag också rätt fett på. Att det är fler och fler tjejer som börjar spela märks och det är ju kul.. men att det skulle bli fler tjejer än killar? Ja ok.. när alla män drabbas av digerdöden.. och det börjar ploppa upp tjejer ur marken som svampar, då kanske!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas några tjejer öppnar en "Man Games" site snart...;)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Mm just det. Så Mathias och en polare driver ett community för tjejer som lirar dator spel. Just det!

Men jag förstår inte varför.. spelar det egentligen någon roll om det är tjejer eller killar som spelar? Visst alla ska ju få spela självklart, men är tjejer verkligen så lost gaming världen att dom behöver ett eget community?
Det finns ju mängder med sådana redan med guider och info och jag vet inte vad där ALLA kan hänga! Spelar tjejer och killar olika eller vad... i CS, springer tjejer baklänges och måste därför ha en specialskriven manual??

Att "tjej scenen" eller vad han kallade det kommer gå om "kill scenen" tvivlar jag också rätt fett på. Att det är fler och fler tjejer som börjar spela märks och det är ju kul.. men att det skulle bli fler tjejer än killar? Ja ok.. när alla män drabbas av digerdöden.. och det börjar ploppa upp tjejer ur marken som svampar, då kanske!

saken som jag förstått det så anordnar som "tjejmatcher" då tjejer tydligen inte brukar få vara med i seriösa cs-klaner?

vilket ju är trist (vore coolt att ha en tjej med i sin clan juh )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
saken som jag förstått det så anordnar som "tjejmatcher" då tjejer tydligen inte brukar få vara med i seriösa cs-klaner?

vilket ju är trist (vore coolt att ha en tjej med i sin clan juh )

queen (tjej) var med i A-laget ett tag. Och dom var rätt så bra under den tiden faktiskt. Tror dock inte att det finns någon tjej som platsar i ett topplag just nu. Les Seules som ska vara ett av världens bästa tjej-lag blev ju totalt överkörda i sina tre matcher på DH i helgen. Visserligen med två stand-ins, men ändå.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

jo det finns ju bra tjejer och bra tjej klaner... men jag har läst en det artiklar där dom har interjuvat tjejer som spelar cs och flera har klagat på att dom inte blir tagna på allvar med sitt cs spelande...
kan dock inte styrka detta

iden är ju bra (om den bara var att uppmuntra tjejspelande och ordna matcher) men det verkar som att dom har lyckats ganska dåligt med upplägget iaf i mina ögon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
jo det finns ju bra tjejer och bra tjej klaner... men jag har läst en det artiklar där dom har interjuvat tjejer som spelar cs och flera har klagat på att dom inte blir tagna på allvar med sitt cs spelande...
kan dock inte styrka detta

iden är ju bra (om den bara var att uppmuntra tjejspelande och ordna matcher) men det verkar som att dom har lyckats ganska dåligt med upplägget iaf i mina ögon

De tas inte på allvar efrersom de är totalt jävla värdelösa och hatade. Dels för att de får så jävla mycket pengar för att inte göra ett skit, och dels för att de säger att de visst har en chans i killscenen även fast de i princip blir nollade av b-betonade semielitlag - som inte ens får en gratis musmatta av sina icke existerande sponsorer.

Tjejligor, tjejcuper och tjejmatcher finns för att de inte har en chans mot killarna,
inget annat.

Permalänk
Medlem

varför känner ja att sarkasmen haglar in och ingen lyssnar på rich som sa till att ondöiga inlägg undebedes?

lite lustigt att 2 killar driver sajten nåja ;P

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Avstängd

Varför ska man särbehandla tjejer och killar? det är väl mycket roligare om man mixar ett lag med båda könen. Det kan ju göra att tjejerna blir bättre i spel än att dom spelar i ett tjejlag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tror jag ska gå med i Femina United då jag är för en självklar jämlikhet, fast å andra sidan är de kanske lite dumt då jag inte är tjej. Jag gick med i club silikon en gång i tiden, fick medlemskort och sådant även fast jag var kille:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
De tas inte på allvar efrersom de är totalt jävla värdelösa och hatade. Dels för att de får så jävla mycket pengar för att inte göra ett skit, och dels för att de säger att de visst har en chans i killscenen även fast de i princip blir nollade av b-betonade semielitlag - som inte ens får en gratis musmatta av sina icke existerande sponsorer.

Tjejligor, tjejcuper och tjejmatcher finns för att de inte har en chans mot killarna,
inget annat.

Det där låter ju lite lagom fördomsfullt sådär...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det där låter ju lite lagom fördomsfullt sådär...

eller som den bistra sanningen ....

tjejer och killar ärju helt jämnlika i datorvärlden ... killar har ju inte nytta av sin naturligt större muskelmassa ...

tjejer borde tom vara bättre än killar då de skall vara bra på att "multitaska" naturligt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har inställningen att tjejer är lika bra eller ibland bättre än killar på datorer bara om de vill. Jag tror att det ofta faller på intresset vilket kan förklaras på den sociala miljö som killar och tjejer växer upp i, det är alltså inget de själv rår för. Killar får tidigt ofta leksaker som är tekniska och hårda medan tjejer får dockor som de ska pyssla om. Eftersom man kan se tjejer som mer sociala individer är de mer intresserad att kommunicera med datorer medan killar kan hålla på i månder med sina hårdvaruprojekt för att under korta stunder vara lite sociala. Det finns säkert massor med undantag, det här bara dumma generaliseringar. Och förhoppningsvis suddas skillnaderna ut mer och mer med tiden.

Permalänk
Medlem

Hur har dom lyckats med sidan? Har dom fått till nåt än...eller fått till nåt lag ännu menar jag ju såklart....:)

Lycka till Grabbar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
eller som den bistra sanningen ....

tjejer och killar ärju helt jämnlika i datorvärlden ... killar har ju inte nytta av sin naturligt större muskelmassa ...

tjejer borde tom vara bättre än killar då de skall vara bra på att "multitaska" naturligt

word!

här är verkligen ett område där det inte är nån egentlig skillnad mellan könen

weiii tomtesmileysar

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
word!

här är verkligen ett område där det inte är nån egentlig skillnad mellan könen

weiii tomtesmileysar

Intressant diskussion. Den allmänna uppfattningen brukar vara att tjejer/kvinnor har bättre simultanförmåga. Vilket kan vara bra om man vill multitaska, men å andra sidan finns det en träningseffekt som kanske är till fördel för pojkar/män.

Permalänk
Medlem

Tänkte det kunde vara på plats att besvara lite av de antaganden, frågor och iaktagelser som vissa här verkar göra. Jag är en av de som grundade själva Sisters United (som sedan blev Femina united) och är den som "driver" stora delar av all verksamhet.

Några ställde frågan varför vi gör detta, rätt intressant att anta att det är för att komma innanför byxorna på tjejerna, säkert är dett ett vettigt sätt att få kontakt med tjejer lika väl som att gå ut på krogen och ragga, dock va syftet bakom uppstartandet rätt tillfälligt det blev inriktat till tjejer. Vi var några stycken som var sugna på starta upp en liga, det fann gott om internationella ligor och svenska, vi skulle troligen bli utkonkurrerade, dock inom femalegaming fanns inget seriöst försök. Då tänkte vi varför inte, de kan vara ett kul projekt och få till något som säkert skulle uppskattas och som skulle bli väl använt. Det har det även blivit då alla tjejlag i europa spelar hos oss så gott som.

Sedan att de som representerade oss på bilden som ni kommentarde är killar, ja du, vi kan säga såhär att de ansvariga tjejerna i vår crew var upptagna på annat håll, bland annat som huvudadmins för CPL, eller med sitt lag i Gamingeye turneringen som pågick. därav blev det vi "guys" som blev kvar. Tänka sig så de kan bli.

Sedan liten kommentar till varför dela upp könen, det är ett eget val som skett av tjejerna. Tydligen tycker de inte de blir uppskattade av killar inom cs branchen omd et är förtjänt eller ej spelar ingen roll. De känner sig bättre att tillbringa sin tid tillsammans, som det visat sig. Demand och suppy kort sagt.

Som kommentar till jeeq, då är det väl bra det finns en plats för dessa "usla spelare" jag hävdar nog att viss alag i div 3 i fotboll också är usla i jämförelse med allsvenskan. Så tack vare oss har de nu fått en plats, där de kan spela under kontrollerade förhållanden, umgås samt slippa kommentarer och ilska för att de är tjejer som får allt "serverat" på silverfat. Inte så underligt de drar sig undan anser jag, det är väl helt självklart att tjejer får mer uppmärksamhet än killar, lika väl irl som ingame.

Nybörjarguider som ni talar om, är inget som vi sysslar med utan måste vara en felkommentar från sweclockers, vi har inga typer av nybörjarguider what so ever.

Detta duger nog för nu, hoppas blivit lite klarare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliffie

Som kommentar till jeeq, då är det väl bra det finns en plats för dessa "usla spelare" jag hävdar nog att viss alag i div 3 i fotboll också är usla i jämförelse med allsvenskan. Så tack vare oss har de nu fått en plats, där de kan spela under kontrollerade förhållanden, umgås samt slippa kommentarer och ilska för att de är tjejer som får allt "serverat" på silverfat. Inte så underligt de drar sig undan anser jag, det är väl helt självklart att tjejer får mer uppmärksamhet än killar, lika väl irl som ingame.

Poängen är ju att i fotbolsligorna så bli man bedömd efter sina "skills". Om man inte är särkilt duktig så får man spela i just div 3. Men här så skapar ni en liga där tjejer lyfts fram som "skillade" och får kontrakt trots att de inte har dessa skills utan enbart för att de är tjejer. Sådana ligor kan möjligen motiveras i fysisk sporter där den manliga kroppen ses som en fördel men i datorspel gör det ingen skillnad om man är kille eller tjej. Är inte en sådan här sport en underbar möjlighet till att arbeta mot ett jämnställt samhälle ? känner ni inte att det ni gör arbetar just mot det genom att skilja på killar och tjejer ?