Noctua lanserar ersättare till NH-U9

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar ersättare till NH-U9

Den populära kylflänsen NH-U9 som fått mycket god kritik världen över, har idag fått en ersättare. Noctua har idag lanserat modellen NH-U9F som möjligen inte är tystare än sin föregångare, men är mycket effektivare.

Läs nyheten: Noctua lanserar ersättare till NH-U9

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Märkligt att referenspriset ligger på 400 kr, men säljs för 150 mer hos återförsäljarna.

Permalänk
Medlem

klockan hos sweclockers går nog lite fel. Nyheten ska inte vara dör förän om en halvtimme

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
klockan hos sweclockers går nog lite fel. Nyheten ska inte vara dör förän om en halvtimme

...ja jäklar det stämmer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
Märkligt att referenspriset ligger på 400 kr, men säljs för 150 mer hos återförsäljarna.

moms?

Permalänk
Medlem

lite nyfiken gick föregångaren montera åt vilket håll man vill?

Permalänk
Medlem

Jag gillar saker som är tystare och effektivare men priset var lite väl högt imo...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

92-millimetersfläkt???
Nej tack jag vill ha stora tysta 120mm fläktar!
Hoppas dom släpper en storebror till denna med riktigt bra kylförmåga.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
92-millimetersfläkt???
Nej tack jag vill ha stora tysta 120mm fläktar!
Hoppas dom släpper en storebror till denna med riktigt bra kylförmåga.

NH-U12F har en 120mm fläkt, för en hundring mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
92-millimetersfläkt???
Nej tack jag vill ha stora tysta 120mm fläktar!
Hoppas dom släpper en storebror till denna med riktigt bra kylförmåga.

håller med...

Permalänk
Medlem

Blir nog en sån här eller en Ninja.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

[/quote]och som med den medföljande spänningsadaptern kan sänkas till endast 7 hörbara decibel (dbA).[/quote]

Tillåt mig att skratta.....
Ha ha ha.. ha.. ha.. ha.. ha..

De kanske glömde nämna att:
Ljudnivån mättes 10m ifrån fläkten som var isolerad med 40cm ljuddämpande material på alla sidor samt var avstängd vid provtillfället

7dbA är bara inte möjligt...

Permalänk
Medlem

0 decibel
gränsen för vad ett friskt öra kan uppfatta, ungefär som en mygga på 3 meters avstånd
10 decibel
mänsklig andning på 3 meters avstånd

Då borde 7 decibel vara som mänsklig andning på 1,5 meters avstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Tillåt mig att skratta.....
Ha ha ha.. ha.. ha.. ha.. ha..

De kanske glömde nämna att:
Ljudnivån mättes 10m ifrån fläkten som var isolerad med 40cm ljuddämpande material på alla sidor samt var avstängd vid provtillfället

7dbA är bara inte möjligt...

7dBA är fullt möjligt. Dock enbart i en ljudisolerad kammare så att du kommer ned under 7dBA bakgrundsljud. Sen gäller det bara att flytta mätutrustningen från fläkten till du uppnår avståndet då den visar 7dBA. Noctuas fläktar är dock på intet sätt värdelösa. Nu vet jag inte om detta gäller även för deras 92mm-varianter, men deras 120mm-fläkt är bäst i test i SPCRs nya "Fan round-up". Inte någon stor marginal (frågan är om ens någon förutom SPCRs egna recencenter skulle märka det), men den hamnade före Nexus 120mm.

När ska tillverkarna, och även SweC som förmedlar nyheter lära sig den lilla saken att...

DECIBELSKALAN ÄR FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖS OM INTE AVSTÅND ANGES!

Enda gången man kan ange utan avstånd är vid mätning av bakgrundsnivå. Läste för övrigt en rolig förklaring där. Det står en liten stjärna vid 7dBA. "*extrapolated values" betydde den. Ni får lista ut resten själva.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

intressant kylare.. skulle vilja se ett test på den

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma bra kylare som väger såpass lite att det går att dra i datorn lite utan att moderkortet knäcks?
Och ändå vara effektiv förståss. En tyst, kall, och LÄTT! fläkt hade jag gladeligen pröjsat 800:- för

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Kan det inte komma bra kylare som väger såpass lite att det går att dra i datorn lite utan att moderkortet knäcks?
Och ändå vara effektiv förståss. En tyst, kall, och LÄTT! fläkt hade jag gladeligen pröjsat 800:- för

Thermalright XP120 el. SI120 ligger bra till där. De är visserligen passerade av dagens toppkylare, men de presterar fortfarande nog bra för att kunna kyla nästan alla system idag med en fläkt på 5V.

XP120 väger 370g utan fläkt, SI120 väger 400g utan fläkt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Kan det inte komma bra kylare som väger såpass lite att det går att dra i datorn lite utan att moderkortet knäcks?
Och ändå vara effektiv förståss. En tyst, kall, och LÄTT! fläkt hade jag gladeligen pröjsat 800:- för

Dock är det ju ganska ovanligt att ett moderkort knäcks om det sitter med alla skruvar o så. Det håller för mer än vad man skulle kunna tro. men vill man vara på den jättesäkra sidan så kan man ju alltid binda fast nån fiskelina i kylaren och sen fästa den i toppen på burken för att avlasta:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
7dBA är fullt möjligt. Dock enbart i en ljudisolerad kammare så att du kommer ned under 7dBA bakgrundsljud. Sen gäller det bara att flytta mätutrustningen från fläkten till du uppnår avståndet då den visar 7dBA. Noctuas fläktar är dock på intet sätt värdelösa. Nu vet jag inte om detta gäller även för deras 92mm-varianter, men deras 120mm-fläkt är bäst i test i SPCRs nya "Fan round-up". Inte någon stor marginal (frågan är om ens någon förutom SPCRs egna recencenter skulle märka det), men den hamnade före Nexus 120mm.

När ska tillverkarna, och även SweC som förmedlar nyheter lära sig den lilla saken att...

DECIBELSKALAN ÄR FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖS OM INTE AVSTÅND ANGES!

Enda gången man kan ange utan avstånd är vid mätning av bakgrundsnivå. Läste för övrigt en rolig förklaring där. Det står en liten stjärna vid 7dBA. "*extrapolated values" betydde den. Ni får lista ut resten själva.

Ok du har rätt 7dBA är helt möjligt eftersom de inte skriver ut avstånd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Dock är det ju ganska ovanligt att ett moderkort knäcks om det sitter med alla skruvar o så. Det håller för mer än vad man skulle kunna tro. men vill man vara på den jättesäkra sidan så kan man ju alltid binda fast nån fiskelina i kylaren och sen fästa den i toppen på burken för att avlasta:D

Nu ser det ju ut som om man till denna kylare monterar en backplate bakom moderkortet också å då borde ju risken vara väldigt liten att man knäcker nåt.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

har förresten aldrig hört eller sett någon som har ödelagt mb av för tung kylning. kanske om man tappar burken rakt i golvet, men då är det nog inte vikten man skyller på tror jag

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Kan någon vara hemskt snäll och leta reda på bilder eller någon form av bevis där någon knäckt ett moderkort med en för tung kylare?

Jag har aldrig sett något sådant, någonsin. Jag väntar spänt att få se första fallet, då kan jag säga att "Ja, det kan hända".

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.