3G i bärbara datorer kan bli stort

Permalänk
Melding Plague

3G i bärbara datorer kan bli stort

Tillverkare av telefonutrustning ser en växande marknad för datorer med inbyggda moduler för att kommunicera med hjälp av tredje generationens mobiltelefoni, 3G.

Läs nyheten: 3G i bärbara datorer kan bli stort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om man ska köra det över mobilabonemanget får de se till att göra de billigare. Inte så kul att surfa runt för 10/mb :/

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Finns ju abonnemang med 1gb eller fri surfning nuförtiden för ett fast pris. Jag ser helt klart att detta kan bli stort. Gäller bara att nätet funkar också. För det funkade inget vidare när jag hade 3bredband ett par månader.

Permalänk
Medlem

vore ju ganska gött med 2mbits/s överallt

Permalänk
Medlem

Ge mig ett 3G-kort i Expresscard/34-format med macstöd, som inte sticker ut en halvmeter som alla gamla WLAN-kort gör, så blir jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har 3s abbonemang och en 1kg laptop. Fungerar mkt bra kan ligga ute i parken på sommaren och köra poker. Har dock inte tstat så mkt utanför stan. LÄr funkar dåligt där misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Pappa hade gott och köpt ett från telia sist jag var hemma. Funkade helt okej. Gick fort när det väl kom igång(Kallas det dålig ping?) och var väldigt känsligt hur man riktade antennen.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

Hade ett abonnemang från 3 och det funkade kanon även här i Härjedalen. Nästan full täckning utmed E 45an.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Min flickväns farsa köpte någon sån här grej från Telia, det funkade skitdåligt. När den väl kom igång låg hastigheten på ungefär 230 kbit/s. Fast det var ju i Rydbo också... skitdålig täckning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

ja deyt är ju inget kanon för gamers men det blir säkert bättre. Men Det är ju en kanongrej för alla med bärbara datorer nu blir den ju även användbar när man har med sig den:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om priset sjunker till en lagom nivå och täckningen blir bättre så skulle jag kunna tänka mig ett 3g kort

Permalänk
Medlem

tre har ju obegränsad bandbredd samt turbo 3g (3,6mbit) för 699:- per månad vilket jag tycker är något höggt. Abbonemang för de som inte kan få bredband hem till sig eller för bussiness men som alltid är på resande fot med bärbar dator.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

3G borde ju vara framtiden. Wlan är trots allt inte alls mobilt. Men priset måste som sagt gå ner. Det är inte försvarbart att ta 699:- per månad och tro att folk kommer betala det. Om man låter 3G ersätta bredbandet, så tror jag att man som högst skulle kunna kräva 499:-/månad vid 0,25 mbit, och då med en trafik på minst 5GB/mån.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det här är ju fortfarande i princip enbart för företag, inget för hemanvändaren.

Jag har testat surfa med 3g på en bärbar ute i en monter på en mässa. Det gick nästan plågsamt långsamt, vanliga sidor var på håret att jag stod ut med, ta hem någon form av större filer kan du glömma. Jag kanske blivit bortskämd med bredband, men jag fick modem-vibbar igen. Modem fungerade på den tiden då modem var aktuellt, nu har alla sidor svällt enormt.

Täckningen lär inte vara den allra bästa om det är som att prata i 3G-telefon. Ända gången du har riktig användning av mobilen, så har du ingen täckning. Känns som att sverige snart är så WLAN-tätt att det vore ett bättre alternativ (ja, en bit kvar, men ändå).

Sen det sista, spiken i kistan. Priset. 699kr i månaden om man vill ha "fri" nedladdning. Det är inte ekonomiskt hållbart på något sätt, om man inte har/jobbar på ett företag där tillgänglighet är så pass prioriterat. Det är över 8000kr per år, för EN dator.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

nej de är somsagt ganska dyrt. men de har klart potential. tror inte sverige kmr göra som singapore och täcka landet me wifi i närmaste tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
nej de är somsagt ganska dyrt. men de har klart potential. tror inte sverige kmr göra som singapore och täcka landet me wifi i närmaste tiden

Vi har ju inte ens täckt landet med GSM, än mindre 3G.

Varje ny generation har högre kvalitet och bandbredd, men kräver att masterna står tätare vilket leder till sämre täckning. Mot fjällen är det fortfarande bara NMT som gäller (om man glider iväg några mil från de stora skidorderna/stockholm2 dvs)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Discokungen

3G i datorn är ju jävligt smidigt. Har själv ett flat rate-kort för 300kr/mån och visst, det är bara 300kbit/s men det är mobiliteten som räknas.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

nej inte 3G i datorn, eller jo det är klart det är bra att det finns och utvecklas mer och mer för det är smidigt men jag tycker också att fler företag ska jobba på att utveckla WiMAX aka 4G aka WirelessMAN..
http://en.wikipedia.org/wiki/Wimax
http://pc.feber.se/feber/art/2509/intel_pumpar_in_en_miljard_...

Permalänk
Discokungen

Jag menar just nu.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det har en framtid, i alla fall. När man kan få ~1 mbit/s och täckning i större delen av landet till ett acceptabelt pris blir det här riktigt intressant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Personligen så hoppas/tror jag mera på att Wimax om några år slår ut 3G ur laptops.

Permalänk
Medlem

Tycker mitt 3g kort fungerar bra,har det ju knappast för att ladda ner så mkt med. Hastighetenär väl ungefär som mitt gamla adsl var. 50kb/s. Surfa funkar hur bra som helst. Pris 199kr/m upp till 1gb. Maxtaxa 499kr/m.
Jag har inga problem att hålla mig under 1GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vi har ju inte ens täckt landet med GSM, än mindre 3G.

Varje ny generation har högre kvalitet och bandbredd, men kräver att masterna står tätare vilket leder till sämre täckning. Mot fjällen är det fortfarande bara NMT som gäller (om man glider iväg några mil från de stora skidorderna/stockholm2 dvs)

Småorter kommer inte att prioriteras heller, varken av GSM eller 3G-operatörerna.
De har ju som krav att täcka en viss % av Sveriges befolkning, inte en viss % av Sveriges yta.

Trots detta täcker faktiskt operatörerna ganska mycket glesbygd, det är bara i den extrema glesbygden (läs: delar av norrland, värmland, småland som i stora delar saknar täckning).

Så att gå o vänta på utbyggnad i extrem glesbygd med GSM/3G är nog rätt onödigt, det kommer troligen inte att ske om inte infrastrukturen ändras i området.

Varje Mast/site kostar ofta någon miljon att sätta upp (exkl markhyra, el).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Undrar vilken Asiatisk leverantör av bärbara datorer de samarbetar med...namnet SonyEricsson borde ju hinta lite iallafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Trots detta täcker faktiskt operatörerna ganska mycket glesbygd, det är bara i den extrema glesbygden (läs: delar av norrland, värmland, småland som i stora delar saknar täckning).

Öh. Nej?
En mil utanför visby finns det ställen där man inte kan få in 2G ens...
(Och det är knappast något man kallar för "extrem glesbygd".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Med 3G nätet når man ut till cirkus 92% av Sveriges befolkning men bara täckt cirkus 40% av landets yta. (Comviq och telias nät(SULAB) ligger lite efter.)
Jag reser mycket i landet, både i större och mindre städer och använder mig av 3G kort fårn Telenor till min laptop och har igentligen aldrig upplevt några problem förrutom i någon mindre håla uppåt i landet där den slog över till GSM nätet istället.
Men visst kan man inte räkna med att få ut samma hastighet man får när man sitter på en fast anslutning men fortfarande är det otroligt smidigt att ha för mail, slösurf och irc.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Min bror har 3g-kort, och med en extern antenn funkar det utmärkt. 300kbit/s duger ju, som sagt är det mobiliteten som räknas. Han har Tele2/Comviq, och det kostar runt 190kr per månad, fast avgift

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Småorter kommer inte att prioriteras heller, varken av GSM eller 3G-operatörerna.
De har ju som krav att täcka en viss % av Sveriges befolkning, inte en viss % av Sveriges yta.

Trots detta täcker faktiskt operatörerna ganska mycket glesbygd, det är bara i den extrema glesbygden (läs: delar av norrland, värmland, småland som i stora delar saknar täckning).

Så att gå o vänta på utbyggnad i extrem glesbygd med GSM/3G är nog rätt onödigt, det kommer troligen inte att ske om inte infrastrukturen ändras i området.

Varje Mast/site kostar ofta någon miljon att sätta upp (exkl markhyra, el).

True, true...