DFI lanserar RD600-moderkort

Permalänk
Medlem

Jag dreglar inte bara för att jag vet att jag inte har råd

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

varför tramsar dom med floppykontakter i moderkortet? måste väl finnas nån annan lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ja det vattnas i munnen på en, äkta hårdvaruporr.

Måste kolla upp det lite närmare. Om man kan få tag i ett ex.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_H
varför tramsar dom med floppykontakter i moderkortet? måste väl finnas nån annan lösning?

4-pin floppy, 4-pin molex eller någon annan standardkontakt, vad spelar det för roll?

Eftersom moderkorten är till för att utsättas för mer än vanligt omild behandling, vilket i många fall betyder högre volt, ökar behovet av att garantera stabil ström till alla delar av moderkortet. Alltså behövs extra matning av ström för att alla delar av moderkortet skall fungera stabilt.

Är detta "trams"? I alla fall inte för oss som sedan tidigare vet vad de här moderkorten går för.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
4-pin floppy, 4-pin molex eller någon annan standardkontakt, vad spelar det för roll?

Eftersom moderkorten är till för att utsättas för mer än vanligt omild behandling, vilket i många fall betyder högre volt, ökar behovet av att garantera stabil ström till alla delar av moderkortet. Alltså behövs extra matning av ström för att alla delar av moderkortet skall fungera stabilt.

Är detta "trams"? I alla fall inte för oss som sedan tidigare vet vad de här moderkorten går för.

Tror han menade kontakten till sladden mellan floppyn och moderkortet. Den kontakten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Tror han menade kontakten till sladden mellan floppyn och moderkortet. Den kontakten.

Hm, i så fall ber jag om ursäkt för mitt inlägg...

... å andra sidan blir jag än mer frågande: tror du att han menar diskettenhetskabeln för dataöverföring?

Floppyn kan kännas stenålder, men det är fortfarande en av säkraste enheterna för systemunderhåll. Jag hoppas i alla fall inte att DFI skippar den kontakten.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hm, i så fall ber jag om ursäkt för mitt inlägg...

... å andra sidan blir jag än mer frågande: tror du att han menar diskettenhetskabeln för dataöverföring?

Floppyn kan kännas stenålder, men det är fortfarande en av säkraste enheterna för systemunderhåll. Jag hoppas i alla fall inte att DFI skippar den kontakten.

Nej den behövs på just DFIs kort. Så jag tycker inte heller den ska tas bort. Även om jag inte använder den.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

orka ....

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Mer dåliga nyheter den här killen ringde DFI i nederländerna.

"Well for those of us in the Netherlands there wont be a RD600 till end of January. I called their office in Rotterdam and a rep said that due to shipping schedules and logistics of other kind there will be no DFIs in the Benelux till the end of january"

Så jag kan bara anta att det är samma för oss.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hm, i så fall ber jag om ursäkt för mitt inlägg...

... å andra sidan blir jag än mer frågande: tror du att han menar diskettenhetskabeln för dataöverföring?

Floppyn kan kännas stenålder, men det är fortfarande en av säkraste enheterna för systemunderhåll. Jag hoppas i alla fall inte att DFI skippar den kontakten.

nej jag menar strömkontakterna. Jag har själv ett DFI, samma som du tom. De där muppiga kontakterna behövs bara om man överklockar, och varför sätter man dom så korkat, så att man msåte dra 2 obskyra floppyströmkablar över allt. Måste ju gå o sätta dom smidigare om de nu ens behövs. Diggar inte DFIs layouts alls.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_H
nej jag menar strömkontakterna. Jag har själv ett DFI, samma som du tom. De där muppiga kontakterna behövs bara om man överklockar, och varför sätter man dom så korkat, så att man msåte dra 2 obskyra floppyströmkablar över allt. Måste ju gå o sätta dom smidigare om de nu ens behövs. Diggar inte DFIs layouts alls.

Fungerar iofs lika bra utan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl ganska meningslöst att debattera huruvida vi gillar kontakterna eller inte. På frågan om de överhuvudtaget har någon betydelse:
1.) Jag är helt övertygad om att Oscar vet vad han gör, för annars hade inte Lanparty serien varit där den är idag.
2.) Jag har sett tillräckligt med exempel på när även ett standard system utan speciell överklockning fungerar märkbart bättre med alla "muppaiga" kontakter fyllda.

Bland alla jumpers och små pinnar som skall kopplas ihop oavsett moderkort och tillverkare, så måste jag säga att någon extra strömkontakt oavsett hur "muppig" den kan tyckas är bland de lättaste momenten.

Bäst av allt: var och en väljer själv hur pass han/hon vill följa instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Mer dåliga nyheter den här killen ringde DFI i nederländerna.

"Well for those of us in the Netherlands there wont be a RD600 till end of January. I called their office in Rotterdam and a rep said that due to shipping schedules and logistics of other kind there will be no DFIs in the Benelux till the end of january"

Så jag kan bara anta att det är samma för oss.

Bah vad segt men jaja vad kan man göra. =/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

hur funkar digitala spänningsmoduler egentligen :S?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Sjukt att man kommer att ha väntat på denna i nästan ett år när man väl får den.

Permalänk

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2891 review uppe om kortet, läs och njut