Seagate fortfarande störst

Permalänk
Melding Plague

Seagate fortfarande störst

Enligt en sammanställning gjord av Isuppli är Seagate fortfarande efter årets tredje kvartal världens största tillverkare av hårddiskar, och är även störst när det gäller perpendikulär lagring.

Läs nyheten: Seagate fortfarande störst

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja de får nog hålla i hatten om de ska behålla ledningen med den halvdana kvaliteten de har på den senaste baracuda serien.
Men det finns i alla fall god konkurens på den här marknaden även efter köpet av maxtor så man ska väl inte klaga för mycket.

Permalänk
Medlem

Tycker samma, det har varit lite sådär med de senaste diskarna.
Dock har jag en 7200rpm 100Gb i laptopen som fungerar ua.

Annars är det WD och Samsung som gäller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Även Maxtor tillhör ju Seagate numera. Inte undra på de stora siffrorna.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på Barracudafiska ..öh, diskarna?

har ett helt gäng, nu blev jag orolig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad är det för fel på Barracudafiska ..öh, diskarna?

har ett helt gäng, nu blev jag orolig.

det är .10 serien det gäller, jag har 3 äldre cuda's själv så jag är inget märkeshatare.
Det ska tydligen vara tveksam kvalitet i.o.m. övergången till perpendicular recording och även tal om att de skickar ut stora diskar med avaktiverade huvuden och märkta som modell med färre plattor, alltså att det finns trasig hårdvara inuti huset som inte pallar tester.

Sen är väl även WD bättre i icke-syntetiska tester.

edit: ljudnivå ska även vara varierande, och ofta hög

Permalänk
Medlem

Har 6 st 320GB 7200.10 i Raid5 och en till 500GB. Inte märkt nåt skumt med dom, och dom låter inte mer än mina andra diskar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kör enbart Seagate, varav 4st 7200.10. Inga problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Någonting säger mig att SweClockers har väldigt lite att göra med hurvida det går bra eller inte för Seagate.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

jag har inte haft alla märken som finns (har haft/har IBM, Maxtor, Seagte) Seagate tycker jag är bra kan låta lite ibland när dom tänker men annars hur bra som helst om man jämför med tex IBM..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IBM tillverkar ju inte ens hårddiskar under eget märke längre.

Hitachi är det väl som "är" IBMs hårddiskar nu för tiden?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

jag har en segate 320gb disk funkar fint får en till imorgon ...
alla märken kan ha fel på diskarna ibland

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SBeaver
det är .10 serien det gäller, jag har 3 äldre cuda's själv så jag är inget märkeshatare.
Det ska tydligen vara tveksam kvalitet i.o.m. övergången till perpendicular recording och även tal om att de skickar ut stora diskar med avaktiverade huvuden och märkta som modell med färre plattor, alltså att det finns trasig hårdvara inuti huset som inte pallar tester.

Sen är väl även WD bättre i icke-syntetiska tester.

edit: ljudnivå ska även vara varierande, och ofta hög

Skillnaden på ljudnivån har jag tydligt märkt med min Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2, har alltid tyckt att den knattrat å smattrat betydligt mer än min andra Barracuda 80GB IDE. Känns även lite segare också, specielt när datorn arbetar. :/
Tror ni det är möjligt att man kan få en ny disk på garantin, om det nu skulle vara något fel på den, kanske inbillar mig?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en hårddisk från Hitachi's motsvarande serie (t7k500 med 16MB cache och 320 GB). Jag vägde lite mellan den och Seagate's 7200.10-modeller först, men jag tror jag valde rätt. Den är tyst och ganska snabb iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inte bara i ekonomiska siffrorna som de verkar största. Störst lagrings i 3,5" format innehåller de väl ledningen fortfarande (?) med barracuda 7200.10 750 GB?
Det verkar som konkurrenterna har varit för sega nu och låtit seagate spela själva på den storleksklassen.
Precis som hitachi när de släppte 400 GB och senare 500 GB så dröjde det rätt längre innan konkurrenterna kom ikapp i lagringsutrymme.
Undra när någon släpper den magiska disken. Dvs den som är på 1 TB eller mer. Var ju mer än 10 år sedan som första 1GB disken kom (kan gissa att det kanske är typ 12-14 år sen).
(externa diskar som är interna inhopkopplade räknas givetvis inte).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Jag köpte nyligen en hårddisk från Hitachi's motsvarande serie (t7k500 med 16MB cache och 320 GB). Jag vägde lite mellan den och Seagate's 7200.10-modeller först, men jag tror jag valde rätt. Den är tyst och ganska snabb iaf.

Instämmer... köpte också Hitachi disken till min linux server... jävlar vad snabb den är..