Grafikkort med peltier-kylning

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort med peltier-kylning

Då och då dyker det upp grafikkort som baserar sig på en vanlig grafikprocessor men som har annorlunda kylningsteknik vilket gör att man kan överklocka dem väldigt mycket. Tillverkaren Gecube släppte nyligen ett grafikkort som har peltier-kylning.

Läs nyheten: Grafikkort med peltier-kylning

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt mysigt ut, frågan är hur högljudda fläktarna är.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Bara tanken på surrandet gör mig illamående

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Tråkiga är väl att kostnaden för kylningen gör att kortet blir minst lika dyrt som X1950XT eller bättre.

Permalänk
Medlem

finns ett 8800gtx-kort har jag för mig, från sparkle. som har exakt samma kylning. den ska vara rätt högljudd. finns nån recension nånstans..

här: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2873 på anandtech.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Ingen direkt nyhet. Kortet presenterades samtidigt som X1950Pro serien släpptes. Har funnits på försäljning ett bra tag nu.... ex http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-003-G...

Edit: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=62734...

Som sagt gamla nyheter

Permalänk
Medlem

Jobbigt att fläktarna låter som dom gör annars hade det kunnat vara en trevlig kylning men vi får hoppas på att dom vidarutvecklar kylningen så den blir tystare på något annat kort i framtiden...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Tråkiga är väl att kostnaden för kylningen gör att kortet blir minst lika dyrt som X1950XT eller bättre.

När kortet lanserades så var priset på overclockers.co.uk 2349:- exkl frakt. Det var billigare än vad komplett tog för Powercolors version med 512 mb just då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jobbigt att fläktarna låter som dom gör annars hade det kunnat vara en trevlig kylning men vi får hoppas på att dom vidarutvecklar kylningen så den blir tystare på något annat kort i framtiden...

Fanns en min recension på oc.uk... Han som hade köpt kortet upplevde det som väldigt tyst även när allt var på max

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur peltierkylning fungerar?

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
Någon som vet hur peltierkylning fungerar?

Google är din vän

Permalänk

Google är snel, visst, men inte alltid bra på att förklara saker så att man förstår.
http://www.heatsink-guide.com/peltier.htm säger lite iaf.
Så om jag förstår det rätt, en elektronisk kylpasta-effekt?

Permalänk
Medlem

Fläktarna på ovansidan?
IMHO är det där undersidan men jag har kanske fel.

Det jobbiga med att de är under kortet när det är installerat är ju dock att den feta kylningen begränsar antalet insticks-kort man kan ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Google är snel, visst, men inte alltid bra på att förklara saker så att man förstår.
http://www.heatsink-guide.com/peltier.htm säger lite iaf.
Så om jag förstår det rätt, en elektronisk kylpasta-effekt?

Kylpasta?
Kylpasta används för att kontakten mellan två ytor skall bli så stor som möjligt. En peltier jämnar inte till några kontaktytor. Den forslar värme från ena sidan till den andra och lägger på den värme den själv avger. den har alltså en varm och en kall sida. Poängen är att den kalla sidan blir kallare om man kyler den varma sidan, och man kan alltså på det sättet kyla ner den kalla sidan väldigt mycket. Kruxet är att om man lägger peltiern på t.ex. en processor, så kommer den varma sidan avge både värmen från processorn, och sin egen, vilket gör att man får mer att kyla än om man inte hade peltiern alls. Föredlen är ju att om man klarar av att kyla det hela så kan man pressa ner temperaturen på den kalla sidan riktigt rejält.

Det var så jag fick det förklarat för mig för en massa år sen iallafall (väldigt förenklat dock).
Länken du gav förklarar det rätt enkelt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

peltier är som en värme pump helt enkelt, koppla ström till den och ena sidan blir varm och den andra kall, kyl den varma sidan och den kalla sidan blir ännu kallare, utvecklades i ryssland eller sovietunionen om jag inte minns fel, tror dom tänkte ha ena sidan ute i kylan och andra sidan inne i skorstens värmen och på så vis få electricitet men det blev ingen hit eftersom som dom är ruggigt ineffektiva.

tråkigt att det inte klockade bättre än resten av korten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har Gecube inte särskrivit overclock? ^^

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Peltier är intressant även inom militären. Enligt termodynamiken så måste vi ha en temperaturskillnad för att kunna utvinna energi (Entropiskillnad). Var har vi en massiv värmereservoar? Havet! Var får vi värmen ifrån? Kärnreaktioner!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Jävligt snygg kylare iaf!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Äh, meningslöst, sälj kort med riktiga vattenkylningsblock förinstallerade istället. Peltiern ökar ju bara energibehovet och kylbehovet även om det sänker temperaturen på chippet.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Äh, meningslöst, sälj kort med riktiga vattenkylningsblock förinstallerade istället. Peltiern ökar ju bara energibehovet och kylbehovet även om det sänker temperaturen på chippet.

Det där var väl ändå rätt motsägelsefullt.
Meningslöst säger du, och sen i nästa mening påpekar du att det sänker temperaturen på chippet, vilket är den exakta meningen med det. Aldrig tänkt på att om man skaffar kunskap och prylar till att köra en ordentlig peltierrigg så har man också troligen kunskap om nackdelarna med det hela, och då också är villig att batala priset för den kylning man kan få till?

Dock skulle jag väl hålla med om att peltier och luftkylning inte är de bästa sängkamrater om man vill få det så effektivt som möjligt, så peltiers på detta sätt är ju tämligen slösaktigt skulle jag säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Dock skulle jag väl hålla med om att peltier och luftkylning inte är de bästa sängkamrater om man vill få det så effektivt som möjligt, så peltiers på detta sätt är ju tämligen slösaktigt skulle jag säga.

Det är min exakta mening...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Trodde faktiskt först av bara farten att de var egentillverkat v-block som de saftat på med en ordentlig 226W tec.
Dom måste skämta... Luftkylning för peltier. De kan man verkligen tala om slösaktigt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Peltier, been there done that. Det låter häftigt, det är effektivt men värmen ska ta vägen någonstans också och då är luftkylning ett dåligt alternativ. Har man otur skapar man fler problem än vad man löser. Peltier med vattenkylning= Ok! Peltier med luftkylning = tveksamt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Peltier är intressant även inom militären. Enligt termodynamiken så måste vi ha en temperaturskillnad för att kunna utvinna energi (Entropiskillnad). Var har vi en massiv värmereservoar? Havet! Var får vi värmen ifrån? Kärnreaktioner!

Du kan inte utvinna energi ur en peltier oavsett hur stor tempskilnad det är på de olika sidorna. Det du snackar om är en helt annan teknologi som dock påminner om en peltier väldigt mycket.

Peltier och luftkylning funkar aldeless utmärkt, alla mini-kylskåp använder sig av det, allt handlar bara om vad man ställer för krav. Det krävs ju en saftig kylfläns tillsammans med en stor fläkt om man ska hålla ljudnivån på acceptabel nivå, men det funkar ju fortfarande rätt bra, det enda jobbiga är att man får massa extra värme att handskas med då man använder en peltier. Men man får ju å andra sidan ökad prestanda.

Tycker det är lite konstigt att det inte kommit någon cpu-kylare med inbyggd peltier som använder sig av luft för att kyla varma sidan. Har bara sett vattenblock med inbyggd peltier. Kanske blir för varmt i låddan om man kyler en 250w peltier med luft. X_x

Permalänk
Medlem

Fanns ju en CPU kylare (luft) med inbyggd peltier. Har namnet på tungan men kan inte komma på det. Gahh, i alla fall så påminde de lite om de gamla Alpha-kylarna men som använde *skruvar* istället.

Blev nog ingen hit i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Du kan inte utvinna energi ur en peltier oavsett hur stor tempskilnad det är på de olika sidorna. Det du snackar om är en helt annan teknologi som dock påminner om en peltier väldigt mycket.

Ett peltierelement som känner av en temperaturskillnad kommer att ge upphov till en spänning eftersom vi har en typiskt 'pn'-dopad halvledare kommer antingen hålen eller elektronerna att vilja förflytta sig till en spcifik sida. Har vi spänning kan vi utvinna energi på ett eller annat sätt.

Jag tror du tänker på stirlingmotorn och det stämmer mycket bra att den bla används på ubåtar för att omvandla värme direkt till rörelseenergi.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

stenhårt drag av dom tycker jag, hur många vågar vika av från strömmen idag? just det inga mer eller mindre, häftigt att det fortfarande finns företag med lite råge i som våga exprimentera o tänja gränser och inte bar stansar ut samma skit som alla andra och byter klistermärke.
visst det var nog inget super drag av dom men skam den som ger sig...nästan att man vill köpa ett kort bara för att supporta dom lite...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Problemet med Peltier är att om skiten går sönder (strömmen bryts till den eller den pajjar på annat sätt) så går också grafikkortet sönder. Har du en "vanlig" kylfläns med fläkt så tar det några min innan grafiken ryker iom att hela flänsen ska värmas upp först.

Sen så flyttar du bara värme med Peltier då måste i slutändan ändå ha en fläkt någonstans i kedjan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Problemet med Peltier är att om skiten går sönder (strömmen bryts till den eller den pajjar på annat sätt) så går också grafikkortet sönder. Har du en "vanlig" kylfläns med fläkt så tar det några min innan grafiken ryker iom att hela flänsen ska värmas upp först.

Sen så flyttar du bara värme med Peltier då måste i slutändan ändå ha en fläkt någonstans i kedjan

Leder peltiers värme såå dåligt?

Räcker ju med att uppvärmningen går såpass långsamt att grafikkortets spärrar slår av.