Nya Intel Core 2 Quad-modeller

Permalänk
Melding Plague

Nya Intel Core 2 Quad-modeller

Det är inte många som inhandlat Intels Core 2 Extreme QX6700 som släpptes i början av november. Idag har det dykt upp en rapport som säger att Intel förväntar sig att sälja en quad-core-processor per 100 vanliga Core 2 Duo, Pentium och Celeron-processorer.

Läs nyheten: Nya Intel Core 2 Quad-modeller

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan så man skulle ha råd med en sådan när det väl är dax att uppgradera, men vad ska jag ha den till? ...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det är ju nästan så man skulle ha råd med en sådan när det väl är dax att uppgradera, men vad ska jag ha den till? ...

Skulle inte ett av dem första spelen som hade stöd för DX10 också ha stöd för upp till 4 kärnor?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Skulle inte ett av dem första spelen som hade stöd för DX10 också ha stöd för upp till 4 kärnor?

Alan Wake?

eller?

Såg nån demo nånstans:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Alan Wake?

eller?

Såg nån demo nånstans:-)

Precis så hette det jag tror det var en intervju jag såg där de visade spelet och dess effekter och nämnde stödet för upp till 4 kärnor. Där varje kärna har en egen uppgift att sköta. Det räckte dock med en snabb DualCore ala E6600 för att utnyttja det fullt ut.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

supreme commander är det nog multi tråda också om jag inte minns helt galet.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

att inte speltillverkarna kan fatta att vi vi ha multitrådade system

om de nu går mot mer multitrådar o lägre mhz så kommer gårdagens spel inte kunna hänga kvar på nya datorer utan man får köra de på en trådiga datorer

flummar lite men va fan.. roligt att de blir billigare o billigare men inte billigt för mig iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
att inte speltillverkarna kan fatta att vi vi ha multitrådade system

Och du tror att multitrådade spel är enkla att göra?

Permalänk
Medlem

kan dom inte bara lansera billigaste quad serien direkt eller vill dom mjölka ur varje modell???

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

under 5.000:- för q6600 nu känns det onödigt att jag köpte en qx6700 direkt.
Trodde att q6600 skulle kosta strax över 8k.

Permalänk
Medlem

Jag har en INTEL E6600 och den räcka.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

hmmm.

Vill minnas att jag har läst att q6600 skulle säljas för 850$.

Det skulle ligga närmre 5800 och med svensk moms lär ju slutpris till kund bli 7200:- vilket låter ganska troligt då den placerar sig under x6800 och qx6700 men över e6700.

Visa signatur

Asus Commando 480fsb, E6600@3,36, HyperX 9600@960 c4-4-3-10, Asus 8800gtx, 2x Raptor 74gb raid0, Tunic tower, Corsair 620w, Ct xfi fata1ty fps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Och du tror att multitrådade spel är enkla att göra?

Verkar inte vara så svårt, till Quake 4 släppte dom bara en patch.

Permalänk
Medlem

Billigare med en Q6600 än vad det är med två E6600. iförsej så behövs bara en platta att sätta dem två på.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Verkar inte vara så svårt, till Quake 4 släppte dom bara en patch.

var nog itne bara å bara.

Doom3 skulle ha SMP stöd men så blev det inte. Tror inte dom ansåg det moget nog men dom ahde börjat på tekniken så även o mdet itne var flertrådat så tror jag nog mycket av koden redan var skriven för flera trådar men dom hadde nog inte valt att slutföra det utan lät det vara av tills dom rett ut buggar etc. Så när quake 4 pathen för smp stöd kom så var nog störe delen av jobbet redan gjort från doom3 motorn.

Permalänk
Medlem

mmm mums kanske kommer en quad till bärbar snart så man kan byta ut sin merom ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

dags att byta sin E6600 snart då

Permalänk
Medlem

tyvärr tyvärr verkar det INTE mycket billigare i minst ett halvt år till...
Q6600 kommer vara en aning långsammare, men också bara en aning billigare, vi får se när 40nm cpu kommer ut, då lär det bli lite fart igen.

Intel vet själva att de ligger före och att bara några personer köper dessa quads eller kanske priset gör att folk inte köper? i vilket fall som helst, quad core kommer ta ett tag innan det tar tar fart.. tror jag. hoppas ha helt hel så klart!!!

Permalänk
Medlem

Ska inte AMD lansera nån motsvarighet nån gång? O.o

Permalänk
Medlem

Känns som man kan vänta tills den billigare Quaden kommer innan man uppgraderar...

Permalänk
Medlem

Exempel på spel som kommer nyttja multitådning, (skalbart)
1. Sourcemotorn kommer i Q1 få en rejäl uppdatering...

Exempel på fler än 2 trådar: Crysis, Alan Wake, Bio shock. Kommer inte på fler just nu.

Och det har tagit valve ett BRA TAG att få till sin betaversion av den multitrådade motorn.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Exempel på spel som kommer nyttja multitådning, (skalbart)
1. Sourcemotorn kommer i Q1 få en rejäl uppdatering...

Exempel på fler än 2 trådar: Crysis, Alan Wake, Bio shock. Kommer inte på fler just nu.

Och det har tagit valve ett BRA TAG att få till sin betaversion av den multitrådade motorn.

D3-moton med SMP-patch, Supreme Commander, Unreal 2007-motorn och Hellgate London... ifall jag inte har helt fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Verkar inte vara så svårt, till Quake 4 släppte dom bara en patch.

Det är rätt svårt att göra spel som utnyttjar flera kärnor. Tänk dig spelkoden som en mattebok där processorn löser uppgifterna i tur och ordning. Detta är inget problem när det är en kärna som ska göra det.

När istället flera kärnor ska göra jobbet så kan du inte dela upp varje sida i 4 delar och låta varje processor/kärna lösa sin del. Kärna 4 kanske är behov av svaret som kärna 3 räknar ut och måste då vänta.

Det är en helt annan teknik och mycket svårare att göra spel som utnyttjar flera kärnor. Därför är det lättast att dela upp olika delar i spelet på olika kärnor där AI får en kärna, generering av grafik sker av en annan osv... men allting måste ändå vara synkroniserat och det delas resurser hit och dit vilket gör det svårt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är rätt svårt att göra spel som utnyttjar flera kärnor. Tänk dig spelkoden som en mattebok där processorn löser uppgifterna i tur och ordning. Detta är inget problem när det är en kärna som ska göra det.

När istället flera kärnor ska göra jobbet så kan du inte dela upp varje sida i 4 delar och låta varje processor/kärna lösa sin del. Kärna 4 kanske är behov av svaret som kärna 3 räknar ut och måste då vänta.

Det är en helt annan teknik och mycket svårare att göra spel som utnyttjar flera kärnor. Därför är det lättast att dela upp olika delar i spelet på olika kärnor där AI får en kärna, generering av grafik sker av en annan osv... men allting måste ändå vara synkroniserat och det delas resurser hit och dit vilket gör det svårt.

Jag antar att den studion som skriver en effektiv sådan motor kommer att tjäna stora pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag antar att den studion som skriver en effektiv sådan motor kommer att tjäna stora pengar.

Du kan lita på Epic med Unreal 2007 kommer tjäna storkovan på licenspengerna från motorn. Senast jag såg var det 10 "stora" kommande titlar som skulle nyttja den...

Permalänk
Medlem

Och nya sourcemotorn har också en del på gång som sagt... Vad jag hört är det en av få spelmotorer som kan skalas upp till 16 kärnor snudd på förlustfritt.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Och nya sourcemotorn har också en del på gång som sagt... Vad jag hört är det en av få spelmotorer som kan skalas upp till 16 kärnor snudd på förlustfritt.

Du råkar inte ha någon länk? Har inte hört något alls om detta...

Permalänk
Medlem

Klart man blir sugen på nytt hela tiden. Men jag väntar tills någon av sweclockers skribenter har gjort en test av 4 kärniga prollar (förmodar jag), innan jag ens börjar fundera vilken av dem jag kan tänka mig. Som det är nu är dom ju sjukt löjligt dyra tycker jag.

Visa signatur

Core 2 duo!