Grafikkort med peltier-kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Problemet med Peltier är att om skiten går sönder (strömmen bryts till den eller den pajjar på annat sätt) så går också grafikkortet sönder. Har du en "vanlig" kylfläns med fläkt så tar det några min innan grafiken ryker iom att hela flänsen ska värmas upp först.

Sen så flyttar du bara värme med Peltier då måste i slutändan ändå ha en fläkt någonstans i kedjan

Och på vilket sätt skulle det skilja sig från att fläkten går sönder?
Värmeskyddet slår ju ifrån i vilket fall, även om nu fläkten fortfarande snurrar om bara peltiern går sönder. Värre är det ju då om fläkten går sönder och peltiern fortsätter arbeta, då den i det fallet kan fortsätta värma kortet även efter det slagit ifrån, vilket inte är bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och på vilket sätt skulle det skilja sig från att fläkten går sönder?
Värmeskyddet slår ju ifrån i vilket fall, även om nu fläkten fortfarande snurrar om bara peltiern går sönder. Värre är det ju då om fläkten går sönder och peltiern fortsätter arbeta, då den i det fallet kan fortsätta värma kortet även efter det slagit ifrån, vilket inte är bra.

Tidsramen det handlar om är bra mycket längre på en "traditionell kylning" än med peltier.. Bara elemetet i sej är ca 30 x 30 all den värmen som den tranporterar bort när den är i funktion ska ju ta vägen någostans. En kylfläns har lite mer massa att spela med.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Tidsramen det handlar om är bra mycket längre på en "traditionell kylning" än med peltier.. Bara elemetet i sej är ca 30 x 30 all den värmen som den tranporterar bort när den är i funktion ska ju ta vägen någostans. En kylfläns har lite mer massa att spela med.

Så att den går sönder långsamt är bättre än att den går sönder snabbt? Jag ser inte skillnaden... resultatet är det samma. Går peltiern sönder på ett modernt grafikkort så lär inte tillräckligt mycket värme ledas bort för att kortet skall fungera som det är tänkt. Alltså lär övrhettningsskyddet slå till för att hindra kortet från att gå sönder. Om det går fort eller inte spelar ju mindre roll. då samma sak lär hända igen.

Om istället fläkten skulle gå sönder medans peltiern fortsätter fungera är ju däremot risken större för att någonting går sönder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så att den går sönder långsamt är bättre än att den går sönder snabbt? Jag ser inte skillnaden... resultatet är det samma. Går peltiern sönder på ett modernt grafikkort så lär inte tillräckligt mycket värme ledas bort för att kortet skall fungera som det är tänkt. Alltså lär övrhettningsskyddet slå till för att hindra kortet från att gå sönder. Om det går fort eller inte spelar ju mindre roll. då samma sak lär hända igen.

Om istället fläkten skulle gå sönder medans peltiern fortsätter fungera är ju däremot risken större för att någonting går sönder.

det jag säger är att peltierelementet sitter på en kritisk punkt.

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| ||||||||||||||||||||__________|||||||||||||||||||||||| ___pelt___ | --- chip --- |

har du 100w som går genom peltierelementet och den dör helt plötsligt så har du 100w som är kvar i chippet och kommer sprida sej ut i kortet istället.. vilket kan leda till att saker runt omkring kan ta stryk innan överhettningsskyddet slår till. Skyddet ser ju bara till att det inte tillförs mer värme men du måste ändå leda bort den existerande värmeenergin.

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| ||||||||||||||||||||__________|||||||||||||||||||||||| | --- chip --- |

i detta fall så hinner de 100w gå ut i flänsen (som kyls passivt av den omkring varande luften) så du minskar risken drastiskt att de kringligganden komponenterna tar skada

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
text

Det är ju som att peta hål i en hink med vatten. Stort eller litet hål spelar ingen roll om målet är att hindra att det rinner över. Så länge man slutar hälla i mer vatten innan det rinner över så gör ju inte storleken på hålet någon skillnad mer än att det kommer ta längre tid med ett litet.

Som du sa, skyddet hindrar att mer värme tillförs. Men i det att ingen mer energi tillförs, så sjunker också temperaturen eftersom värmen kommer ledas bort i vilket fall. Det är en fråga om hur snabbt och hur effektivt. Men då värmeskyddet bör slå ifrån vid som allra senast den punkt då det är direkt skadligt för kortet, troligen ännu tidigare, så gör det ju ingen skillnad, eftersom temperaturen då inte överstiger vad som är skadligt och det då inte spelar någon roll om hur lång tid det tar innan den värmen leds bort. Då är det ju mest om hur snabbt man kan boota upp igen. När det gäller risken för att det sprider sig ut i kortet istället då är det ju möjligt, men då ökar också mängden värme som kan ledas bort i takt med att större delar av kortet blir varmt. Dessa delar borde ju också vara tämligen dugliga till att motstå effekterna av att bli varma, eftersom ett grafikkort är allt annat än svalt när det är igång.

Risken skulle väl vara om någon annan komponent på kortet skulle vara väldigt känsligt för värme, men det slår mig som tämligen korkat av en tillverkare att sätta ihop ett kort där värmen från chippen kan skada kringligande komponenter. Men det finns säkert tillverkare som lyckats med det med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.