Intel når 4 gigahertz 2008

Permalänk
Melding Plague

Intel når 4 gigahertz 2008

Klockfrekvenskriget må vara historia men under 2008 kommer Intel att nå milstolpen 4 gigahertz med hjälp av processorkärnan kallad Bloomfield som baseras på Nehalem-arkitekturen.

Läs nyheten: Intel når 4 gigahertz 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

tror det först när jag ser det

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
tror det först när jag ser det

Vilken tråkig syn på tillvaron

det är en bit kvar och nog tror jag att intel kan nå dit

Permalänk

Tycker man har hört väldigt mycket nytt och häftigt som intel kommit med den senaste tiden. Ligger AMD efter eller är det bara intel som överdriver?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

AMD sackar efter som bara fan känns det som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Tycker man har hört väldigt mycket nytt och häftigt som intel kommit med den senaste tiden. Ligger AMD efter eller är det bara intel som överdriver?

som jag fattat det så ligger AMD efter på "värsting" sidan alltså sidan där processorerna kostar så mkt att vi inte har råd med dom

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

AMD kom ikapp Intel i försäljning, och Intel som varit ledande fick för första gången en riktig konkurrans. Nu pressar de på som fan för att få AMD ur spel. Men jag är fortfarande för AMD

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
AMD kom ikapp Intel i försäljning, och Intel som varit ledande fick för första gången en riktig konkurrans. Nu pressar de på som fan för att få AMD ur spel. Men jag är fortfarande för AMD

Det är rätt!!

Vi får inte ge upp hoppet än!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

AMD kanske smyger lite just nu. Det kanske är nåt på gång som de int gått ut med än:P man vet ju aldrig. Men AMD har legat för så länge nu så Intel kan gärna vara först ett tag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tja...om ettpar år är det ombytta roller igen :D.....Intels tid just nu. O även om jag nu gillar AMD så är jag inte så total fanboy att jag inte kan köra Intel så länge de är bättre:D

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

som vanligt, Intel babblar mer än vad de presterar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Även om Bloomfield ser bra ut på papperet, behöver det inte betyda att den kommer att knocka AMD's motsvarighet. iofs ny socket för intel socketB. Men AMDs socket AM3 lär vara lika bra. Även om AMD skulle vinna, kan Intel kontra med en 8 kärnig processor.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
som vanligt, Intel babblar mer än vad de presterar

Utveckla gärna! Går ju redan nu att köra Core 2 Duo i 4GHz.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Som sagt, Kentsfield går ju redan idag att köra i 4GHz
Ligger vi redan ~1,5 år före "stock"?

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk

Det går onekligen bra för intel nu.

Det som folk inte inser är hur jävla enormt företag Intel är. AMD är pyttesmå i jämförelse och då blir det ju så att de kan pumpa ner otroligt mycket mer pengar än dem på forskning och 45-nm fabriker etc.

Intel
Revenue $38.83 billion USD (2005)
Net income $8.7 billion USD (2005)
Employees 99,900

AMD
Revenue $5.848 billion USD (2005)
Net income $165.483 million USD (2005)
Employees 18,100 (Nov 2005)

Det blir svårt att AMD att tillverka tekniskt bättre produkter med så mycket mindre pengar till forskning och jämförelsevis omodernare tillverkningskedjor.
När AMD har gått till 65m, så lär ju Intel redan ha byggt färdigt sina 32nm-fabriker.

Det blir intressant att se hur utvecklingen går, jag hoppas det även fortsättningsvis kommar att vara konkurrens på CPU-marknaden.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem

Vanliga pentium 4 går ju att köra i 4ghz, har intel missat något?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Vanliga pentium 4 går ju att köra i 4ghz, har intel missat något?

Eller har du missat att läsa hela nyheten?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Damn, jag antar att AMD's styrelsemedlemmar aldrig svettats så mkt förr..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
AMD kom ikapp Intel i försäljning, och Intel som varit ledande fick för första gången en riktig konkurrans. Nu pressar de på som fan för att få AMD ur spel. Men jag är fortfarande för AMD

gjorde de? kom ikapp alltså. javisst, de tog marknadsdelar på servermarknaden. MEN kom ikapp vetefan, för mig betyder den frasen att man säljer lika mycket som intel, vilket är långt ifrån sant. därmot så tog de igen en hel del. men inte ikapp som sagt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CheeseWeaver
Det går onekligen bra för intel nu.

Det som folk inte inser är hur jävla enormt företag Intel är. AMD är pyttesmå i jämförelse och då blir det ju så att de kan pumpa ner otroligt mycket mer pengar än dem på forskning och 45-nm fabriker etc.

Intel
Revenue $38.83 billion USD (2005)
Net income $8.7 billion USD (2005)
Employees 99,900

AMD
Revenue $5.848 billion USD (2005)
Net income $165.483 million USD (2005)
Employees 18,100 (Nov 2005)

Det blir svårt att AMD att tillverka tekniskt bättre produkter med så mycket mindre pengar till forskning och jämförelsevis omodernare tillverkningskedjor.
När AMD har gått till 65m, så lär ju Intel redan ha byggt färdigt sina 32nm-fabriker.

Det blir intressant att se hur utvecklingen går, jag hoppas det även fortsättningsvis kommar att vara konkurrens på CPU-marknaden.

Precis, fakta som talar för sig själv. Jag tror personligen att AMD får väldigt svårt att hålla emot i längden. Svårt att kunna vara tillräckligt innovativa för att kompensera skillnaden i resurser på lång sikt.

Dock så stämmer kanske antalet anställda i AMD? Jag menar, räknar du med BAF* så ligger väl siffran betydligt högre?

*BAF (Bokstavstroende_AMD_Fanboys) är en rörelse som troligen härstammar någonstans ifrån Bibelbältet men som med globaliseringen och teknikens hjälp spritt sig runt jorden.

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overlord
Precis, fakta som talar för sig själv. Jag tror personligen att AMD får väldigt svårt att hålla emot i längden. Svårt att kunna vara tillräckligt innovativa för att kompensera skillnaden i resurser på lång sikt.

Dock så stämmer kanske antalet anställda i AMD? Jag menar, räknar du med BAF* så ligger väl siffran betydligt högre?

*BAF (Bokstavstroende_AMD_Fanboys) är en rörelse som troligen härstammar någonstans ifrån Bibelbältet men som med globaliseringen och teknikens hjälp spritt sig runt jorden.

HEHE... BAF... lol

Anyways.. Tror inte någon av siffrorna på anställda stämmer på någon av företagen. Intel gjorde sig väl av med 10 000 människor i år? De sålde väl en del företag också.

Sen drog AMD ner med tusen pers också....

Permalänk
Medlem

Jag hamnade just nu i ett dilemma kom jag på:D

Jag gillar mest ati och intel ("Just nu":D).

Men vad nu? ati är ju amd!

Undra om det påverkar ati om det skulle gå dåligt för amd?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Jag hamnade just nu i ett dilemma kom jag på:D

Jag gillar mest ati och intel ("Just nu":D).

Men vad nu? ati är ju amd!

Undra om det påverkar ati om det skulle gå dåligt för amd?

Jag tror inte att AMD håller grafikkortsmarkanden(ATI) och CPUmarknaden tillsammans, dem står för båda, men driver dem som två olika företag. Bara en gissning alltså Det finns säkert någon fakta att läsa någonstans.

Permalänk
Medlem

tänkte lite, hur kan marknaden vara så stor för high end processorer? För folk som har en hemmadator och bara surfar, skriver mail etc, kollar kanske på film ibland, lyssnar lite på musik etc. Det klarar en gammal amd xp av liksom, en sån dator, om man hittar komponenter bara borde man kunna bygga ihop för 3000, varför slutar dom tillverka riktigt lågbudgetsaker? Marknaden borde vara enorm för en vanlig hemmasurfare kan ändå inte komma i närheten av att utnyttja ett nytt system.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
tänkte lite, hur kan marknaden vara så stor för high end processorer? För folk som har en hemmadator och bara surfar, skriver mail etc, kollar kanske på film ibland, lyssnar lite på musik etc. Det klarar en gammal amd xp av liksom, en sån dator, om man hittar komponenter bara borde man kunna bygga ihop för 3000, varför slutar dom tillverka riktigt lågbudgetsaker? Marknaden borde vara enorm för en vanlig hemmasurfare kan ändå inte komma i närheten av att utnyttja ett nytt system.

Tja, lowendsystemen har väl alltid klarat av det som de flesta gör med datorerna. Just då. Med fler webbaserade applikationer så tar nog surfandet mer kraft också ska du se, och dessa irriterande flashbanners dödar ju en lowend processor. Dessutom klarar nog inte dessa lowendprocessorer av Blu-ray/HDDVD. Samtidigt vill folk ha större skärmar etc. vilket driver priser nedåt, och det ska vi alla vara glada för.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Intel kommer bli farliga med en IMC. Men om AMD med IBM:s hjälp kan bli lika snabba som Intel på fabrikssidan så kan AMD gå om igen. AMD brukar ju vara bättre på samma tillverkningsprocess.
Amd kommer tjäna stora pengar på sina billiga 65nm K8 som kommer sitta perfekt med sin låga energiförbrukning i en low end OEM dator á la Dell. Deras vinster borde satsas i fabrikerna så de håller schemat framöver. Annars är de körda. Intel har slutat underskatta AMD och slutat satsa på dåliga idéer (läs BTX etc). Äntligen blir det stenhård konkurrens. Kanske är vi på väg in i en guldera i "CPU-historien"? Fattas bara att VIA ökar tempot så kan vi snacka prispress.

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde klara av att få dom till 4ghz. Annars är dom ju inte duktiga där borta alltså. Eftersom det går att clocka dom till 4ghz så tycker jag inte det borde vara jättestora problem att få dom lite kallare när dom ligger på 4ghz. Fast vad vet jag? :>

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen har kommenterat detta:

quad core and is capable of 8 threads.

HT kommer tillbaka och denna gång skall HT (2?) inte vara helt värdelös ...

så det bådar gott ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Utveckla gärna! Går ju redan nu att köra Core 2 Duo i 4GHz.

definitionen på att "köp" skilljer sej nog från mej till dej

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.