Sony BMG gör upp om rootkits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så med andra ord så är det ok att göra sådant här och benahdla sina kunder på detta vis bara för att man inte är ensam om det? De andra som medverkar har lika mycket skuld som sony, det är sant. Men på vilket sätt skulle det lätta på sonys ansvar? Det finns massor av människor som stjäl saker, så därför är det fel att straffa någon av dem för vad de gjort? Det är ju samma logik.

Att sony var klantiga och åkte dit på det så att människor fick upp ögonen var ju en bra sak, även om de inte fick upp ögonen för allt det fulspel som pågår. Och även om de allihopa förtjänar att bojkottas så förändrar ju inte det att sony förtjänar det likaså.

Saken är utredd, vad tjänar en bojkott till nu? de fick sitt straff, ett straff jag tycker är helt fel. om jag fatta saken rätt, det var ett tag sedan jag läste nyheten så skulle staterna få pengarna. Jag tycker att kunder som har köpt root-kitt skivor skall kunna gå in till en skivbutik eller annan sony återförsäljare eller kanske bara skicka in den till sony på posten. iallafall skall de bli ersatta med en ny produkt som givetvis är root-kitt fri plus ett x-antal hundra dollar i skadestånd. Hursomhelst så tycker jag att kunderna som drabbas skall vara de som får pengarna i så hög utsträckning som möjligt. Sedan måste nånting göras åt de amerikanska bolagens lobbying-grupper. Där skall bojkotten in. och då inte mot ett specefikt bolag utan bojkotten skall gälla alla de bolagen som ägnar sig åt oskysst lobbyingverksamhet som skadar kunderna.

Tycker detsamma gäller på operativsystemsmarknaden där folk utan större koll lägger pengar i microsofts (och andra bolags) fickor för en massa produkter de inte ens behöver. Företagen tjänar grova pengar på den stora massans okunskap och med massa hemliga avtal. där ny mjukvara trissar upp systemkraven till fördel för hårdvaruutvecklarna osv i en ond cirkel..

är rätt trött nu, har pluggat en hel dag och en halv natt, hoppas det jag skrev går att förstå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Där skall bojkotten in. och då inte mot ett specefikt bolag utan bojkotten skall gälla alla de bolagen som ägnar sig åt oskysst lobbyingverksamhet som skadar kunderna.

Med andra ord ska man alltså inte straffa någon av de som gör fel om man inte kan straffa alla samtidigt. Sony är giganter inom både marknad och branch. Du tror inte att de är en stor del av de där lobby-folket? De kanske inte är direkt involverade, men vem tror du säger åt lobby-folket vad de ska lobba för? Jo givetvis alla företagen, vilket inkluderar Sony.

Och som sagt, straffet är helt åt fanders, så vad är då kvar utom bojkott om nu inte regelverken hjälper till mer än så? Vad tjänar en bojkott till nu? Det har möjlighet att lära sony att sluta hålla på med sån här skit inte för att de är rädda för de fjuttiga straffen, utan för att kunderna överger dem. Så länge vi godtar att de fick betala nån liten struntsumma så kommer ju ingen någonsin sluta uppföra sig på detta sätt mot kunderna, eftersom de vet att om de skulle åka dit så är det ett "fy er" och lite lunchpengar som står på spel... inget allvarligare.

Inte för att folk lär bojkotta dem i tillräcligt stor utssträckning för att de ska bry sig, men de av oss som inte gillar sådant här uppförande och är medvetna om att det pågår borde ändå göra vår del i att försöka stoppa det. Att sen valfri ignorant svensson inte bryr sig skadar ju i så fall bara honom.

Att bara direkt glömma det hela för att det fick sitt undermåliga så kallade "straff" är ju inget annat än att göra dem en tjänst. Som om när killen som brutit sig in i ens hus 4 gånger kommer ut gå och hänga ut en "välkommen in"-skylt bara utifall han får för sig att göra det igen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
text

Ja självklart är sony med i lobbying verksamheten så de skall även de självklart inräknas. saken är att jag vet inte om branchen blir bättre av att enbart ett bolag svartmålas. utan större motaktioner måste till. en stor lobbying grupp för konsumenträtt eller liknande hade väl varit det bästa (precis som att det kommer hända)

Jag tycker än så länge att det värsta och bästa straffet redan har delats ut, och det är all dålig pr detta medförde. Det får nog många företag att tänka till en extra gång innan något liknande upprepas. Ett mistag av ett dotterbolag som drabbar förtroendet för hela koncernen får nog sony (förhoppningsvis) att inte upprepa detta.

straffet gör mig bara förbannad, klart att skadestånd skall delas ut men pengarna skall väl först och främst hamna i fickorna på de drabbade! inte på myndigheter.

Permalänk
Medlem

jag undrar bara hur naiv man är om man tror en bojkott av Sonys TVar och spel mm hjälper?

jag antar att det är meningslöst att föreslå att ni istället bojkottar den delen som faktiskt är ansvarig istället, Sony BMG alltså. för eftersom ingen här köper skivor ändå så ser man ju varför det låter som det gör..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag undrar bara hur naiv man är om man tror en bojkott av Sonys TVar och spel mm hjälper?

jag antar att det är meningslöst att föreslå att ni istället bojkottar den delen som faktiskt är ansvarig istället, Sony BMG alltså. för eftersom ingen här köper skivor ändå så ser man ju varför det låter som det gör..

Nej hjälper gör det säkert inte, men det finns många anledningar till att göra det ändå. Den mest uppenbara är väl att om ingen ens försöker så är det ju dömt att misslyckas från början. Även om det nu är det ändå av andra anledgningar så kan man ju då själv känna sig nöjd med att man försökt att göra nått iallafall. Jag själv köper inte deras prylar eftersom ingen sony-produkt jag ägt hållt mer än 2 månader av någon magisk anledning. Det är ingenting jag direkt lastar sony för, utan mest min egen otur. Det jag däremot lastar dem för är den kassa servicen och mottagandet som kund jag om och om igen fått motta, så när de då uppför sig på detta viset så får jag ju ytterligare en anledning till att förtsätta undvika dem. Två flugor i en smäll

Sen borde man ju faktiskt straffa hela kroppen för vad kroppsdelarna gör tycker jag. Även om de inte varit inblandade i det hela, så gjorde de som sagt ingenting för att stoppa det heller, eller ens ta avstånd från det efter att det redan var gjort. Så även om Sony BMG är de ansvariga så är ju inte helheten utan ansvar heller. Visst, shit happens, men det verkar hända väldigt ofta för just dem (eller rättare sagt, de upprepar samma fel om och om igen), så att moderbolaget öppnar ögonen och tittar efter är väl inte så mycket begärt, är det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej hjälper gör det säkert inte, men det finns många anledningar till att göra det ändå. Den mest uppenbara är väl att om ingen ens försöker så är det ju dömt att misslyckas från början. Även om det nu är det ändå av andra anledgningar så kan man ju då själv känna sig nöjd med att man försökt att göra nått iallafall. Jag själv köper inte deras prylar eftersom ingen sony-produkt jag ägt hållt mer än 2 månader av någon magisk anledning. Det är ingenting jag direkt lastar sony för, utan mest min egen otur. Det jag däremot lastar dem för är den kassa servicen och mottagandet som kund jag om och om igen fått motta, så när de då uppför sig på detta viset så får jag ju ytterligare en anledning till att förtsätta undvika dem. Två flugor i en smäll

Sen borde man ju faktiskt straffa hela kroppen för vad kroppsdelarna gör tycker jag. Även om de inte varit inblandade i det hela, så gjorde de som sagt ingenting för att stoppa det heller, eller ens ta avstånd från det efter att det redan var gjort. Så även om Sony BMG är de ansvariga så är ju inte helheten utan ansvar heller. Visst, shit happens, men det verkar hända väldigt ofta för just dem (eller rättare sagt, de upprepar samma fel om och om igen), så att moderbolaget öppnar ögonen och tittar efter är väl inte så mycket begärt, är det?

vi vet.. men, ja det däremot är ju en bra anledning för dig då.

tja, det är ju vanligt i fjärran östern, snor du nått så av med näven bara. (jag vet inte om det enbart är symboliskt eller om vänsterhänta tjyvar blir av med vänstertassen också) hursomhelst blir risken att de snor nått igen markant lägre. Sony skulle ju funka på samma vis, slutar folk köpa skivorna får de en hint om varför läget inte gillas, slutar folk köpa deras TVar kommer de ju satsa där istället. de separata delarna är praktiskt taget helt oberoende dessutom, hugg av skallen i detta fall och det skulle inte ens påverka handeln sas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
raj raj

har du haft så mycket otur med deras produkter kan jag förstå att du undviker dem, det skulle jag också göra. Har dock aldrig haft det problemet med deras produkter utan de har fungerat kanon för mig. Dock är jag ingen märkeshora på det sättet att jag måste ha en pryl från ett visst företag. utan jag går mycket på vad som erbjuds när jag är intresserad så det blir en salig blandning. senast vart det dock en samsung skärm som jag är ypperligt nöjd med.

aja till saken, jag tror inte det händer dem direkt oftare än något annat företag, det är bara så att det verkar ha blivit en sport att kasta skit mot just sony nu, och det går igen i medierna. allt de gör, säger och liknande, övertolkas, vrids och vänds på och manipuleras nåt sinnessjukt. ryktesspridningen kring just sony har inte varit snäll senaste tiden. och jag tycker det är fel.

det finns betydligt värre förtelser i världen som borde belysas istället, som förhållandet för de kinser som tillverkar bratzdockorna åt leksaksjätten i kalifornien. tror det stod nåt om det på aftonbladet idag faktiskt. Nej för mig är det viktigare att sådanna problem kommer fram i ljuset istället. Det där med bojkott känns som nån förlängning av det pågående konsollkriget där folk som köpt en konkurerande maskin får lite vatten på sin kvarn och tjuter ut bojkott! det finns inte så mycket tanke bakom. Men det man kan göra som konsument som känner sig sviken är ju just som du säger att unvika dem, och gärna göra företaget uppmärksammade på problemet, har de behandlat en illa så skall man ju gärna skriva det till dom och påtala att de har förlorat en "trogen kund" eller nåt dyl och berätta för dem att man aldrig kommer rekomendera deras produkter till nån igen. en piss i havet kanske men om många handlar så kommer de tillslut bli medvetna om problemet. men en massbojkott kommer nog ändå aldrig fungera och det finns så många andra företag man göder som förtjänar en bojkott så mycket mer, bara att man inte alltid är direkt medveten om det.

man kan inte lita på nån eller något
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36536
samsungs vd i fängelse för kartellbildning på minnesmarknaden