Konsoller X360, Wii och PS3-köpguide för alla :)

Permalänk
Medlem

Konsoller X360, Wii och PS3-köpguide för alla :)

Hej alla,

Tänkte starta en tråd angående dom nya konsoller och kommande PS3.

Det är så jag har sålt mitt psp och ska jobba nu över lovet och tänkte skaffa en konsoll.

Här kommer frågan Vilken ska man köpa ?

I denna tråd kan vi disskutera det olika konsollers för och nackdelar, vad som gäller grafik, spel och priser mm.

Jag hoppas ingen fanboy förstör detta ! Detta kommer bli bra för det flesta som tänker köpa en konsoll.

Vad jag tycker.......

Jag har inte haft konsoll sen sega mega drive och är riktigt sugen på en konsoll nu, saken är att jag hade ett psp i ca 6 mån och det var inget för mig. Jag är en person som gillar Pc FPS spel som quake, cs, och strategi som redalert serien. Grejen är att man har köpt dell 24 tummarn och vill inte köpa mer grejer i onödan ?- kanske bättre att köpa fler grejer till datorn?

Har alltid varit på PS3 sidan, jag gillar verkligen ps3 och bara väntar på den, jag tycker spelen är grymma och alla bra saker som bluray osv är också grymt men men så kom det med priset och det blev WOW :D, kanske borde man bara vänta 1 år extra och köpa den för billigare peng?

X360 är för tillfället är grym konsoll med många möjligheter- det bästa med den är internet möjligheterna, spelen är inte dåliga häller ( spel som Gears of war mm). Den är inte dålig teknisk sätt häller pga sin kommande hd-dvd spelare men det känns som om att ps3 kommer hålla längre.... Priset är väl intressant i detta fall då det är inte så jätte dyrt med en 360.

Och Nya colla WIIIII. Den har sålt otroligt bra och det finns ingenstans att köpa :). Den är bra jättebillig konsll, kanske inte bästa grafiken men det är de med den nya kontrollen som gör speler grymma-----> saken är att den är inte så bra som man tror :(, måga recensioer säger att tex spel som red steel och cod3 är inte bra alls för denna konsoll, undra om det är konsollen eller speltillverkarnas fel ??

Hur som helst är det kul och skriva vad man tycker och veta vad andra tycker och då man får mer information att köpa rätt saker.... Jag hoppas att det flesta deltar och specielt folk som äger en av dessa konsoller (Svårt med ps3 men vi försöker :), förlåt för eventuella stavfel.

Permalänk

med tanke på att detta inte är ett neutralt och opartiskt forum när det gäller konsoller,så kommer du nog få en stor diskussion med alla fanboys i denna tråd garanterat.

men OT iaf,mitt mål är att köpa alla nyare konsoller,Wii och PS3(har redan xbox360).
xboxen kan jag bara uttala mej om eftersom den är den enda jag har spelat rejält mycket på(testade Wii 1 gång också,men undviker att ge nån allt för stark recension om denna eftersom jag ej har haft tillfället att ge den en ärlig chans,men det var kul den gången jag spelade på den måste jag säga).

xboxen har 2 nackdelar så som jag ser det,inte stora,men det är ändå nackdelar och det är att den låter lite och att man måste betala års avgift för liven samtidigt som man måste betala månads avgift när man köper ett online spel.
men bortsett från det så tycker jag att boxen är en mycket bra maskin,bra grafik och en salig blandning utav roliga spel(and more to come)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

om du nu är en fps-människa så lägg pengarna på datorn istället..
Om du inte diggar PSP så är det mycke möjligt att både 360 å ps3 räknas bort...

Sedan är det då wii kvar, har själv beställt det, å väntar ivrigt, köper det för legend of zelda, samt kommande mariospel..
Om du inte tidigare sett någon anledning att skaffa nintendo, så vet ja inte om det är nåt för dig heller... Visst, grymt att lira på nytt sätt med nya kontroller, men det är sånt man snabbt vänjer sig vid, sedan är det spelen som avgör konsollköpet...

Tänk inte på så mycke att äga en konsoll, det är köplust som snabbt släcks, utan du ska se vad det finns för spel på de olika konsollerna å gå efter det... OM det är nåra heta titlar till viss konsoll du vill ha så överväg genom det om du ska köpa den eller inte...

Eller så kan du lägga pengarna på datorn istället, å lira cs, bf osv istället..
Risken är stor att konsollen bara blir liggande å samlar damm, men du vet ju med dig själv att du troligen kommer använda din dator dagligen varesig om du spelar på den eller inte... så kanske smart att lägga pengar på den som sagt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
om du nu är en fps-människa så lägg pengarna på datorn istället..
Om du inte diggar PSP så är det mycke möjligt att både 360 å ps3 räknas bort...

Sedan är det då wii kvar, har själv beställt det, å väntar ivrigt, köper det för legend of zelda, samt kommande mariospel..
Om du inte tidigare sett någon anledning att skaffa nintendo, så vet ja inte om det är nåt för dig heller... Visst, grymt att lira på nytt sätt med nya kontroller, men det är sånt man snabbt vänjer sig vid, sedan är det spelen som avgör konsollköpet...

Tänk inte på så mycke att äga en konsoll, det är köplust som snabbt släcks, utan du ska se vad det finns för spel på de olika konsollerna å gå efter det... OM det är nåra heta titlar till viss konsoll du vill ha så överväg genom det om du ska köpa den eller inte...

Eller så kan du lägga pengarna på datorn istället, å lira cs, bf osv istället..
Risken är stor att konsollen bara blir liggande å samlar damm, men du vet ju med dig själv att du troligen kommer använda din dator dagligen varesig om du spelar på den eller inte... så kanske smart att lägga pengar på den som sagt..

Du har lite rätt faktist, men grejen är att jag har börjat tröttnat på dator ;), jag sitter många timmar framför datorn nu men spelar inte, jag lyssnar på musik, tittar på filmer och surfan samtidigt som man sitter på msn :), det brukar komma veckor då man inte spelar för min del, och när jag väl spelar så pelar jag max 1 timme typ (börjar tröttna på datorn) :D, därför vill jag skaffa en konsoll, funderar på en billig 360 eller Wii och när man senare efter sommarn får studenten och börjat jobba så har man mer pengar och köpa bättre saker. Kommer förmodligen inte köpa en ny dator förens september-oktober 2007 då jag kommer ha råd, och min dator är inte så bra att den orkar med nyare spel.

så en konsoll skulle inte sitta fel häller

Permalänk

Xbox 360. Prisvärd, många bra spel i alla genrer. Fler på väg. Barnsjukdomarna är borta, kan användas som DVD. Jag valde den framför Wii och PS3 för jag gillar spelen som kommer till den mer. Wii är också lockande men enbart Zelda är bra idag och jag gillar inte smashbros och Mario verkar flummigt.

Jag gillar action och racing och Gears of War, Rainbow Six, CoD 3 och PGR 3 avgjorde för Xboxens fördel. Med spel som Halo 3, Lost Planet, Forza 2 etc. etc. bankades på dörren var valet självklart.

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt att köpa mig en konsoll så här till jul och allting, dock har jag redan bestämt mig för ett x360pre.
wii, lockar inte för mig, den känns så budget på nått sätt, inga bra spel (förutom zelda) som lockar.
ps3, har fått ganska mycket skit på senaste tiden och sen så kostar den så mycket och har inte kommigt till sverige än.

5 självklara spel till xbox360 enligt mig är :
1. Gears of War , verka vara det bästa spelet till konsollen hittils?
2. Fight Night Round 3 , har spelat 2an och jag blev kär direkt, trean lär jag älska med?
3. Rainbow Six Vegas, Det verka vara det bästa RainbowSixspelet ?
4. Splintercell Double Agent, jag har klarat ut alla splintercellspel på dator med dock orkar inte min dator med det nyaste, så får ta det på konsoll.
5. Assassins Creed, säger sig själv.

Permalänk
Medlem

Re: Konsoller X360, Wii och PS3-köpguide för alla :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88

saken är att den är inte så bra som man tror :(, måga recensioer säger att tex spel som red steel och cod3 är inte bra alls för denna konsoll, undra om det är konsollen eller speltillverkarnas fel ??

Det är speltillverkarnas fel. Dom har inte lärt sig att riktigt bra spel med kontrollsystem osv.
Dessutom har 360 funnits ute på marknaden i 1 år mer, så den har ju haft lite mer tid på sig.

Visst, om du vill lira mer actionspel som t.ex. Gears of war, halo osv så är nog 360n bättre.

Men om du vill ha jävligt roligt och spela 4 st på t.ex. Wario Ware: Smooth moves och ha roligt med polare så passar Wii bättre.
Är övertygad att det kommer komma bättre spel som t.ex. Metroid mfl.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på de, det känns som om att Wii är en konsoll för det yngre (enligt mig) men det finns fortfarande roliga spel till wii, saken är att det är inget för mig :). X360 är rätt så grym om man ska köpan då köper man gears of war paketet för det är grymaste spelet tycker jag och PS3 får man väl också köpa om ca 1 år då det har gått ner i pris och det finns fler spel till den och alla "problem" som konsoller brukar ha i början gå bort.

så det lutar åt att man ska skaffa en x360 men ska vänta efter nyår med det faktist för att har hört/läst många som har fått trasiga x360 eller som går sönder efter ettag- fins dom som har bytt 2-4 ggr.

Permalänk
Medlem

ps3 nackdelar:

ful! (smaksak)
tyngst av konsollerna
störst av konsollerna
Dåligt live läge (jaaa fatta fanboys!)
Dyr

Permalänk
Medlem

Re: Konsoller X360, Wii och PS3-köpguide för alla :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88

Har alltid varit på PS3 sidan, jag gillar verkligen ps3 och bara väntar på den, jag tycker spelen är grymma och alla bra saker som bluray osv är också grymt men men så kom det med priset och det blev WOW :D, kanske borde man bara vänta 1 år extra och köpa den för billigare peng?

X360 är för tillfället är grym konsoll med många möjligheter- det bästa med den är internet möjligheterna, spelen är inte dåliga häller ( spel som Gears of war mm). Den är inte dålig teknisk sätt häller pga sin kommande hd-dvd spelare men det känns som om att ps3 kommer hålla längre.... Priset är väl intressant i detta fall då det är inte så jätte dyrt med en 360.

Och Nya colla WIIIII. Den har sålt otroligt bra och det finns ingenstans att köpa :). Den är bra jättebillig konsll, kanske inte bästa grafiken men det är de med den nya kontrollen som gör speler grymma-----> saken är att den är inte så bra som man tror :(, måga recensioer säger att tex spel som red steel och cod3 är inte bra alls för denna konsoll, undra om det är konsollen eller speltillverkarnas fel ??

huruvida XB360 är tekniskt bra eller ej beror ju inte på ett ogenomtänkt tillbehör, särskilt inte om man sen drar upp priset som en fördel i samma andetag. (kan vara värt att fundera på innan man söker jobb på Råd och Rön kanske?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Konsoller X360, Wii och PS3-köpguide för alla :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
huruvida XB360 är tekniskt bra eller ej beror ju inte på ett ogenomtänkt tillbehör, särskilt inte om man sen drar upp priset som en fördel i samma andetag. (kan vara värt att fundera på innan man söker jobb på Råd och Rön kanske?

Att den är billig är ju för klassen kan man säga, altså närmaste motståndare är ju ps3an som kommer kosta ca 5500-6000kr och där mellan har vi ju ca 2000 billigare X360 --> mer spel/tillbehör och den har funnits i 1 år så då har den för det mesta blivit av med "problem" mm (Det är vad jag tycker),

Ps3 kommer jag också köpa men inte som tidigast om ett år pga priset och vill ha mer spel tillden samtidigt som jag har köpt dell 24 tummar så man vill ju spendera mer tid på de också:P

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Konsoller X360, Wii och PS3-köpguide för alla :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Att den är billig är ju för klassen kan man säga, altså närmaste motståndare är ju ps3an som kommer kosta ca 5500-6000kr och där mellan har vi ju ca 2000 billigare X360 --> mer spel/tillbehör och den har funnits i 1 år så då har den för det mesta blivit av med "problem" mm (Det är vad jag tycker),

Ps3 kommer jag också köpa men inte som tidigast om ett år pga priset och vill ha mer spel tillden samtidigt som jag har köpt dell 24 tummar så man vill ju spendera mer tid på de också:P

jadå, påpekar bara att det inte var så genomtänkt att dra upp det tillbehöret i samma andetag, för då blir det varken bra eller billigt alls ens jämfört med PS3. men visst, 360 ensam är prisvärd idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Wii kanske man skall vara lite försiktig innan man köper. kollar man runt på forum osv får man lätt intrycket att den är guds gåva till gamern. En arbetskompis lyckades bli ägare till den åtråvärda konsollen och han vart inte helt nöjd med den. Tydligen tyckte han inte att kontrolltekniken var tekniskt perfekt och vart lite missnöjd, han tyckte inte heller den gav så mycket att spela ensam utan den var roligare med ett gäng kompisar.

själv har jag testat den för lite för att vilja uttala mig, men det kan vara nått att tänka på innan man springer iväg och köper en. Att testa före är nog en bra idé för att se om man gillar det som erbjuds. Men är man som jag som hellre drar fram ett spel en lugn kväll o lirar i lugn o ro så känns inte Wii så aktuell, inte för tillfället iaf. Då blir det nog en mer "normal" konsoll.

Måste det förresten vara nån av de senaste konsollerna? nu kan man ju köpa de gamla maskinerna för vrakpriser och fynda topptitlar ruggigt billigt.

Sen måste jag bara fråga. När blev en stationär konsolls vikt en nackdel? Min dator väger typ 15kg men intefan bryr jag mig om det, jag brukar ju inte kuta runt med den under armen direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Sen måste jag bara fråga. När blev en stationär konsolls vikt en nackdel? Min dator väger typ 15kg men intefan bryr jag mig om det, jag brukar ju inte kuta runt med den under armen direkt.

så det skulle inte göra ngt om den vägde 250kg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
så det skulle inte göra ngt om den vägde 250kg?

Är du seriös eller? du tycker att det är mycket att bråka om att maskinen väger 5kg när exempelvis en 360 väger runt 4?

och ja med tanke på att man skulle behöva en gaffeltruck för att forsla hem en konsoll på 250kg skulle det nog bli lite jobbigt, men hur står det till med perspektivet på saker och ting?

med tanke på att ps3 har strömförsörjningen internt så tar jag gärna den lilla extra vikten o slipper ha massa skit liggandes på golvet och samla dam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Är du seriös eller? du tycker att det är mycket att bråka om att maskinen väger 5kg när exempelvis en 360 väger runt 4?

och ja med tanke på att man skulle behöva en gaffeltruck för att forsla hem en konsoll på 250kg skulle det nog bli lite jobbigt, men hur står det till med perspektivet på saker och ting?

med tanke på att ps3 har strömförsörjningen internt så tar jag gärna den lilla extra vikten o slipper ha massa skit liggandes på golvet och samla dam.

För mig så bryr jag inte mig mycket om tex vikt, hur stor den är och hur mycket den drar ( bara det är ingen torktumlare

Permalänk
Medlem

Är det actionspel du gillar mest ja då är 360 utan tvekan bäst då idag me tanke på spelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
För mig så bryr jag inte mig mycket om tex vikt, hur stor den är och hur mycket den drar ( bara det är ingen torktumlare

Nej vikten och utseendet har ju inte avgörande betydelse, visst ser maskinen bra ut är det ett plus men smaken är ju som baken och folk gick ju inte man ur huse för att köpa NES pga dess skönhet.

Xbox 360 är en konsoll i hög grad präglad av västerlandet, vilket i mina ögon plaserar den brevid pcn, eftersom de flesta utvecklare till pc är västerländska och lika så till 360 så känns 360 lite överflödig om man samtidigt har en hyfsad spelpc. visst kommer det bra exklusiva spel till 360 också men frågan är om de kommer i tillräckligt stor utsträckning för att motivera ett köp om man redan har en hyfsad pc att njuta av action på?

Japanarna bjuder på lite annorlunda lir så det beror ju lite på vad man är ute efter där. men de känns som det bästa komplementet till pcn i mitt tycke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Nej vikten och utseendet har ju inte avgörande betydelse, visst ser maskinen bra ut är det ett plus men smaken är ju som baken och folk gick ju inte man ur huse för att köpa NES pga dess skönhet.

Xbox 360 är en konsoll i hög grad präglad av västerlandet, vilket i mina ögon plaserar den brevid pcn, eftersom de flesta utvecklare till pc är västerländska och lika så till 360 så känns 360 lite överflödig om man samtidigt har en hyfsad spelpc. visst kommer det bra exklusiva spel till 360 också men frågan är om de kommer i tillräckligt stor utsträckning för att motivera ett köp om man redan har en hyfsad pc att njuta av action på?

Japanarna bjuder på lite annorlunda lir så det beror ju lite på vad man är ute efter där. men de känns som det bästa komplementet till pcn i mitt tycke

"PC-spel" är allt också bättre på konsoll, även om den heter XBox så funkar den ju ändå bättre än genomsnitts-PCn gör för spel..

lustigt det där med NES förresten, maskiner kanske måste se lite seriösa (tråkiga) ut för att funka här?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
ps3 nackdelar:

ful! (smaksak)
tyngst av konsollerna
störst av konsollerna
Dåligt live läge (jaaa fatta fanboys!)
Dyr

Årets mest givande inlägg?

Mitt tips är att kolla på vad du vill spela för spel. Sen kollar du på spelen som finns & kommer till varje konsoll. Läs tester & artiklar om spelen för att få en uppfattning om vad de handlar om och hur de kommer att vara rent spelmässigt, grafiskt mm. När du nu har valt t.ex. xbox360 för PGR3, Forza, GoW eller Wii för kontrollern, Zelda & Wii sports eller PS3 för MSG, Gran Turismo, Motorstorm så köper du den. Man väljer inte konsoll efter vad andra tycker, de ska inte spela på den utan du. Spelar ingen roll om xbox3604life säger att hans xbox äger och du måste äga det om du inte finner spelen intressanta. Samma gäller PS3 & Wii fanboys, skit i hur konsollen ser ut, bry dig om spelen för det är faktist till dem som du ska ha konsollen. Du köper inte konsoller för att just äga bara den, utan du köper en konsoll p.g.a. dens spel.

Detta är dock vad jag tycker, dock så kompleterar varje konsoll varandra, äger ps2 & xbox, min bror har en xbox360. Visst den är stilren, låter ganska mycket och spelen ser värkligen bra ut jämfört med min ps2. Dock så är JAG inte intresserad av de spelen som lanseras till den konsollen. JAG gillar MSG, Gran Turismo, God of War, FFX mfl. Detta betyder dock inte att jag inte spelar med min bror ibland. Dock så är inte den konsollen något JAG satsar på, hade JAG gillat PGR, Halo, GoW mfl så hade JAG lätt köpt den. Sen så är jag skeptisk till att köpa Wii, gillar Zelda men är nog det enda spelet JAG ser som intressant, dock inget som hindrar mig ifrån att köpa det senare då priset har sjunkit.

Skriver bara vad JAG tycker. Framhävde "jag" för att slippa fanboys kommentarer och vill vara neutral. Vill ni se det ur en annan konsolls synvinkel så är det bara att byta plats på konsollnamnet & dess spel.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
"PC-spel" är allt också bättre på konsoll, även om den heter XBox så funkar den ju ändå bättre än genomsnitts-PCn gör för spel..

lustigt det där med NES förresten, maskiner kanske måste se lite seriösa (tråkiga) ut för att funka här?

jo fast actiongenren då främst fps och liknande fungerar väldigt bra till pc, spel som Half Life 2 och liknande kör (enl min enkla mening) över halo och liknande trots att dessa också är väldigt välgjorda.

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att jag ska vänta med konsoller till typ juli -agusti och skaffa ett PS3

Tack alla för dissktionen

Permalänk

Vill bara knapa in att du kan utesluta PS3an om du ska köpa konsoll nu då 360 är den som är bäst(i nuläget). Ge PS3an ett år efter release så tror jag att 360n tuggar gräs. Men detta verkade du klura ut själv så GLHF

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem

köp xbox 360 ffs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Måste det förresten vara nån av de senaste konsollerna? nu kan man ju köpa de gamla maskinerna för vrakpriser och fynda topptitlar ruggigt billigt.

Helt rätt! Köpte själv en vanlig xbox för några månader sen. Jag tycker grafiken är helt ok, känslan är kanon, kontrollen är riktigt najs, även om originalkontrollen är lite liten för mina stora labbar

Men att gå ner till spelbutiken och köpa 3-4 spel för under femhundringen är riktigt najs. Och då är det ändå riktigt bra spel.

Fördelen med en konsoll gentemot PC:n är för mig: Du slår på den och börjar lira. Du stänger av när du är klar. Du behöver inte uppgradera den någonsin om du inte vill, behöver inte ladda hem nya drivisar varje vecka.

Nackdelen är så klart att det är ren skit att spela fps med en handkontroll

För att bidra lite till diskussionen om vilken enhet man ska köpa så:

Den enhet som du trivs bäst med.
Spelutbudet. Många spel kommer till alla konsollerna så det är ju bara de stora spelen man har att gå efter, zelda, GoW, och vad nu alla andra såna spel kan tänkas heta.
Kontrollen. Jag är inte så förtjust i ps-kontrollen. Vet inte varför faktiskt. Och jag var aldrig särskilt förtjust i varken n64- eller GC-kontrollerna. Däremot tycker jag att xboxkontrollen är riktigt trevlig. Så det var definitivt en avgörande faktor för mig.

Bättre än SNES blir det ju såklart aldrig, men man får ta the next best thing