Bärbara större inkomstkälla än stationära nästa år

Permalänk
Melding Plague

Bärbara större inkomstkälla än stationära nästa år

Enligt en rapport kan nästa år bli det år då datortillverkarna för första gången kommer att tjäna mer pengar på bärbara datorer än stationära datorer.

Läs nyheten: Bärbara större inkomstkälla än stationära nästa år

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker prestandan på bärbara är undermålig.
Men jag förstår de som köper bärbara pga smidigt osv men själv skulle jag aldrig köpa en för att spela på.

Permalänk
Medlem

Är ganska enkla val. Spelar man så har man en stationär. Spelar man inte är det perfekt med en bärbar. Vill man ha det bästa från två världar har man givetvis en av varje.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Tycker prestandan på bärbara är undermålig.
Men jag förstår de som köper bärbara pga smidigt osv men själv skulle jag aldrig köpa en för att spela på.

Datorer kan användas till mycket annat än spelande.

Permalänk
Medlem

Jag själv byter mig till en Macbook nu vid årsskiftet och spelar istället på PSP och någon framtida konsol. Spel är inte allt på PC:n...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Datorer kan användas till mycket annat än spelande.

Amen
Det verkar dock som om 99% av alla Swecare inte håller med

Permalänk
Medlem

Bara jag som är förvånad över att dom inte redan gör det? :s

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

arbetar jag med grafik vill jag hellst inte ha en bärbar, eller en riktigt jäkla dyr bärbar med en skärm som duger... vilket de flesta på laptops inte gör.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Antar att dom inte tar med hemmabyggen i kalkuleringen. Så det är nog ändå ganska missvisande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Antar att dom inte tar med hemmabyggen i kalkuleringen. Så det är nog ändå ganska missvisande..

Som jag fattat det är det en försvinnade liten %del som byggger själva.
Det hade nog inte märkts även om dom räknat med "oss".

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Datorer kan användas till mycket annat än spelande.

Självklart men prestandan är ändå ganska undermålig även med vanligt kontorsarbete.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Självklart men prestandan är ändå ganska undermålig även med vanligt kontorsarbete.

Dock duger de rätt bra även om de är lite långsammare i uppstarten och och start av applikationer. De behöver inte mer då programmen inte är så krävande eller stora. Det är ju främst hårddisk och graffet som halkar efter på bärbara och det behöver ju inte kontorsdatorer ha så stor kraft med.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Tycker prestandan på bärbara är undermålig.
Men jag förstår de som köper bärbara pga smidigt osv men själv skulle jag aldrig köpa en för att spela på.

Och jag skulle aldrig köpa en persondator för att spela på, utan köpa en spelkonsol istället.

Prestandan på dagens bärbara duger fint åt de flestas kontorsarbete. Det enda är att många har lite snålt med ram och grafikkort för kommande Vista.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Bärbara med 2GB RAM, hyfsat snabb hårddisk och högupplösande och ljusstark skärm där text inte är pytteliten är inte billiga.

Däremot spelar inte processorn så stor roll på bärbara, det är minne/hårddisk som är den stora flaskhalsen. Precis som på stationära för övrigt.

Grafikkort verkar inte vara något större problem på lite dyrare bärbara, Radeon Mobile och Geforce2Go presterar ju fullt tillräckligt bra för spel(inte för 3DMark-rekord, men vem bryr sig).

De största felen på bärbara brukar annars vara vikten/batteritiden(som brukar bli dålig med en bra grafikdel).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är ju som man betalar..
Betalar man mycket får man mycket prestanda ..
Detta lag gäller i båda världar..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Bara bra när man är på resande Fot .Har själf haft en den jag säljade efter ca 3 Monate redan.Stationär halt bättre,när man har en Lägenhet...........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Är ju som man betalar..
Betalar man mycket får man mycket prestanda ..
Detta lag gäller i båda världar..

Men priset ökar grymt mycket mer på bärbara med bra prestanda, oavsett hur mycket DENNA lag som du pratar om gäller i båda världarna.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Vad ska man göra med en överklockad dator? Köra word?

Redigera film, komprimera film/musik, packa filer, använda photoshop, osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Grafikkort verkar inte vara något större problem på lite dyrare bärbara, Radeon Mobile och Geforce2Go presterar ju fullt tillräckligt bra för spel(inte för 3DMark-rekord, men vem bryr sig).

De största felen på bärbara brukar annars vara vikten/batteritiden(som brukar bli dålig med en bra grafikdel). [/B]

Tja, vet inte riktigt vad du spelar för spel på din bärbara, men Radeon Mobile och Geforce2Go räcker, enligt min mening, inte till många spel i dagsläget. Du kan ju prova att köra det senaste CIV och se ^^.

Ett annat irriterande problem med bärbara datorer är den olidligt höga ljudnivån vid hög belastning, något vi inte lär bli av med på ett bra tag framöver, iaf inte så länge vi försöker att stoppar in high end-prylar i dem.

Permalänk
Medlem

Detta tror jag inte på för 5 öre.
Är säljare själv, och idag känar vi kanske 200-400 på en bärbar och 1000-1500:- på en stationär, så det ska till radikala ändringar om det ska gå.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Detta tror jag inte på för 5 öre.
Är säljare själv, och idag känar vi kanske 200-400 på en bärbar och 1000-1500:- på en stationär, så det ska till radikala ändringar om det ska gå.

Det är väl ändå inte ni säljare denna artikel handlar om

Permalänk
Hedersmedlem

Om bärbara kunde bli lite mer modulära för oss som gillar att pyssla kanske det kunde vara något.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Självklart men prestandan är ändå ganska undermålig även med vanligt kontorsarbete.

Hur är en Core 2 Duo på 2 Ghz, med 1GB+ i RAM på något sätt undermålig i vanligt kontorsarbete?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hur är en Core 2 Duo på 2 Ghz, med 1GB+ i RAM på något sätt undermålig i vanligt kontorsarbete?

Mja, hårddiskarna är största problemet IMO.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Mja, hårddiskarna är största problemet IMO.

Det handlar alltså mer om att Star.Wars.Episode.1.DVDRip.DivX-moviesfreak och din musiksamling ska ha plats på hårddisken än kontorsarbete? 120GB räcker gott för kontorsarbete i de väldigt allra flesta fallen...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det handlar alltså mer om att Star.Wars.Episode.1.DVDRip.DivX-moviesfreak och din musiksamling ska ha plats på hårddisken än kontorsarbete? 120GB räcker gott för kontorsarbete i de väldigt allra flesta fallen...

Han menade ju hastighet inte storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Han menade ju hastighet inte storlek.

Så det tar 5 sekunder istället för 15 att flytta över min_stora_databas.db eller nått från C: till D:?
För i övrigt spelar det väl inte någon större roll förrutom vid uppstart av program?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Mja, hårddiskarna är största problemet IMO.

Förklara varför? Att det tar någon sekund extra att starta, är inget emot än att skriva för hand och anteckna i utskrivna papper eftersom man annars inte har tillgång till en dator. Jag sitter själv med en +200 sidors rapport (ingås massa figurer och dritt) i Word för ett stort företag, som jag mestadels har gjort på en bärbar PII med slö hårddisk och allt.
Det största problemet var långtifrån hårddisken eller processorn, utan att skärmen var så lågupplöst i kombination med liten (14”), så att man fick en väldig dålig överblick över rapporten eller t.o.m. en sida i rapporten.
Så en bärbar ska i många tillfällen jämföras med att sitta med penna och papper som jag gjorde i början, eller sitta vid en dator där man kanske får vänta i hela 3 sekunder längre än en stationär på att windows startar. Hur ska man överleva detta?

Men visst, vilka andra kontorsarbete än office etc. behöver en vanlig person göra på "resande fot" som den är för slö för? Man köper ju inte en bärbar för att använda den som den vore en stationär.
*edit*
Det finns 7200rpm hårddiskar för bärbara också, fast för de flesta så är det inte värt att offra ström och tystare ljudnivå för en sådan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Försök hitta en bärbar dator som går att spela lite på för en vettig peng, det är inte lätt. Finns en massa datorer med feta processorer och minne, men likförbannat fins det inte några med vettiga grafikkort utan att det kostar lika mycket som en värsting-stationär.

bud_bundy:

Jo, jag skulle vilja påstå att väldigt många bärbara köps för att användas "som en stationär". Jag vet hur många som helst som har en bärbar hemma, men aldrig tar den med sig nånstans. Det är helt enkelt smidigt att kunna lägga ner datorn i en låda när den inte används, och slippa behöva ett helt skrivbord för datorn. Finns också många företag som har bärbara, dels för att de är enklare att flytta runt inne på kontoret, inte främst för att arbeta med dem på resan. Sen är det även många företag som har bärbara datorer för att kunna få säkerheten av att låsa in dem i ett kassaskåp när de går hem.

Köper jag en bärbar dator så kommer jag inte använda den under resan, utan som en stationär dator med mobilitet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Sas det inte exakt samma sak förra året vid denna tiden?