Permalänk
Medlem

HD TV upplösning?

hej

undrar vilken uplösning behöver TVn ha för att man ska njuta av ps3 och xbox360 spel till fullo?

måste man har det högsta som är 1900x nånting eller räcker det med 1366x700?

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

720p vilket är 1280x720 duger gott.

Permalänk

det är ett måste att ha 1900x1080p om du nu vill ha ut allt av ps3.
när det gäller xboxen så duger 1366x720 mer än väl.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

2 olika svar

kommer ps3 spel att köras på sån hög uplösning ? är det bekräftad?

vad gäller xboxen har den verkligen lägre prestanda än ps3? så pass lägre tom?

@hazard, körs spelen inte på högre uplösning? har du testat spel som GOW på olika uplösningar?

kommer att ångra om jag köper nåt som inte duger

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noppa
2 olika svar

kommer ps3 spel att köras på sån hög uplösning ? är det bekräftad?

vad gäller xboxen har den verkligen lägre prestanda än ps3? så pass lägre tom?

@hazard, körs spelen inte på högre uplösning? har du testat spel som GOW på olika uplösningar?

kommer att ångra om jag köper nåt som inte duger

alla spel kommer inte att ligga på det,men en hel del.
prestandan tänker jag inte ens gå in på,leder bara till en massa "åhh,det är mycket bättre" tjaffs.

duger gör det,mer än väl.
stirra dej inte blind på siffror som verkar vara högre.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

För att kunna utnyttja till max behöver du en Tv med bemärkelsen "Full HD"
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325173
det var den billigaste TV'n som klarade den upplösningen. Men för att verkligen märka skillnad mellan 1920x1800 och 1366x720 ska du helst ha 50"+ vad jag har hört.
Så ifall man har pengarna så. Det är riktigt mycket pengar. Om du inte är jätterik vore det smartare att satsa på en billigare tv som klarar 720p.
Föresten så skall både Xbox360 och PS3 köra i upplösningen 1920x1800. Fast 360 behöver någon uppgradering.

Permalänk

nej nej,hua nej,finns TV apparater som klarar full HD(som tom ligger på uppåt 55") som kostar under 30 000.
bakporjektions TV.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=118872
denna tex.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

sålänge TVn är lite större än ens ego så är det lugnt. du kommer kunna spela alla spel och njuta av dem oavsett vad du tar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag vill absolut inte lägga så mycket pengar på en tv just nu då det endast kommer att vara spel tv för ett spel rum, ska lägga max 10k på den hehe så nåt full HD blir det tyvärr inte.

då undrar jag om man nu köper ett 1366x700 kommer spelen att se kassa ut då menar jag alltså förvrängda och så för jag har hör att om man har en vanlig gammal tv och kör vissa ps3/360 spel så kommer de att visas helt konstigt och suddigt tom.

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk

nej.
skillnaden mellan 720p och 1080p är inte katastrofalt stor,så du kan med gott samvete köpa dej själv en TV som klarar det du nyss skrev,det duger.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
nej.
skillnaden mellan 720p och 1080p är inte katastrofalt stor,så du kan med gott samvete köpa dej själv en TV som klarar det du nyss skrev,det duger.

utmärkt det var det jag ville höra. godjul på dig

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

http://www.playing.se/view.phtml?id=310446

läs mer fakta och mindre av folks åsikter

Permalänk

Sen finns det "billiga" full-hd tv:n under 20k som t ex: http://www.pixmania.com/se/se/451979/art/samsung/lcd-tv-16-9-...

Använd alltid http://se.pricerunner.com/ innan du handlar elektronikvaror är mitt råd, själv har jag sparat mer än 1000kr bara i år.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Butte
http://www.playing.se/view.phtml?id=310446

läs mer fakta och mindre av folks åsikter

men det du länkade var mer av folks åsikter igen jö

vill som sagt inte punga ut mer än 10k 7-8k skulle vara idealisk ps3 kommer o gå på 6k oxo

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noppa
men det du länkade var mer av folks åsikter igen jö

vill som sagt inte punga ut mer än 10k 7-8k skulle vara idealisk ps3 kommer o gå på 6k oxo

Var lite ironisk. Det jag menar är att folket på det forumet har koll på det där rätt bra. Go jul!

Permalänk
Medlem

360n har ju en 1080p patch på live så där borde det ju inte vara någon skillnad?

Visa signatur

Athlon64 3400+ 1mb cache | 2*512mb Kingston | Asus K8N-E Deluxe | Leadtek Geforce6800GT@Ultra | Antec Sonata 380W True Power

Permalänk
Medlem

360 kommer vad MS har sagt inte utnytja 1080p i spel utan det blir väl till HD-DVDn eller nåt

men 720p borde duga hur bra som helst om man inte är en fanatiker av det värsta som finns. men 1080p skärmarna blir väl billigare de med, när man tänker på hur prisutvecklingen sett ut med plattskärmarna kanske det är läge att vänta lite? Själv får nog min "32" bildrörs teve hänga med ett tag till. Vill helst ha en tv som man kan uttnytja de nya videoformaten till max, då väntar jag hellre lite för att se hur priset utvecklas på "full hd" skärmarna.

Permalänk
Medlem

1080p till 360n eller ps3 kommer vara upp till utvecklarna. Är ju en balansering av vad som är viktigt. Är 1080p viktigt, ja då får de dra ned andra effekter och sådant för att det ska flyta bra. Tror inte många spel kommer i 1080p, framförallt enklare sortens spel som ändå inte maxar hårdvaran.

Sen att Xbox 360 möjligtvis är kraftfullare än PS3 i 1080p, borde få dem som tjatar om 1080p och PS3 i varannan mening att tänka efter lite istället. Typ alla launchspel utom något litet till PS3 blev ju 720p istället för 1080p som det var sagt.

Jag tror själv att ett spel i 720p med mer effekter, fysik och liknande kommer vara bättre än ett i 1080p där de inte kan ha lika mycket. Är ju först med projektor man börjar få en stor skillnad mellan dem. Har du en 40" och sitter på 3m så ser man inte speciellt stor skillnad.

http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=1

Permalänk

Denna TV kostar 14 149:- och har Full HD:

http://www.pixmania.com/se/se/441194/art/toshiba/lcd-tv-16-9-...

Edit:

Låt oss säga att man köper en aparat med Full HD upplösning, vad händer om man vill köra 720p på den (Xbox 360)?

Då måste väll TVn skala upp bilden rätt rejält och det borde inte alls ge samma kvalité? Betyder det isåfall att om man vill ha så bra bild som möjligt till sina spel så köper man en 720p TV för Xboxen och en 1080p TV för PS3an (nej, jag skall inte köpa två skärmar )?

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en 720p(PS3 & Xbox 360) om du inte vill se massa Blue-ray eller HD-DVD filer i 1080p.

Men ska du se filmer ska du i första hand tänka på bildkvaliteten som inte alls behöver vara bättre bara för det är högre upplösning. Snarare tvärtom ifall TV-apparaterna kostar lika mycket. En betalar du extra för högre upplösning, medan den andra för bättre bildkvalitet. Sitter du inte 1m från TV, beroende på storlek förstås, kommer du tycka det är väldigt mycket bättre bild på den med lägre upplösning hursomhelst.

Mitt tips är att gå till www.minhembio.com/forum och läsa på bland de som kan sånt här, visst det finns de som tror upplösning är allt och att alla PS3 spel, även fast motbevisat, kommer i 1080p där också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer_AB
Denna TV kostar 14 149:- och har Full HD:

http://www.pixmania.com/se/se/441194/art/toshiba/lcd-tv-16-9-...

Edit:

Låt oss säga att man köper en aparat med Full HD upplösning, vad händer om man vill köra 720p på den (Xbox 360)?

Då måste väll TVn skala upp bilden rätt rejält och det borde inte alls ge samma kvalité? Betyder det isåfall att om man vill ha så bra bild som möjligt till sina spel så köper man en 720p TV för Xboxen och en 1080p TV för PS3an (nej, jag skall inte köpa två skärmar )?

vill du köra 720p,så kör du 720p.
TVn går ej efter den högsta inställningen som den kan klara av,utan den går efter vad du själv ställer in den att gå efter(typ att du väljer att köra spelen i 720p som man får välja i xboxen).

att köpa en TV som klarar av 720p för xboxen och en TV som klarar av 1080p för PS3 är,och du får ursäkta mej nu,ganska korkat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
360 kommer vad MS har sagt inte utnytja 1080p i spel utan det blir väl till HD-DVDn eller nåt

men 720p borde duga hur bra som helst om man inte är en fanatiker av det värsta som finns. men 1080p skärmarna blir väl billigare de med, när man tänker på hur prisutvecklingen sett ut med plattskärmarna kanske det är läge att vänta lite? Själv får nog min "32" bildrörs teve hänga med ett tag till. Vill helst ha en tv som man kan uttnytja de nya videoformaten till max, då väntar jag hellre lite för att se hur priset utvecklas på "full hd" skärmarna.

Sluta hitta på.
360 skalar redan upp spel till 1080p, och i framtiden finns det möjlighet att rendera spel i 1080p om utvecklaren vill det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Sluta hitta på.
360 skalar redan upp spel till 1080p, och i framtiden finns det möjlighet att rendera spel i 1080p om utvecklaren vill det.

Hittar inte på, MS har gått ut och sagt det i ett utalande, ledsen att du vart besviken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Hittar inte på, MS har gått ut och sagt det i ett utalande, ledsen att du vart besviken

Det dom sagt är att MS inte kommer utveckla spel i 1080p, men det är fritt fram för andra utvecklare att göra det. Och uppskalning av spel till 1080p görs redan idag, samma gäller dvd-film. Som jag sagt förut, 360 har bättre 1080p-stöd än PS3.

Splinter Cell i 1080p
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=15869

Permalänk
Medlem

De har väl sagt att det är upp till utvecklarna, men att de inte själva har planer på det för tillfället.

Är det nått man blir besviken på är det att de snacka om 1080p till PS3 i flera år och lever inte upp till det.

Permalänk
Medlem

Hur man kan påstå att en maskin som saknar basic grejer som HDMI har bättre 1080p stöd än ps3 är lite befängt, dessutom utvecklas rätt mycket matrial för 1080p till ps3 så fattar inte vad man skall bli besviken på.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du definierar som bättre stöd. Det är fullt möjligt att Xbox 360 är kraftfullare i 1080p. Däremot så finns det ingen som helst anledning göra 1080p spel till den för att den inte har HDMI, det håller jag med om.

Jag bara stör mig på allt snack om att 1080p är vad som kommer göra PS3 till vinnare. Ungefär som medelsvensson som köper en dyr 1080p TV med dålig bild istället för en bra 720p TV eftersom han tror upplösning är allt.

Permalänk

Hela HDMI-diskussionen är så otroligt urvattnad. Först använder sony 1080p som säljargument mot 360n. MS fixar 1080p och då blir det logiskt att försöka hitta nån mer "hake" vilket i detta fallet blev HDMI. Det GÅR utmärkt att köra 1080p via VGA eller component så även om det är trist att det inte finns nån HDMI kabel till 360 är det inte alls så katastrofalt som Sonypojkarna vill få dig att tro. Dessutom blir diskussionen än mindre relevant när extremt få konsumenter sitter med tv-skärmar/projektorer som klarar 1080p och majoriteten av de titlar som kommer komma till next-gen boxarna är, vad det verkar, i 720p.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så, tror inte att dom flesta tvapparater idag klarar av 1080p på component-ingågarna.

Permalänk

Då är det ju en begränsning i skärmen och inte i 360n. Det finns säkert skärmar som inte klarar 1080p över component, precis som det finns skärmar som inte har HDMI. Kanske ska tillägga att även PS3 kommer att skicka ut 1080p över komponent som komplement till HDMI.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1