Pirater hittar nya vägar för att aktivera Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
Skall nog köpa en licens av Vista tänkte jag iaf. Komer dock vänta tills sp1 eller liknande

Piracy harmes consumers asweel as legitimäjtet usärs.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Med tanke på att några av världens vassate hackers/pirater är på detta vore det väl konstigt om dem inte knäckte det.

Jag ser fram emot testa Vista (tack och lov har företaget där jag jobbar MS Action Pack), men gud vad skönt det är att köra OS X. Oformatera finns liksom inte, allt bara snurrar på. Sköter man sin backup behöver man aldrig formatera om.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
§ 7

Läs och begrunda. *anmält*

§ 5 - Läs och begrunda ;).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Från NNscriptet i IRC: (OS) Windows 2000 Professional, Service Pack 4 (5.0 - 2195), (installed for) 179w 2d 9h 38m, (maxuptime) 23m 32s .:. ...

Märkligt.. jag trodde inte att jag formaterat hårddisken sedan stax efter DH winter 02... men tydligen

Jag kommer inte att byta till Vista så länge jag inte måste... Förstår inte varför det måste komma nya operativsystem hela tiden.. win 2000 är ju perfekt!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur ofta har man en Windows-installation i 180 dagar egentligen?

En välskött Xp-installation håller i flera år, jag ominstallerade min speldator för ett tag sedan, har haft samma installation i över två år och hade det inte varit för att min ena raid-disk fysiskt gick sönder så hade jag suttit på den installationen än. Förstår inte vad folk gör med sina OS för att behöva installera om så ofta. Skit framför skärmen?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

oftast är de massa småprogram och de som inte kan skydda sig ordentligt ...

o ja det är skiten i mellan skärmen och ryggstödet som är feletmestadels fast xp sopelar in iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ofta måste personer som ofta sätter i ny hårdvara och även överklockar installera om Winows oftare. Om datorn pressas och man testar och experimenterar för att försöka överklocka max får man ofta blåskärmar och s k "hard locks". Då blir ofta data på hårdisken inklusive windowsfiler skadade...Och ganska snart blir problemen stora nog för att ominstallation skall vara önskvärd.

Samma sak om man kör datorn överclockad så den nästan är stabil men inte helt. Kanske får man blåskärm någon eller några gånger i veckan. Fast man startar bara om och glömmer bort det när det händer. Det fungerar ju nästan hela tiden och det är grymt att det går att klocka så mycket...Blir sannolikt inte en långlivad windowsintallation där...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Igen. Följ våra regler, här speciellt §7 -> http://www.sweclockers.com/forum/regler.php

Anmäl gärna inlägg som bryter mot reglerna men, som det står i §5, utan att skriva detta i tråden.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
TofZ: Haha touché!

Kommer Vista verkligen kosta 4000 spänn?

[/QUOTE]

Ja om du vill ha samma funktionalitet som du har windows xp pro

Citat:

Slutligen en förtydling angående priser samt OEM licenser, du måste inte köpa en Dell/HP/Acer/Whaterver för att få köpa en OEM licens, jag jobbar på en lokal datorbutik och vi bygger alla maskiner själva utifrån spec av kund. Vi säljer även OEM licenser.
4000+ kommer Vista Ultimate kosta om man köper Retail, men vem gör det? ca 2000 kommer Ultimate att kosta OEM, 1300ca för Home Premium OEM.

Problemet är att den billiga är nästa oanvändbar om du ska använda funktionaliteten du har i win xp pro idag.
Vad vill jag ha:
remote desktop (finns i xp pro och buisness/ultimate)
Kunna ghosta om windows installationen (finns den i alla verkligen?)
Kunna köra DX10(tror inte basic klarar det)
Och ha ett ekonomiskt möjligt OS.. det klarar inte MS med win xp pro idag. och dom kommer defenetivt att inte klara det med Vista eftersom dom höjer priset.
Ser inga möjligheter med Vista... bara problem

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Man kan naturligtvis ha moraliska invändningar mot alla företag som antingen har monopol eller ingår i en kartell som håller priserna uppe på ett onaturligt sätt. Det är klart att det inte kan göra piratkopiering eller stöld av produkterna försvarbart. Men det är svårt att tycka synd om sådana företag när de drabbas.

Det är lite en fråga om "som man bäddar får man ligga" eller om "som man sår får man skörda".
Det finns naturligtvis några som skulle piratkopiera även om det bara handlade om att "tjäna" 100 kr. Men säkert finns det andra som inte skulle gjort det om man uppfattade priserna och företagens beteende som rimliga.
Förutom den moraliska aspekten innebär lagen om tillgång och efterfrågan att fler kunder blir intresserade och beredda att betala om priset är lägre. Därför skulle det säljas fler "Windows" och piratkopieras mindre om priset var lägre...

Dessutom kostar Vista Ultimate(retail) 5000Kr i sverige. Dvs nästan dubbelt så dyrt jämfört med USA där det kostar $399....Knappast något som får svenskar mer positivt inställda...

Jag har inte argumenterat om monopol eller kartell eller liknande, jag har argumenterat mot piratkopiering därför att det är olagligt!
Med det i baktanke drog jag pararellen till Taco middagen, det är precis samma sak, det är olagligt och därför straffbart enligt svensk lag för er som inte visste det.

Ens egna moraliska åsikter spelar givetvis in på vilket beslut och vilken handling man tar, sen om beslutet är lagligt är upp till var och en. Är det olagligt så är det inte försvarbart med "jag tyckte priset var för högt".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
Problemet är att den billiga är nästa oanvändbar om du ska använda funktionaliteten du har i win xp pro idag.
Vad vill jag ha:
remote desktop (finns i xp pro och buisness/ultimate)
Kunna ghosta om windows installationen (finns den i alla verkligen?)
Kunna köra DX10(tror inte basic klarar det)
Och ha ett ekonomiskt möjligt OS.. det klarar inte MS med win xp pro idag. och dom kommer defenetivt att inte klara det med Vista eftersom dom höjer priset.
Ser inga möjligheter med Vista... bara problem

Det är bara Remote Desktop som är ett problem där, resten finns i alla andra versioner. Lite osäker på ghostfunktionen, är inte tillräckligt påläst där.

Ca. 2000kr för Windows Vista Ultimate OEM Tycker jag är fullt rimligt för all funktionalitet som finns i operativet, visst det finns alltid brister i Microsofts mjukvaror. Anledningen till det är en helt annan disskution, dock så är dom grymt snabba på att släppa patcher till dom problemen som indentifieras.

Permalänk
Medlem

Jag påstår inte att det är OK att bryta mot lagen. Även om lagligt och moraliskt inte alltid är samma sak. Moralen hänger ofta på det enskilda fallet och situationen även om lagen är mer kategorisk.

Inse dock att M$ själva inte följer lagen. Man använder sig av olagliga metoder för att skada konkurrenter och för att kunna ta ut omotiverat höga priser. Man har t.ex precis varit i konflikt med EU. Och även tidigare både i EU och USA har man brutit mot konkurrenslagstiftning och blivit stämda och åtalade.

Tycker själv inte att mycket mer än 1000Kr är motiverat för en retail version av ett OS. M$ är ett av världens lönsammaste företag och vinsterna är större än till och med för de största oljebolagen och största bank/finans/försäkrings koncernerna. Det borde få de flesta att inse att priserna ligger på nivåer som aldrig skulle kunna upprätthållas om det rådde normal konkurrens och kundernas/konsumenternas ställning var starkare....

Så jag upplever knappast något behov av att försvara M$. Eller av att försvara priserna...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

Med så mycket resurser som MS lägger ut på att skapa hinder för piratkopiering lär det väl iaf bli billigare att släppa produkterna till halva priset så att fler folk köper dom...eller?

XP kostar ju på visa håll 1500 kr+...För sånt skit!!

Då kan man ju fatta varför folk är nöjda med 180 dager i stöten.

BTW...Är det någon som har kåll på Linux situationen?

Funkar alla MS prog och spel där annu?

Sist jag kolla funka typ alla nya och ca 50% av de älder proggen och spelen ganska bra......

Visa signatur

Black Templar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jag påstår inte att det är OK att bryta mot lagen. Även om lagligt och moraliskt inte alltid är samma sak. Moralen hänger ofta på det enskilda fallet och situationen även om lagen är mer kategorisk.

Inse dock att M$ själva inte följer lagen. Man använder sig av olagliga metoder för att skada konkurrenter och för att kunna ta ut omotiverat höga priser. Man har t.ex precis varit i konflikt med EU. Och även tidigare både i EU och USA har man brutit mot konkurrenslagstiftning och blivit stämda och åtalade.

Tycker själv inte att mycket mer än 1000Kr är motiverat för en retail version av ett OS. M$ är ett av världens lönsammaste företag och vinsterna är större än till och med för de största oljebolagen och största bank/finans/försäkrings koncernerna. Det borde få de flesta att inse att priserna ligger på nivåer som aldrig skulle kunna upprätthållas om det rådde normal konkurrens och kundernas/konsumenternas ställning var starkare....

Så jag upplever knappast något behov av att försvara M$. Eller av att försvara priserna...

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg verkade kritiskt mot det du skrev, jag försov mig och har en allmänt kass dag

Oj... när jag var halvvägs klar med boken kom jag fram till att ingen kommer läsa den iaf

Kortfattat, jag håller med till stor del i det du skriver. Olagligt är olagligt vilket borde få de flesta att avstå, det var min poäng hela tiden. Microsoft gör mycket dumt, vilket stort företag gör inte det? Min åsikt är att dom gör mycket bra med.

Det jag är trött på är det kategoriska "hatet" mot microsoft bara för att man sitter på piratmjukvara rakt igenom och klagar för att man har problem, doh!? Lösning? Klaga på Microsoft för dom vet ju uppenbarligen inte vad dom gör, det är dessutom coolt...

Avslutningsvis ligger Vista basic på ca 900kr OEM, alltså billigare än XP home OEM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Tycker själv inte att mycket mer än 1000Kr är motiverat för en retail version av ett OS. M$ är ett av världens lönsammaste företag och vinsterna är större än till och med för de största oljebolagen och största bank/finans/försäkrings koncernerna. Det borde få de flesta att inse att priserna ligger på nivåer som aldrig skulle kunna upprätthållas om det rådde normal konkurrens och kundernas/konsumenternas ställning var starkare....

Så jag upplever knappast något behov av att försvara M$. Eller av att försvara priserna...

Seriöst, har du någon aning om arbetet bakom ett OS?

Folk har mage att påstå att de inte har råd med windows. De har de garanterat om de har råd med en dator och program. Grejjen är att folk är för giriga och köper hårdvara för windows-pengarna istället. Så enkelt är det. Man må kanske tycka att windows inte är prisvärt men sätt det emot vad annat kostar så är det då inte dyrt.
Ser man för vad man får är ju spel svindyra... 4-500 kr för ett ynkligt litet spel t.ex..
Kommersiella småprogram går ju lätt på flera hundra kr vars storlek inte kan jämföras alls mot ett OS.

Sen finns det ju alternativ. Linux är gratis så vad är problemet?
Antingen så anser man att windows är värt sina pengar eller så kör man något annat. Är inte så fantastiskt komplicerat.

Eller så kanske man inte har något emot att köra det olagligt. Men då tycker jag inte att man ska skylla det på att man inte har råd.
XP har ju funnits i över 5 år, köpte du en uppgradering för 5 år sedan så har du inte lagt ut mycket pengar sett över tiden. Antagligen har licensen överlevt minst två datorgenerationer också.

Eller så kanske du köpte en OEM licens med datorn, inte mycket pengar att prata om i något utav fallen. Windows är ju sen något du kör varje dag i princip, grunden för alla program/spel du köper. Är det meningen att det ska kosta lika mycket som ett spel?

Sen får man tänka på arbetet som läggs ner efter releasen. Bara SP2 var ju ett enormt projekt som i sig satte många käppar i hjulet för Vista - något som alla som köpt windows fick gratis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Ofta måste personer som ofta sätter i ny hårdvara och även överklockar installera om Winows oftare. Om datorn pressas och man testar och experimenterar för att försöka överklocka max får man ofta blåskärmar och s k "hard locks". Då blir ofta data på hårdisken inklusive windowsfiler skadade...Och ganska snart blir problemen stora nog för att ominstallation skall vara önskvärd.

Samma sak om man kör datorn överclockad så den nästan är stabil men inte helt. Kanske får man blåskärm någon eller några gånger i veckan. Fast man startar bara om och glömmer bort det när det händer. Det fungerar ju nästan hela tiden och det är grymt att det går att klocka så mycket...Blir sannolikt inte en långlivad windowsintallation där...

Spelar ingen roll vilket OS man har om man kör så. Fattar verkligen inte hur någon skulle villja det. Datorn ska vara stabil. Punkt. Min åsikt i alla fall och det är inte svårt även med överklockning och oavsett OS.
Även om du kanske får någon procent lägre prestanda, men det vägs ju upp ett antal ggr av att du slipper starta om datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Jag ser fram emot testa Vista (tack och lov har företaget där jag jobbar MS Action Pack), men gud vad skönt det är att köra OS X. Oformatera finns liksom inte, allt bara snurrar på. Sköter man sin backup behöver man aldrig formatera om.

Genomtänkt?
Hur skyddar en backup en omformatering egentligen?
Eller menar du att man återställer från backupen istället? För det är ju verkligen en OS X exklusiv feature

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Man kan naturligtvis ha moraliska invändningar mot alla företag som antingen har monopol eller ingår i en kartell som håller priserna uppe på ett onaturligt sätt. Det är klart att det inte kan göra piratkopiering eller stöld av produkterna försvarbart. Men det är svårt att tycka synd om sådana företag när de drabbas.

Det är lite en fråga om "som man bäddar får man ligga" eller om "som man sår får man skörda".
Det finns naturligtvis några som skulle piratkopiera även om det bara handlade om att "tjäna" 100 kr. Men säkert finns det andra som inte skulle gjort det om man uppfattade priserna och företagens beteende som rimliga.
Förutom den moraliska aspekten innebär lagen om tillgång och efterfrågan att fler kunder blir intresserade och beredda att betala om priset är lägre. Därför skulle det säljas fler "Windows" och piratkopieras mindre om priset var lägre...

Dessutom kostar Vista Ultimate(retail) 5000Kr i sverige. Dvs nästan dubbelt så dyrt jämfört med USA där det kostar $399....Knappast något som får svenskar mer positivt inställda...

Som man bäddar får man ligga?
Så om det går bra och man får monopol ska man få skit för det per automatik?

Ditt resonemang passar på alla mjukvaruprodukter idag (samt film och musik). Varför ska bara MS följa det?
Visst kan jag hålla med om det men det är som sagt inget specifikt för MS och det är ett riskabelt steg att ta. Knappt någon annan har gjort det så är svårt att sätta sådana krav tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det läcker ut en Corporate version förr eller senare som inte behöver aktiveras eller så lyckas dom ta bort skyddet, åtminstånde tills nästa service pack. Dom slösar bara bort sina pengar på skydd som inte är 100% säkra

Tror du att det är meningen att man ska ha en licens-server i hemmet?
Skydden behöver inte vara 100% säkra för att vara effektiva.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det handlar mycket om vad man är berrädd att lägga pengarna på.
För min del lägger jag mycket hellre pengar på bra hårdvara än operativsystem och program. Spel är en mer komplicerad faktor. Jag vill stödja sådant jag tycker har kvallite och som behöver stöd för att få kunna utvecklas. Därför försöker jag stödja spelutvecklare som gör bra spel och så vidare. När det gäller windows så känns det knappast som att dom behöver mitt stöd för att få det att gå runt :P, jag gör min del genom att upprätthålla monopolet, det måste ju vara värt ganska mycket för dom. 500 Kr för ett spel är för mycket enligt mig dock. så då kan det hända att jag köper ett spel av ett företag, och "tankar" det andra. Självfallet handlar det också om lättheten. Att tanka ner ett spel eller programvara idag är ju inte så svårt och då blir det lätt så att man blir nyfiken och vill testa. Sedan ska tilläggas att jag inte spelat spel på något år nu, då det faktiskt finns så fruktansvärt mycket mer utvecklande saker att göra med sin tid

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Jag verjar vara den enda här som lyckats behålla min XP instakkation i snart 1000 dagar!

Fastän den säker skulle kunna gå snabbare så funkar allt fortfarande förvånansvärt smidigt, har förövrigt igång ungefär 23-25 processer när den är igång..

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Jag tycker det handlar mycket om vad man är berrädd att lägga pengarna på.
För min del lägger jag mycket hellre pengar på bra hårdvara än operativsystem och program.

Konstigt resonemang om man tänker efter.
Utan mjukvaran är din hårdvara helt värdelös.

Du köper svindyr hårdvara (allt är relativt) men vill inte betala för mjukvaran som gör det möjligt för dig att använda hårdvaran? Trotts att den oftast inte ens kostar en tjugondel om du slår ut det över tiden.

I företagsvärlden kan det vara ännu *värre*. Man köper svindyra superdatorer och betalar flera gånger mer för mjukvaran än vad hårdvaran kostar.
Mjukvara är en produkt precis som hårdvara. Bara för att du kan ladda ner valfritt program på 20 minuter betyder det inte att det ligger mindre jobb bakom det än ett grafikkort för 8 000 kr.

Bara för att MS kanske inte är lika beroende av jusst ditt stöd så är det ju oundvikligen så att pengarna gynnar MS och detta gynnar MS kunder...

Med samma resonemang vore det helt onödigt att betala skatt.

För oss privatpersoner är operativsystem billigt oavsett vilket man vill ha. Om man trotts det inte vill betala för sig finns det som sagt linux-distributioner som är helt gratis. Rätt otroligt att man kan få sådant gratis och de behöver om några stöd för överlevnad...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tror du att det är meningen att man ska ha en licens-server i hemmet?
Skydden behöver inte vara 100% säkra för att vara effektiva.

Är dom inte bättre än dom som finns till XP så kan dom ta bort skydden helt. Folk kan uppdatera sina datorer med en illigal kopia eftersom cracken uppdateras efterhand som Microsoft uppgraderar sina skydd, och så lär det vara även till Vista

Edit:
Jag skulle säkert ha köpt en äkta version om jag hade jobb, men som situationen är nu så skiter jag i det, det tar ett halvår att spara ihop pengar för att köpa Windows Vista om man ska ha den bästa versionen. Det handlar om pengar alltså

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Konstigt resonemang om man tänker efter.
Utan mjukvaran är din hårdvara helt värdelös.

Du köper svindyr hårdvara (allt är relativt) men vill inte betala för mjukvaran som gör det möjligt för dig att använda hårdvaran? Trotts att den oftast inte ens kostar en tjugondel om du slår ut det över tiden.

I företagsvärlden kan det vara ännu *värre*. Man köper svindyra superdatorer och betalar flera gånger mer för mjukvaran än vad hårdvaran kostar.
Mjukvara är en produkt precis som hårdvara. Bara för att du kan ladda ner valfritt program på 20 minuter betyder det inte att det ligger mindre jobb bakom det än ett grafikkort för 8 000 kr.

Bara för att MS kanske inte är lika beroende av jusst ditt stöd så är det ju oundvikligen så att pengarna gynnar MS och detta gynnar MS kunder...

Med samma resonemang vore det helt onödigt att betala skatt.

För oss privatpersoner är operativsystem billigt oavsett vilket man vill ha. Om man trotts det inte vill betala för sig finns det som sagt linux-distributioner som är helt gratis. Rätt otroligt att man kan få sådant gratis och de behöver om några stöd för överlevnad...

Om du tycker att 5000Kr är billigt för Vista Ultimate(retail) är det din ensak och dina slantar. Du kan dock inte räkna med att andra ska tycka det eller dela din uppfattnng.
MS gör rekordvinster och är ett av världens lönsamaste företag. Det är inte sannolikt att merparten av de pengarna kommer kunderna till godo. Andra har visat att det går att producera lika bra eller bättre mjukvara med mindre resurser.

Ingen hårdvarutillverkare gör sådana vinster och har möjlighet att arbeta med sådana marginaler.

Monopol kan för övrigt försvaras om det beror på att man kan framställa billigare och/eller bättre produkter än tidigare och potentiella konkurenter kunde eller skulle kunna göra. Om det istället beror på att man genom sin storlek och en särställning på marknaden kan stoppa och trycka ner konkurrenter vars produkter är lika bra eller bättre är det en annan sak. Konkurrens och antitrust lagstiftning är just till för att förhindra sådant. Du kan själv fundera över vilken av dessa beskrivningar som bäst stämmer överens med MS....

Sedan är det klart att även jag styrs av mitt egenintresse. Jag vill naturligtvis få så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Men det är så varje konsument och aktör på en fri marknad förväntas tänka och motiveras. Alla ekonomiska lagar utgår i princip från det mänskliga beteendet. Men det innebär naturligtvis att om något kostar på tok för mycket och det finns skäl till att det förhåller sig så så känner jag till detta. Och gnäller och är missnöjd.
OM jag köper en produkt är det för att maximalt öka min egen lycka eller tillfredställa mitt eget behov...inte för att hjälpa eller stödja ett företag.

Egentligen är jag en god kapitalist som tror på marknaden. Därför vill jag också att den ska fungera som tänkt och i enlighet med idéalen...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Är dom inte bättre än dom som finns till XP så kan dom ta bort skydden helt. Folk kan uppdatera sina datorer med en illigal kopia eftersom cracken uppdateras efterhand som Microsoft uppgraderar sina skydd, och så lär det vara även till Vista

Edit:
Jag skulle säkert ha köpt en äkta version om jag hade jobb, men som situationen är nu så skiter jag i det, det tar ett halvår att spara ihop pengar för att köpa Windows Vista om man ska ha den bästa versionen. Det handlar om pengar alltså

Menar du att du skiter i att använda det eller bara i att köpa det?

Annars är det inte konstigt att det finns så mycket brottslighet om människor resonerar så! "Äh va fan, jag har inte råd att köpa så jag snor istället"... smart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Om du tycker att 5000Kr är billigt för Vista Ultimate(retail) är det din ensak och dina slantar. Du kan dock inte räkna med att andra ska tycka det eller dela din uppfattnng.
MS gör rekordvinster och är ett av världens lönsamaste företag. Det är inte sannolikt att merparten av de pengarna kommer kunderna till godo. Andra har visat att det går att producera lika bra eller bättre mjukvara med mindre resurser.

Nödvändigt att dra upp den dyraste versionen?
Få har ens användning för den...
Vet inte exakta priser men OEM versionen av ultimate har i tråden sagts gå på 2000 kr. Det är det värt och de flesta behöver verkligen inte ultimate.

Använd andras produkter istället då?
Vad är problemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Monopol kan för övrigt försvaras om det beror på att man kan framställa billigare och/eller bättre produkter än tidigare och potentiella konkurenter kunde eller skulle kunna göra. Om det istället beror på att man genom sin storlek och en särställning på marknaden kan stoppa och trycka ner konkurrenter vars produkter är lika bra eller bättre är det en annan sak. Konkurrens och antitrust lagstiftning är just till för att förhindra sådant. Du kan själv fundera över vilken av dessa beskrivningar som bäst stämmer överens med MS....

Samtidigt så är det omöjligt för MS att göra något utan att trampa på någon. Mycket av de juridiska problem MS råkat ut för, särskilt mot EU, är patetiskt i mina ögon. Men det är min åsikt.
Sen är jag ingen som favoriserar MS rent generellt och det är mycket jag inte gillar men MS får mycket skit bara för att de är störst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Sedan är det klart att även jag styrs av mitt egenintresse. Jag vill naturligtvis få så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Men det är så varje konsument och aktör på en fri marknad förväntas tänka och motiveras. Alla ekonomiska lagar utgår i princip från det mänskliga beteendet. Men det innebär naturligtvis att om något kostar på tok för mycket och det finns skäl till att det förhåller sig så så känner jag till detta. Och gnäller och är missnöjd.
OM jag köper en produkt är det för att maximalt öka min egen lycka eller tillfredställa mitt eget behov...inte för att hjälpa eller stödja ett företag.

Egentligen är jag en god kapitalist som tror på marknaden. Därför vill jag också att den ska fungera som tänkt och i enlighet med idéalen...

Återigen, operativsystemskostanderna är väldigt små sett till helheten. Och det finns mycket kompetenta alternativ som är helt gratis.

Om folk levde som de lärde i den här tråden skulle betydligt fler sitta med *nix. Det enligt mig av lathet och snålhet som folk inte köper Windows, inte pga. priset.
(visst hade priset varigt 100 kr hade fler köpt men lite realistisk måste man vara)

Permalänk
Medlem

Folk köper/använder ofta windows för att de måste...Det finns inget alternativ. För den som vill kunna spela t.ex. Tack vare DX har Microsoft gjort det mycket svårt för Unix/Linux maskiner att köra spel...Varför tror du MS skapade Direct X? Man kunde stött och hjälpt till att utveckla open GL istället...

När det gäller multimedia kan man inte använda Linux utan att bryta mot lagen. Den nödvändiga krypteringen måste du själv installera separat och den följer inte med DVD avspelningsprogram eller de stora seriösa distributionerna...IOFS är det fixat på 1 min med synaptic eller liknande. Men inte helt lagligt...
Och här pratar vi om laglig användning av mjukvaran...

Om alla spel använde open GL och i princip var cross-platform och om multimedia lagligen fungerade lika bra med Linux/Unix skulle jag inte använda Windows. Att så inte är fallet är själva konsekvensen av MS monopol...

Hur som helst är realiteten och verkligheten att om 90% av all mjukvara jag är intresserad av kräver eller fungerar mycket bättre med Windows har jag inget alternativ. Det spelar ingen roll vad jag tycker om priser och om MS agerande...

Ändå har jag en andra dator där jag ofta har Linux (debian) installerat...Men den kan bara användas till en midre del av mina datorbehov/intressen...Helt klart synd att det skall behöva vara så...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Folk köper/använder ofta windows för att de måste...Det finns inget alternativ. För den som vill kunna spela t.ex. Tack vare DX har Microsoft gjort det mycket svårt för Unix/Linux maskiner att köra spel...Varför tror du MS skapade Direct X? Man kunde stött och hjälpt till att utveckla open GL istället...

När det gäller multimedia kan man inte använda Linux utan att bryta mot lagen. Den nödvändiga krypteringen måste du själv installera separat och den följer inte med DVD avspelningsprogram eller de stora seriösa distributionerna...IOFS är det fixat på 1 min med synaptic eller liknande. Men inte helt lagligt...
Och här pratar vi om laglig användning av mjukvaran...

Om alla spel använde open GL och i princip var cross-platform och om multimedia lagligen fungerade lika bra med Linux/Unix skulle jag inte använda Windows. Att så inte är fallet är själva konsekvensen av MS monopol...

Hur som helst är realiteten och verkligheten att om 90% av all mjukvara jag är intresserad av kräver eller fungerar mycket bättre med Windows har jag inget alternativ. Det spelar ingen roll vad jag tycker om priser och om MS agerande...

Ändå har jag en andra dator där jag ofta har Linux (debian) installerat...Men den kan bara användas till en midre del av mina datorbehov/intressen...Helt klart synd att det skall behöva vara så...

Du har fortfarande ett val.
Med windows får du möjlighet att köra spel osv. tycker du det är värt pengarna för windows så är det värt det.
Säg att du har en plugin som du måste ha för ditt arbete, men pluginnen finns bara till photoshop. Visst kan man vara grinig över att man måste köpa photoshop *helt i onödan* men möjligheten att köra pluginnen ingår ju självklart i priset.

Precis som linux erbjuder andra saker och begränsar vissa saker så gör windows likaså och det är självklart att man räknar på det när man väljer ett utav dem.

Förstår egentligen inte varför det skulle vara lagligt på windows.
Det är numer olagligt att ta bort kopieringsskydd. Detta borde gälla såväl små 'underground'-program som adobes och alla andra multinationella företags program.

Sen kan man knappast klandra MS för att några politiker saknar sunt förnuft.

Permalänk

Hmmm det är väldigt lätt att vända på värderingar till sin egen fördel...
Kör numera ett lagligt xp64 dels på grund av att det blev för bökigt o pirata och dels för att jag tycker att efter sp2 så är xp en mycket trevlig upplevelse och det är mycket skönt o slippa sitta o vara konspiratiorisk om varför datorn hänger sig.
Datorn som jag har nu är en perfekt dx9 maskin o ska jag få den till en vettig dx10 maskin så måste jag i princip byta ut hela paketet, så den dagen jag gör det har jag nog fan råd med en ny win licens, men tills dess tuffar jag på med min xp64 och ångrar inte en sekund att jag har köpt det.
För övrigt har jag testat Linux med men blir inte klok på det tyvärr.
Jag har också drabbats av det klassiska M$ hatet men det har lugnat ner sig, ska man irritera sig på monopol o dylikt som M$ sysslar med så kan man lika gärna hata hela västvärlden för allt vi gör styrs av pengar ändå...
Dock så kan man diskutera det här med DRM skydd o så vidare men allt har ju sina för o nackdelar...

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja ha är ett 'rent' operativsystem som instegsversion utan vare sig Mediaplayer,,IE eller MSN,,men med full tillgång till alla API.

Visst är det trevligt med ett programpaket som är komplett efter installation,,men inte att tvingas betala för saker jag inte vill ha.

Nu kanske någon funderar på att dra paralleller till att köpa en bil.
Om inte hjulen faller köparen i smaken kan den köpa nya,,men en viss sorts hjul ingår i leveransen.
Dock faller detta argument på att många delar av någon outgrundlig anledning blivit integrerade i operativsystemet,,t ex IE.
Visst kan du sätta dit och använda andra fälgar,,men orginalfälgarna är fast monterade och går inte att avlägsna utan omfattande ingrepp.

En intressant idé vore att någon tog fram ett oberoende OS som är "Windows-kompatiblet" enligt samma mönster som "IBM-kompatibla" PC ledde till en omfattande standardisering av datorhårdvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BP-OMowe
En intressant idé vore att någon tog fram ett oberoende OS som är "Windows-kompatiblet" enligt samma mönster som "IBM-kompatibla" PC ledde till en omfattande standardisering av datorhårdvaran.

Jag läste för längesedan att det finns en rätt stor mängd människor som försöker få till detta i form av en windows-emulator till *nix. Det hade tydligen bett MS om att ge ut källkoden till windows flertalet gånger vilket MS givetvis vägrade göra. De som jobbade med det hela tyckte att om folk verkligen väljer windows för att det är det bättre OS:et och att windows verkligen är så bra som MS själva tycker, så borde ju inte möjlighten att köra windows-mjukvara på helt kompatibla emulatorer vara något hot.

Men som sagt, det var mycket längesedan jag läste någonting om det hela, och jag har ingen aning om vad som hänt med saken sedan dess. Jag vet mest att det finns flera möjligheter till att köra liknande saker idag, varav flera fungerar riktigt bra. Tvivlar dock på att det finns någon som fungerar fullt ut. Men jag gillar tanken. En form av standardiserade grund-os som man sen lägger på egna delar till, där grunden i systemet fungerar lika bra med alla delar så läne de följer samma standarder. Vore precis underbart.

Dock håller jag med om det där med att man inte vill betala för någonting man inte vill ha. Och att även om det går att bli kvitt sakerna eller använda annat så blir man ju i många fall tvungen att ha kvar dem i systemet på olika sätt, även om det är i inaktiv form. Som att ta de gammla hjulen och tvingas ha dem i baksätet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Haha, sad but true.

Ni må vara jävligt dåliga datoranvändare, eller så säger ni bara så för att verka "coola".

Mitt XP SP2 @ Installed for 71w 18h 29m ~ 497d 18h 29m och mitt OS rullar fortfarande på fin fint.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Ni må vara jävligt dåliga datoranvändare, eller så säger ni bara så för att verka "coola".

Mitt XP SP2 @ Installed for 71w 18h 29m ~ 497d 18h 29m och mitt OS rullar fortfarande på fin fint.

Eller så kanske det bara är så att vissa tycker det är simplare att helt enkelt rensa allt och lägga ner en timme eller 2 på det lite då och då, istället för att konstant behöva hålla koll på all skit som samlas ihop.

Visst, format c: är inte lösningen på allt så som många tror, men ofta är det den simplaste lösningen om inte den bästa. Sen finns det ju även virus, mjukvaru och hårdvarufel med flera som kan vara bra anledningar till en fräsh installation.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Instabilt Windows om vi pratar W2K+ handlar i stort sett bara om installation av diverse mer eller mindre skumma program över tiden.

En Windows/Office/+några få till program-installation håller sig nästan hur länge som helst, om man inte drabbas av virus.

Har aldrig installerat om en W2K eller XP-burk på jobbet och de burkarna är ju på i stort sett dygnet runt.

Mina ungars burkar har heller aldrig behövt installeras om.

Med mig själv är det en helt annan historia, eftersom jag ständigt provar i stort sett allt som går att prova så blir XP mer eller mindre skumt efter en tid. Men även trots detta så brukar en installation hålla sig nåt år åtminstone(om jag har samma hårdvara så länge vill säga)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Piraterna värkar komma på nya sätt hela tiden.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.