Produkttest: Thinkpad R60E & Lifebook E8110

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Thinkpad R60E & Lifebook E8110

Jämförande tester av bärbara datorer har efterfrågats av många, och därför har vi gett oss på att testa Lenovo Thinkpad R60E och Fujitsu Siemens Lifebook E8110. Båda datorerna är utrustade med Core 2 Duo-processorer och kostar strax över 18 000 kronor inklusive moms.

Läs produkttestet: Thinkpad R60E & Lifebook E8110

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att batteri-testet inte funkade som det skulle. Batteri-livslängden är för mig en väldigt viktig del då det gäller laptops.

För övrigt ett bra och intressant test!
Gör gärna tester på ultraportabla laptops också!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Tack för bra test. Synd på datorerna att dom inte integrerade ett bättre grafikkort i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att 1024X768 är i praktiken oanvändbart på vista och på gränsen till för lågt redan i XP.

Batteritiden kan man förbättra radikalt genom att ställa ned ljusstyrkan på skärmen när man inte behöver max ljus. Att fimpa det trådlösa när det inte används gör också rätt mycket. Sen finns det fina program för att undervolta processorn. Har detta i drift på min HP och den går från 3 till 4 tim på batteri med undervoltning

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

R60e'n är ju en budgetmodell och brukar vara den billigaste thinkpaden medan Lifebooken är Fujitsu-Siemens high-end modell.

Lifebook E8110 är ju t.ex dockningsbar och man kan byta ut den optiska enheten mot ett batteri eller hårddisk, det kan man inte med R60e.

Värt att nämna är även att grafiktestet är mer intressant för att se hur pass dåligt det integrerade grafikkortet är, dessa är ju rena företagsmaskiner som ska ha bra batteritid och inget man köper om man ska spela något spel värt namnet

Sist men inte minst tycker jag ni borde jämfört E8110 med Thinkpad T60 istället som är mer motsvarande än R60e.

Men annars var det bra mer PC recensioner

Permalänk

Är det inte olika modeller på thinkpaden som ni har på översiktsbilderna och testet?På bilderna som visar hela datorn finns styrplatta och pinne men inte i testet där enbart pinne finns? Värt att nämnas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Eller så köper man bara en macbook pro för 900 kr eller 1400 kr mer och får en dator som får 1600 i 3DMark06 och är riktigt jävla gedigen.

Underbar dator <3

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Tack för Testet visa mig att Bärbar är ingen bra att har ,so klart...........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Tack för Testet visa mig att Bärbar är ingen bra att har ,so klart...........Klaus

Nej, just det. Det finns ingen bärbar som är bra. Alla stationära är bättre.
Detta är ju mer kontorsinriktade datorer med allt för låg upplösning.
Lite skillnad på det och andra Fujitsu-siemens/dell/acer/asus som är gjorda för lite mer grafikkrävande applikationer.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ah, perfekt timing på testet. Kommer eventuellt köpa en Lenovo ifall jag börjar studera till hösten. Samma modell, dock en lite billigare. Lite synd på skärmen dock...

Permalänk
Medlem

jag sitter på en lenove T60 thinkpad. den har den där knappen för trådlöst nätverk som fujitsu modellen och samma knapp för att "poppa" ut dvd'n
och styrpinnen är bäst . hatar styrplattan. dock så har min T60 en intel 1,66 ghz
och 1 gb ram. och för övrigt så är den en jävla bra arbetsmaskin !

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk
Medlem

Trevligt med test av bärbara! Jag är sugen på att skaffa mig en under året som kommer.
Det jag främst reagerar på i testet är att båda datorerna verkar ha usel prestanda och väldigt högt pris. Är det något jag missat eller varför väljer någon de där maskinerna i stället för t ex denna:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326205
eller denna:
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/43925?opendocum...

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer bli andra typer av bärbara längre fram och även sådana med lite bättre grafikkretsar.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Är det bara jag som reagerade på diagrammen längst ner, denna tex http://sweclockers.com/imagebank/30fa4/eROrbF.png, det står ju längre är bättre, och det är ju mätt i sekunder, alltså borde kortare vara bättre?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

För oss som är synskadade är dagens bärbara nästintill värdelösa då skärmen är låst bakom tangentbordet så man inte kan se och skriva samtidigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Är det bara jag som reagerade på diagrammen längst ner, denna tex http://sweclockers.com/imagebank/30fa4/eROrbF.png, det står ju längre är bättre, och det är ju mätt i sekunder, alltså borde kortare vara bättre?

Kortare borde ju vara bättre men står likadant i Winrar diagrammet, fast det i texten innan står att båda de bärbara slog referensdatorn...

Nån med förklaring??

Permalänk

Efter alla FS datorer med glapande tangentbord hade jag aldrig köpt en sån, inte en Acer heller för den delen med deras problem med touchpads. Och sen har vi Packard Bell som har förskräckliga färgscheman :jörk:.

Permalänk
Medlem

Visst finns det bärbara med bra prestanda.

Min Compaq NW8240 är det riktigt bra klipp och grafik i.

1920X1200 på den inbyggda skärmen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

skulle vilja veta vad är det som motiverar detta prist 18000kr
tycker det är så sjukt överpris när man kan få en asus a6ja med ati x1600pro 256mb minne bra upplösning på skärmen batterie tid på 3,5 timmar...
klarar surf,spel ,film hur bra som helst, tål ja nog lika mycket som alla andra bärbara..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem

XP Professional och en dyr processor men annars fattar inte jag det heller!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
XP Professional och en dyr processor men annars fattar inte jag det heller!

XP Pro har jag sätt i maskiner för laptops under 7000 så det känns inte så speciellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
skulle vilja veta vad är det som motiverar detta prist 18000kr
tycker det är så sjukt överpris när man kan få en asus a6ja med ati x1600pro 256mb minne bra upplösning på skärmen batterie tid på 3,5 timmar...
klarar surf,spel ,film hur bra som helst, tål ja nog lika mycket som alla andra bärbara..

ja det undrar jag med, skärmen är säkert bättre med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
[B]Att tänka på är att 1024X768 är i praktiken oanvändbart på vista och på gränsen till för lågt redan i XP.

Funderar på Vista på bärbar. På vilket sätt kräver Vista högre upplösning?

Permalänk

GRRRR! Blir så sur på alla som säger att thinkpaden har ful design. Ni är klåpare, designen på den är stilren, nästan lite åt retrohållet. Att den andra datorn skulle vara snyggare är ett litet minus i er recension, men ni kanske har skrivit fel. Bärbara datorer nu för tiden får mej att tänka på fula chassin till stationära datorer från -98, gråa, plastiga och bullriga. Nästa bärbara dator får definitivt bli en thinkpad, har en dell inspiron nu och varje gång jag tittar på den måste jag tvätta ögonen med desivon och skära mig i armarna. Jejje, jag citerar: Herre, förlåt de, ty de vet inte vad de gör. //Axel

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem

Vistans menyer tar lite mer plats enligt mig och sen är sidebaren beroendeframkallande

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer PC card (PCMCIA) hänga med? Min styvfarsas bärbara tycks ha någon annan standard.

Permalänk
Medlem

Vem fan köper nån av dessa datorer!? Hur kan man ta runt 18?

Jag menar, en MacBook Pro, som brukar anses dyr, ger dig väl ändå bra mycket mer valuta? Och vad då modeller från företag som t ex ASUS skulle kunna komma med... ja, ni fattar.

C2D 2.0 och integrerad grafik... mediokra bildskärmar... wtf?

Min 13" Acer med CD 1,66, 1g DDR2, X1400, 100g SATA för 13 500, 10 månader sedan, ter sig som ett oändligt mycket bättre köp.

Får man inte samma dator mer ellre mindre om man köper en Macbook C2D? Minus 6-7 000...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Ni som har hp,acer,mac, asus osv prova att lägga er bärbara på golvet och sedan ställer ni er på den.

Fungerar fin fint om man har en Lenovo T60. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Eller så köper man bara en macbook pro för 900 kr eller 1400 kr mer och får en dator som får 1600 i 3DMark06 och är riktigt jävla gedigen.

Underbar dator <3

För de användningsområden som dessa datorer är gjorda för, vad skulle man ha för nytta av ett bättre grafikkort?

Mer än att göra datorn onödigt varm och få sämre batteritid, eller ja det var ju kanske inte något man bör eftersträva, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Kortare borde ju vara bättre men står likadant i Winrar diagrammet, fast det i texten innan står att båda de bärbara slog referensdatorn...

Nån med förklaring??

Var jag som slarvade det skulle stå lägre är bättre. Fixat nu

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)