Grafiken på Playstation 3 och XBOX 360.

Permalänk
Medlem

Grafiken på Playstation 3 och XBOX 360.

Jag har nu sett en liten jämförelse mellan Xbox 360, PS3 och Wii i "Call of Duty 3" på www.gametrailers.com

Och jag tycker att XBOX 360 har skarpare grafik medans PS3 har som en lite sämre.

Borde inte PS3 ha nååågot vassare grafik, eftersom den nästan är dubbelt så dyr än vad en XBOX 360 är? Eller hade Sony hårdvaran som första prioritet och grafiken som andra prioritet ?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

man får inte alltid vad man betalar för,det borde folk lära sej.

ang trailern,jag tycker att xbox360 har en mer "levande" grafik(skuggor osv) medans PS3 har en ljusare och mer "leksaks aktig" grafik(inge fel med det,just for the records,snyggt det med).

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hmm. Vad jag läst så är PS3 fullständigt överlägsen Xbox360 tekniskt.

Sen är det naturligtvis möjligt att göra sunkiga spel med dålig grafik trots det..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm. Vad jag läst så är PS3 fullständigt överlägsen Xbox360 tekniskt.

på ps3fanboys.com lr

stämmer absolut inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
på ps3fanboys.com lr

stämmer absolut inte

Om vi kollar här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjunde_generationens_konsoler
Så är PS3:ans processorer helt överlägsen de processorer som sitter i Xbxo360. Nästan dubbelt så snabb faktiskt.
Dessutom så (om vi jämför de dyraste varianterna av ps3 och xbox360) så har ps3 större hårddisk. Kan inte kommentera grafikkorten men det verkar som ps3:ans grafikkort är lite snabbare än 360. Dessutom har PS3 Blu-ray och 360 har varken det eller HD-dvd. Går dock att köpa till, men vi jämför nu det tekniska.
Och nätverksanslutningen är 900megabit snabbare på ps3 än på 360.
Så ps3 är tydligen visst bättre än xbox360, tekniskt. Varför skulle den annars vara så mycket dyrare?

Permalänk

xboxen är en mycket bra konsoll och är mycket enklare att göra spel till. Cell processorn som sitter i ps3:an är svår att programera och det kommer ta ett tag innan vi får se vad den kan prestera. Just nu är dock xbox bättre. Dock så var ps2 bättre än xbox i början för att sedan bli passerad och xboxen glänste med en mer detaljerad & skarpare bild.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Om vi kollar här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjunde_generationens_konsoler
Så är PS3:ans processorer helt överlägsen de processorer som sitter i Xbxo360. Nästan dubbelt så snabb faktiskt.
Dessutom så (om vi jämför de dyraste varianterna av ps3 och xbox360) så har ps3 större hårddisk. Kan inte kommentera grafikkorten men det verkar som ps3:ans grafikkort är lite snabbare än 360. Dessutom har PS3 Blu-ray och 360 har varken det eller HD-dvd. Går dock att köpa till, men vi jämför nu det tekniska.
Och nätverksanslutningen är 900megabit snabbare på ps3 än på 360.
Så ps3 är tydligen visst bättre än xbox360, tekniskt. Varför skulle den annars vara så mycket dyrare?

Ok herr fanboy, för att du ska få en spark i skrevet på ditt eget sätt,

Grafikkortet i 360 är en ATI-krets gjord just för 360 vilket är överlägsen PS3ans nerklockade 7800GT. Och sen varför ska man betala för ett format som gör enheten dyrare bara. Vad hade du tänkt använda dessa 900Mbit extra till som nätverkskortet har?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag säger detta helt neutralt...

Hur lång tid har 360 spel utvecklarna haft på sig att optimera spelen?

Ge PS3 ett år med så ska ni få se.

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Ok herr fanboy, för att du ska få en spark i skrevet på ditt eget sätt,

Grafikkortet i 360 är en ATI-krets gjord just för 360 vilket är överlägsen PS3ans nerklockade 7800GT. Och sen varför ska man betala för ett format som gör enheten dyrare bara. Vad hade du tänkt använda dessa 900Mbit extra till som nätverkskortet har?

Jag är ej fanboy. Jag tänker faktiskt köpa Xbox360. Men du missade den största skillnaden. Processorerna. Ska du inte säga att jag har fel eller något?
Jag vet inte varför man ska betala mer för ett format. Men det var inte en fråga om pengar, det var en fråga om ps3 var mer teknisk än Xbox360. Och eftersom den har Blu-ray så är den mer teknisk på den fronten, rätt eller fel?
Jag vet inte heller vad man ska med dessa 900Mbit extra som nätverkskortet har. Men det är bättre än det 360 har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Ok herr fanboy, för att du ska få en spark i skrevet på ditt eget sätt,

Grafikkortet i 360 är en ATI-krets gjord just för 360 vilket är överlägsen PS3ans nerklockade 7800GT. Och sen varför ska man betala för ett format som gör enheten dyrare bara. Vad hade du tänkt använda dessa 900Mbit extra till som nätverkskortet har?

Nvidia kommenterade själva angående PS3 på frågan när PCn får en kraftfullare grafikkrets, svaret var "Ungefär när PS3 lanseras", skulle innebära ett 8800GTX. Så att PS3 sitter inne med en krets som motsvarar en nerklockad 7800GT köper jag inte, time will tell.

Till ursprungsfrågan, du kommer sällan få bra jämförelser av prestanda på spel som är krossplatform, eftersom dom oftast är väldigt lika på alla platformar, prismässigt bäst på det sättet. Jämför om ett år de bästa specifikt utvecklade spelen istället, Gran Turismo 5 mot något microsoft utvecklat spel på XBOX kanske. Personligen så kommer jag vänta tills slutet av 2007 och köpa den konsollen som verkar bäst då, techfreak som man är så lutar det nog åt PS3, om dom tar sig lite i kragen dvs.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
xboxen är en mycket bra konsoll och är mycket enklare att göra spel till. Cell processorn som sitter i ps3:an är svår att programera och det kommer ta ett tag innan vi får se vad den kan prestera. Just nu är dock xbox bättre. Dock så var ps2 bättre än xbox i början för att sedan bli passerad och xboxen glänste med en mer detaljerad & skarpare bild.

Japp.

Ingen av konsolerna gynnas av multiplattformsspel dock. Båda kräver att man optimerar för just den arktitekturen för att få ut bra prestanda.

Utvecklaren brukar "favorisera" och ha den som "lead-platform". Då 360n är lättare att utveckla (samma sak gällde XB1 jämfört med PS2) för (just nu åtminstone) så är det oftast den versionen det läggs mest krut på. Samt att den har en mycket större användarbas.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Nvidia kommenterade själva angående PS3 på frågan när PCn får en kraftfullare grafikkrets, svaret var "Ungefär när PS3 lanseras", skulle innebära ett 8800GTX. Så att PS3 sitter inne med en krets som motsvarar en nerklockad 7800GT köper jag inte, time will tell.

Till ursprungsfrågan, du kommer sällan få bra jämförelser av prestanda på spel som är krossplatform, eftersom dom oftast är väldigt lika på alla platformar, prismässigt bäst på det sättet. Jämför om ett år de bästa specifikt utvecklade spelen istället, Gran Turismo 5 mot något microsoft utvecklat spel på XBOX kanske. Personligen så kommer jag vänta tills slutet av 2007 och köpa den konsollen som verkar bäst då, techfreak som man är så lutar det nog åt PS3, om dom tar sig lite i kragen dvs.

Time will tell? PS3 är väl redan släppt i japan och USA så ? Nån borde väl ha koll på detta ?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

PS3 skall ju vara en "multimediamaskin" och inte bara en spelkonsoll tydligen, är väl därför den kostar mer, dvs den har fler funktioner på den fronten.

Om det stämmer har jag däremot ingen aning om.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk

Xbox360 verkar vara vassare grafiskt , men sen hur det är med fysik , A.I osv är en annan sak

http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=8

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Avstängd

Bra som fan att jämföra steg2 spel mot steg1, kvittar om det är port.
PS3 befinner sig på steg1 i deras spel, xbox är på steg2 nu, utvecklarna har lärt sig hur dom ska använda xboxen och krama ur grafik från den.

Grafiskt har många "proffs" sagt att man kan jämföra ps3 steg1 mot 360 steg2.
Vänta ett år som 360 funnits ute tills dom lärt sig använda ps3an riktigt.

Intressant att lyssna på gametrailers.com snack om wii,360,ps3.
Så kommer ps3 spelen vara snyggare än 360 med tiden? Svaret är JA.
Men för tillfället är dom inte det, nu är dom jämförbara och vissa 360 är snyggare.

Jävligt logiskt detta om man tänker efter också vilket tyvär inte folk verkar kunna

Permalänk

Ea sa att de bara använde 20 % av PS3 kapacitet i tex spelet NFS Carbon, som har i stort sett lika bra grafik som X360

Visa signatur

Min dator är antik! AMD athlon processor 899mhz, ATI Radeon 9000 AGP 128MB, 512 mb minne och en fantastisk hårdisk på 28 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Bra som fan att jämföra steg2 spel mot steg1, kvittar om det är port.
PS3 befinner sig på steg1 i deras spel, xbox är på steg2 nu, utvecklarna har lärt sig hur dom ska använda xboxen och krama ur grafik från den.

Grafiskt har många "proffs" sagt att man kan jämföra ps3 steg1 mot 360 steg2.
Vänta ett år som 360 funnits ute tills dom lärt sig använda ps3an riktigt.

Intressant att lyssna på gametrailers.com snack om wii,360,ps3.
Så kommer ps3 spelen vara snyggare än 360 med tiden? Svaret är JA.
Men för tillfället är dom inte det, nu är dom jämförbara och vissa 360 är snyggare.

Jävligt logiskt detta om man tänker efter också vilket tyvär inte folk verkar kunna

Det där är bara skitsnack. Man jämnför inte steg eller generaitoner, man jämnför spel som kommer ut samtidigt. Visst kommer PS3-spelen var snyggare om ett år, men så kommer även 360-spelen. Alltså kommer eventuell skillnad endast synas i slutet av den här generationen, och då är xbox720 på väg.

Sen ska man inte glömma att PS3 blev ett år försenad, så utvecklarna har haft tid på sig att optimera launchspelen.

Permalänk
Medlem

Går inte gämföra de här typen av spel, de portas inte specielt bra till konsoller. Gämför hellre spel som är gjorda för sin konsoll istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

360 launchspelen då, var dom snygga? nej det var dom fan inte. Nu är 360 spelen rätt bra optimerade och ser bra ut.
Och en annan sak, hur kommer det sig att tom spelutvecklare säger detta? Eller du kanske är en spelutvecklare också som har faktiskt gjort spel till dom olika konsollerna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
360 launchspelen då, var dom snygga? nej det var dom fan inte. Nu är 360 spelen rätt bra optimerade och ser bra ut.
Och en annan sak, hur kommer det sig att tom spelutvecklare säger detta? Eller du kanske är en spelutvecklare också som har faktiskt gjort spel till dom olika konsollerna?

Ehh Call of Duty 2 var en av de snyggaste spelen 2005 och är fortfarande rätt snyggt . Och du missade min länk

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Avstängd

ja cod var snyggt, och det var många som blev chockade att det faktiskt var så snyggt i ett så tidigt skede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
360 launchspelen då, var dom snygga? nej det var dom fan inte. Nu är 360 spelen rätt bra optimerade och ser bra ut.
Och en annan sak, hur kommer det sig att tom spelutvecklare säger detta? Eller du kanske är en spelutvecklare också som har faktiskt gjort spel till dom olika konsollerna?

Hur vore det med några källor till dina påståenden?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Avstängd

http://www.gametrailers.com/bonusround.php?ep=1&pt=1.

edit: Orkar inte bråka med folk som inte förstår

Permalänk

Dock kan det bli så att få verkligen uttnyttjar PS3:an för att inte utvecklings kostanderna ska skena iväg då den är svårare att jobba med . Och så verkar Xbox360 vara vassare grafiskt medans PS3 klarar advancerad fysik och A.I bättre

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Det de flesta verkar missa är att Grafikkretsen i PS3 inte jobbar isolerat och det är omöjligt att bedömma dess prestanda utan att ta hänsyn till CELL processorn som den faktiskt utvecklats och optimerats för att sammarbeta med. Bara för att den bygger på en viss teknik behöver det inte betyda att de ryckt loss en gpu från ett Geforce kort och tryckt in i PS3. Exempelvis är det en av CELL kärnorna som renderar himlen i spelet WarHawk. Konsoller fungerar inte som PC, i en konsoll är varje del utvecklad för att vara optimerad med systemets andra delar och de fungerar på olika sätt. Därför kan man inte bara titta på en del och säga att, ah men det där satt i min PC för ett år sedan, det är inte riktigt så enkelt.

Permalänk

ALLA på detta forum är xbox fanboys av den enkla andledningen att xbox inte är i närheten så framgångsrikt som PS. Playstation 2 sålde betydligt mer än vad Xbox gjorde. Dessutom så var det många fler som tyckte bättre om Playstation 2.

Trots allt är det bara er själva det är synd om. Jag har själv både Xbox och PS2. PS2an är så mycket roligare. Kommer köpa båda konsollerna när de kommer ut. Men av det jag har upptäckt när jag spelat xbox360 hos diverse återförsäljare är att jag tröttnar direkt. Vare sig det är bilspel eller GRAW.

Men tjabba ni på. Det är alltid de som "ligger under" (så att säga) som hörs mest. Även här på (ganska pinsamma) Sweclockers!

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Avstängd

Playstation2 kommer alltid förbli nr1 konsollen om man ser till hur populär den varit över så lång tid, och att den fortfarande säljer bäst av konsollerna eller iaf innan julen. Bortsett från ds.
Tom PS1 spel säljs fortfarande.
Jag gillar också ps2, och det är inte något med grafik eller w/e det är pga det har alltid funnits extremt bra spel till den.
Xbox var skit, halo hjälpte upp xbox mycket(även om jag hatar halo)
360 är MYCKET bättre än xbox var och ms nästa konsoll kommer nog bli rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Nvidia kommenterade själva angående PS3 på frågan när PCn får en kraftfullare grafikkrets, svaret var "Ungefär när PS3 lanseras", skulle innebära ett 8800GTX. Så att PS3 sitter inne med en krets som motsvarar en nerklockad 7800GT köper jag inte, time will tell.

Till ursprungsfrågan, du kommer sällan få bra jämförelser av prestanda på spel som är krossplatform, eftersom dom oftast är väldigt lika på alla platformar, prismässigt bäst på det sättet. Jämför om ett år de bästa specifikt utvecklade spelen istället, Gran Turismo 5 mot något microsoft utvecklat spel på XBOX kanske. Personligen så kommer jag vänta tills slutet av 2007 och köpa den konsollen som verkar bäst då, techfreak som man är så lutar det nog åt PS3, om dom tar sig lite i kragen dvs.

Sanningen är att det är ett nerklockat 7800GT

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

ps3 har väl bara 256 ram, så det kvittar hur grymt allt annat är

ps3 blir ju tom ägd av wii

http://youtube.com/watch?v=_7fKydDsckQ

Permalänk
Avstängd

Och du tror ramen gör allt?