Permalänk
Medlem

Mörk bild på Xbox?

Nej nu måste jag fråga er om ni lider av samma sak, jag har 2 xbox, ett hos farsan och ett hos morsan. När jag var hos morsan så lirade jag Medal of Honour men det var så jevla mörkt att det var svårt att spela (har en typ 20" asgammal tv) så då spelade jag på den nyinköpta 32" LCD-TV:n. Fortfarande mörkt, visst går det att lira, men fortfarande mörkt då och då.
Sedan idag, så lirade jag Halo2 på det andra Xboxet och samma sak, (lirade denna gång på en 52" Plasma tv) det var så mörkt att man ibland inte såg en del av vapnet. Lider ni av att det är väldigt mörkt också när ni spelar på xbox?

Permalänk

höj ljus-styrkan. möjligheten finns där, använd den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
höj ljus-styrkan. möjligheten finns där, använd den!

Jag gjorde det. Testade det på 32" LCD Tv'n och Plasman, på LCD-tvn blev det hyffsat bättre medan på plasman blev det inte mkt bättre. Men det konstiga är att jag inte lider av detta när jag spelar på min ps2 och folk säger ju att Xbox har en bättre bild.

Man kan ju inte heller höja ljusstyrkan för mycket för då blir bilden hemskt äckligt ljus, fast det fortfarande är mörkt på de flesta ställen.

Permalänk
Avstängd

Testa ändra ljusstyrkan i spelet, kanske är ett mörkt spel? Eller så har du kassa kablar kanske, kablar gör väldigt mycket... kanske inte så mycket för ljusstyrkan men ändå värt ett försök. Jag upplevde inte spelen som mörka på min TV. och låter ju skumt om det ens knappt hjälpte med ändringar i TV:n.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Testa ändra ljusstyrkan i spelet, kanske är ett mörkt spel? Eller så har du kassa kablar kanske, kablar gör väldigt mycket... kanske inte så mycket för ljusstyrkan men ändå värt ett försök. Jag upplevde inte spelen som mörka på min TV. och låter ju skumt om det ens knappt hjälpte med ändringar i TV:n.

Men jag använder scart, kan det bli stor skillnad ifall jag använder en RGB kabel?

Edit. Men ni som har xbox, när ni spelar, är det samma sak för er?
Vad har ni för kabel?
Vad för spel?

edit2. Hittade nämligen en RGB sladd för 80kr.
http://www.psxcare.com/product.php?xProd=12

Permalänk
Avstängd

RGB är klart bättre och helt klart värt att testa.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
RGB är klart bättre och helt klart värt att testa.

80kr hit eller dit. Föresten, vet du vart i Sverige psxcare:s affär ligger?

Permalänk
Avstängd

Nä tyvärr ingen aning står det itne på deras sida?

Besöksadress: Blekingegatan 16

Under lunchtid vardagar runt 11.30-12.30 samt på lördagar är det sällan någon som svarar i telefon eller support chat. Prova igen vid annan tidpunkt!

Telefonnummer: 08-643 26 13

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Nä tyvärr ingen aning står det itne på deras sida?

Besöksadress: Blekingegatan 16

Under lunchtid vardagar runt 11.30-12.30 samt på lördagar är det sällan någon som svarar i telefon eller support chat. Prova igen vid annan tidpunkt!

Telefonnummer: 08-643 26 13

Eller vänta, hur ser man ifall sladden är en RGB sladd? Blev lite orolig nu ifall den sladden jag använde är en RGB sladd. För det är ingen sådan adapter man stoppar in den röda, vita och gula sladdarna i och den har 20 pinnar.

Permalänk

Den behöver inte vara fullkopplad för det...
Men om du "vickar" på scartkontakten så kan den gå över till komposit och då får du blekare bild.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Har iaf inga problem med ljusstyrkan på min xbox och jag har de kablar som följde med, plus att jag använder scartkontakten. Kan ju vara lite vajsing på din xbox... eller så kan ju kabeln vara sönder.

Permalänk

Jag skulle rekomendera att du satsar på S-video för jag tycker att det blir mycket bättre med det än med RGB från min dvd iaf (inte Xbox.. Vanlig DVD)

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=11&xSec=9&jssCart=65...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

generellt sett så är RGB bättre än Svideo

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
generellt sett så är RGB bättre än Svideo

Asså ?? där ser man ... hadde för mig att det var tvärt om...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Edit: Justfan, kan vara så att din xbox är inställd på PAL och att det är ett NTSC-spel du kör. Sök runt på xbox-scene.com eller någon annan sida så lär du hitta hur man gör om det nu är möjligt på din box, dunno. Detta hjälper iaf för mig...

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Asså ?? där ser man ... hadde för mig att det var tvärt om...

S-video bilden har uppdelad i två delar, luminans (gråskala) och kroma (färg) så den är bättre än vanlig kompositkabel som skickar allt i samma ledare. RGB har uppdelat i tre delar, dom olika färgerna så det blir bättre bild.

Har också ett x-box och har använt det på flera olika tv-apparater utan att tycka det är mörkt. Har aldrig använt det på nån special-tv så som lcd/plasma utan vanliga.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har då inte haft något problem med mitt xbox (förutom vissa NTSC spel). Men det låter helt klart som att det är kablarna som strular för dig. Alternativt att du har chippat och kör NTSC spel (vissa av dom blev för mörka för mig, fast inte så mycket som du beskriver). Kan ju tilläggas att jag kört den på 4 olika tv-apparater.

Permalänk
Medlem

du kan inte se på scartkontakten om den är rgb men om du kör tre kablar in i en scartadapter så är det inte RGB

Kolla även så tvn har RGB signal! Svårt att veta om det inte står någonstans, men de flesta nyare tv apparaterna brukar ha minst en RGB utgång

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
du kan inte se på scartkontakten om den är rgb men om du kör tre kablar in i en scartadapter så är det inte RGB

Kolla även så tvn har RGB signal! Svårt att veta om det inte står någonstans, men de flesta nyare tv apparaterna brukar ha minst en RGB utgång

Igår när jag körde Halo2 på min tjocka 28" så stoppade jag in den i RGB utgången och så står det i vänstra hörnet AV1/RGB. Och bilden var inte lika mörk på de ställen den varit mörk på plasman. Kan det vara så att jag har en RGB sladd?