Två AMD 690G-moderkort siktade

Permalänk
Melding Plague

Två AMD 690G-moderkort siktade

Igår publicerades det bilder på två stycken moderkort från tillverkaren Jetway som baserar sig på AMD:s kommande styrkrets 690G (tidigare RS690). Båda verkar stödja drm-krypteringen hdcp via dels hdmi och dels dvi.

Läs nyheten: Två AMD 690G-moderkort siktade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

någon mer än jag som tycker det där moderkortet var rörigt?

vet inte ens var jag ska sätta blicken ens... alltid bra med nya grejor (oftast) men frågan är hur mycket sämre/bättre oem datorerna blir?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Lämpar sig nog mer till HTPCbyggen.

Hmmm AMD har inga nordbryggor på moderkortet (syftar på artikeln), de är integrerade i CPUn. Däremot är Sydbryggan och Chipsetet passivt kylt på moderkortet.

EDIT: Jag är för gammal, AM2orna har ju NB.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Lämpar sig nog mer till HTPCbyggen.

Hmmm AMD har inga nordbryggor på moderkortet (syftar på artikeln), de är integrerade i CPUn. Däremot är Sydbryggan och Chipsetet passivt kylt på moderkortet.

EDIT: Jag är för gammal, AM2orna har ju NB.

Både 939 och AM2 kort kommer både med och utan separat nordbrygga.
Det är ju inte hela nordbryggan som är i processorn utan bara minneskontroller. PCI-E eller AGP kontroller är ju fortfarande i chipsetet.

Permalänk
Medlem

Fint att det kommer hdmi-portar etc. Hoppas det händer samma sak på bärbart framöver.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Både 939 och AM2 kort kommer både med och utan separat nordbrygga.
Det är ju inte hela nordbryggan som är i processorn utan bara minneskontroller. PCI-E eller AGP kontroller är ju fortfarande i chipsetet.

Minneskontrollern är vad som brukar benämnas som "nordbrygga" i klassisk mening. AMD själva använder inte ens namnet, tror de kallar den för "MCP" istället, för Media Center Processor eller liknande.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Fint att det kommer hdmi-portar etc. Hoppas det händer samma sak på bärbart framöver.

Enda skillnaden på HDMI och DVI är att HDMI inte fixar VGA och att HDMI har ljud.

Eftersom VGA troligtvis är det vanligaste sättet att koppla in en bärbar så hoppas jag att HDMI på bärbara dröjjer.

Finns det liknande moderkort för 775?
Har letat efter kort med DVI (med eller utan HDCP) utan något resultat. Men sen har det varigt svårt att söka på jusst det. Prisjakt svek mig genom att inte ha DVI som alternativ i sökfunktionen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Minneskontrollern är vad som brukar benämnas som "nordbrygga" i klassisk mening. AMD själva använder inte ens namnet, tror de kallar den för "MCP" istället, för Media Center Processor eller liknande.

Nordbrygga brukar även inkludera AGP eller PCI-E.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Minneskontrollern är vad som brukar benämnas som "nordbrygga" i klassisk mening. AMD själva använder inte ens namnet, tror de kallar den för "MCP" istället, för Media Center Processor eller liknande.

MCP används även av Intel, Nvidia, mfl. Det står för multichip package och innebär bara att det är flera kretsar i samma IC-krets.

Permalänk
Medlem

Inte varje dag man ser åtta pinnars ström till cpun på ett uATX...

Permalänk
Medlem

Det inbyggda graffat går att överklocka 30% - inte illa. Det som däremot är illa är att sydbryggan SB600 inte klarar RAID5 - lågt, mycket lågt.