Permalänk
Medlem

Löda om kondning på moderkort?

Hej undrar om man kan löda om en kondning på ett moderkort och vilka risker man tar ?
Jag vet självfallet att moderkortets garanti ryker som min lönecheck men värt att prova.
Vart hittar jag kondningar som är på 1500uf och 3.6 volt hitta inte på elfa och behöver man en väldigt liten spets på kolven när man ska löda?

Permalänk

vilken typ av kondensator är det som ska ersättas och är den ytmonterad eller inte? Små ytmonterade kondensatorer kan vara väldigt pilligt att löda. Är det en större elektrolytkondensator borde det inte vara så svårt. Tänka på att inte värma för länge och att vända den rätt i så fall . En lödstation med temeperaturreglering och liten spets på kolven är nog att rekommendera. Om du ska löda av den gamla kondensatorn är det nog roligt att ha en tennsug också. Du kan ju alltid öva lite på nått gammalt skrot kort du har liggandes. Kanske till och med kan hitta rätt konding där om har tur? Nu när jag tänker efter låter 1500 uF rätt mycket, är du säker på att det är rätt? Varför ska den bytas förresten? Lycka till om du bestämmer dig för att prova iaf. Om du pajar skiten har du iaf fått lite mer erfarenhet, det är också roligt...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Det är en elektrolytkondensator som sitter bredvid processesor sloten.1500uf stämmer mkt bra har hittat ett gammalt moderkort men massor av sånna som inte är missfärgade lr uppsvullna så jag ska se om jag lyckas. Anledningen är att jag var klantig och gjorde hål i kondningen moderkortet är ett nytt dfi lanparty

Permalänk

Attans... Hoppas du lyckas iaf. Posta och tala om hur det gick!

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Har nu lött dit en 1500uF 16v kondensator, och allt flyter på stabilt har även testa belasta dator grymmt mkt och inget händer den bara tuffar och går.
Så nu köra jag 7st 1500uF 3.6v och en 1500uF 16v funkar prima

Over and Out