Intel Wolfdale och Yorkfield

Permalänk
Medlem

Vad behöver man för moderkort och chipset för att kunna köra dessa nya prollar då tro? Kommer 965 funka med en bios-uppdatering.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad behöver man för moderkort och chipset för att kunna köra dessa nya prollar då tro? Kommer 965 funka med en bios-uppdatering.

Kommer nya chipset nu i vår, för bakis för att komma på namnen atm. Ska stödja bla DDR3...

Permalänk

Bearlake(-X?)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ny processor = nytt moderkort när det gäller Intel. Har de inte bytt socket så har de bytt chipset. Å har de inte bytt chipset så är ändå inte voltregulatorerna kompatibla utan man behöver ett likadant moderkort, fast i nyare revision.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ny processor = nytt moderkort när det gäller Intel. Har de inte bytt socket så har de bytt chipset. Å har de inte bytt chipset så är ändå inte voltregulatorerna kompatibla utan man behöver ett likadant moderkort, fast i nyare revision.

Låter sant det du skriver...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Låter sant det du skriver...

Det är väl sant? Generation 1 av 975 och socket 775 funkar ju inte med Conroe om du nu inte vill ha en lång löd-session.

Men AMD kommer antaglien göra likadant om nått år då de nu också är i chipsetbranchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Det är väl sant? Generation 1 av 975 och socket 775 funkar ju inte med Conroe om du nu inte vill ha en lång löd-session.

Men AMD kommer antaglien göra likadant om nått år då de nu också är i chipsetbranchen.

Att det är mest för Intel det är så beror nog på den externa minneskontrollern. Ny processor kräver en ny minneskontroller och eftersom den sitter fast på moderkortet så behövs ett nytt moderkort. AMD kör ju med integrerade och kan ändra den själv. Nackdelen är ju att man måste ändra själva processorn för att den ska bli kompatibel med alla minnesmodeller och tillverkare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Det är väl sant?

Skrev jag något annat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

35W versionen (Conroe-L? För lat för att läsa artikeln.), vilken nivå kommer den prestera på? Och pris? Tänkte om man kan få en lite sämre 35W version av E6300 för samma pris så skulle det vara värt det för mig. Eller kommer de vara klockade mycket lägre?

EDIT: OK, enligt Wikipedia var det single core, inte lika intressant...