Permalänk
Medlem

1800 till 8800Gtx

Hajk!

Dags att byta grafik kort men undrar bara vilken man ska välja en Asus eller XFX om det nu är nån skillnad? Hört nått om att korten har lite problem med kylning/värme eller gäller det bara när man clockar dom?

Ja och en sista fråga tror ni en Seasonic 500w räcker som nätagg?

Har

Pentium D 3.0Ghz

Zalman 9500

Raptor X 150gb

DVD, ljud bla bla

Tror ni strömen räcker till hörde dom kräver ganska mycket att man ska ha 450w minimum?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ett seasonic kan räcka,har hört att 8800 kräver minst ett 400watt nätagg
sen spelar det ingen vilket 8800kort du tar med tanke på det är samma prestanda på dom, kanske skiljer ngn mhz hit lr dit så jag skulle ta det billigaste kortet jag hittade..kanske bara är ett kort och en adapter, tar du ett dyrare får du säkert något mer med..

Eller har jag fel !?!?!?!

BTW.. Hajk på dig mä :P.. kollade du det på det eller:P:P

Permalänk
Medlem

Ehm nä måste bara Hajka på varje post lite beroende framkallande

Mmm fattar inte att jag köpte mitt kort för 6+ månader och det suger bäver nu när jag kör med 1680x1050 måste ha ett nytt monster förhoppningsvis är 8800 det

Permalänk
Medlem

Din processor lär verkligen inte hänga med då en oklockad E6600 inte är tillräckligt stark för ett 8800GTX(rätta mig om jag har fel), köp ett GTS istället, det räcker gott och väl trots allt.

Edit: Okej, får väl be om ursäkt då, var bara något jag hade läst här i forumet.

Permalänk
Medlem

det där med att det kräver så satnas mö CPU så som E6600 är nog ren skitsnack vad jag sett. För det första så är en E660 en duaclcore villket man i dagsläget inte nytjar. Dokc är den med en core fortfarande lika snabb som en P4 4.8Ghz ungifär men som jag sa tidigare så krävs det igen uber processor även om man itne kan maxa kortet. Det man dock kan göra är trots äldre processor är att köra betydligt högre upplösning utan direckt FPS förlust mot lägsta upplösning och att man kan fläska på med mycekt kantutjämning och liknande. Men jag skulle nog hålal med om att ett 8800GTS räcker gott för den maskinen. Eventuel prestanda skillnad mellan dom lär inte märkas.

400W PSu bör räcka av god kvalite för ett 880GTS.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört sä är cpu bara flaskhals vid lägre res men itne så mycket vid högre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
Din processor lär verkligen inte hänga med då en oklockad E6600 inte är tillräckligt stark för ett 8800GTX(rätta mig om jag har fel), köp ett GTS istället, det räcker gott och väl trots allt.

Det där stämmer då verkligen inte.. Ska du hålla på med benchmarks som 3dmark06 osv så kommer vilken processor som helst att flaskhalsa. I spel märker man inte stora skillnader (1-5fps max), beroende på vilken upplösning.. men jag antar att man spelar över 1280x1024 om man har ett sånt här värsting kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Det där stämmer då verkligen inte.. Ska du hålla på med benchmarks som 3dmark06 osv så kommer vilken processor som helst att flaskhalsa. I spel märker man inte stora skillnader (1-5fps max), beroende på vilken upplösning.. men jag antar att man spelar över 1280x1024 om man har ett sånt här värsting kort

Där har du fel, oavsett vilken processor du använder tillsammans med ett 8800GTX och 3Dmark06 så ligger skillnaderna i poängen i just processorbiten. Kolla in resultaten på GPU poängen så ligger just den delen oförändrad oavsett processor.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Det där stämmer då verkligen inte.. Ska du hålla på med benchmarks som 3dmark06 osv så kommer vilken processor som helst att flaskhalsa. I spel märker man inte stora skillnader (1-5fps max), beroende på vilken upplösning.. men jag antar att man spelar över 1280x1024 om man har ett sånt här värsting kort

3D mark är för kids. Harn og itne körtdet sedan 2001 versionen. Jag trode datorn uppfans för att brukas inte för att kids ska tävla om vem som har högt score. Fins billigare vis å täval om högsta poäng utan datorer.

3D marks osv är helt orelevant då det ej speglar real life preformance. Det är det ända som betyder något.

Permalänk
Medlem

XFX är ju dyrare eftersom det är ett fint märke, destumed har XFX släppt 8800GTX M630, dvs 630mhz fabriksöverlkockad, det kostar 1000kr mer än standrard 575mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Där har du fel, oavsett vilken processor du använder tillsammans med ett 8800GTX och 3Dmark06 så ligger skillnaderna i poängen i just processorbiten. Kolla in resultaten på GPU poängen så ligger just den delen oförändrad oavsett processor.

Ja, jag har inte sagt att det blir bättre i GPU delen med en bättre processor. Menade ungefär det du sa :), men just att "en oklockad E6600 skulle flaskhalsa rejält" stämmer knappast. I spel skulle man inte märka en större skillnad mellan E6600 och en bättre processor. I 3dmark06 så får man alltid bättre poäng ju bättre processor man har med 8800GTX = att en processor flaskhalsar oavsett hur bra den är i dag. En E6600 t.ex skulle räcka i spel medans man skulle kunna få ut mer i 3dmark.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om 3DMarks men om högre fps i högre res 1680x1050 än min 1800 och förhoppningsvis får jag det ifrån GTX'n

Men all atester jag har läst så märks bara skillnaden vid låg res och inte vid högre det är knappt märkbart

Permalänk
Hedersmedlem

3dmark är imo endast relevant i optimeringssyfte, ex om folk med system identiskt till hårdvaran med ditt får mkt högre resultat än vad du får har du problem.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Overkill, du behöver bättre processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalus
Bryr mig inte om 3DMarks men om högre fps i högre res 1680x1050 än min 1800 och förhoppningsvis får jag det ifrån GTX'n

Men all atester jag har läst så märks bara skillnaden vid låg res och inte vid högre det är knappt märkbart

Stämmer nog ganska bra. Inte sett några tester med en Pentium D dock.

CPU Scaling With The GeForce 8800 GTX

http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/23/
http://www.legionhardware.com/document.php?id=603&p=0

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
3D mark är för kids. Harn og itne körtdet sedan 2001 versionen. Jag trode datorn uppfans för att brukas inte för att kids ska tävla om vem som har högt score. Fins billigare vis å täval om högsta poäng utan datorer.

usch vad du är tråkig och negativ..

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

3Dmark kollar jag alltid då det är ett bra test att se om allt är som det skall med grafikkortet och den är även bra för att testa överklockning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
3Dmark kollar jag alltid då det är ett bra test att se om allt är som det skall med grafikkortet och den är även bra för att testa överklockning.

Precis, det är ett bra vertyg. MEN att köpa hårvara för att just öka sina 3dmarkscores är ju .....

Permalänk
Medlem

Som synes i legionhardware-testet så flaskhalsar processorn i vissa spel/situationer, i andra inte.

Men då processorn flaskhalsar kan man ändå fläska på med 16AA/16AF i högre upplösningar + max ögongodis utan att prestandan sjunker jättemycket.

Fast om processorn är för slö för att ge spelbar fps oavsett inställningar så hjälper ju inget monsterkort i världen.